HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

torstai 11. lokakuuta 2012

"Nuorena jaksaa!"

"No mut hei nuorena jaksaa!"
...painaa duunia, käydä koulussa, harrastaa, urheilla, ylläpitää sosiaalista elämää, pitää perhesuhteet kunnossa, piristää parisuhdetta, hoitaa kotityöt, raha-asiat ja muut pakolliset aikuisuuden vitutukset?
NO EI MUUTEN AINA JAKSA! Että vedäppä kätösees.

Mua vituttaa aivan täysiä, kun joku yleensä keski-iän noin sata vuotta sitten ohittanut täti- tai setäihminen tulee kertomaan, että kyllä nuorena jaksaa ja pitääkin jaksaa. Hänkin jaksoi! Että kyllähän nuorena kuuluu olla motivaatiota ja energiaa olla aamut koulussa, illat ja viikonloput töissä, tehdä yöllä läksyjä ja tiskata ennen kuin juoksee bussiin siinä aamuseitsemän aikaan. Pitää harrastaa, liikkua, olla niin vitun sosiaalinen ja pitää yllä jotain ylimmän vaatimustason siisteysluokkaa. Pitää olla hillittömän kiinnostunut kaikesta, motivoitunut, ulospäinsuuntautunut ja ottaa vastaan kaikki kurapaska, mitä muut keksii ämpäristään lapioida. Mitä jos ei vaan vittu jaksa, pysty, kykene?

Mulle ainakin 14 tunnin koulu-työ-putken jälkeen ekana tulee mieleen suklaa ja sänky, ei huomisen päivän organisoiminen, Moodle-helvetti ja kauppalistan suunnittelu. Sillä hetkellä ei kiinnosta soitella kavereille, sulattaa pakastinta tai pyyhkiä leivänmurusia.Vaikka mä olen nuori ja mulla on virtaa ja energiaa toimia, niin ei me alle kolmekybäset mitään yli-ihmisiä olla! Me ei voida lisätä vuorokauteen tunteja, toimia nopeampaa tai nipistää kauhean montaa tuntia yöunista.Meilläkin on vittu rajamme, ja ne paukkuu kyllä ihan täysiä!

Tällanen "NUORI SE JAKSAA!!!"-ajattelu on aiheuttanut ainakin mulle valtavia paineita ja koen hirveitä omantunnontuskia, jos kieltäydyn tarjotusta työvuorosta tai jätän rankan viikon jälkeen menemättä johonkin kissanristiäisiin. Mä koen huonoa omaatuntoa, jos heittäydyn lattialle x-asentoon ja aloitan Huutokaupan metsästäjät-minimaratonin. Koska munhan kuuluisi olla kaikkea muuta kuin laiskotteleva paska, joka makaa toimettomana. Mun kuuluisi pestä keittiön roska-astiat, ottaa selvää mahdollisista lisätöistä ja soittaa opettajalle, josko mulle löytyisi vaikka jotain bonushommia. Koska mä jaksan. Totta kai mä jaksan, mä olen nuori.

Mä ainakin aion syyslomani olla niin vitun epämotivoitunut, laiska, saamaton, epäkiinnostunut ympäröivästä maailmasta ja makoilla niin paljon ku vaan perse ja selkä kestää. Teen niitä asioita, jotka koen mielekkäiksi; hiippailen collegehaalarissa kauppaan ostamaan karkkia ja piilotan koulutehtävämateriaalit. Istun koneella, hymyilen tiskikasalle (kunnes se vituttaa liikaa ja on pakko tiskata) ja juon tolkuttomasti kaakaota. No, ehkä syysloman toisena päivänä palaan ruotuun ja pesen vessanpönttöä hammasharjalla. Mutta jos edes yhden päivän...


Ihanaa syksyä kaikille patteriperseille!


27 kommenttia:

  1. jeee, piristi mun iltaa kun huomasin että oli tullut uus postaus! :) oot ihana ♥

    VastaaPoista
  2. Sitten nää yli-innokkaat ihmiset, jotka tekee ihan mitä vaan näiden nuorena jaksaa kommenttien voimin. Ymmärrän sen toisaalta... mutta kyllä se raja joskus tulee vastaan!

    VastaaPoista
  3. Haha pakko sanoo et tuli tosta "NO EI MUUTEN AINA JAKSA!" mieleen Sami Hedbergin kuntosalisketsi ;D "Jaksaa jaksaa jaksaa jaksaa jaksaa... No ei vittu välttämättä jaksa!"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hajosin ääneen täällä sängynpohjalla :DDDDDDDD sami <3

      Poista
  4. Tähän jaksamispakkoon lähtee vähän liian moni tuttukin mukaan.

    "Vooooi, eiks sulla kuule ole kakkostyötä? Itse hankin just lisäduunia lähikaupasta, päiväkodista, hernepellolta, kanafarmilta, autokorjaamosta, ydinvoimalasta... On niin ihanan tarpeellinen olo."

    JAA. (WTF)

    Mää en jaksa.. Tai noo, käväsenhän mä aina puolen vuoden välein mummolassa kiillottamassa kattokruunun, niin että repikää siitä kaikki holistit :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo, toi "hanki toinen duuni!"-lätinä on uskomatonta paskaa :D ei se ny niin helmee oo vetää kahen työn välissä!

      Poista
  5. Mulla oma mummini on juuri tällainen. Jos on selkä kipeä, vituttaa ja masentaa nii eihän siitä voi mainita sanaakaan. ''Nuori olet, mikään ei voi olla kipeä/masentaa/painaa mieltä. KUN MINÄ OLIN NUORI...'' ja armoton litania lapsityövoimasta ja väkivallasta. Joo, ei ollu helppoa mutta ei se nyttenkään ole millään ruusuilla tanssimista. Pistää vihaksi. Vaikka ikäihminen on kyseessä ja on reilua antaa toisen purkaa paskaa pääkopasta niin ei se aina meille nuorille ikiliikkujillekkaan oo helppoa kuunnella. Perkele. Pointtini oli, että helvetin hyvä teksti! Tuli juuri oikeeseen ajankohtaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. toi on muuten mahtavaa, että vanhempien ihmisten mielestä nuorilla ei voi mikään paikka olla kipeä. "MINULLAKAAN EI OLE KIPEÄ SELKÄ VAIKKA LAPSENA TEIN TÖITÄ 25 H/VRK!" , joo no mulla nyt sattuu olemaan?!

      Poista
  6. Ihana Jenni! Taas täyttä asiaa!

    Meilläki kuuluu ihan hirveästi tuota etttä ¨ku oot nuori pitäs jaksaa¨ noo ite käyn siivoilee yhtä hallia 2-3 kertaa viikossa + kerran viikossa vetämässä mun seuran junnuille vähä leikkiäjumppaajne ja siihe päälle vielä lukion pitkän matikan laskuja ja lukiojaksolla sitte sokerina päälle kaikki muut läksyt ja koeviikko...

    Että siihe sitte koittas tunkea vähä salitreeniä + muuta treeniä, koska muuten on hirvittävän laiska jos ei käy vähintäänkin sitä 5 kertaa lenkillä viikossa :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kuulostaa niin tutulta!! koulu, satunnaiset työt, kaks lasten jumppaa, 5-6 omaa treeniä... aamulla lähtö seiskalta ja kotiin siinä 15 tunnin päästä -tekemään kotitöitä, läksyjä, ruokaa, siivoamaan... IHANA ELÄMÄ! :D

      Poista
    2. Mulle taas isoaitini aina jaksaa narista, etta onko minun pakko tehda aina toita, kun hanen mielestaan isani pitaisi kustantaa elamiseni siihen asti kun menen naimisiin ja siirryn jonkun toisen miehen elatettavaksi ja "omaisuudeksi". :D Varsin mielenkiintoinen maailmankuva.

      Poista
    3. Ja viela tuosta "nuorena jaksaa" - joo, ylioppilaskevaana vaansin siis yo-tutkinnon, luin kolmiin paasykokeisiin, suoritin pianotutkinnon, tein toita ja ajoin ajokortin. Kylla ma sillon ehka jaksoin, mutta en tosin muista tuosta kevaasta mitaan koska olin aina puolikuollut ja zombeilin ympariinsa, joten voin todeta etta "ei vittu valttamatta jaksa!". :D

      Poista
  7. joo ja sitten tää että "nykyajan nuoret on saanu kaiken niin helposti ja kaikki tuodaan suoraan nenän eteen" NO MITÄ VITTUA

    VastaaPoista
  8. Loistava teksti:) Viimeks, kun mun äiti sanoi ton "kyllä nuorena jaksaa" (ja se kyllä ite jaksoi, iltalukion ja työt ja 2 kakaraa), vastasin että "mää oon jo jaksanut aika paljon". Hiljeni, koska totta se on. Nyt vaan ei enää viitti vetää itteensä ihan täysillä loppuun, kun ei se pidemmän päälle hyödytä mitään. On hyvä olla laiska:) Kunhan sit ottaa vaan sen verran töitä/koulua/mitä vaan, et sen hoitaa minkä on luvannut.

    VastaaPoista
  9. No mutta aatelkaa nyt sitä tuhatseittemänsataakakskyt luvun elämää, kyllähän sillon pitikin jaksaa kun maailma ei ollut valmis paikka. Nyt maailma on valmis eikä täällä tarvi enää tehdä mitään niin ei tarvi jaksaakkaan! Ohhoi, kylläpä laiskottaa, otanpa torkut.

    VastaaPoista
  10. Hyvä kirjotus ja täyttä asiaa, noita "nuorena jaksaa" kommentteja on tullu kuultua välillä ihan kyllästymiseen asti. Ihan kuin nuori ei voisi ikinä olla väsynyt, vaan kaikkien pitäisi nuorena jaksaa olla jotain superaktiivisia superihmisiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Yliväsyneistä nuorista tulee niitä lääkkeiden väärinkäyttäjiä, masentuneita ja neuroottisia aikuisia, jotka pimahtaa burn outtinsa kanssa ennen neljääkybää.

      Poista
  11. :D tuli mieleen anoppi kun se aina hokee sitä, että "sillon mun nuoruudessa käveltiin 15km kouluun käsillä, samalla kun sudet jahtas takaa ja taivaalta sato kissoja ja koska me jaksettiin sillon nii kyllä te nuoret jaksatte" tarinoita.

    o_o OK

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. saatana aaaarghhh niin tajuttoman ärsyttävää! ihan ku vois edes vertailla jotain eri aikakausia.

      Poista
  12. Äh niin totta! Itse käyn koulussa ja töissä koko ajan ja olet vielä pienen pojan äiti... Lomista ei tietoakaan koska on pakko käydä töissä kaikki lomat viikonloppuja myöten... Mua kans niin ärsyttää tollaset kommentit... Aikuisenahan sitä paremmin jaksaa; lapset on isoja, koulut käyty ja aikaa riittää mihin vaan! Stna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. heltsu annan kyl kaikki sympatiat sulle... mulle iskettäis vielä joku pikkuvilperi tähän tekeen tuhoo, niin varmaan itkisin. :D mut sit alkaa taas tää "ITE OLET HANKKINUT LAPSEN, SILLOIN PITÄÄ JAKSAA!"-paska. Vittu ihan ku nuori äiti ei sais saatana koskaan olla väsyny.

      Poista
  13. Kaupankassalla ollessani kesätöissä elin reilun viikon buranan ja panacodin voimin, koska selkä meni niin pahasti jumiin. Itkua pidättelin välillä ja olisi ehkä ollu viisaampaa hakea saikkua jo kuin kärvistellä. Mainitsin asiasta yhdelle vanhemmalle työntekijälle, joka rupesi samantein paasaamaan siitä kuinka nuorena vielä ollaan vetreitä ja hyvässä kunnossa, että ihan huuhaajuttua on selkäkipuni, eikä turhasta pidä valittaa. Ja perään hirveät selitykset siitä, kuinka kamalaa on kun ranne on niin kipeä ettei meinaa tennistä pystyä pelaamaan. Lähellä kävi etten tirvassu turpaan.

    VastaaPoista
  14. Hahaa ihanat syyslomasuunnitelmat :D teen varmaan samoin... sitähän varten lomat on :) ja naulan kantaan osui taas tämä teksti! oot ihana <3

    VastaaPoista
  15. Töissä oon saanu kuulla vittuilua (no en nyt suoranaista mutta äänensävystä on paistanu pelkkä kettuilu) siitä kun en _jaksa_ jäädä ylitöihin, jotka ei todellakaan ole pakollisia. Oma häpeeni on sitten kun tili ei ole normaalia isompi. Joo, mulla on seiskasta neljään työpäivän jälkeen muutakin elämää kun ylityöt. Talon siivoaminen, lämmittäminen, pihatyöt ja tällä hetkellä muutto päällä. Ei sitä vaan jaksa. "Mutta kun nuori oot...". Vanhemmat kukkahattutädit töissä on sitä mieltä että 20-vuotiaalla ei voi olla mitään tommosia hommia kun eikös kaikki asu vuokralla kerrostalossa sen ikäsenä. Joo, useat ehkä mutta mä olenkin juuri muuttamassa omakotitaloon ja täällä sitä hommaa riittää vaikka muille jakais. :D

    VastaaPoista
  16. noi valittajat ei taida tajuta, et ihmiset on tosi erilaisia! joillakin todella riittää energiaa vaikka kahteen työhön tai koulu+työ-yhdistelmään ja viel ehtii käydä illalla viihteellä ja pitää kotia siistinä. kyl mä kadehdin sellasia ihmisiä, mut ite oon sellanen, et väsyn tosi helposti. että esimerkiks keskityn ja annan kaikkeni jollekin työlle, ja sit sen työn jälkeen (jos se on kestäny koko päivän) oon ihan poikki.

    mut mulla on onneks ihanat mummut, jotka on ihan päinvastaisia ku noi "KUN MINÄ OLIN NUORI"-paasaajat. aina ku soittelen niiden kanssa niin aina jaksaa muistuttaa, että "älä sinä vaan vedä ittees ihan loppuun, kyl ihmisen täytyy saada levätäkin!" vaikka olis ollu vaan joku tosi lyhyt koulupäivä. :D <3

    VastaaPoista
  17. Olin tossa eilen mummilla kylässä ja ku ovesta sisälle pääsi nii heti alko kaikki "tuusny vähä auttamahan ku sulla on nuoremmat kädet nii saat paremmin noita tiskejä tiskattua" ja "voi käy ny hakemas posti ku oot vielä nuori ja vikkelä" tai "sun nuori selkäs kestää nuoden 50 kilon perunasäkkien kantamista!" sitte justiin ennenku oot lähdös nii huudetaan että pitää tulla hieromaan rasvaa mun läskiselkään, ku omat vanhat kädet ei taitu. Sitte palkaksi saat jostaki homeisesta sukasta kaivetut viissenttiset ja kaapin perältä vähä kuivettunutta keksiä..

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!