HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

tiistai 28. elokuuta 2012

asiat muuttuu

Muistatko, kun lapsuudessa kaikki oli toisin? Niin minäkin.

Kun olimme lapsia, peruna oli hyvää perusruokaa, jota syömällä kasvoi isoksi tytöksi tai pojaksi. Perunaa tungettiin joka saatanan tuutista; peruna oli ruokapöytien kuningas, jota kenenkään ei sopinut solvata. Perunaa oli kotona, koulussa, mummolassa, jouluna, juhannuksena... Nykykakarat taasen ovat oppineet perunan olevan ravintoköyhää tärkkelyspaskaa, jota kenenkään ei kannata syödä hiilaripelossa. Uusia perunoitakaan ei saatana saa juhannusyönä kahmia naamaansa makkara toisessa kädessä ilman paheksuvia katseita.

Lapsena vaarallista oli uida ukkossäällä, juosta pieni kirves kädessä ja ajaa pyörällä ilman käsiä silmät kiinni. Kiivettiin puissa pää veressä, hampaita lähti ja asfaltti-ihottumaa oli enemmän, kuin sitä ns. tervettä nahkaa. NYKYÄÄN vaarallista on pukea lapsi valkoiseen. (NO VITTU SIINÄ MAINOKSESSA SANOTAAN NIIN!)

Muistan myös, että lapsena tehtiin puumajoja, suunniteltiin salakerhoja ja mentiin pistettä. Pelattiin jalkapalloa, ryömittiin mudassa ja hypättiin twistiä. Nykyään nojaillaan ES kädessä kauppojen pihoilla  ja huudellaan ohimeneville ihmisille härskejä vailla ymmärrystä siitä, että mitä ylipäätään puheillaan tarkoittaa.

Kakarana hienot vaatteet käsitti ylipitkät pipot, upouudet ulkohaalarit miljoonilla heijastimilla ja hassunväriset collegehousut. Nykyään on ihan ok kulkea leggareissa ja paljettitopissa kymmenen asteen pakkasella. Ja millaiset pipot on nykymuksuilla jees? EI MINKÄÄNLAISET! Goretex-kenkiä ei varmaan yksikään muksu jalkaansa laita ja kuka olis niin nolo, että Tokmannin rätit kelpais?

Lapsena joulukalenteri-ohjelmissa Heinähattu ja Vilttitossu leipoivat pipareita, kesäloma oli pitkä  ajanjakso leikkimiseen ja retkeilyyn, ja mummolassa tuoksui pullan ja myskin sekoitus. Nykyään televisioon ei hankita oikeita näyttelijöitä, koska kolmedeeanimaatiolätinä  saa paremmin mukuloiden päät sekaisin, kesällä istutaan sisällä kolmentoista pelikonsolin ympäröimänä ja mummotkin varmaan kohta unohtaa miten sitä pullaa leivotaan. SAATANA! Minä synnyin ihan hyvään saumaan, mutta miten mää uskallan tänne lapsia hankkia, ku ei saa ees perunaa syödä ja joulukalenterissakin on aiheena avaruushirviöiden jouluinen sota Korvatunturilla?


46 kommenttia:

  1. Ennen oli kans kirjekavereita. Nykyisin on pelikavereita, joiden kanssa listitään vastajengin sotilaita. Ja ennen huudettiin "iiiskäää tuu parvekkeelle, täällääää huutaaaa Pirkko-Petteriii!" Nykyisin ei uskalla pihalla huutaa, tulee kaljapullosta päähän.

    VastaaPoista
  2. ennen leikittii piilosta ja konkkaa pihalla, nykyää vaa vertaillaa kellä on hienoin ja uusin puhelin :------D

    VastaaPoista
  3. NIIN totta! Ennen istuttiin tv:n edessä kelailemassa VHS:ssiä, nykyään istutaan auton takapenkillä kauppamatka kannettava dvd-soitin kädessä ja katotaan elokuvia.
    Mä oon säästäny mun vanhat PIIRRETYT lastenohjelmat pojalle! Mielummin kattoo niitä ku jotain animepyssypaskaa!

    VastaaPoista
  4. Mä myös oon säästäny kaikki Barbiet, koska vaikka niitä sillon jo pidettiin niin seksistinä, ettäh, niin ei ne silti oo ihan samaa sarjaa ku nykyajan huoranuket. Mun tytär saa kymmeniä Barbieita, eikä jotain "TheBitchDoll - silikooit myydään erikseen!"-lorttoleluja!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. *silikonit. Jännittää liikaa tää internettiin kirjottelu että unohtuu kirjoitustaito.

      Poista
  5. Luojan kiitos pikkusiskoni, ovat juuri tuota sakkia, jotka leikkii piilosta ja purkkista, kulkee talvella kunnon toppahousuissa-, ja takeissa. Eikä tiedä mitä huora tarkoittaa, ällöää poikia, syö sitä helvetin perunaa, ja on muutenkin ns. vanhanaikaisia lapsia, vaikka 12-v ovatkin. :)

    VastaaPoista
  6. toi on ihan törkeen pelottava ajatus ettei oma muksu kasvais samojen arvojen parissa. helvetti tänne mitää mukuloita uskalla tuotella! :D

    VastaaPoista
  7. Just koulussa tuli puheeks että kun joku ala-asteelaiset oli puhunu kuinka isin iphonen näyttö oli menny rikki eikä sitä saanu mitenkään toimiin kun näyttökin vaan mustana ja sitten oltiin hirveesti alettu vertaileen omia kosketusnäyttöjä yms ja kysytty tältä meidän opettajalta sitten että millainen puhelin sillä oli ja hän sitten näytti omansa nokian iki vanhan hieman uudempi kuin 3310 ja lapset oli ollu ihan kauhuissaan että mikä se on kun ei väri näyttöä eikä nettiä yms ja yksi oli kysynytkin että pystyykö sillä edes soittamaan!?
    Nyky nuoriso varsinkin 2000 ja myöhemmin syntyneet on ihan hirveitä!! saatana 12 vuotiaita kakaroita jotka kulkee legginssit varmasti perseeseen vedettynä ja topit mahdollisimman alas vedettyinä että varmasti näyttää järkyttävältä! Kuka antaa oman lapsensa pukeutua noin cmoon lapses on ala-asteella ja annat sen kulkee kadulla minkäkin huoran näkösenä?! ymmärrys ei riitä mihin tää maailma on menossa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ne vanhemmat välttämättä tiedä, mitä sillä lapsella on koulussa päällään. Ei mun vanhemmat ainakaan tienneet :) Ja mä kuljin just niin, tosi liian vähissä vaatteissa, niin että kyllähän nyt aikuisella iällä jo ymmärtää hävetä, sillon ei. :)

      Äläkä viitsi. Minust lapset, semmoset alta 10-vuotiaat on aivan tajuttoman kohteliaita. Yritäpä saada nykynuori avaa sulle ovi tai auttaa vaunut junaan sisään, ei onnaa. Mut semmoset alta kymmenen vuotiaat jeesii aina, ne kiittää ja sanoo ole hyvät ym. :)

      Poista
  8. ennen oli kunnollista nytten ei oo kunnollista ei saa edes kunnollista KAAAAHVIA. ennen oli maailma kivasti nytten on maailma huonosti huumeita on kaikkialla terrooriistit viihaaisiiia.

    VastaaPoista
  9. hauska teksti ottaen huomioon sun blogin tarkoituksen, noin yleensä ottaen mua ärsyttää tällaset yleistykset :-D tai siis, tottahan toi suurelta osin on, mutta aina löytyy myös niitä jotka toimii "niinku ennen.." meinaan, esimerkiks 80-luvulla syntyneet sanoo että "MEIJÄN LAPSUUESSA OLI NIIN JA NÄIN.." ja sitten mä oon kuitenkin omalla 90-luvun lapsuusaikana tehny ihan samoja juttuja. Samoin esim. mun siskon lapset jotka onnekseen elää suht. syrtsyssä, mikä varmasti osiltaan vaikuttaa, elävät aika lailla samalaista lapsuutta mitä iteki elin, vaikka ovatkin 2000-luvun kakaroita. Vaikka tottakai puitteet ovat väkisin muuttuneet, esim. kännykät on ihan pienestä pitäen oikeestaan kaikilla, kolmedee-elokuvat jne. ÄH tästä ei varmaan saa mitään selvää mutta toivottavasti joku tajuaa pointin.. mutta onhan noi sun mainitsemat asiat totta, ei sitä vaan voi (valitettavasti)kiistää. Mut ainahan se menee niin että "ennen oli paremmin", ja ainahan se seuraava sukupolvi on ollu se pullamössösukupolvi ;D
    Veikkaan että tähän vaikuttaa myös paljon se missä asuu, ite asun pohjois-pohjanmaalla piienessä kaupungissa, ni kai se olis eri asua jossai helsingissä, ku täällä ei oo ees mitään kauppakeskusta vastaavia paikkoja missä hengata ja juoda sitä eeässää :D Mutta poikkeuksia löytyy joka suunnasta, emmä sitä sano etteikö sieltä helsingin seudultakin varmasti löytyis ihan samalai niitä lapsia, jotka oikeesti on lapsia.

    VastaaPoista
  10. vaikken ookkaan mitenkään kovin vanhus eikä mulla oo oikeutta sanoa että "silloin kun minä olin nuori" mut tää postaus sai mut kaipaamaan mun niiiin siistiä ehkä peppuun asti ulottuvaa äitin tekemää villapipoa ja mun ja yhen mun lapsuudenkaverin tekemää maailman hienointa majaa HEINISTÄ. oli muute iha helvetin siisti.. yhyy haluun olla taas pieni

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai niin, pitkät pipot! Legendaarista! Mullakin oli sellainen, raidallinen jopa :-D

      Poista
    2. Samoin minulla. Tämäntyylinen: http://paulafrom.com/images/hiippa.jpg

      Poista
    3. Mulla kans! Oon aina ollu lyhyt ja mulla se laahas maata, mutta aina se piti olla päässä ♥

      Poista
  11. Noi uudet animaatio-ohjelma, että mä niitä VIHAAN!!!666

    VastaaPoista
  12. meil on onneks viel toimiva VHS-laite ja paljon disney klassikoita! eilenki tuli katottuu leijonakuningas :) mut loistava teksti taas!

    VastaaPoista
  13. "Lapsena vaarallista oli uida ukkossäällä, juosta pieni kirves kädessä ja ajaa pyörällä ilman käsiä silmät kiinni. Kiivettiin puissa pää veressä, hampaita lähti ja asfaltti-ihottumaa oli enemmän, kuin sitä ns. tervettä nahkaa. NYKYÄÄN vaarallista on pukea lapsi valkoiseen. (NO VITTU SIINÄ MAINOKSESSA SANOTAAN NIIN!)"

    Siis nykyään sä "olet tosi rohkea" jos edes annat mukulas syödä kiviä tai nurtsia, katot vieressä kun se hyppii lätäköissä tai kahlaa ojassa, kipee ite keinuun tai liukumäkeen. Ja sitte kysellään, ettetkö pelkää bakteereita, entä jos lapsi sairastuu?

    Mulla on 1,5-vuotias tehotättärää, joka liikkuu jo tosi taitavasti. Mä näen, että bakteerit on vaan hyväks (no siis järki päässä, ei sitä koiran/kissan kakkaa tarvii imeskellä ja tupakantumpit osaa tuoda äitille ym.), ja siis kenestä muka ei olis kiva leikkiä sadesäällä lätäköissä ja ojissa? Siis jos en itte joutuis siivoo (itteäni), varmasti menisin tytön seuraks lätäkköön pomppii!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on muuten ihan totta, että nykyajan bakteeripelko on lisännyt meidän lapsilla mm. allergioita :) Esim. en ymmärrä sitä että todella monet luopuu lemmikistään kun saavat vauvan, koska vauva voi olla allerginen. No kun ei se ole valmiiksi allerginen, vaan se allergia kehittyy, jos yliherkkyyden kehittymistä lietsotaan!

      Kyllä mun tulevaisuuden mukulat saavat rynytä ja ryömiä kaikenmaailman ojanpohjissa ja pistää pikkusen hiekkaakin poskeen. Enkä mä tuu kuolemaan bakteeripelkooni, jos niitä käsiä ei pestäkään lemmikin silittelyn jälkeen...

      Poista
  14. That's so true! Me juuri toissa päivänä poikaystävän kans mietittiin ku katottiin lastenohjelmia, että sit ku meille joskus monen vuoden päästä tulee kakara, niin me näytetään sille jotain vanhoja nauhotettuja Pikku kakkosia, muumeja, prätkähiiriä sun muita! :D

    VastaaPoista
  15. Jokanen sukupolvi on aina sitä mieltä että seuraava sukupolvi on pilalle hemmoteltu ja vääränlainen, jos sun mutsi ja sit vielä mummo olis kirjottanu samanlaiset ni aika samantyyppistä tekstiä eri esimerkeillä vaan :) mut tottahan tää postaus on, joka sukupolven kohdalla vaan oikeesti käy niin. Kehitys jne.

    VastaaPoista
  16. Hah haa,
    Nyt löytyi kiva blogi että kuolen nauruun.

    Tai en haluakkaan kuolla ihan vittuillessani muita kohtaan vaikka miten toivovat tätä.

    Homepage : http://www.vehkis.net
    Photos : http://picasaweb.google.com/ari.vehkanen
    Blogi : http://vehkanen.blogspot.com/
    Blogi : http://karenssia.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  17. Ja nykyään 10 vuotiaat kulkee tuolla hirveet sotamaalaukset naamassa. Olisivat lapset lapsia vielä ala-asteella, eiköhän sitä kerkee leikkiä aikuista sitten ylä-asteella/sen jälkeen.

    VastaaPoista
  18. tää on kyl niiiin totta!! :D mä muistan kans ku mulla oli ala-asteella sellanen pitkä pipo, ai että se oli ihana<3

    VastaaPoista
  19. voi jenni. once again, olet niin oikeassa. mä olin tosi järkyttynyt kun mun pikkusisko kertoi about vuosi sitten (hän oli silloin vielä 6.luokalla), että niiden koulussa korkeintaan jotkut ykkös-ja kakkosluokkalaiset leikkii ja pelaa erilaisia pihaleikkejä välitunnilla. hänen luokkansa sen sijaan ei ole enää pariin vuoteen tehnyt välitunnilla muuta kuin istunut jossain nurkassa juoruilemassa kavereiden kanssa. eihän siinäkään mitään pahaa ole, mutta OIKEESTI, MIHIN JÄI POLIISI JA ROSVO & KIRKKIS JA MUUT IHAN PARHAAT LEIKIT?? MIKÄ LAPSIA VAIVAA? mä en oo siskoa kuin 6 vuotta vanhempi ja sillon ku olin ite ala-asteella (samaa koulua kävin kuin pikkusiskoni) niin kyllä me vielä koko kutosluokka leikittiin joka välkkäri jotain kirkkistä ym hauskaa ja ihan koko luokka oli mukana. ja saatiin ainakin liikuntaa joka päivä jo niitten välituntien ansiosta ihan hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ja sitä en myöskään ymmärrä, et miks ekaluokkalaisillekin pitää jo hankkia niitä älykännyköitä? luulis että jos ne puhelinta tarvitsee nii joku ihan peruskapula olis ihan hyvä, kunhan nyt soittamaan ja tekstaamaan pystyy. mä en ainakaa haluis kasvattaa mun lapsesta jo pienenä tällasta
      http://actionbash.com/wp-content/uploads/2012/07/4719882_700b1.jpg

      Poista
  20. Tuo on niiiin totta! Piti linkata parile kaverillekki :D

    VastaaPoista
  21. ...ja tää pomppas mun lempparitekstiks. mä aattelen kans että oon syntyny just hyvään saumaan, muutama vuos eteenpäin ja kaikki ihana ois jääny kokematta. pelottaa nyt jo et mitäs sitte ku oma nöpönenä kasvaa (tää nöpönenä on nyt 4 päivää vanha), et mikä meininki sit sillon on?! :<

    VastaaPoista
  22. Hauska teksti mutta naurattaa vielä enemmä ku lukee joka kerta "astiat muuttuu" :DDDDDDDDD moro lautasesta tulloo ufo

    VastaaPoista
  23. Jep, ite olin ihan helvetin järkyttyny ku näin uutisista joskus pari viikkoa sitten ekaluokkalaisia ja niiden vanhempia haastateltavan ja poika 7v iha normaalisti toteaa että hänelle hankittiin ensimmäistä kouluvuotta varten iPhone 4S... mitää helvettiä, omassa kotonani oli just lankapuhelin sillon ja kuka mitään kännyköitä tarttikaan.

    VastaaPoista
  24. Kyllä maailma on mennyt hulluksi jos jo joku 22v "pissis" känisee kuin vanha äijjä, miten asiat oli ennenwanhaan. Minusta sentään tuli katkera wanha äijjä vasta 24 vuotiaana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kommentistasi ei kyllä ikäsi välity... känisee? taas mennyt joltain ohi blogin tarkoitus. ja vaikka blogin tarkoitus onkin karrikoidusti esittää asioita, on tässä postauksessa paljon perää.

      Poista
    2. En voinut enää ees yrittää ottaa tätä kommenttia vakavissani siinä vaiheessa kun hoksasin, et joku 24-vuotias käyttää jostakusta edelleen sanaa "pissis" :D Mun mielestä toi sana kuuluu enemmänkin yläastelaisten sanavarastoon, enkä mä näe mikä Jennistä pissiksen tekee. Enigeis, et oo tainnut hoksata blogin ideaa?

      Poista
    3. hyvä Lord, ymmärrän että tuntuu pahalta.

      Poista
  25. Offtopic:

    Jenni, kun tykkäät niin paljon niistä oravista: http://www.flickr.com/photos/64939981@N06/7901293524/

    VastaaPoista
  26. Luulin että oot BB:ssä! Näytät ja vaikutat samanlaiselta kuin Iida.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. sinä päivänä kun mä olen BB:ssä, mua saa ampua...

      Poista
    2. tästä tuli mieleen, _TEE PLIIS POSTAUS SIITÄ MITÄ MIELTÄ OOT BIG BROTHERISTA!_ :DDDD

      Poista
    3. jooo ! bb-postausta täälläki on ooteltu :)

      Poista
  27. sun blogi on yksinkertasesti aivan mahtava!:) vaikka joka asiasta en samaa mieltä olekkaan, sä kirjotat jotenki hyvällä tyylillä, enkä oo yhtäkää postausta sulta lukenu, ilman että olisin nauranut.. :'D

    sun blogi inspas muakin kauheesti näiden mielipiteiden levittelyyn, joten olis tosi kiva jos viitsit vilkasta ja napauttaa mua heti, jos tuntuu siltä, että mun jutut tai muut alkais oleen liian "sunnäkösiä"..(:
    > http://justsayit-hope.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  28. Muhhahhaa, löysin samanhenkisen blogin kuin omani. Kirjotat tosi hyvin ja olen täysin samaa mieltä asioista joista oon tähän mennessä lukenu!

    Käy kurkkaa jos kinostaa http://vihaamisiin.blogspot.fi :-D

    VastaaPoista
  29. Tää on mahtava postaus, parhaita mitä oon lukenu! Siis nykyajan muksut ei varmaan edes tunnistais jos niille tuotais kurahousut! Ja ulkohousut, ei jestas, siis olisko vähän noloa jos joku 8-v tokaluokkalainen tulis sellasil kouluun talvipakkasessa... Pipo ja tumput on niin out ja mökillekin mennään vaan jos siellä on kunnon sisätilat, nettiyhteys ja sisävessa! Mulla oikein heräsi muistot mieleen kun luin salakerhoista, puumajoista ja mudassa ryömimisestä. :)

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!