HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

maanantai 31. lokakuuta 2011

sairastelu kielletty!

Mua taas tänään vähän ottaa päähän yks juttu, jota äsken aloin pohtimaan. Eli siis: oletteko te huomanneet, kuinka kipeänä oleminen on tavallaan kielletty tai sitä ei katota kauheen hyvällä? Esimerkiks kun soittaa kouluun, että on flunssa, ei pysty. "JAAHA VAI NIIN OK NO SELVÄ, LEPÄÄPPÄ KUULE KOTONA OIKEIN HYVIN!". No vittu sori ku oon kipee, ihan kuule huvikseni sairastan! On niin hirveen hauskaa oksentaa ja olla kuumeessa ja vetää särkylääkkeitä ja niistää viiden minuutin välein.

Poikaystäväki aina pohtii vaikka olis 352734899 astetta kuumetta että "pitäiskö kuitenki mennä töihin, siellä olis aika paljon kaikkee hommaa". Tai iskä... "Juu ei nyt kipeenä auta olla!" No ehkä ne kuitenkin yhden päivän pärjää ilman sua...  Ei se firma siitä varmaan kenenkään niskaan kaadu, jos yks puolikuntonen parka jää kotiin. Kai ny ihminen saa sairastaa saatana!

On mullekin sanottu kun joudun pariks viikoks saikulle (teloin käden puukolla...), että "No eihän sille mitään voi, mutta olis kyllä sun pitäny tulla töihin." JOO, MUTTA MUN KÄSI EI TOIMI!? TEENKÖ VASURILLA? Siis miks ihmisille yritetään saada oikee kunnon morkkis siitä, kun on kipeä? Ihan ku se auttais jotain. Eiku joo, flunssa ja oksennustaudit paranee, kun vähän vittuilee. Murtuneet luut luutuu pienessä morkkiksessä paremmin ku reilusti sairaslomaillessa. Khylläääh...

Haluaako opettajat ja työnantajat sitten, että se yks sairas reppana tulee ja tartuttaa kaikki? Vai onko oletus automaattisesti se, että juu varmaan ihan terve on, lintsaa ja valehtee päin naamaa, varmaan sielä kotona siivoaa ja lenkkeilee terveenä, on se kumma miten kusetetaan tuola tavalla, lääkärinkin lahjoi todistuksen kirjoittamaan, tuskin on edes nuhaa... Ihminen on sairaana n. 4 kertaa vuodessa, mutta sitä yhtäkään ei hyväksytä. KII-TOOOS.

 Onko sun sairastelua joskus katsottu pahalla, tai onko jopa vittuiltu?


24 kommenttia:

  1. Niin totta taas! Tää on etenkin kaikkien keski-ikäisten ongelma tää toisten sairastaminen, onhan se nyt ihan hirveetä lusmuilua ku ei tulla flunssaisena töihin! Sit jos tulis niin reaktio olis a) "voivoivoi olisit ny jääny kotiin lepäämään" tai b) "miks sä ny töihin tulit meidät muut tartuttamaan?". Puolikuntoisena työteho on tosi huono, ja väittäisin että on sekä työntekijän että työnantajan kannalta helpompi ja parempi että sen flunssan sairastaa kotona muutamassa päivässä pois kun että on seuraavat kolme kuukautta töissä pitkittyneessä räkätaudissa jälkioireineen.

    Sit on kans tää ku ei uskota että toinen on kipee. Taannoin kävi itselleni niin että ruumiinlämpötila otti ja nousi muutaman pykälän kesken koulupäivän. Hoipuin sitte kuumehorkassa terveydenhoitajan vastaanotolle kun en uskaltanu lähtee siinä tilassa käveleen kotiin päin. Makailin sit siellä vastaanotolla ja odottelin että poikaystävä pääsee töistä, soitin äidille joka oli sitä mieltä että "kyllä sä ny olisit voinu itte kävellä kotiin, sä otat tollaset aina niin vakavasti". Seuraavan viikon olinki sitten elämäni pahimmassa kuume-kurkkukipu-nuha-yskä -taudissa. Niin että ihan vaan kuvittelin olevani kipee.

    VastaaPoista
  2. Mulla kerran kävi niin, että koulus tuli jalka ihan hirveän kipeäksi yhtäkkiä ja tuntui, et kuume nousi. Kysyin kaverilta kyyneleet silmis, et voiks se kokeilla, et onks sul kuumetta. Se vaan tuhahti ja kokeili sitten, ja sano, et ei sul mitää kuumetta oo, tuu nyt tunnille. Mainitsi vielä jotain mun dramaattisuudesta ja huomionkipeydestä... Menin sitte kuitenki terkalle, ku olo oli niin huono. Kuumetta oli 39 astetta ja kun se jalka oli kipeä, pyysin iskää hakemaan koulusta. Kotona sit aloin oksennella, ja lähdettiin päivystykseen, niin mulla olikin sit kiva tulehdus jalassa ja vietin pari viikkoa sairaalassa antibioottitiputuksessa...

    VastaaPoista
  3. Muistan ikuisesti ku mun ranne murtu, ja kävin pyytämässä opettajalta lisäaikaa yhden kirjallisen työn tekemiseen, kun kirjottaminen (sekä koneella että käsin) oli pikkusen astetta mahdottomampaa.

    Se rupes huutaa mulle naama punasena että "OLISIT ENNAKOINU!!" :D

    Voi vittu niimpä, MIKSEN mä ENNAKOINU että mun käsi tulee murtumaan ja tehny sitä elämää tärkeempää kirjallista työtä jo viikonloppuna kun olin terve. Damn.

    VastaaPoista
  4. Mulla turpos kesällä toinen jalka, kun itikat oli purru ja olin sitte menny raapimaan sitä. Kengät ei menny jalkaan ja sukankin pitäminen oli ihan tuskaa ja päivystyksessä piti käydä pikaverikokeissa, ettei vaan oo ruusua siinä. Työnantaja kuitenkin iloisesti sanoi, kun kysyin, että voisinko mitenkään leputtaa jalkaa kotona, että voin hyvin tulla töihin ja tehdä vaan istumahommia. Ei naurattanu yhtää sillo :D

    VastaaPoista
  5. Olin keuhkokuumeessa viime vuonna ja jouduin jäämään yllättäen sairaslomalle töistä. Henkeä ahdisti ja kuumetta reippaat 39. Kun tulin takaisin töihin, niin heti oli työtoveri kertomassa, kuinka hän ei ainakaan jäisi keuhkokuumeen takia pois töistä, kun sehän on niin pikkujuttu, kyllä työ on aina tärkein. Joo, selvä... -_-

    Ja mun mies meni kerran lääkäriin kun oli aika pahasti kipeä. Lääkäri katsoi häntä ensin päästä varpaisiin ja kysyi, että onko miehelläni krapula, että senkö takia hän yrittää sairaslomaa saada. Siis mitä?!

    VastaaPoista
  6. Meidän koulussa muutama opettaja ottaa aika tiukan linjan noissa sairasteluissa. Jos joku on vaikka viikon poissa eikä ole opiskellut/kirjoittanut esseitä sinä aikana niin sitten koko luokka saa kuulla raivoisan saarnan siitä kuinka abiturienttien kuuluisi olla tunnollisia opiskelijoita.

    Itse en ainakaan pysty oppimaan koulussa jos olen kipeä, minkä takia saatan jäädä pois koulusta vain pienenkin kuumeen takia jos tuntuu siltä että opiskelu ei onnistu. Kaikilla on kuitenkin omat sietokykynsä minkä takia ei kannattaisi olettaa että jokainen voi siinä kuumeessa opiskella/työskennellä vaikka itse pystyisikin...

    VastaaPoista
  7. Mulle ihan nappiajankohta tälle tekstille, mä sairastuin viime viikon maanantaina kauheeseen flunssaan ja menin silti töihin. Työkaveri sano, että jää ny himaan ettet tartuta ketään muuta. Seuraavana päivänä mä soitin ja sanoin että oon niin flunssassa, etten voi tulla töihin. Sieltä kuulu 'Jaa... No, nähää sit huomenna'. Aha :D Olin sit saikulla 3 päivää ku oli nii huono olo, meinasin olla vielä perjantainki pois mut en uskaltanu koska sitä tosiaan ei katota hyvällä. Vittu päättäkää jo. Nyt ne sit kattoo töissä mua sillee voi Nora pitäsköhä sun nyt vaan mennä kotiin kun oot noin kipee mut sit jos jään kotiin ni tulee kauheet vittuiluryöpyt perrrrrrkele!!

    VastaaPoista
  8. ''Ja mun mies meni kerran lääkäriin kun oli aika pahasti kipeä. Lääkäri katsoi häntä ensin päästä varpaisiin ja kysyi, että onko miehelläni krapula, että senkö takia hän yrittää sairaslomaa saada. Siis mitä?!''

    Tästäki vois repiä yhen jutunaiheen; röyhkeet lääkärit :D Tollasia ihmisiä meinaa on, nii sairaanhoitajina ku kätilöinäkin, mitä oon kuullu.

    VastaaPoista
  9. Jooooo tuttua! Ja siis joskus tuntuu ettei ihmiset usko että on kipee:D:D Sitä tunnutaan todellaki pidettävän heti lintsaamisena jos on esim. pois koulusta. Olin kerran puolitoista viikkoa kipeänä raivoisan flunssan/kuumeen/kurkkukivun yms. takia pois koulusta niin ai että mitä katseita sitä sai osaksee ku tuli takaisin kouluun:D!

    Jaa että pitäskö sitä mennä kipeenä ruokaa laittaan sitte.:D Ja aiva varmasti ois tullu pahoja katseita myös siitä jos mää oisin ollu koulussa yskimässä ja räkimässä.

    VastaaPoista
  10. Hah, hauskaa kun oon aina ollut just enkä melkeen tota mieltä, mutta tänään taas näin selvästi kun yks mun kaveri feikkas kuumetta (huomionhakuisena?)... Sitä oli öö 37.1 celciusta... Joskus näinkin päin:)

    VastaaPoista
  11. herrajestas mitä juttuja teillä, varsinkin toi Oprin juttu oli aika paha... voi luoja... argh mua oikein alko vituttaan :D ja noi lääkärit! mahtavia asenteita ammatti-ihmisillä...

    VastaaPoista
  12. Anonyymille: Mun keskimääräne ruumiinlämpö on joku ehkä 36,4 ja mulle kyllä tulis tosi huono olo jos se nousis 37,1. Oli vaan pakko tarttua tohon koska mua ärsyttää ihmisten asenteet että esimerkiksi pieni lämpö, kurkku- ja menkkakivut ei oo mitään ja hyvin pystyy keskittyy opiskeluun/töihin jnejne. Mä en todellakaan! Oon niin harvoin kipee ja kestän muutenkin kaikkia "vartalotuskia" huonosti niin eihän siitä nyt mitään tule jos tuntuu että on eläimen pesä kurkussa ja se kuumeinen olo. Voi olla toki, että kaveris esitti kipeetä huomion vuoksi mutta saatto sillä oikeestikin olla paska olo jos se on samanlainen tapaus ku mä. :D

    VastaaPoista
  13. Joskus viime vuonna oltii perheen kanssa laivalla kun oli tuo helle kesä 2010. Luulen että saatii siitä buffetista(kuljetus vissii katkennu/ ruoka pilaantunut) "ruokamyrkytys". Tai siis veli sai yöllä hirveen oksentelu yms kohtauksen ja mä voin hyvin kunnes seuraavana iltana kotona ämpäri ja vessanpönttö oli mun parhaita kaverereita. Se oli hirveetä ensin kun sai kaikki ulos ämpärii ni eiku vaa vessaa juoksee koska molemmat päät vuos (hyi saatana :D). Sit jouduin soittaa pomolle seuraavana pvnä koska se ei loppunut millään. En oikee pystyny ees puhuu puhelimessa koska voin nii pahoin ja pelkäsin et tulis koko aika yrjö. Sit kun ehdotin puhelimessa et voiko äiti vaikka puhua sen kanssa koska en itte saanu sanaakaa suustani ulos, eikä se vissii oikee uskonut, ni vastaus oli "voivoi ei äiti voi auttaa nyt". Jestas : D eikai se voi mut jos ei pysty perkele edes puhumaan kun yrjö tulossa.. Hän kuulosti muutenki just sellaset "just joo, nii varmaa". En tiiä uskoko se sitten koska en päässy edes lääkärii lähtemää kun vasta seuraavana aamuna. Kai hän usko kun en mitää sanomista sitten enää kuullu.

    VastaaPoista
  14. Sä oot niin vituttava ihminen ja tää on niin vituttava blogi mut silti tää on niin koukuttava et tätä on pakko lukea :D:D:D: joka kerta ku luen postauksen mietin miks helvetissä luin....

    VastaaPoista
  15. vimppa anonyymi, jatka samaan malliin :D muahauahahahaa oon porautunu sun aivoihin :D

    VastaaPoista
  16. Kisse, joo ruumiinlämmöistä ja kuumeesta on vaikee kinastella, se kun on monilla ihmisillä aika vaihtelevaa. Esim mulla taas joku 38 on melkein normi:D

    Minéa, ihan hullun törkeetä, argh vituttavaa :S

    VastaaPoista
  17. Vimppa anonyymi on taas se http://www.blogcdn.com/www.urlesque.com/media/2010/11/2.gif :----D

    VastaaPoista
  18. On äärettömän ärsyttävää, kun ihmiset vähättelee ja jopa syyttää toisiaan sairastamisesta! Itse sairastan tällä hetkellä kilpirauhasenvajaatoimintaa, joka on aiheutunut autoimmuunitulehduksesta. (Eli keho tappaa rauhasta itse) Seuraava joka tulee sanomaan, että sun pitäs lenkkeillä ja piristyä saa selkäänsä. Myös seuraava, joka valittaa siitä, että en ole imuroinut tai näytän muuten vain riutuneelta, saa mustan silmän. Helvetti! Tulkaa ite imuroimaan ja luutuamaan, lenkkeilemään ja hymyilemään, olkaa niin saatanan nättejä, seurallisia ja ihania, samalla, kun oot niin väsyny että haluat vetää ittes jojoon (jos jaksaisit), kun et jaksa nousta edes syömään. Sitten kun avokki kantaa sulle eväät sänkyyn ja vaivalloisesti oot saanu syötyä, sulle iskee aivan helvetin kova mahakipu, paska lentää ja oksettaa. Samalla joku älypää soittaa kännissä, että oot tylsä ja välinpitämätön kun et tullu mun ihkubileisiin.

    Olipa taas avautuminen. Suututtaa vaan.
    Tarinan opetus, älkää arvostelko, jos
    ette itse ole kokenut samaa.

    VastaaPoista
  19. Mun ruumiinlämpö on tosi alhanen, yleensä siinä 35 asteen paikkeilla jos ei allekkin. Mulle tulee hirvee olo jo jos on yli 36 asteenkaan ja sitten aina tulee sitä vähättelyä kuinka en oikeesti oo kipee, kuhan lintsaan. Sitten vielä kun koulussa käyt terkkarilla mittaamassa kuumetta niin tulee joku sellanen 36.1 niin sut vaan hätistetään tunnille ja nauretaan paskasesti miten et ollukkaan kipeenä vaikka yritys on kova. Totuus on se, että oon ihan horroksessa ja melkein taju kankaalla eikä siitä oppimisesta siellä koulussa vois tulla enää yhtään mitään.

    VastaaPoista
  20. Oon NIIIIN samaa mieltä! Ja vielä kun on omakohtaisia kokemuksia ihan lähiajoiltakin ni alkoi taas oikei huolella ärsyttään. :D

    t. Opiskelija, joka sai pari päivää sitten tietää sairastavansa kilpirauhasen vajaatoimintaa, joka vie voimat ja tuhoaa jaksamisen nii totaalisesti ettet jaksa sängystä nousta ja voisit nukkua vaan päivät läpeensä eikä poissaolot kuulemma selity tällä, koska "kaikki ovat joskus vähän väsyneitä". Paskanvitut! :)

    VastaaPoista
  21. Tosiaan lähin koulusta kesken päivän pois kun oli niin älyttömän huono olo... Soitin siinä äitille että oon kipee ja sit olin ollu viikkoo aiemmin mahataudissa niin äiti ei uskonut että olisin nyt kipee vaan alko raivoon että jos nyt lähen kesken päivän niin en saa olla enään kertaakaan kipeenä koko loppuvuonna! NO VITTUAKO MINÄ SILLE SAIRASTELULLE MITÄÄN MAHDAN? C'mon mutsi miettis vähä -.-

    VastaaPoista
  22. no todellakin on katsottu kieroon, jos on sairaana. Varsinkin työpaikoilla. Katsotaan että tyyppi lintsaa ja valehtelee. sama on monessa muussakin. Vittuillaan ihan antaumuksella flunssasta jne.. juorut yleensä lähtee liikkeelle ja jotkut ovat jopa vahingoniloisia jos se tietty tyyppi töistä sairaana. Kun ei sairautta ymmärretä, on helppo sanoa. Mutta joskus se pilkka voi sattua omaan nilkkaan..

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!