HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

keskiviikko 22. helmikuuta 2012

ujo vs. nysvä

Mua vituttaa suunnattomasti se, että termit UJO ja NYSVÄ sekoitetaan usein toisiinsa. Ihan niinku ujo ja hitaastilämpeävä ihminen olis sama asia, kuin joku nurkassa pölyttymässä kököttävä naama norsunvitulla angstaamassa oleva ressukka!

Mua vituttaa ujojen puolesta! Annetaan usein ymmärtää, että ujous olis joku saatanan kykemättömyys puhua tai olla ylipäätään normaalisti ihmisten kanssa. HALOO! Ei ujo ihminen ole joku saatanan villasukka, joka piipittää ja vääntää sosiaalisissa tilanteissa itkua. Nyyti Ry:n sivustolla ujoutta kuvataan osuvasti: "Ujous on arkuutta uusien ihmisten edessä tai yllättävissä sosiaalisissa tilanteissa. Ujous ei liity haluttomuuteen olla muiden ihmisten kanssa. Se viittaa emotionaaliseen reaktioon ja siitä seuraavaan varautuneisuuteen vieraiden ihmisten seurassa."

Mutta mikäs se nysvä taas on? No, nysvät ihmisethän on sellanen saatanan villasukkakerho, että jumalauta oksat pois! Nysvät liikkuvat yksin haluamatta tutustua muihin, mutta kuitenkin itkevät kotona äiskälle, kun kukaan ei oo mun kaveri. Mua henkilökohtaisesti ärsyttää sellanen tahallinen itseensäsulkeutuminen ja piipittäminen! Ihan ku ne kerjäis, et hei mä oon täällä nurkassa enkä useista kehotuksista huolimatta edelleenkään puhu niin kovalla äänellä, että kuulisit minut, voivoi, potkikaa minua, olen reppana.

Ihan oikeesti hei. Tiedän miljoona ujoa, jotka selviytyvät esimerkiksi luokan edessä toimimisesta hyvin - jotkut ehkä punastellen ja epävarmemmin, mutta mitäs vittua sitte? Mutta tiedän myös miljoona nysvää, jotka ovat tietyssä seurassa niin saatanan kovaäänisiä ja reippaita, mutta kun opettaja tai muu ns. auktoriteetti kysyy jotain, niin ei osata vastata tai vastataan viistoista kertaa niin hiljaa, että vieressä olevakaan ei tiä mitä se siinä sönkkää.

Tai sellaset nysvät, jotka ovat oikeasti todella mukavia persoonia, mutta SILTI on pakko heittäytyä tiskirättirooliin ja nysvätä yksin "MIX KUKAAN EI HALUU OLLA MUN KANSSA"-ajatuksiensa kanssa; toki asialle mitään tekemättä. Mua vituttaa niin lujaa sellaset, joista NÄKEE, että toi tyyppi on oikeesti energinen ja reipas, mutta JONKUN VITUN TAKIA SEN TÄYTYY HEITTÄYTYÄ JOKSKI MARTTYYRIKSI. Sitte itketään siellä demissä, että ku ei oo kavereita. MIKSIKÖHÄN?

Mainiota on tehdä ryhmätyötä nysvän kanssa. Se menee näin:

-Hei käykö sulle, et jos sä teet ton a- ja b-kohdan, ni mä teen loput?
-(............joo...)
-Niin siis käykö?
-(............joo...)
-Okei, tota... haluutsä et etitään noihin aineistoo vaik netistä?
-(hiljaisuus)
-VITTU KUULEKSÄÄ?!

Miksi on vaikeaa käyttäytyä niinku normaali ihminen? Toki kotona ja tiettyjen ihmisten kanssa voidaan olla niin vapautuneita ja rentoja, mutta kun kaikki odottaa sun vastaustas (jonka olet kuiskannut jo kuussataa kertaa minimaalisella desibelillä), niin vittu ei, hiljasta o! Tuuli vaan humisee ja ämmä ei sanaa saa suustaan.

JOOJOO, jotkut on hiljaisia, jotkut on tosi ujoja, ja jotkut on jotain muuta, mutta sellanen TAHALLINEN "leikin et en oo paikalla ku oon niin vitun eristäytyny"-tyyli kyllä syö. Helvetti. Jos haluatte kavereita, olkaa hyvät ja avatkaa suu. Jos sun täytyy ilmottautua paikallaolijaksi tai huutaa nimesi, ole hyvä ja tee niin. Ei sellaset saatanan selkärangattomat "nyyhnyyh oon täällä sun kengän alla"-tyypit pääse elämässään kamalan montaa askelta eteenpäin. Että turha vetää "oon niin ujo"-korttia esiin, sä mikää ujo ole vaan saamaton lapanen!

20 kommenttia:

  1. Mä oon koulunysvä :D Eli en saa siä suutani auki ja tunneilla jännittää ihan saatanasti yms. Mut sit taas vapaa-ajalla ja kavereiden kans oon ihan normaali,. wtf? D:

    VastaaPoista
  2. hahahahahaa just niin totta!

    VastaaPoista
  3. NAULAN KANTAAN ! :-)
    Ite oon vähä ujo ja hermostunu uusien ihmisen kanssa tai jossakin eseentymistilanteissa mutta puhun normaalisti ja nauran mokilleni, vaikka vähä rämpäänki jotakin rannetta tai kaulakorua hermustuneisuuden vuoksi !
    Blogis on aivan huippu :-)

    VastaaPoista
  4. Tiedän yhen täydellisen nysvän joka ottaa niin päähän! Kaikenlisäks se on tosi ylimielinen paska eikä näemmä ees halua kavereita, vaikka murhaavat ilmeet kertoo jotain muuta, kun joskus yritin olla sille mukava ja siitä lähin se on vaan kattonu mua vihasesti, et miks en enää yritäkään puhua sille.

    Btw miks ihmeessä oot menny vaihtamaan ulkoasua, se vanha oli paljon sopivampi! :D

    VastaaPoista
  5. ... 'potkikaa minua' :DDDD voi saatana

    VastaaPoista
  6. mä oon aika ujo, ja kaikki sanooki et oon ujo. en tykkää siit piirteest yhtää itessäni D: haluisin olla nii reipas ja vähä äänekkäämpi ihmine ku nyt mut ei. aina ku päätän et nyt sanon jotain oikein isosti ja kuuluvasti enkä oo tälläne hiljane paska, niin ei :D ei onnistu. must ei varmaa ikin sais asiakaspalvelijaakaa !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä oon asiakaspalvelija ja ujo. mut ei se jotenki siellä töissä näy et oon ujo, voin helposti heittää tuntemattomille asiakkaille läppää, mutta avot jos kaveriporukkaan eksyy joku uus tutuntuttu, meen ihan puihin. mun työminä on jotain ihan muuta mitä kotiminä :D eli siis pointti oli se että kyllä ujokin voi olla hyvä asiakaspalvelija :)

      Poista
  7. Meinasin tulla kommentoimaan jotain ujoista, mutta jätänpä väliin koska oisin saanu kuitenkin kaikkien vihat niskaani. :-D

    VastaaPoista
  8. No wittu! asiaa pöytää :D itse olen myös ujo ja hiljainen varsinki uusien ihmisten kanssa mutta tän postauksen jälkeen en varmasti mieti enää sitä et "oon nyt hiljaa ku kaikki kuiteski luulee mun olevan täys paskahousu" :D

    VastaaPoista
  9. Tekstistä tuli mieleen yks nysvä yläasteajoilta: Olin ensin sen kaveri kunnes se joskus vaan päätti vetäytyä nysväämään. Hengasi yhden tyypin kanssa luokasta ja piirteli tunnit huppu päässä ja napit korvilla. Oli muuten ihan hiljaa omassa nurkassaan kaikki tunnit paitsi välillä saattoi karjaista: "TURPA KIINNI!!" jos jotkut puhuivat tunnilla. Kanteli luokanvalvojalle että muka kiusattaisi. :D Ei kyllä kukaan tainnut erityisemmin kiusata paitsi puuttua noihin turpa kiinni- huutoihin. Se valitti myös ettei pysty keskittymään tunneilla kun ihmiset puhuu. Siis keskittyä mihin? Siihen piirtämiseenkö? En tajua miksi se päätti vaan eristäytyä yhtäkkiä ja huudella kaikille jotka jonkintasoista sosiaalista elämää halus pitää yllä. Ja siis ei, sillä ei olla diagnosoitu ainakaan mun tietääkseni mitään masennusta tms, sattuu vaan olemaan tollanen vähän erikoisempi luonteeltaan.

    VastaaPoista
  10. Jep tommonen nysvääminen on vitun TYPERÄÄ! miks jotkut viittii heittää mukavan ja iloisen elämän hukkaan tommosel. RÄYH!

    VastaaPoista
  11. Mahtavia nää sun juttus!! :D voisitko tehdä tämmösen postauksen muotibloggaajista? siis tutustuppa vaikka esim. cavan blogiin, xenia's day tai tän tyylisiin missä kuvataan tyyliin jotain hedelmävatia kymmenestä eri kulmasta jne :D voisin kuvitella et teet hyvän jutun :D

    VastaaPoista
  12. OOT OIKEESTI IHANA JENNI <3 <3 mä niin löysin itteni tuolta tekstistä.

    olin yläasteaikana aivan saatanallisen ujo, minkä takia jäinki porukasta ulkopuolelle. silti mä _yritin_ tehdä tuttavuutta, menin keskustelemaan joskus puolituntemattomien ihmisten kanssa (vaikka keräsin oikein kunnolla rohkeutta ensin) ja olin ystävällinen aina muille. mut musta ei vaan ollu sellaseen riehakkaaseen ja huomiotaherättävään keskusteluun ja nauramiseen porukassa. silti en oo ikinä ajatellu ujoutta pahana asiana. pitää vaan löytää sellaset ihmiset, jotka osaa myös kuunnella ja keskustella, eikä vaan kälättää kaikkea omaa toisen puheen päälle.

    kaikki te ujot, älkää ikinä hävetkö itteenne. ujoudessa ei oo MITÄÄN pahaa, se on vaan yksi luonteenpiirre.

    nysvääminen taas on just sitä, että ei olla sellasia omasta tahdosta omiin oloihinsa vetäytyviä vaan mennää johonki nurkkaan ja sitten VALITETAAN KUN EI OLE KAVEREITA..

    VastaaPoista
  13. Ujous on välillä tosi hankalaan, mutta toisaalta se on säästänyt paljolta.

    VastaaPoista
  14. Mua ärsyttää myös sellanen että on livenä ihan hiljaa, jos jotain kysyy niin vastaus on "ihan sama" tai "emmä tiä", mutta netissä (esim FB) käyttäytyy kun maailman sosiaalisin ihminen, kommentoi joka paikkaan, lisää kuvia ja jotenkin on vaan täysin eri ihminen kun oikeesti:D haha en ees tiä miks se on niin ärsyttävää.. mutta on vaan!:D

    VastaaPoista
  15. Mä oon kans vähän ujo niissä tilanteissa kun tapaa uusia ihmisiä. Siis kyl juttelen ihn normaalisti jne. mut en vaa niin paljoo ku muut ehkä siinä tilanteessa, tai ne jotka tuntee kyseiset uudet ihmiset jo:) musta siinä ei oo mitää ongelmaa, mutta on tietenki niitäki ihmisiä jotka on toista mieltä:D mun mielestä ujoudessa ei oo mitään ongelmaa siihen asti, kun se ei mee tollaseks nysväämiseksi ja tahalliseksi eristäytymiseksi:D

    VastaaPoista
  16. Joo ja vituttaa ihmiset jotka ei vaan voi tai jaksa tai pysty tai tajua, että joskus pitää laittaa ittensä pinnisteleen sosiaalisissa tilanteissa esim. vaikka vaivautua kaikelta teiniangstiltaan ja nysvöydeltään moikkaan ihmisiä, kertomaan nimensä ihan normaalilla äänellä eikä piipittäen tai vaikka jopa keksiä jotain puheenaihetta jos joutuu ruokailemaan tai muuten olemaan ihmisten kanssa. Harvaa nyt oikeesti aina kiinnostais välittää siitä että ympärillä on muitankin ihmisiä, joihin oma käytös ja toiminta heijastuu, mutta silti pitäis osata ihmiselämän ihan normaaleja käytäntöjä. Jos ei ihan tollasia perusjuttuja ja pientä smalltalkkia osaa niin on kyl aika ulkona työelämästä ja ihmissuhteista.

    VastaaPoista
  17. Totta tää teksti :) Ite oon ollut TODELLA ujo muiden ihmisten seurassa, ja tää johtu vain ja ainoastaan siitä, että pelkäsin, että punastun. Ja punastun tosi herkästi. Mutta nykyään ku oon kasvanu(vaikka oonki teini-iässä, vasta 15) oon oppinu että mitä sitte, mä en voi punastumiselleni mitään joten what ever. Jos joku tulee huuteleen jotain punasesta, niin osaan sanoa vastaan, en vetäydy kuoreeni ja punastu lisää :D Ja tätä tapahtuu vaan jos on joku epätuttu :D kavereiden seurassa oon ihan hirveen puhelias :D
    Ja nysvä on taas kuten sanoit, ihan eri asia. Mun luokalla on yksi, ja huhheijaa. Se saattaa seistä tunnin alussa keskellä luokkahuonetta (vaikka aina ollaan menty jostain syystä kaikki samoille paikoille). Ja jos sen kaa tekee jotain ryhmätyötä ni oksat pois !

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!