HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

keskiviikko 22. elokuuta 2012

kotileikkejä

Mua on alkanut hikkupiljaa huvittaa tämä parikymppisten pakollinen halu kotileikkeihin ja oravanpyörään. Miks helvetissä täytyy ressata?

Mua oikeasti pelottaa, vituttaa ja hämmästyttää nykynuorten lainahelvetit, aikuismaiset autovalinnat ja äkkinäinen keski-ikäistyminen -ja se, että sitä samaa paskaa odotetaan myös muilta. "Koska me hankittiin 7h+k-kämppä päiväkodin vierestä (vaikka meillä ei ole yhtäkään kakaraa), farkku-Volvo, kultanennoutaja Lasse ja naiivisti uskotaan maksavamme kaiken tämän paskan opintotuella ja satunnaisilla keikkahommilla, teidänkin täytyy, KOSKA ME OLEMME NYT AIKUISIA!" Yeah right...

Siis mun puolesta kuka tahansa saa mennä ja ottaa kakssataa tonnia asuntolainaa ostaakseen jonkun homekopin, mulle on aivan vitun sama. Mulle on ihan sama kuinka sä järjestelet häitä 18-vuotiaana kolmen viikon seurustelun jälkeen, koska se tuntuu susta oikealta ratkaisulta. Mulle on myös ihan sama montaako autolainaa maksat, montaako kakaraa sää suunnittelet ennen 22-vuotissynttäreitäs ja kuinka montaa erilaista tapettivaihtoehtoa sä olet miettinyt, ennen kuin päädyit tohon tummaan pihkamäntyyn. Mutta antakaa nyt mun edes jumalauta elää nuoruuteni!

Mä alan kyllästyä vihjailuun isomman kämpän hankkimisesta, lapsista, lainoista ja muista ulkoisista aikuisuuden merkeistä. Vaikka jostain muusta on helvetin siistiä heittäytyä parikymppisenä keski-ikäiseksi lehmäksi kodinkonehypetyksineen ja tuulipukuineen, niin mun ei varmaan tarvitse? Mun nähdäkseni kenenkään ei tarvitse. Kenenkään ei tarvitse esittää ja pitää mitään "hei me ollaan oravanpyöräs, aikuistenmaailmas ja osa tätä systeemii niinku, eikä mitää vitun teineij"-show'ta. Tai ainakaan mulle, koska mulla on ainakin vielä elämä edessä. Mä mielelläni vielä käytän tienaamani rahat kivoihin kenkiin, enkä anoppia varten ostettavaan vuodesohvaan ja kakakroiden + koiran matolääkitykseen.

42 kommenttia:

  1. Tiedoksi vain että et saa lainaa autoon etkä asuntoon jos sun tulot on opintotuki ja töitäkin vain satunnaisesti..... =D

    Sitä paitsi, sehän on vaan fiksua ottaa oma asunto ja lainaa sitä varten, maksat asuntoa itsellesi =) Toisinku vuokrakämpät....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kyllä mä oon nähny sellasia lainaviritelmiä ja velkahelvettejä ja opintotukisekoiluja, että voi kuule :D musta on lähinnä säälittävää, että 19-vuotiaan täytyy ottaa kolmen kuukauden seukkailun jälkeen puolituntemattoman jätkän kanssa sadantonnin laina ja leikkiä kotia, kunnes sitten kurjasti vuoden päästä alkaakin kyllästyttää.

      toki jos on jotain millä lainaa maksaa, mutta nykyidiootit ei aina tajua sitä, että voipi olla että työt voi loppua seinään ja siinä onkin helmee olla sen lainan kanssa ja miettiä, että mitäs vittua seuraavaks.

      Poista
  2. Kaippa se riippuu ihmisestä :) Itse olen 20 vuotias, naimisissa ja mulla on lapsi, eli taidan sitten olla keski-ikäinen :D Seuraava askel tosiaan on se oma-asunto! Kuten tossa aikasemmin anonyymi kirjoitti että fiksuahan se on ostaa oma asunto ja oon siitä samaa mieltä :) Mielummin mä nyt makselen kämppää pois alta kun kymmenen vuoden päästä, sillon mä olen sen jo maksanut eikä mulla oo penniääkään lainaa :P

    Mut kukin taplaa tyylillään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, tekstin pointtihan oli ne ihmiset, jotka tekevät tuon kaiken vain korostaakseen omaa aikuisuuttaan eikä niinkään omasta tahdostaan, sekä se, että sitä omaa elämäntyyliään tyrkytetään muille ("hei ottakaa teki hei lainaa jo, kato hei teki ootte jo sen ikäsiiih!"). Emmäkä asunnon omistaville tovereille mesoa, että hei ottakaa teki rennosti, asukaa halvimmassa kämpässä mitä paikkakunnalta löytyy ja juhlikaa rahanne, vaikka itse niin teenkin.

      Poista
    2. Ja kyllä mullakin on kaikki nuo viisvuotissuunnitelmassani (lapsi, koti, häät), mutta mä en koe niitä asioiksi, jotka täytyy suorittaa heti parinkympin kilahtaessa mittariin vain siksi, että pitäisi tässä nyt näyttää vähän muille. En siis väitä heltsu sun tehneen näin, vaan tarkoitan sellaisia ihmisiä joista postaus kertoo.

      Poista
  3. Toi kaikki riippuu ihmisestä. Koen olevani aikuinen 22 vuotiaana asuntolainan kanssa vaikka opiskelenkin ja teen vain satunnaisesti töitä. On todellakin paljon fiksumpaa ostaa oma asunto,jos siihen on mahdollisuus. Ihan mihin itse tykkää rahansa laittaa,mutta mielummin mä maksan kans nyt asuntoa pois kuin sitten vasta valmistuttuani ostaisin asunnon ja juuri työelämään päästyäni sijoittaisin asuntoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mun nähdäkseni tää asuntolainan ottaminen ja siihen sopiva ikä ei IHAN ollut postauksen pointti?

      Poista
  4. En taida sanoa muuta kuin ok. :D

    T. 19v neitokainen, joka on kihloissa/avoliitossa, omistaa farkku-bemarin, kaksi koiraa ja kolme kissaa, on syyskuusta alkaen vuokrattavan omakotitalon haltija, yrittää yhdeksättä kuukautta tulla raskaaksi ja suunnittelee häitä kesälle 2013! Ei tässä kai sit muuta. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä en ymmärrä missä vaiheessa postausta sanotaan kyseisten asioiden toteuttamisen olevan väärin tms? kuulutteko te näihin oman aikuismaisemman elämänne tyrkyttäjiin, vai mikä on syynä tähän kilahteluun?

      Poista
    2. Tollaset tahalteen väärinymmärtäjät haluaa vaan päästä puhumaan ittestään. :D Siltä varalta että joku ei tosissaan tajunnut postauksen pointtia: Eläkää ite just niin aiqsmaista elämää kuin haluatte, mutta ymmärtäkää helkkari ettei kaikki todellakaan halua!
      Ite oon 20 v ja todellakin aion 5 vuotta ainakin vielä elää ihan itseäni varten ilman lainoja tai lapsia tai edes ketään räkänokkamiestä läähättämässä niskaan. Sitten ei ainakaan vanhempana kaduta kun ei ole tullut tehtyä omalla elämällä mitään kun oli niin kiire pyöräyttää penskat ja alkaa painaa duunia peppu ruvella että sais kaikki lainat ja laskut maksettua.

      Poista
    3. jepjep tässä just hyvä esimerkki tälläsestä ihmisestä:D

      Poista
  5. Noh kylläpäs täällä nyt takerrutaan tohon asuntolainaan ;D haha oon niin samoilla linjoilla sun kanssa tässä asiassa, itte 23-vee ja saanu kuulla jos jonkinmoista jorinaa vanhemmilta sukulaisilta ja sit niiltä kavereilta jotka on just perustanu perheen 18-veenä. Kaikista huvittavinta on se, että kun ollaan seukattu mun avomiehen kanssa nyt 5 vuotta niin "kai te ootte suunnitellu jo niitä lapsia ja sitä omaa asuntoa ku kerran ootte ollu jo viis vuotta yhessäki!11" Siis WTF?! Miten se liittyy mihinkään? Joo, ollaan me oltu tosiaan viis vuotta yhessä mutta mähän oon nuori niin kauan kun haluan ja elän ittelleni niin kauan ku tasan haluan! piste :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. nimeomaan :D mun puolesta kaikki saa tehdä ratkasunsa ja elää miten elää, joko omasta halustaan, ulkopuolisten painostuksesta tai silkasta esittämisen halusta, MUTTA EI SITÄ TARVI TULLA MULLE KERTOMAAN :D ihan ku tekstin idea oli "EI SAA OTTAA LAINAA ALLE 40-VUOTIAANA!!!11"

      Poista
  6. Tais osua teksti arkaan paikkaan :D Itelläki ni kuuluu "viidenvuodensuunnitelmaan" mutta ei oo tarvetta ottaa lainaa omakotitaloo varten ja ruveta kasvattaan omaa kasvimaata vielä. Ehkä ens vuonna sit mut tällä hetkel on kai jännittävää elää kädestä suuhun ja ostaa ne saatanan kalliit hienot kengät vaan sen takia, että voi, eikä tartte ressata miten saa 7 lainaa maksettuu takas.

    VastaaPoista
  7. Mä en ainakaan jaksa sitä aikuisuudenkorostamista yhtään, ymmärrän Jenni sun tuskas. :D Haaveilen kyllä, että ostettais kämmpä tässä parin vuoden sisään, mut realiteetit on senverran kohillaan et odottelen jotain muuta kun kahden opiskelijan tukia ja osa-aikatöitä ennenkun alan Tampereelta ostaan kämppää. Ja toki haluan lapsia ja kissan ja koiran ja farmariauton ja... mutta ei mua tarvi hoputtaa, kyllä mä sit hoidan nää asiat kuntoon kun musta tuntuu et mä oon tarpeeks vanha ;)

    T. 20-v DI-opiskelija joka tykkää ryypätä ja rellestää, mutta aikoo opiskella vielä sen 5v ja sitten kattella tätä ydinperhehommaa ;)

    VastaaPoista
  8. Haha, mahtava postaus :D Tietty jos oikeista syistä tekee tuollaisia asioita, ottaa asunto- ja autolainaa ja suunnittelee hankkivansa pian lapsia, ei sillä iällä niin väliä oo, sama se onko 20 vai 30. Mutta en tajuu, mistä näitä pikkuaikuisia tulee, joilla on hirveä tarve jo 18-vuotiaana muuttaa oman ei-niin-pitkäaikaisen kultsin kanssa omistuskämppään ja siellä sitten hienosti järjestellä viini-illallisia ystäväpariskuntien kera jne :( Eikä siis tuossa mitään pahaa olisi, mutta jos se on pelkkää halua näyttää muille ihmisille että "tässä on kuulkaas saavutettu jo näin paljon nuorella iällä, ottakaa mallia" niin.. eehh. Tottakai mäkin ottaisin vaikka heti ikioman kämpän jos mulla pankkitili sellaisen sallisi, mutta en mä jaksa stressata että apua eiks munkin kohta KUULUISI tehdä sitä ja tota elämässäni :)

    VastaaPoista
  9. Hieno kirjoitus! Ymmärtäähän sen, että ihmiset ovat erilaisia ja eri elämäntilanteissa eri aikoihin, mutta itsekin olen kohdannut samaa ajattelua ja pohtinut monesti näitä asioita. Mahtavaa Jenni!
    Hikkupiljaa hehe : D

    VastaaPoista
  10. Tää on kyllä niin totta, mutta se toinen ääripää vituttaa kanssa. Ihmiset jotka asuu kotona vielä kaksvitosinaki, töissä ollu päivääkään, rahasta ei ymmärrä mitään ja vieläkin kuvitellaan että kaikki tulee lautasella eteen. Siinäkohtaa arvostan kyllä tätä kotia leikkivää sakkia enemmän...

    VastaaPoista
  11. hahaha :D mun yks tuttu meni naimisiin 18 vuotiaana, ja ne oli seurustellu jotain 4 kuukautta. sitten ne eros 2 viikon päästä, koska se naispuolinen henkilö löys uuden jätkän. ja ne tutustu netissä.. ja meni heti naimisiin.. en ymmärrä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niin ja unohdin sanoo että ne lainas kauheesti rahaa sukulaisiltaan siihen että saa maksettua häät :D

      Poista
  12. Tämän postauksen pointti näytti menneen monilla niin yli ymmärryksen :D Noo aina ei voi tajuta :)

    VastaaPoista
  13. Haha nyt kävi pieni moka.. Piti äänestää sivussa olevaan kysymykseen "Ikävä kyllä en.", mutta painoinkin kiireessä höttöillesäni sitä alempaa, että voit hyvillä mielin ajatella, että ainakin yksi vähemmän siihen vastanneista. :D

    Sulla on todella hyviä postauksia! :)

    VastaaPoista
  14. Samaa mieltä !:D mun muut kaverit suunnittelee jo nyt sitä unelmien miestä ja kotia ja koiraa ja LAPSIA (oon siis 15) :::D:D:D ja aina kaikki kattoo mua pahasti ku kerron että HEI meikä meinaa ryypätä ja juhlia ja matkustella kaikki rahansa ainaki kunnes oon kolmekymppine. paljo kivempaa on muistella sitä räkänaurua känniiltoina, kuin sitä paskavaippaa ku muut lähti juhliin. että eipä mulla muuta.

    VastaaPoista
  15. eeh, :D ihmiset on niin tyhmiä kommenteista päätellen (saakoon kaikki vetää omat johtopäätökset tästäkin)

    mutta tosiaan, sitä aikuisuuteen tyrkyttämistä on! :D menin ite naimisiin 4 vuoden seurustelusuhteen jälkeen opintotuen vuoksi, ko olen alle 20-vuotias. no siitäpähän se muiden tyrkyttäminen aikuisuuteen alkoki, koska mähän oon JO avioliitossaki ja kaikki. :D:D lapset pitää hankkia heti ja varsinkin se oma koti. tietysti kaikki pitää maksaa sillä kaiken kattavalla opintotuella.

    VastaaPoista
  16. Aikuinen kerkee olemaan koko loppu elämänsä, nuori vain kerran. Eipä mulla sen enempää järkevää sanottavaa, kun ei noihin oikeen muuta voi sanoa :D Jokainen taplaa tavallaan, suvaitkaa se itellenne ja meille muille myös !

    VastaaPoista
  17. Tää on nii totta!! ja kyseiset immeiset kuvittelevat olevansa sun yläpuolellas VAIN koska niillä on se helvetin omistusasunto, mukula, pari koiraa ja valkokultainen timantein koristeltu sormus paistaa nimettömästä. Okei sorry, kaikki ei oo tämmösiä mut ite oon näihin törmänny... Terv. Tyttöystävä/vuokra-asunnossa asuva/hamsterin omistaja/ei autoa! O_o :DDDDD

    VastaaPoista
  18. AAMEN ja HALLELUJAA to that! (Vaikken J. Nasaretilaiseen uskokaan)

    VastaaPoista
  19. Mua jokseenkin ottaa pannuun, että kaikki kakarat aina jakaa vaan tän kaks ääripäätä - joko shoppaillaa kenkii ja dogaillaah niiQ!!!1 ja ollaa "nuoria", tai sit on tuulipuvut ja koirat ja asuntolainat. Mihin jäi, öö, KAIKKI muut vaihtoehdot?

    Lapsia on AINA hankittu just-just-20 viiva 25 vuoden iässä, koska fakta on, että se on naisen elimistön kannalta paras ikä hankkia lapsia. Keho palautuu nopeesti, jaksaa olla vauvan kaa, maidontuotanto on pidempiaikasempaa jne jne jne. Se ei tietenkään tarkota, että kaikkien pitäs hankkia sillon lapsia. Mut se tarkottaa, että moni tulee hankkimaan. Ja elämä ei LOPU siihen, että menee naimisiin ja hankkii lapsia. Nuoruus ei lopu siihen.

    Nuoruus nyt on ihan vitun typerä käsite muutenkin, sitä inistään itestään muutamaa vuotta nuoremmista et vittu mitä pentui ja kakaroit hirveit teini siis voi vittu ja samalla dissataan itteensä pari vuotta vanhempia keski-ikäsiks ja mummeleiksi. Nuoruus on iässä, ei siinä, onko sulla kerrostaloasunto vai omakotitalo.

    Ja ei, mulla ei oo asuntolainaa/lapsia/aviomiestä/koiraa, pistää vaan vihaks kun jengiä dissataan ihan vaan siks, että ne on löytäny ittelleen sopivan kumppanin nuorena ja huomannu lastenteon sopivan elämäntilanteeseen. Tuomita voi molemmilta puolilta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja joo, ymmärrän kyllä että vihaat tyrkyttäjiä. Mun on vaan pakko sanoo etten oo KOSKAAN törmänny tyrkytykseen, vaikka tunnen monia parikymppisiä, joilla on jo perhe. En oo koskaan saanu vihjailua sukulaisilta tai mistään.

      Ehkä tää johtuu siitä, että mä asun pääkaupunkiseudulla? Sä asut kai jossain junttilassa? Se selittää nimittäin paljon.

      Poista
    2. Kaikki kehäkolmosen ulkopuolellako on junttilaa? Helvetin putkinäköinen ajattelumalli. Mut sillä pärjää, siellä kehäkolmosen sisäpuolella.

      Poista
    3. "Lapsia on AINA hankittu just-just-20 viiva 25 vuoden iässä". Niinkö? Miks synnyttävien naisten keski-ikä on 28 vuotta ja nousee koko ajan? :D

      Poista
    4. Itseasiassa eniten lapsia saa Suomessa 30-35-vuotiaat :D

      Poista
    5. Miettikää te putkiajattelussanne vähän kauemmas. Naisilla alkaa menkat esiteini-iässä. Evoluutio ei vittuile ja tee turhuuksia, eli elimistönsä mukaan jokainen nainen on valmis äidiksi silloin, kun sillä alkaa kuukautiset.

      Historiassa äidit on ollu aina nuoria, jopa 12-15-vuotiaita. 25-vuotias sinkku on ollut jo melkeen vanhapiika. Lapsiakin on hankittu ennen sitä. Koska niin se vaan on ennen menny. Nykyinen "liian nuori äidiksi jos on alle 30"-mentaliteetti tulee lähinnä naisen aseman paranemisesta esim työurien kannalta, mikä ei tietenkään oo huono asia, mut mä en ymmärrä, miten maailmassa on ihmisiä, jotka voi alle 25-vuotiaasta sanoa, että ihan liian nuori mutsiksi. Alle 25veenä keho myös palautuu nopeiten ja parhaiten raskaudesta.

      Nimenomaan sanomalla lapsia on aina hankittu viitataan menneeseen. Äikäntunneilla ei kannata nukkua ;)

      Poista
  20. Jokainen ~20wee lukija, jolla on vakiintunut parisuhde, lapsi ja velkaa näyttää vetäneen muutaman siemenen itämään nenäonteloonsa. Vaikka itse olen samassa jamassa, niin ei mun sieluani kirvele tämä postaus vitunkaan vertaa.. Oisko niin että sen lapsen ja talovelan kanssa näennäisesti onnellinen ja AIKUINEN ihminen onkin hieman epävarma valinnoistaan? :P

    Ehkä oliskin ollut kivaa elää vähän toisella lailla, joten kaikki mikä ei osu yks yhteen oman mielipiteen kanssa onkin henkilökohtainen loukkaus, jonka jälkeen on yksinkertaisesti PAKKO puolustella omaa elämäntyyliään.

    Tämän postauksen suurin anti ei ollut itse postaus vaan nämä herkkänahkaiset sisälukutaidottomat puolustuspuheen pitäjät!

    Tai ehkä se on vaan se nykypäivän MINÄMINÄMINÄ- mentaliteetti. Kaikessa on kyse omasta navasta. Myös muitten postauksissa.

    VastaaPoista
  21. Ite oon 26, kihloissa, asun avopuolisoni omistamassa asunnossa johon muutettiin vuosi sitten, meillä on koira ja farmariauto... Ja nyt musta tuntuu että tää ei oo mua varten. Joten rupesin kattelemaan itelle kivaa vuokrayksiötä. Onneksi ei oo lainat mun nimissä ^^

    VastaaPoista
  22. Ite olen kohta täysikäne,ja meillä on poikkiksen kanssa suunnitelmissa sellainen rivarikaksio mihin mennään vuokralle (pankki naurais meidät varmaa ulos koska näytetää lapsilta eikä aikuisilta niiden vakavassa maailmassaan) eikä tosiaankaan ajatuksena hankkii mitää ruukkukasvii elävämpää otusta, seki varmaa kuolee. Miksei nuorena sais asua vaan vuokralla, sehä sitä aikuisuutta on. Kattoo lähteekö juttu toimimaan ja jos se toimii sen +3 vuotta ni kai sitä voi harkita ottavansa sen lainan ja maksamansa sitä sitte yhdessä pois. Eihä se oo varmaa jaksaako sitä toista 24/7 ja sitte nakertaa enemmän ku jääkauden lopettanutta oravaa ku on velat ja talo on yhteisis nimis ja ero tulee. Olkaamme siis viisaita nuoria eikä aikuistuta liia aikasin ;) -Riikka

    VastaaPoista
  23. Mä en ymmärrä aikasempien kommenttien perusteella että miten niin on fiksumpaa hommata se omistusasunto heti kun mahdollista? Lähitulevaisuutta pitemälle on sallittua miettiä; aiotko asua pitkäänkin samalla paikkakunnalla, työskenteletkö vai opiskeletko jnejne. Jos miettii jo siinä asunnon hommaamisvaiheessa että muutaman vuoden päästä varmaan menee opiskelemaan toiselle puolen Suomea, niin eiköhän vuokralla asuminen ole huimasti fiksumpaa.

    Liian impulsiiviset ihmiset on kyllä hauskinta mitä tiedän :D 'ollaa seukattu maken kaa puolivuotta ja mä siis niiiiiiiin rakastan sitä ja se on se oikeee ja ny hommataa omistusasunto ja sit pari koiraa ja kersa, ah ollaan niin aikusii<3'

    VastaaPoista
  24. Musta tuntuu, että nää "oon 2x, mulla on mies, lapsi, farkku, koira ja asuntolaina ja oon onnellinen!!!!" taitaa kuulua vähän samaan ihmisryhmään kuin ne äidit, joiden päistä tulee "märkiä pahvilaatikoita" heti lapsen syntymän jälkeen. :D Ei voida ymmärtää sitä, että oma elämäntyyli ei aina sovikaan muille ja että se asiasta jauhaminen ei ainakaan auta asiaa.

    Kyllä määki suunnittelen vaikka mitä lapsia ja koiria ton nykyisen miehekkeen kanssa, eikä olla seurusteltu vielä täyttä vuottakaan. :D Pointti on vain siinä, että ei vielä. Vasta kun molemmilla on tutkinnot valmiita, vakituiset duunit ja niineespäin, niin sitten voi alkaa mallailee häitä ja harkitsee edes sitä kihlautumista.

    VastaaPoista
  25. Hei, ihan mahtava blogi! Oon tosi nirso blogien suhteen, ja nyt onnistuin löytämään taas yhden, jonka tekstejä luen ihan innolla! :)

    Kuitenkin täytyy sanoa, että mulle tuli vähän tekstistä ja näistä kommenteista sellainen olo, että ehkä kuuluisa kalikka vähän kalahtaa suhunkin, kun se herne kiipeää nenään "aikuistumisesta" vihjailtaessa. Ymmärrän, että tekstisi koski vain omaa elämäntyyliään tyrkyttäviä ääripään edustajia, mutta samalla onnistuit mielestäni arvostelemaan ihmisiä rivien välistä niin, että en ihmettele vaikka joku olisi vähän itseensä ottanut. Se on sitten mielenkiitnoista, miksi edes lukee tällaista blogia, ja alkaa helposti ottaa päähän.

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!