HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

keskiviikko 23. marraskuuta 2011

haetsä mulle jotai hyvää Alkosta?

Voiko ystävyys kariutua siihen, että toinen ei ryhdy tupakka- ja viinahakijaksi?

Ehkäpä se voi, mutta itte en arvostais henkilöä, joka vetää maissihernepaprikat nenäänsä jos ei hakuhommat mulle sovikaan. Oli se sitte 13 tai viittä vaille 18. MÄ EN HAE! Saatana.

Moni vetoo siihen, että kuka sen ny muka sais tietää ja läpäläpä. No voi kuule, kun sä siellä bileissä kerrot saanees naminamijuomas ystäväsi avustuksella, on siinä aika monta muutakin halukasta ja katkeraa soittelemassa perään. Ja eipä se oo kovinkaan tavatonta, että vartija nappasee viinapussienvaihtelijat kiikkiin parkkipaikalla. Ja siinä ei auta mikään "noku se täyttää ihan just 18"-mussutus. Jos toveri on 17, hän on alaikäinen lain silmissä ja vittu PISTE.

Ja mietippä, kun sattuukin jotain; reppana kännissä kaatuu, saa jonku kohtauksen, joutuu tappeluun... Kuinka sä kestät sen faktan, että vittu minäpäs tässä olin mukana! Että jee, mahtavasti petti arviointikykyni ja hain tolle urpolle, joka nyt tyyliin makaa sairaalassa. Mä ainakin kuolisin morkkikseen! Ja kyllä siinä vaiheessa ruvetaan selvitteleen sitä hakijaakin, vaikka luulis sen olevan jo toissijainen asia.

Ja eikö sen pitäis olla ihan ennen kaikkea periaateasia! Ei siinä oo kysymys paskasta kaverisuhteesta, jos se toinen ei periaatteesta suostu tekemään jotain vastoin lakia? Voi olla pikkujuttu, mutta niinhän on joku tikkarin varastaminen tai väärin parkkeeraaminen. Ja itte en lähtis vaarantaan tulevaisuuttani (tuskin joku vitun rikosrekisteri hirveesti helpottaa elämää) jonkun pissiksen siiderihakutoiveen takia. Ei se MUN vika ole, että oot vasta 16 ja risat! Jokainen normaaliälyinen henkilö sen asian sisäistää saatana! Mutta ei... silti tällasistakin asioista saadaan catfightit päälle ja vittu huraa.

Toki siinä vaiheessa mieluummin ryhtyisi hakijanhommaan, jos toinen vaihtoehto on, että se kaveri pyytää jonkun limasen sedän hakijaksi peppuseksipalkalla. Mutta ite en niin idiootteja henkilöitä kaveripiiriini hamua, joten sitäkään vaaraa ei ole. Mä haluan pestä käteni täysin muiden ryyppyhommien suhteen; seki tuntuu jo tarpeeks hirveeltä, jos joku (AIKUINEN) potee huonovointisuutta mun ideoiman shottikilpailun takia. :D

No, millaisia haku- ja hakija-kokeumuksia teillä on? Onko susta ok hakea kaverille esim. tietyin ehdoin ("ostan vaan kolme, mä valvon sua koko ajan ja sä tuut meille yöks!") vai onko sullakin kylmä ei -linja?

24 kommenttia:

  1. Itselläni oli kylmä linja etten koskenutkaan alkoholiin ennen kuin täytyn 18 minkä takia tämä jatkuva hakeminen ja muu tuntui kauhealta. Varsinkin jos nämä yläkoululaiset ovat valmiit maksamaan paljonkin jo pelkästään siitä että joku hakee juotavaa.

    Ja kuten kirjoitit.. Minä en pystyisi elämään itseni kanssa jos hakisin alkoholia ja tämä alaikäinen kuolisi/loukkaantuisi pysyvästi känniseikkailuissaan.

    Onneksi näytän ala-asteelaiselta niin kenellekään ei tule mieleenkään pyytää hakemaan mitään :D

    VastaaPoista
  2. Itsehän en oo täys-ikänen mutta mulla on kyllä kokemuksia tosta. Kukaan ei oo koskaan kieltäytynyt hakemasta mulle enkä oo kyllä koskaan menny erityisemmin sekoilemaankaan kännissä. Mutta nää hakijat on aina ollu muutaman vuoden vanhempia kavereita, eli missään siwan eessä en oo päivystäny pulsuja :--D Mutta sen verran epätoivosia yrityksiäkin oon kuullu että parikymppinen jätkä ostaa viinaa 13-vuotiaalle pikkutytölle seksiä vastaan.. Kumma ettei kukaan oo ilmottanu vielä poliiseille, ei nimittäin tytön maine ja omakuva tosta ainakaan parane!

    VastaaPoista
  3. En hengaa alaikäisten kanssa, joten ei ole ollut mitään ongelmia. :D Olen myös yleensä porukan nuorin, joten silloin kauan sitten minä olin se, jolle olisi tarvinnut hakea jotain (mikäli tarve ryypätä olisi yhtäkkiä tullut).

    VastaaPoista
  4. Puolukka, kuulostaa todella fiksulta :)

    anonyymi, voi herrajestas.............. apua mistä tollasia tulee.....

    Foxie, mullon siitä hauska tilanne, että luokallani on ikähaarukka 15-20+ v.... onneks alaikäiset luokkatoverini eivät enää edes kysy ;D

    VastaaPoista
  5. Alaikäiselle kaverille en ole koskaan hakenut. Tupakanoston olen perustellut ihan kylmästi sillä että en tue polttamista missään muodossa enkä milläänlailla Olen toteuttanut sitä kautta aikain naputtamalla ja jäkättämällä ja pidättelemällä hengitystä polttavien ihmisten seurassa ja nauramalla paskaisesti kun joku tenu on pyytänyt hakemaan. Khyl maar olen lapsellinen ja tahallani ärsyttävä, mutta hupinsa kullakin.

    Alkoholia en myöskään ole hakenut. Joskus otin kymmenen euron setelin vastaan, kävin ostamassa kolme alkoholitonta siideriä ja pidin loput hakuina. Sana levisi vittumaisuudestani eikä kotikonnuilla montaa kertaa minua edes hakiaksi pyydetty.

    Sen sijaan olen toiminut hakijana täysi-ikäiselle kaverilleni, jolla ikää on muttei mitään alkossa käypää todistetta siitä.

    Ja no... en ole itsekään koskaan pyytänyt ketään hakemaan itselleni. Ennen täysi-ikäistymistä kun ei juopottelu kiinnostanut hirveästi. Nössö lapsi.

    VastaaPoista
  6. Olen itse 17 ja omistan myös täysi-ikäisiä kavereita. Osa ei suostu hakemaan ja en todellakaan ala mussuttaa vaan se on mulle ok jos on tälläisen päätöksen tehnyt. En edes kehtaisi alkaa valittamaaan ja narisemaan. Tässä kohtaa otan jo myös vastuun itselleni jos törttöilen koska en voi siitä syyttää ketään muuta. Mitä järkeä, että alkaisin omasta oksentelusta syyttää vuoden vanhempaa kaveria. Mulla ainakin on erilaiset perusteet kaveruudelle ja ärsyttää helvetisti ihmiset jotka hengaa täysi-ikäisten kanssa vaan siksi, että saa juomia.
    Itse en ole edes harrastanut yläasteella juopottelua ja en kyllä itse sen ikäisille hakis. Mulla on pikkusisko ja vaikka en sen touhuihin puutukkaan niin kyllä kylmää jos tiedän sen olevan juomismeiningeillä. En halua holhota mutta oon vaan huolissani koska tiedän, ettei ohjat pysy aina ihan käsissä ja oon myös aiheesta puhunut ja kun mulle on sanottu että "oot itekki" NO EN VITTU OLE TUON IKÄISENÄ.
    Mulla ainakin oli yläasteella vielä ihan eri meiningit.

    VastaaPoista
  7. Nanna, sä olet kettu! Hahhaa mahtavaa toimintaa! ;D

    anonyymi, sulla on ihanan fiksu ajatusmalli! :>

    VastaaPoista
  8. Kylmä ei linja ollut niin alkoholin kuin tupakankin suhteen. Silloin kun vielä alaikäisenä poltin niin en suostunut myöskään heittämään itseäni nuoremmille kavereille, täysi-ikäisenä en ole heittänyt alaikäisille.

    VastaaPoista
  9. Kun meikä lopetti röökin hakemisen yhdelle (ENTISELLE) kaverille nii loppu se yhteydenpitokin, mikä oliki odotettavissa. Aina sama juttu "jos tuun sinne nii haex, saat hakui vitustiiiiii.. nii vois tulla myös kahville." ja sit tuliki kiire bussii, HMM!

    VastaaPoista
  10. Ite oon juonu ensimmäistä kertaa paria kuukautta vaille kaheksantoistavuotiaana. Silloin olin hyvän kaverin kämpillä enkä silloinkaan juonu niin paljon et oisin ihan älyttömässä kännissä ollu.

    Nyt ko on 18 mittarissa niin en oo suostunu hakemaan kellekään mitään alkoholia vaikka sitä on pyydetty. Tupakkaa oon hakenu parille hyvälle kaverille, mutta niillekki vaan siks ko tiiän et ne sais muutenki jostaki. Ja näille kavereille niiden vanhemmatki ostaa niin ei ole paha juttu. Ite alaikäsenä pyysin paria kaveria hakemaan. Yks pyysi niin kamalat haut etten sitä toiste pyytäny.

    Jos taas joku sano suoraan ettei hae niin olin vaan silleen " ei voi mitään, pyydän sit jonku toisen" mutten alkanu hirveää ruinaamista tai muutakaan. Ei oo hauista kieltäytymisen takia menny kaverisuhteet :)

    VastaaPoista
  11. Kun täytin 18, hain muutaman kerran mua pari vuotta nuoremmalla kaverille juomia. Mutta siinäkin mä vedin rajan, että ihan kaikkea en tuonnut mitä se halusi. En halunnut että kaveri vetää hirveet överit mun takia. Aluksi kaveri kiukutteli kauheasti miksi haen niin vähän, mutta lopulta sain sen tajuamaan ettei se sillä huutamisella voita mitään ja ymmärsi se lopulta mun kantani asiaan.

    VastaaPoista
  12. Juu
    kun mä olin alaikänen, mun samanikäsen bestiksen poliisi iskä haki meille aina, ihan tosi !
    Mut itse en ikinä uskaltais ottaa vastuuta toisten kännäämisestä, eli en hae, never !!!

    VastaaPoista
  13. jumaliste, alaikäsenä kännit oli ihan parhait :D vitsit kun ois tajunnu kuinka legendaarisia ne olikaan nii oisin vetäny vaan enemmän :)
    Ei sitä fiilistä saa enää vaikka kuinka hienoja juhlia ja klubeja olis, ja seuraa ja ties mitä ranskalaisia kuohareita.
    Haen, kunhan en itse jää kiinni.

    VastaaPoista
  14. Tää on vaan niin totta koko teksti!
    Joskus penskana pöllin isukin kaapista juotavia
    kaverille joka sitä niin ruikutti, seurauksena kaveri aivan humalassa. No, mäpä fiksuilla teinimuksun aivoilla ajattelin, että eipä ole mun ongelma. Seuraavana päivänä olikin, kun kaverin äiti tuli sosiaaliviranomasilla uhkailemaan kotioven taakse. No, asiat sovittiin ja pistettiin teinipelleilyn piikkiin, asiaa ei viranomaisten ja minkään muunkaan kanssa sen jälkeen käsitelty, mutta aijumalauta sitä paskatärinää siinä vaiheessa, kun jäikin kiinni ja mikä pahinta, isä rakas sai tietää juomiensa kadonneen..

    VastaaPoista
  15. mun pari saman ikästä mut loppuvuodesta syntynyttä kaverii on pariki kertaa suuttunu kunnolla ja vittuuntunu siitä et pilasin niitten illan ku en hakenu niille eikä ne saanu muualta :D muuten voisin hakee niille mut jos asia on nii et joudun bussilla matkustaa muutaman kilometrin päähä kauppaa just johonki tiettyyn kellonaikaa ku niille käy, nii ei kauheesti kiinnosta hakee lähtee... jos nyt oisin sattumalta eksyny sinne kauppaa samaa aikaa nii toki sit ois ollu eri asia. mut nimenomaa tollasista on nii turha suuttua, ei mulla mitää velvollisutta niille oo hakea ku vaa satun olee vähä vanhempi. :D

    VastaaPoista
  16. alaikäsille kavereille oon hakenu ja haen, jos ne on ees 17v. Nuoremmille ja randomeille en hae. Ja kavereillekki tosi harvoin.

    VastaaPoista
  17. Ei oo onneks pahemmin tarvinnut hakea, kun kaikki kaverit on vanhempia kun itte. Mutta esimerkiksi tossa viikko taaksepäin, kaveri soitti, että hei ehditkö hakemaan mulle pullon alkosta, kun pääsen vasta ysiltä töistä. Ja mimmihän on sen 19, niin toki hain. PIkkutytöille, jotka tulee ostareitten nurkilla ruinaamaan siideriä ja tupakkaa en hae. En vaan käsitä miten jotkut on niin säälittäviä, että jos ei mistään saa, niin mennään sitten ihan randomeilta kyselemään, olis mielummin ilman! Kaikkein hauskinta mun mielestä siinä on se, että kun sanot kiltisti "emmä nyt kyllä kerkee/viitti/halua" niin tulee kauheat huorittelut ja muut haukkumiset päälle :D

    VastaaPoista
  18. Ite tuun täyttään ekana kavereista 18 ens vuonna, ja kyl oon aatellu just lähimmille ystäville hakea, koska kiinnijäämisen vaaraa ei itellä ole. Tupakkaa tosin en suostu sitten periaatteesta hakemaan, koska en tykkää kavereien polttamisesta :DD

    Randomeille en tuu koskaan hakemaan, enkä nykysin itekään pyydä ketään ihan randomeja hakijaks.

    VastaaPoista
  19. itse en ainkaan näe kaikissa tapauksissa niinkään vääryyttä siinä, että hakee alaikäiselle tupakkaa/alkoholia. Okei, laki sanoo ettei näin saisi tehdä ja on väärin perustella sitä sillä että "näin täällä suomessa jo ryypätään 13 vuotiaana". Itse olen hakenut ala-ikäisille ja haen vieläkin silloin tällöin. Rajat kyllä itsellänikin on. En ikinä hae tuntemattomille, enkä puolitutuille, kaimoille, naapureille, kaverin kaverille ymsyms. Haen monesti samanikäsille hyville ystävilleni jotka vielä eivät 18 ole täyttäneet. Omasta mielestäni olisi aika perseestä lähteä kavereitten kanssa juomaan ja sanoa parhaalle kaverille etten hänelle mitään osta, vaan koska tämä on alaikäinen.

    Sen virheen satuin tekemään että hain muutamaan otteeseen hain tupakkaa nuoremmalle kaverille joka käy samaa koulua. No, tämä meni siihen pisteeseen että jo iltaisin alkoi tulla varmistus viestejä kännykkään "haethansä huomenna välkällä?" "mul on jo tasaraha oottamas sua ja sil sais yhen kivan askin" "mul on loppu nii pliis haetsä huomen jooko tupakkaa?" hermot siinä meni ja hakeminen loppu samantien. Ja tein päätöksen etten enään hae kuin oikeasti hyville kavereille, muttei sitäkään oikeastaan enään tarvitse tehdä kun kaikki ovat jo täysi-ikäisiä.

    loppujen lopuks hakiksena oleminen on perseestä!!!

    VastaaPoista
  20. Lähimmille kavereille hain joskus sillon kun olin just täyttäny 18, mutta hakeminen loppui saman tien kun joku oli kertonu kaverin kaverilleen, että "hei toi hakee, soita sille" ja mun puhelinnumero alko leviämään jopa joidenkin 14-16 vuotiaiden joukkoon. No nyt kaikki kaverit onkin ollu jo pitkään täysi-ikäisiä eli oon päässy ruinaajista eroon. Ja tässä just viime viikonloppuna kun istuin kuskina autossa parkkipaikalla, tuli joku tyyliin 13-vuotias poika kysyyn vaan ihan rennosti että "hei haetko tupakkaa?". Nauroin paskasesti ja sanoin että en vitussa alaikäselle. :D

    VastaaPoista
  21. Ite olen niin onnellisessa tilanteessa, ettei alaikäisiä kavereita ole kuin muutama harva.
    Alkoholia en varmasti tule ostamaan kenellekkään, ellen itse juo samana iltana samassa seurueessa. Tahdon todellakin olla varmistamassa miten ostamaani alkoholia käytetään. Tämä on kyllä varmaan aika epäreilua, olen ehkä tavallaan velkaa ja minun pitäisi olla kylän vakihakija, mutta en ole enkä ala. Kun olin alaikäinen minulla oli puhelimessa lista, "hakija janne, hakija teemu, hakija virpi, hakija kaisa". Ikinä en jäänyt ilman juomista, kertaakaan. Osaa hakijoista en edes tuntenut, mutta ei se näyttänyt heitä kiinnostavan. Kylällä tosiaan niitä hakijoita riitti, se ei tosin ole mikään ihme, kun meidän kylällä minun nuoruuteni aikana on tasan yksi hakija joutunut ongelmiin hakemisesta. En halua olla se kakkonen, joten kieltäydyn lähes kaikista pyynnöistä.
    Tupakka on eri asia. Sitä voin hakea, se että haen jollekkin askin ei tapa ketään. Jos en hakisi hän luultavasti saisi jonkun muun hakemaan. Ja jos joku saa yhdestä askista syövän niin se ei kyllä ole minun syyni. Jos taas minun hakuni takia joku jää niin pahasti koukkuun että polttaa koko loppu elämänsä niin hohhoijaa, hieno itsekuri sitten kaverilla ja hauskaa loppuelämää röökin kanssa.
    Tupakkaa voisin hakea jopa ihan tuntemattomallekkin. Olen itsekkin saanut kaupungilla tuntemattoman hakemaan tupakkaa ja tiedän miten v-mäistä kaupungilla on tupakattomana ja kyselemässä jokaiselta vastaantulijalta josko vain voisit hakea.

    Tässä ei taas ollut päätä eikä häntää.

    Ps. Jos joku tuntematon tulee pyytämään että haenko kaljaa, niin varmasti haen. Alkoholitonta. Oppivatpahan olemaan ;)

    VastaaPoista
  22. OIKEIN !! alkoholi on helvetin vaarallinen aine ja sitä ei todellakaan itäisi alaikäisille hakea.


    http://www.paihdelinkki.fi/Pikatieto/alkoholi-keskeiset-riskit

    VastaaPoista
  23. :D Toivottavasti en saa tällä kommentilla kiloo paskaa niskaan ja poliiseja perääni bloggaajan toimesta, mutta itsehän haen lähipiirin tuttaville, eli lähinnä 17-vuotiaalle pikkusiskolle ja sen kavereille. Tupakkaa, en, koska en polttamista tue. Oon sen verran tietoinen niitten bilemeiningeistä että sopivia määriä (max 6 olusta per likka) voin ostaa. Reilun vuoden verran oon neideille juomishommat hoitanu ja kertaakaan ei oo ollu mitään ongelmia, kun toi ryyppääminen ei kuitenkaan ole joka viikonloppusin tapahtuvaa, vaan noin 1-2 krt kahdessa kuukaudessa. Meillä on sen verran hyvä sisaruussuhde että en näe mitään estettä sille että toimin "hakijana".

    VastaaPoista
  24. Mua on joskus pyydetty hakuhommiin. Ikäni oli silloin jotain 16, mutta vissiin niiden seiskaluokkaisten mielestä näytin niin aikuiselta, että tuli vaan pokkana kysyyn et haenko niille lidlistä oluet. Jätkä tunki mun kouraan kakskymppistä jo, kun mä repesin. - Kuinkas vanhoja te ootte? kysyin. - Seiskalla, ne vastas vilkuillen toisiaan. - Arvatkaa vaan kuinka vanha mä oon? nauroin, kun jätkät mutis jotain yheksästätoista. - Mä oon kuulkaas vasta kuustoista eikä sitä mulle myy, uskokaa huviksenne! Annoin sen parikymmpisen sille jässikällä ja lähin hoippumaan niitä korkokengilläni, jotka varmaan alunperinkin sai mun 170 -senttisen varren kymmenisen senttisiä pitemmäksi.
    Ihan true story:D

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!