HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

lauantai 12. toukokuuta 2012

kun muiden budjetti vituttaa

Mua vituttaa suunnattomasti ne ihmiset, jotka eivät suostu tajuamaan hetkellisen rahattomuuden olevan suhteellisen suuri este huvittelulle. "Lähetää hei johki ottaa parit?" "Emmä oikei voi, mullon vaan joku vajaa satanen tilillä." "No onhan sulla rahaa!" NO KUKAS MUN PUOLESTA KÄY LOPPUKUUN RUOKAKAUPASSA, LATAA BUSSIKORTIN JA MAKSAA PUHELINLASKUN?

Mua vituttaa muutenkin myöntää, että eipä ihan hirveesti tota fygee tuolla käyttötilillä makaa, niin sitten joku saatanan kirjekurssilla sijoitusneuvojaksi-vatipää yrittää saada mua ryyppäämään loput rahani kolme viikkoa ennen tukipäivää! Tai yrittää houkutella jonnekin vitun Särkänniemeen, "ei se oo ku joku kolmekymppii"-tyylillä. No jos se sattuu olemaan puolet siitä mitä mulla on tilillä, niin mietitäänpäs ihan kaks kertaa, että lähenkö mä sinne Särkänniemeen/shoppaileen/syömään/keilaamaan/leffaan/vittu ihan minne vaan.

Jos sua sua huvittaa juoda rahas tukipäivän jälkeisenä viikonloppuna, niin vittu anna mennä! Mutta mua ei. Mä haluan, että voin maksaa laskut, syödä, ladata bussi- ja salikortin ja tarvittaessa esim. hakea lääkkeitä tai mennä taksilla. Se, että susta on okei soittaa heti äiskälle, että voi vitjake, ku meni tuet Senssin kassaan, ei välttämättä ole musta okei.

Tai työssäkäyvät ihmiset, joilla on sitä rahaa ja jotka eivät voi käsittää, että opiskelijallapa ei olekaan. Ja sitten huokaillaan "voi hitto, enää kuussataa tilillä"-tyylisiä huomiohuoraushuokauksia, kun mä vittu tanssin voitontanssia tililläolevasta kolmestakympistä. TAI EHDOTETAAN LAINAA! "Hei, mä voin lainaa sulla parikymppiä, maksat sit ku pystyt." VOI JUMALAUTA! KYLLÄ MULLA AINA SEN VERRAN ON RAHAA, MUA EI VAAN HUVITA KÄYTTÄÄ NIITÄ JOHONKIN VITUN DIIPADAAPA-PASKAAN!

Musta tuntuu, että opiskelijoiden/muiden vähävaraisten niukka budjetti vituttaa/ihmetyttää/kummastuttaa/ottaa päähän enemmän niitä vähävaraisten ystäviä ja tuttavia, ku sitä vähävaraista kaveria itseään. Mulla on ainakin ihan hyvä olla; jääkaappi on täynnä ruokaa, laskut on maksettu ja tilillä on rahaa hätätapauksia varten (sitä en oo kuitenkaan vielä pohtinut, että kukas maksaa mun eilen tilaukseen laitetut silmä- ja aurinkolasit...). Silti joku aina sen kokee ongelmakseen: "ajattelin, et oltais menty paikkaan X, mut sullei taida olla rahaa..." JOO, EIKÄ KIINNOSTUSTA!

rikasta lauantaita, älkää rillutelko rahojanne!

20 kommenttia:

  1. NO NIINPÄ!! Just tässä hengaan nettikaupassa ja arvon että painanko tilaa vaiko enkö. Rahaa on kyllä tilillä mutta se, haluanko oikeasti käyttää sen näihin vaatteisiin tässä vaiheessa ku äitiyspäiväraha tuli eilen ja laskut maksetaan vasta illalla, on eri asia. Ja osamaksulla EN. OSTA. Koska kolmen kuukauden päästä vituttaa vielä enemmän maksaa näitä samoja vaatteita ku olis varmaan jo muutakin....

    VastaaPoista
  2. Taas puhur kyllä asiaa. Itse taas olen työtön ja kun sitä käyttörahaa on kuussa vuokran jälkeen se n. 380€ josta pitää maksaa kaikki laskut, ostaa safkat, mahdolliset lääkkeet, elukoiden ruoat ja muut tarpeet ja sitten tulee vielä kuukausi jolle kaikki laskut kasautuu niin halleluja. Ei siitä jää kyllä hurvitteluun rahaa.

    Eilen mulle sanoi eräs ihminen, että "Toi kolmisensataa euroa on kuitenkin niin pieni raha!" eräässä tilanteessa jossa ruikutin vähävaraisuuttani ja mahdollista kolmensadan menoerää. PIENI? Mulle se on valtava summa. Koko kuukauden budjetti. Mutta niin se kai menee, että sitten taas kun pääsee töihin ja ansaitsee tarpeeksi, käsitys rahasta muuttuu ja 300€ on pikkuraha laittaa haisemaan.

    Olen elämäni aikana vielä tehnyt aina niin pienipalkkaisia töitä, että eipä nää Työkkärin yms. tuet paljon niistä palkoista eroa. 16 -vuotiaasta olen kituuttanut omillani. Parhaillaan pärjäsin 80€/kk. Mut pelasti ilmainen kouluruokailu :D

    VastaaPoista
  3. Niin totta. Ja sitten myös ärsyttää, jos on rahaa paljon kerrankin ja sitä on sijoittamassa johonkin tärkeään juttuun -vaikka polkupyörään, niin heti alkaa mankuminen mukaan baarikierrokselle tai jollekkin muulle rahaa vievälle aktiviteetille verukkeella "kyllä sie voit sen pyörän ostaa myöhemminki!!!".

    Öö, no kun en voi?

    VastaaPoista
  4. Ahh, tää on niin totta! Kaveri kerran suuttu mulle, kun en "suostunut" lähtemään sen kanssa ulos syömään, koska opiskelijana laitan sen rahan mielummin ruokakauppaan, mistä saan ainakin viikoks ruuan itelleni samalla rahalla mikä siel raflas olis menny...:D

    VastaaPoista
  5. hei voiks tehä jonkun videopostauksen? :) pääsisit purkaa ajatuksias videolle hehee ;)

    VastaaPoista
  6. Taas niin asiateksti kun olla vaan voi ja itelle hyvinkin tuttu ja läheinen aihe. Ai että ottaa joskus päähän, kun esim. poikakaverini valittaa, että "voivoi kun olen köyhä, tililläni on _VAAN_ 500 euroa". Ei siinä muuten mitään, mutta kun palkka juoksee hänellä joka kuukausi ja itse saan pelkästään opintotuen ja asumislisän, opiskelija kun olen. Tai siis poikakaverinikin on opiskelija, mut hän käy myös töissä samalla. Itsekin kävisin kovin mielelläni töissä koulun ohella, mutta kun ei niitä töitä ihan tuosta noin vaan saa. Ja ei ole ainakaan yrityksen puutteesta kiinni, että olen työtön (paitsi loma-aikoina). Olen hakenut moneen siivousfirmaan, postiin, oman alan töitä jne jne. Mut ei niin ei. Ja itselle tosiaan jää käteen vuokran maksun jälkeen noin 150 euroo loppukuukaudeksi. Tietenkin opintolainan kanssa siitä jää enemmän, mutta opintolainakin pitää maksaa sitten joskus takas. Ja nyt kun en sattuneesta syystä oo voinu nostaa opintolainaa pariin kuukauteen niin voin kertoo, että aika tiukkaa on ollu. Nytkin on tuolla odottamassa puhelinlasku ja sen maksaminen vie puolet miun tilillä olevista rahoista.

    Mut tään vuodatuksen pointti siis oli, että todella hyvä teksti taas kerran:D

    -Satu

    VastaaPoista
  7. eli sä oot itse tukirahoilla elävä sossupummi? selvä
    multa meni just puolet palkasta veroihin, elä ny edes kunnolla niillä rahoilla

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mieti siltä kannalta että nyt kun opiskelijat elää verorahoilla, ne kouluttautuu ammattiin, pääsee työelämään ja siten heistä tulee veronmaksajia. Maksaa itse itsensä takaisin!

      Poista
    2. mun nähdäkseni opiskelija ja tahallisesti kotona makaava ressukka on vähän eri asioita? ja mä olen elämässäni ehtinyt jo sen verran veroja maksaa, että annan itseni hyvillä mielin tämän reilun vuoden opiskella ;)

      Poista
    3. Oikein! Ne on eri asia, sitä tässä ajoinkin takaa että opiskelijasta tulee taas veronmaksaja. Ja sitäpaitsi inhoan tätä veromussutusta, me ollaan etuoikeutettuja kun meillä ylipäätään on sosiaaliturva. Vai pitäiskö opiskelijan käydä vielä koulun päälle yötöissä, nukkua tunti ja mennä taas kouluun ettei vaan tarvi niistää valtiolta mitään :D

      Poista
    4. Vaikka sitä rahaa saa ihan saatanan vähän Kelasta, niin sentään saa jotain jolla saa sitä leipää ja maitoa kaupasta. :)

      Poista
  8. Täytyy myöntää, että mua "ärsyttää" kun ystävillä ei oo rahaa. Tai no, toi ärsyttää on ehkä vähän liian voimakas sana, mutta kuitenkin. Odotan, että hekin pääsee kunnolla työelämään ja voidaan mennä yhdessä sinne Särkänniemeen ja risteilyille ja shoppailemaan ja vaikka viikoks Kanarialle! Tiedän nimittäin, ettei sillä 200 euron kuukausibudjetilla tehdä mitään ylimääräistä hauskaa...

    VastaaPoista
  9. no voi helvetti, mikä siinä on niin vaikeeta pitää sielä tilillä aina jonkun suuruista ''pesämunaa'' että irtoo sitten siitä kohtuullisesti pakollisiin ja ylimääräisiin menoihin jos on tarvetta.
    Itse saan naurettavan pientä palkkaa ja opintotukea, ja tili ei ole koskaan näyttänyt alle kolmen tonnin. Sinne olen heittänyt ala-asteelta asti synttäri, rippi- ja kesätyörahat säästöön. Kulutan kohtuullisesti, säästän kaiken mahdollisen ja otan tililtä silloin kuin huvittaa. Eikä ole koskaan tarvinnut valittaa ettei oo rahaa kolmen euron bisseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ja lisäykseksi, että se vasta onkin ärsyttävää että kaverit käyttää tonnin palkkansa alle kahessa viikossa heti baariin ja nettikauppoihin, sitten loppukuu valitetaan että ''vittu kun mää oon niin köyhä ja mulla ei oo koskaan varaa mihinkään hauskaan ja ja ja ei mulla oo ikinä varaa laittaa elämisen jälkeen rahaa meikkeihin tai klubeille''....
      Kyllä siinä on rahankäytössä ongelmaa jos pitää parilla kympillä elää viikkoja.

      Poista
    2. Ei rahankäytössä ole silloin mitään ongelmaa, jos sitä rahaa ei kertakaikkiaan edes ole tai on sitten niin vähän, että ei ole ns. ylimääräistä käytettäväksi tai huolta siitä mihin ne vähäisetkin käyttää. Turha sun on tulla tänne pätemäään, jos sulla nyt sattuu säästöjä olemaan. Ei kaikilla vaan ole ja vaikka kuinka kitkuttelisi pienellä budjetilla, niin ei se aina takaa sitä, että siitä vielä siivuun irtoaisi laitettavaa. Hohhoijaa vaan, kaikki maksaa nykyään niin hitosti...

      Poista
    3. voiko joku oikeasti olla niin naiivi, että kuvittelee kaikilla olevan mahdollisuuden säästää useita tonneja alle parikymppisenä? tai että se onnistuu parinsadan opintotuesta? :D itselläni onneksi on säästötilillä pesämunaa, mutta mulla ei ole mahdollisuuksia edes itse niihin koskea (:D), koska ne ovat sitten tulevaisuutta varten, ei sitä, että pääsisin kavereiden kanssa kolmen euron bisselle. :D ja juurihan tekstissäni kerroin mielelläni itsekin pitävän pikkusumman aina tilillä rahaa pakollisia yllätysmenoja varten, enkä niitä bissehetkiä varten? :D hohhoijjaa sanon myös. :D

      Poista
  10. Tuo "Tai työssäkäyvät ihmiset, joilla on sitä rahaa ja jotka eivät voi käsittää, että opiskelijallapa ei olekaan. Ja sitten huokaillaan "voi hitto, enää kuussataa tilillä"-tyylisiä huomiohuoraushuokauksia, kun mä vittu tanssin voitontanssia tililläolevasta kolmestakympistä." on niin totta!!!! VITTU MÄ AINAKI ELÄISIN HERROIKSI JOS MULLA OLIS PAKOLLISTEN MENOJEN JÄLKEEN _ENÄÄ_ 600 EKEÄ TILILLÄ! :D

    VastaaPoista
  11. Joo ja vituttavinta oli, ku soitin kerran kaverille ja ehdotin näkemistä nii ei kuulemma halunnu koska mulla ei oo ikinä rahaa tehä mitää??!! Saatana tarviiko olla rahaa et pystyy ihan vaa näkee samassa kaupungissa asuvaa frendiä? Onneks on nykyää entinen kaveri :D

    VastaaPoista
  12. Se kans vituttaa, ku opiskeluaikoina kaverit ihmetteli, että miten minulla on varaa ostaa sitä Valion maitoo Pirkka-maidon sijasta. No oisko vaikka siksi, että en nauttinu sitä maitooni valkovenäläisten muodossa perjantai-iltana, toisin kuin muut... Ja jos siitä sano, niin olit tylsä, kun en ikinä lähe mihinkään. Ja jos kerran lähit, niin siitä puhuttiin vittu seuraavat kolme kuukautta, että ku Suvi sillo kerran lähti...

    /Suvi

    VastaaPoista
  13. Voin sanoa että vaikka käyn töissä niin saisin sossun luukulta saman verran käteen jääväksi osuudeksi, ainakin talvikuukausina. Ja sit porukka ihmettelee miten mulla ei muka ole rahaa vaikka käyn töissä. Opiskelu ei huvita ihan vain siks että tää yhteiskunta ei tue opiskelua. Lasolinpummit S-kaupan kulmallakin saa enemmän rahaa kuin opiskelijat. Mut on tässä hyväkin puoli, tulee katsottua mitä ostaa eikä tarvi kitistä jos tilillä on "vaan" se 600 euroa. Voi olla hyvillä mielin että elämäntavat ei ole sitä luokkaa että 600 euroa on taskurahaa ja sillä ei pärjää mitenkään. Ja kaikkeen isompaan joutuu säästämään joten sitä arvostaakin sitten enemmän.

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!