HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

keskiviikko 14. joulukuuta 2011

lääkärikammo

Mulla on suhteellisen saatanallinen lääkärikammo. Vihaan käydä lääkärissä, oli asia mikä tahansa. Okei, kestän jos on tiedossa helppo keissi, esim. haen vaan saikkua flunssasta tai pakolliset ensiapukäynnit, kuten oman käteni puukottaminen ja jäälle kaatuminen pää edellä. Mutta muuten mua ei saa saatana mihinkään lääkäriin!

Mua yritetään lohduttaa "lopeta ny toi pelleily, nehän vaan auttaa sua"- tai "mitä sä pelkäät, ne näkee niin paljon, ettei ne sun oireitas kummastele!"-tsemppauksilla. Joo, kai mä ny sen tiedän?! Emmä kelaakaan, et joo ne varmaan nauraa ku näkee mut ilman paitaa tai että vähäks noloo ottaa pikku pissatesti. Ei kyse oo siitä!

Mun lääkärikammo alko lapsuudessa hammaslääkärikammolla (vaikka mullon aina ollu hyvät hampaat, joita on lääkärit ja hoitsut kilpaa kehunu...) ja sitten näin vanhemmalla iällä on mukaan tullu kaikki muutkin lääkärikammot. Selkä on vittuillu vuoden, migreenilääkeresepti pitäis uusia ja olis tässä kaikkee muutakin pikkuvaivaa ja ongelmaa muutenki, mutta ei! Mähän en astu arvauskeskukseen muutaku täydellisen pakon edessä.

En vaan tajua mitä mä pelkään. Sitä, että musta löydettäis joku hitaasti mutta varmasti tappava tauti? Vai onko se jotenkin nöyryyttävää olla siellä tutkittavana vieraan ihmisen käsissä? Hävettääkö mua valittaa sairauksistani? Mikä helvetti siinä on vaikeeta!? Mä selviän kaikista tilanteista helposti; pystyn kysymään vieraalta neuvoa ja hoitamaan asioita. Pystyn puhumaan tuttavapiirille melkein mitä vaan ja olemaan täysin rento ja supasosiaalinen. Mutta sittekku sillä tyypillä on valkonen takki, kylmät kädet ja kalsea huone, niin mä meen aivan lukkoon. Voi vittu ku ottaa päähä.

Oon jopa miettiny, että miten voin koskaan hankkia lapsia, jos en melkein uskalla mennä edes uusimaan migreenireseptiä? Tai jos oikeasti löydän jotain epänormaalia itsestäni, joka vaatii asiantuntijaa? Jumalauta mä en kestä olla tällanen vitun vellihousu! Jokanen normaali ihminen pystyy käymään lääkärissä, mutta Jenni ei!

Ensiapuun yleensä pystyn menemään, koska sillon mulle on tullut joku terveyshaitta lyhyessä ajassa, enkä oo ehtinyt miettimään suuremmin; ja sillonki vaan pakon sanelemana. Esimerkiks puukkotapaturmassa oli pakko mennä, kun alko tunto hiipimään pois kädestä. Tai joskus 13-vuotiaana jätin käteni auton liukuoven väliin ja niinhän siinä kävi, että en pystyny edes liikuttamaan sitä. Sormet oli jäässä, kun veri ei jostain syystä kiertäny kunnolla ja itkin kaks päivää putkeen. LOPULTA, kun äiti pakotti mut, suostuin lähtemään tohtorin vastaanotolle. Ja sekin reissu oli ihan pala kakkua. MÄ OLEN URPO!

Siis mä olen aikuinen ihminen, jolla ei ole mitään isoja lääkäritraumoja tai mitään SYYTÄ pelätä saatanasti ihmisiä, jotka yrittää AUTTAA mua! Miks en voi pelätä vaikka pankkineitejä tai kirjastontätejä? Eiku hei, mä pelkään lääkäreitä, joiden kanssa väistämättä joudun olemaan tekemisissä vielä monta kertaa elämäni aikana. Ihan sikahyvä vaihtoehto kammon kohteeksi.

Löytyiskös mulle kohtalontoveria tai edes neuvoja, kuinka saisin lääkärikäynneistä edes siedettäviä, eikä kamalan ahdistavia vitutusreissuja?

20 kommenttia:

  1. En ole itse, mutta ystäväni pelkää sairaaloita ja lääkäreitä.. johtuu kuulemma siitä, että siellä voi olla kuolleita ihmisiä :D

    VastaaPoista
  2. Ai että!! Suhteellisen hauska ilmaisu tuo "suhteellisen saatanallinen" :D

    En kammoa lääkäreitä, he ovat vaan ärsyttäviä nykyään. Aina pitää sanoa "oikeesti sattuu" yms. että uskovat ja saa kunnon hoitoa.

    VastaaPoista
  3. KOHTALOTOVERI NOSTAA KÄDEN KOHTI KATTOA! Lääkäriin en mene ellei oo täysin pakko. Joskus yläasteella onnistuin kesän aikana telomaan polven futiksessa eikä sillä jalalla kunnolla kesän aikana kävelty, vihlo niin paljon että yöllä heräsin jos olin yrittänyt suoristaa jalkaa, MUTTA lääkäriin en vaan mennyt. Onhan toi nyt äärimmäisen tyhmää, mutta kun lääkäri tuntuu yhtä houkuttelevalta kun telotus. Myöhemmin oon kyllä mennyt pakon edessä lääkäriin, esimerkiks just noihin työhöntulotarkastuksiin ja hakemaan saikkua (mutta vaan jos en millään pysty menemään töihin).

    Tyhmintä tässä on se, että mulla on vielä korkee kipukynnyskin! Silti lääkäriin meno on ajatuksen tasolla pahinta. Tai ei, hammaslääkäri on kaiken huipentuma. Neulat + ihansamamikälääkäri on yhtä kun helvetti. Piikit ei satu, mutta se ajatus että jotain pistetään ihon läpi.... Viimeks kun uskaltauduin hammaslääkäriin, löyty kaks reikää jotka molemmat paikattiin samalla kertaa. Ensimmäinen meni ihan hyvin, itkin silmät päästä ja hammashoitaja kuivaili kyyneliä samalla kun toinen paikkas eikä sen kummempia. Noo, kun toista kohtaa alettiin puuduttaa, oli adrenaliinia sen verran veressä ettei puudutukset tehonnu yhtään! Laitettiin neljä puudutusta lisää samalla kun toivoin kuolevani ja lopuks oli pakko paikata vaikka vähän vihlo. Perään lähetettiin 90e lasku, ei oo halpoja puudutukset.... :D

    AH, taas sai avautua!

    VastaaPoista
  4. Mäkään en niinkään pelkää niitä, vaan mua ei saa menee mihinkään terveyskeskukseen istuskelee, ihan ensinäki että oon just ne aukioloajat aina töissä ja päivystykseenhän en varmana mee sillee ''no mä tiiän mikä mua vaivaa, kiitti ku vilkasit, tosson sulle 30e.''. Eilenki kävin lääkärillä, tosin yksityinen ja maksaa joo joo mut silti, alle 15min ja sano vaan heipat 70e :D

    Jos johonkin sattuu, niin meikä menee sillä linjalla, että se paranee joskus, en mee lääkäriin :D

    VastaaPoista
  5. gynekologi on ainakin yks.....................................................................................................

    VastaaPoista
  6. Mä en lääkäreitä pelkää, hammaslääkärissäkin aina nukahtelen, mutta jostain kumman syystä mä en muuten vaan ikinä jaksa/halua/viitti mennä lääkärille jos joku vaivaa. Vaikka ne voi auttaa mua, sehän on ihan tyhmää! siinä menee ehkä pari tuntia ja saan ehkä jotain lääkkeitä tjt, muta mielummin sit kärsin sen vaivan kanssa ja ootan et menee itsetään pois -.- Mut auta armias jos koirille tulee joku! Saamari heti varaan ajan hauvalekurille ja vaadin ajan samaksi päiväksi vaikka ne aina sanoo et oota pari päivää ja kato sitten :D Hölmöä

    VastaaPoista
  7. Nimimerkillä "olis kannattanut mennä ajoissa lääkäriin" voin suositella sinne lääkäriin menemistä jos on vain yhtään tarpeen :D Mulla ei mitään ihmeempää lääkärikammoa ole, laiskuus vaan vaivaa liiankin usein.

    Mulla oli muutama vuosi sitten todettu sairaus paksusuolessa ja pari vuotta sitten vaivat paheni ja olis pitäny mennä lääkäriin et olis alotettu kortisonikuuri. No enpä menny tarpeeks ajoissa ja lopputuloksena kolme viikkoa sairaalassa ja koska lääkkeet ei enää siinä vaiheessa tehonneet niin paksusuoli veks :) todennäköisest kyseinen leikkaus olis jossain vaihees kuitenkin ollut ajankohtainen mut tässä tilantees olis todennäkösesti auttanut jos vain olisin yksinkertaisesti mennyt sinne lääkäriin vähän aikasemmin :D

    VastaaPoista
  8. Myöskin noi alle sadan euron laskut kuulostaa huomattavasti mukavemmilta kuin se mun 700 euron lasku kyseisen käynnin jäljeltä. Sairaala ei oo hirveen halpa hotelli :D

    Mä nyt oon tämmönen "ääripää", mut ei tää mitään halpaa lystiä opiskelijalle oo :D

    VastaaPoista
  9. Itse olen myös lääkärikammoinen ja en uskalla mennä esim. verikokeisiin, saatika gynekologille... Huu, pelottaa jo pelkkä ajatuskin, sinnekin joskus pakko mennä, kaikkea me naiset joudutaan kärsimään ! :s

    VastaaPoista
  10. en oo ennen kommentoinu mut oon lukenu sun kaikki tekstit ja ei voi muuta sanoo ku jatka samaan malliin, nauran tääl joka kerta nii et kyyneleet valuu!

    mutta tohon lääkärikammoon, mulla on ihan hirvee kammo kaikkii piikkeihin. mikään ei siis mikään oo kamalampaa ku verikokeet! seki on jo maailmanloppu ku pistetään se pikkune piikki sormeen, not a big deal, mut mähän saan mukavan hepulin, itken ja tärisen vaan. oli pikkusen noloa kun verikokeessa mulla oli äiti mukana (olen 17) pitämässä kädestä kiinni ja ennen kun mulle tehtiin mitään niin luin semmosta pikkulapsille tarkotettua vihkosta mis oli sarjakuvina jotain verisoluja ja vittu vaikka mitä. ja seki vähän otti sydämmestä kun joittenki pikkumuksujen äidit kattelee mua paheksuvasti : mikäs vittu sillä on mun meiän pena-eerikki ottas vaikka 500 rokotusta jos sais. minä en. perkele

    ps. oon asunu kanadas koht 5 kuukautta ja mun suomi on jo aivan perseestä, anteeks vaan :D

    VastaaPoista
  11. Määki pelkään iha perhanasti kaikenmaailman lääkäreitä, psykologeja ja kuraattoreja vaan niitte tilojen takia.. En tosiaankaa tajua mikä mut saa nii kauheesti pelkäämään, mutta yhtä tuskaa mennä vaikkapa johonki vuosittaiseen tarkistukseen.. ;s

    VastaaPoista
  12. täs kiva ano moooi.

    mut siis mulla on järkyttävä neula- ja hamppilääkärikammo. Ensimmäisessä saan paniikkikohtauksen noin 100% varmuudella.
    Neulakammo on tosin vain rokoteneuloja ja verikokeita kohtaan, ja sille on syykin: kaikille ku annetaa penskana joku ihme rokote toisee persposkee, ni mulla se meni vähä väärää kohtaa --> märki --> kävelykyky (vastaopittu) meni.

    Ja sit hamppilääkärikammo on taas se että mun suuvärkkiä on tökitty liikaa ikävuosina 8-12. Revitty varmaan jokanen maitohammas irti ja pari rautahammastaki.

    PLUS vielä se että terveyskeskukseen meneminen on muutenkin ahdistavaa. Ja kouluterkkari myös.

    Ja ikää mulla siis 18, ihanihaniihan kohta 19.

    VastaaPoista
  13. et tosiaa oo ainoo! :D mua aina yritetää lohduttaa sillä että no joku verikoe tms on ihan pikku juttu verrattuna johonki jalan amputoimiseen ni jooo tottakai se on mut silti toi verikoe tuntuu ihan ylitsepääsemättömän (onks toi ees sana?) kamalalta :D jos mä jonain päivänä viel joudun leikkaukseen ni huhhuuuuh en tiä mitä sit tapahtuu!
    viimeks ku olin verikokeessa ni ennen sitä mun sydän meinas hyppää ulos rinnasta ja sen jälkee meinasin pyörtyy ja kauhee kylmähiki vaa tuli ja sit juoksin hesburgerin vessaa oksentaa :D

    VastaaPoista
  14. oon 15 ja nuorruin tänään 10 vuotta, kun tänään viisaudenhampaan poistossa hammashoitaja joutui pitämään mua kädestä samalla.

    VastaaPoista
  15. hahahahah ootte ihania! kiva kuulla, etten oo ainoo joka on pelkoperseessä vastaanotolla. täytyy sanooo, että mullon kyllä kohtalaisen suuri terveyskeskusviha (lääkärien suusta kuultua: "hei eiks tääl oo pienempää neulaa? noo, kai tää käy!", "jaa ei muka puudutus toimi? toimii toimii, et vaan huomaa!", "ois toki tohon voinu vielä yhden tikin laittaa..."), mutta kyllä toi pelko on hallitsevampi :D

    VastaaPoista
  16. Mäki ahdistun ihan sikana lääkärikäynneistä. Enkä oikeesti tajua miks! Meen just sillei lukkoon ja ahdistun ja tulee sellanen olo et pakko päästä pois. Myös se ajan varaaminen ahdistaa ihan hirveesti. Mikä ihme mua vaivaa??

    VastaaPoista
  17. Täältä löytyy kohtalotoveri! Hammaslääkärissä ois pitäny käydä jo pari vuotta sitten, samoin tutkituttamassa jatkuva selkä-, niska- ja päänsärky sekä uniongelmat. Mutta kun ei. En minä lääkäreitä sinällään pelkää, muttakun en vaan jaksa enkä halua. Terveyskeskukset on vaan niin vittumaisia paikkoja että huhhuh. Ennemmin saatana totuttelen näihin oireisiin ku meen niistä valittamaan tuntemattomille.

    VastaaPoista
  18. Mä pelkään kanssa ihan julmetusti! Nytki on viimeaikoina ollu jos jotaki mitä pitäs varmaan tutkia mut ei. Mieluummin vaikkapa googlettelen oireita ja varmistun siitä että mulla on vähintään kolmen nyrkin kokonen aivokasvain päässä ja mä kuolen kahen tunnin sisällä. Oikeesti että mut saa lääkäriin ni mun pitää olla tosi vitun kipeä. Pää kainalossa vasta. Kaveri kerran sano että ois parempi mennä sinne lääkäriin vaik ihan perustarkastukseen ja et eikö se ois hyvä et jos jotai ois vialla ni se löydettäis heti? Totesin vaam että "mä oon jo diagnosoinu itteni googlen avulla (aina viisasta) ja mieluummin mä kuolen yllättäen" :D että juu, et tosiaan oo yksin!

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!