HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

torstai 22. maaliskuuta 2012

laiskat kakarat

Odotan sitä päivää, ku saan pungettua maailmaan oman muksun, jonka voin opastaa hänen tarpeeksi vartuttuaan kotitöiden ihmeelliseen maailmaan.

Tekeekö nykykakarat mitään enää kotona?! Täytyy myöntää, että aika helpolla pääsin minäkin, mutta ei mulle tiskikoneen tyhjennys ollut kovinkaan vieras asia, saatikka imurointi tai ruuanlaitto. Veljeäni vahdin sutjakasti ja moni kakara tuskin on tehnyt puuhommia isänsä kanssa ja kerännyt viinimarjoja ämpäritolkulla! Myös jokainen lapsuudenystävänikin on päässyt oikein kunnolla puuhastelemaan kädet verillä: ommeinaa haettu puita, kitketty rikkaruohoja, maalattu seinää ja leivottu joka saatanan juhlaan kakkuja ja piirakoita. JA VIÄ IHAN INNOISSAAN! Nykykakaran ku laittais tonne kantaan puukoppaa liiteristä tai moppaamaan lattiaa, niin huh huh, varmaa Bratzit lentelis.

Kitistään rahaa johonkin kutsin ja lyiivytoonin kolmen tonnin kotelomekkoon jo ala-asteella, mutta perse ei nouse penkistä! Eikä ihme, jos ei oo lapsesta asti ollu mukana kotihommissa! Ei ne kakarat mitään orjatyövoimaa ole, mutta pienet askareet kukkien kastelemisesta pöydän kattamiseen tuskin ketään 7-vuotiasta tappaa ylirasitukseen. Tai en tiä, toi uusin pelikonsolisukupolvi varmaan katkasee kätensä, jos siihen laitetaan jotain ohjainta painavampaa.

Ja mitään ei tehdä, ellei makseta! Muistan ku äiti sano joskus mulle "kukas mulle maksaa kotitöistä?", ku yritin kitistä jotain hiluja pyykkien kuivumaan laittamisesta. Tajusin, että aaaaaivan, ei kukaan! Että sen oman hienon peppunsa voi nostaa sieltä tietsikkatuolilta ja raahata JOPA OMA-ALOITTEISESTI sinne pyykkikoneen luokse ja tehdä asialle jotain!

Ihan ku olis saatanan rankkaa laittaa kaksi minuuttia astioita kaappeihin tai kastella joku vitun krookus! Tai että se olis lapselle pahaksi, jos välillä käskee sen ottaa imurin käteen!  Hohhoijjaa! Ei se muksu rikki mee, jos se kolme minuuttia tekee kotitöitä! Mun mielestä lapsi saa vaikka 1-vuotiaana yrittää laittaa niitä lelujansa koppaan, vaikka se meniskin päin vittua ja kestäis kauan, toinen  kuitenki yrittää parhaansa ja osallistuu.

Ei kasvateta niistä muksuistamme jotain perse homeessa makaavia urpoja, vaikka usein pääsis helpommalla tekemällä itse kaiken valmiiksi. Perheessä jokaisella on omat velvollisuutensa, piste ja vitun iso huutomerkki!

16 kommenttia:

  1. Mä tunnustan - tää teksti on puoliks musta. Ennen mä tunsin suurta inhoa kotitöitä kohtaa enkä halunnu tehä mitään koska ei se oo kivaa. Kun sitten tuli sweet sixteen ja maailmankuva vähä avartu, olin onnellinen että
    1. saan asua kotona ILMAISEKSI
    2. syödä kotona ILMAISEKSI
    3. saan suunnilleen hotellipalvelun ILMAISEKSI

    joten miks mä en lappais tiskiä koneesee ja pistäis perunakattilaa pöhisemää, kun mun ei tarvi ainakaa vuoteen vielä omaan kämppään muuttaa ja kaikki on iha mainiosti ? joten let's help meiän äitejä, isejä, mummuja, vaareja ja poikaystäviä ja tyttöystäviä - kyllä nekin jotai meidän hyväks tekee.

    VastaaPoista
  2. siis oon superkiitollinen että kun muutin pois kotoo syksyllä niin osasin tiskata, tehä ruokaa ja pyykätä. vois olla vähän nihkeetä meinaa ny!!

    VastaaPoista
  3. tunnen itteni tosi vanhaksi ku 'sillon kun minä olin nuori' ni ei saatu mitää pleikkari 1, 2 ja kolmosta ja niihin kaikkii kuuttakymmentä eri peliä kun oli vaan se monopoli ja dominopalikat! nyt kun vanhempani ovat ryhtymään tekemään iltatähtiä kun olin 18, pikkusisaret eivät perseään siitä tv:n äärestä vaikka äiti aivan kiltisti huomauttaa. itse en edes uskaltanut väittää vastaan kun äiti käski mennä puutarhahommiin tai edes hakemaan postia.. ties mitä risuja olisin saanut perseelleni jos olisin kieltäytynyt kotitöistä..! hävettää pikkuveljieni ja siskon puolesta!

    VastaaPoista
  4. Oon ihan samaa mieltä VAIKKA oon ite välillä just tollane vitu laiska perse liimautuneena kiinni sohvaan ja jos joku sanoo mulle että ''laitappa pyykit'' nii mua hermostuttaa ja oon ihan sillee ''haistasinävttuhelvetti!!!!!!'' mutta joskus on taas sellasia päiviä että kaikki sotku hirvittää ja suututtaa ja oon sillee ''voi jumalauta ku kukaa ei siivoo täällä ku aina ihan paskasta!!!!'' :D mun mieli aina vaihtelee, ennen (n.2 vuotta sitten) olin ihan KOKO AJAN tarkotan siis melkee 247 koneella pelasin jotai sims 2 ja himoitsin kolmosta ja sit ku äiti sano että nyt tytöt laittakaapa astianpesukone kuntoo ku kaikki muutki teidän ikäset tekee jo kotitöitä nii te ette nii sit olin ihan sillee EN MITÄ SÄÄ OIKEEN KUVITTELET HÄ!!??!? OOKS PUONNU JOSTAI PORTAISTA PÄÄ EELLÄ ALAS KU KUVITTELET ETTÄ _MÄ_ LAITTAISIN ASTIAT KONEESEEN TAI TYHJENTÄISIN SEN HAHHAH
    mutta siitä ajat on muuttunu koska nykyään en oo todellakaa yhtä paljon koneella, teen enemmän kotitöitä ja vielä usein ihan mkielelläänki vaikka joskus vähä vituttaaki (maanantaina) ku on sellane että koulua 7 h ja sit reenit heti perään nii siinä tekee mielli rentoutua se puol tuntine mikä on aikaa :) joo tuli taas sellane eepos että parempi lopettaa :DD
    p.s. muakin vituttaa kaikki pennut jossain Supernannyssa (ohjelma liv :D)ku on 16-v ja porukat joutuu maksaan siitä että lapset siivois ees oman huoneensa haloo 16-v käyttäytyy niinku joku uhmaikäne saatan :PP

    VastaaPoista
  5. Mäkin aina oon tehny kaikkea, keränny viinimarjoja tuhottomasti, imuroin vieläki joka perjantai, teen ruokaa, tyhjennän tiskikonetta ja täytän yms. Joskus tottakai siitäki kitissy, mutta nykyään se tulee ihan luonnostaan. :)

    Joskus nuorempana olin kateellinen niille kavereille joiden ei tarvinnu tehä mitään ja rahaa tuli silti, mut nykyään en, koska missä muualla ne kotihommat oppii jossei kotona?

    VastaaPoista
  6. Mää en tee koskaa mitää..... oon täysin saamaton kakara !!

    VastaaPoista
  7. Ihan oikein, asia tekstiä !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    VastaaPoista
  8. Samaa mieltä! Se on sitten hienoo kun muuttaa omaan kämppään ja ei erota tiskiharjaa imurista. :)

    VastaaPoista
  9. Joo mä muistan monesti kotona asuessa kun iskä tuli puoli 8 aikaan lauantaina herättämään ja ilmoti noin vaan että puol tuntia aikaa olla pihalla ruvetaan puuhommiin, ai että sitä vitutuksen määrää.. Tai sitten kun äiti sano torstai iltana että huomenna kun tulet koulusta niin tyhjennä tiskikone, pyykinpesukone pyörimään ja imuroi koko kämppä.. Mutta sitten muutin omaan kämppään silloisen ukkoni kanssa.. Kotityöt oli mulle ihan arkipäivää mutta ukollani hyvä että pysyi tiskiharja kädessä. Hänelle äiti oli pakannu repunkin valmiiksi jos reissuun oli lähtenyt ja ikää oli silloin 20.. Kyllä lasten kuuluu osallistua kotitöihin ilman mukinoita koska se kasvattaa jo ihan ihmisenä. Kyllä sen huomaa ihmisestä joka ei oo tarvinnu kotona tehdä kotitöitä missään muodossa ikinä ja sitten muuttaa omaan... Muistan kerran eräs naapurin nainen sanoi minulle kun tein lumitöitä taloyhtion pihassa että miks ihmeessä sä teet lumitöitä? ei meidän tarvii tehdä lumitöitä kun se on miesten hommaa, me voidaan olla sisällä... jestas sentään se voi ne työt tehdä kellä siihen on aikaa eikä se kenelle ne kuuluu...

    VastaaPoista
  10. Kyllä sitä on huomaamatta joutunut tekeen kotona, ei ollu ongelmia omilleen muuttaessa. :) Nykyisin mua muutenki ärsyttää nuo kakarat, ku osalla ei tunnu olevan minkäänlaista kuria, eikä muutakaan kohteliaisuutta oo opetettu. Kuulin, että mun koiraa oli heitelty lumipalloilla (asuu porukoiden luona). Se on omassa aitauksessaan ollu, eli ei ainakaan mitään vaaraa oo näille pennuille ollu. Vittu, jos pystyy yksin käveleen kouluun, niin kyllä sitten pitäis tajuta, että toisten pihoille ei heitellä mitään lumipalloja, varsinkaan jos siellä on ihmisiä / elukoita. Tekis mieli mennä sinne kytikselle ja sitte nakata ite lumipallo naamaan. Tosin ite pitää olla niin aikuinen, että korkeintaan tiukkaan mutta asialliseen sävyyn sais mainita asiasta. :/

    VastaaPoista
  11. Mä olisin jo lapsena halunnu autella jutuissa, mutta kontrollifriikki-äitini ei antanut auttaa missään "ku en kuitenkaan tee kunnolla", sama meininki jatkui siihen asti kunnes muutin omilleni ja oli pakko oppia kotitöiden teko. Iskä sentään antoi autella lumitöissä, vaikka en kovin tehokas ollut. Joskus saamattomuus ei oo vaan oma vika :D

    VastaaPoista
  12. oon ihan samaa mieltä! toivon että äiti olis laittanu mut tekemään PALJON enemmän kotitöitä, myönnän nimittäin että tiskikoneen tyhjentelyä ja tietty oman huoneen ja jotain vessan siivoomista lukuunottamatta en oo hirveesti osallistunu töihin. nyt sen vasta vanhempana tajuaa et äiti ja iskä on oikeestaan tehny aina kaiken, enkä oo ite älynny tarjoutua vaik ruuanlaittoon tai jotain.

    VastaaPoista
  13. 20-vuotias kaverini ei siis osannut käyttää imuria....vittu imuria!! imuroi selkä vääränä kun ei tajunnut että sen varren saan pidemmäksi vähän säätämällä :D ei oo paljon kotitöitä tullu näköjää tehtyä. Sit en tajuu ku lapsia palkitaan sikana töiden tekemisestä! siis se on osa elämää eikä uutta kännyä pitäis saada sillä että tyhjentää pari kertaa tiskikoneen...

    VastaaPoista
  14. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  15. En itekään oo mikään kodinhengetär, että kämppä aina kiiltäs ku on niin reipas nuissa kotitöissä... Mutta palaa mieleeni eksä. Taustoja sen verran että kun rupesin seurustelemaan ko. sällin kans nii se asu kotona. Mun vanhemmat oli eronnu jokunen vuosi takaperin, ja siinä erovaiheessa tuntu tosi absurdilta muuttaa mamman kans kämppään missä ei ollu ASTIANPESUKONETTA. No, ei siinä muuta ku Hanna sai upottaa joka toisen tiskauksen aikaan kätensä fairyveteen ja puhasta tuli. Sitten tää mun armas urokseni sai joka toinen päivä tunnin riidan aikaseksi siskonsa kanssa siitä että kumpi TYHJENTÄÄ JA TÄYTTÄÄ sen perkeleen hornankojeen mitä tiskikoneeksi kutsutaan. Meinasi muuten naurattaa siinä vaiheessa sitten. Ja yleensä sitten hoidin sen asian pois alta sillä välin ku ne huusi toisilleen olohuoneessa.

    VastaaPoista
  16. ruuanlaitto, kalanperkkaukset, ulkovessa rakennus, kasvimaa ruohous, siivous, auton renkaitte vaihto, paskakaivo tyhjäys, marjoje poiminta ynnä muut paskat tullu tehtyä ilmaseks. Sitä vastoi jo ala asteella mut palkittii hyvistä koenumeroista. Ok ei enää mut kuitenki. Oon 16 ja vanhemmat vanhanaikasia, mut väitän et ei pahaks oo ollu tämmöi pikku duunailu ja aika ajoi vähä isompiki

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!