HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

torstai 14. maaliskuuta 2013

Teinielämän pienet maailmanloput

Miten silloin yläkouluaikoihin jokainen vastoinkäyminen ja jopa arkiset perusasiat tuntuivat jokseenkin... Hankalilta? Mahdottomilta? Maailmanlopulta?

Ja ne samat "ongelmat" edelleen aiheuttavat päänvaivaa 13-15-vuotiaiden pirpanoiden keskuudessa; poikaongelmat, pakolliset liikuntatunnit uimahallissa ja kotiintuloajat raastavat nykyäänkin monen teinin sydäntä - ja ranteita.

Itse en kyllä koskaan tajunnut sitä, miksi uimahalli on niin jumalattoman kamala paikka, vaikka 75% ryhmän tytöistä asiasta panikoikin viikkotolkulla etukäteen. Vaikka olin koko ala-asteen kokoluokkaa maitovalas, en kokenut häpeää tai ahdistusta astuessani altaille makkarankuoriuikkarissani. Enkä myöskään yläasteella, vaikka silloinkin olin yhtä iso ilo silmälle, kuin uimapukuun puettu vyötiäinen. Kuka saatana mua siellä kattelis, varsinkin veden alla? Täytyy aika tylsä elämä olla, jos toisen kanssauimarin vartalo/ulkonäkö/uima-asu tai ihan mikä vaan muu pinnallinen asia jaksaa kiinnostaa. Sinne tullaan uimaan, ei leikkimään missikisojen uimapukukierrosta! Siltikin ennemmin valehdeltiin Niagaran putous-tyylisistä menkoista, kuin astuttiin tunniksi uima-altaaseen. Miksi se aiheutti - ja aiheuttaa - niin valtavaa paniikkia ja joukkohysteriaa? Kai sitä saatana täytyy ihmisen osata uida?!

Kotiintuloajatkin olivat niitä asioita, jotka teinien hierarkiaa määrittelivät; miten sellainen, jonka tulee olla kotona ennen Salkkareita, voi olla millään tasolla jengin johtaja tai muutenkaan kuulua koulun kermaan? Onhan se kova kolaus nuorelle, kun ei pääse nuorisokriminaalien jengiin, vaan joutuu tekemään läksyt ja tyhjentämään tiskikoneen pihalla riekkumisen sijaan. Siinähän voi mennä vaikka maine, jos ei hillu kylillä yötä myöten! Mutku mä haluun, kaikki muutkin saa, miks mää en, tapan itteni ku ootte niin paskoja natsivanhempia ja mussunmussun.

Seuraavaan pystyn kyllä eläytymään itsekin (kukapa ei?): poikaongelmat, ihastuspulmat ja kaikki mikä kakslahkeisiin liittyi. Kyllähän siinä koko maapallon akselin kulma kääntyi, kun se oma unelmien herkkupetteri heitteli takatukkaansa, polki mopoon käyntiin JA KATSOI TOISTA TYTTÖÄ!!! Ei saatana sitä tuskaa ja vitutusta! Vaikka seuraavana päivänä olisikin ollut aivan eri jantteri kiikarissa, oli se aina yhtä tuskallista. Silloin sitä aidosti kuvitteli, että sen pahempaa kipua rintakehällä ei ole, kuin ihastuksen kylmät tunteet ja viileät katseet. Tai se maailmantuska, joka harteille asetettiin, kun viikon seukkailun jälkeen tulikin eroviesti aivan yllättäen. Ihme, ettei tullu mihinkään kriisipuhelimeen soiteltua.

Ja olihan näitä muitakin paniikin aiheita yläasteikäisten tyttöjen keskuudessa: lihottava ruoka köksäntunnilla, koulun pahimman pissislorton mulkoilu, yleisessä wc:ssä pissallakäyminen, tupakasta kiinnijääminen, liikuntatunnilla hikoilu ja vaikkapa bestiksen uusi ystävä. Apua miten traagista.

32 kommenttia:

  1. Mä en tykänny koulu-uinnista ainoastaan sen takia että olin (ja olen vieläkin) niin huono uimaan :D
    Ja seiskalla kun olin vielä kehittämätön lauta niin nolotti kyllä vähäse ku muilla oli jo ketunnokat kehittyny :(

    Yleisessä wc:ssä pissaaminen ok, mut jos oli menkat ja piti vaihtaa sidettä, nii johan oli noloo ku se äänihän kuuluu sinne toiseen koppiin! :D

    Rankkaa aikaa kyllä oli tuo yläkoulu huhhuh.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mua ei noi rintojenkehittymishommat niinkään, mut muuten ihan sama juttu muuten ku sulla: olin niin huono uimaan! :D Osaan siis kyllä tekniikan, mutta huonosti ja uin tositosi hitaasti, ja kunto oli niin huono etten jaksanu uida allasta päästä päähän samaa Michael Phelps-tahtia, mitä muut siellä veti. Vaikka mua ei kiusattu eikä mulle huomauteltu mun vajavaisista uintitaidoista, niin kyllä ilmeet kerto kaiken. Ja vaikken mää kovin pullea ollutkaan, niin mun luokan tyttöihin olin kuitenki pitempi ja jotenkin isorakenteisempi, ja siksi nolotti hirveästi riisuutua alasti ja olis tehnyt mieli rikkoo sääntöjä ja mennä uikkareilla suihkuun ja saunaan...

      ja toi menkkasidejuttu! Hahaa, samaistun siihenkin! Joo-o, oli se teiniys raskasta. XD

      Poista
    2. Hupsan, sana unohtui välistä: *verrattuna meiän luokan tyttöihin

      Poista
  2. Uimapukuun puettu vyötiäinen :DDD... Kiitos tästä mielikuvasta!

    Mulle ei myöskään noi uimishommat ollut mikään ongelma koulussa, koska rakastan vettä ja uimista, vaikken mikään huippu-uimari ookaan. Nuo mieshuolet (vai poikahuolet?) kuulostaa myös niin tutulta... "Ah, mixei se huomaa mua?!!!"

    VastaaPoista
  3. Ei se kovin kivaa ollu ku kaikki vilkuilu pahasti, kommentoi mua oksettavaksi anorektikoksi ja tikuksi, nauro suoraa päi naamaa ja haukku uimataitoja. Että ei todellakaan kiinnostanu vapaaehtosesti mennä sinne niitten eteen alasti haukuttavaksi.

    Toiseksi, pelkään vettä ihan vitusti. Oli ihan järkyttävää kun piti sukeltaa jotaki renkaita sieltä altaanpohjasta yks kerralla ku muut katto altaanreunalta. Ensin pukkarissa ilkutaan kroppaa, sitten altaassa ilkutaan sitä että itku silmässä soperran opelle että mä en uskalla ja se vaan pakotta mut tekemään sitä. Sitten vaa sukeltamaan ja lopulta yskimään vettä pois kurkusta itkien ja muitten nauraessa ympärillä.

    Niin ihanaa koulu-uintia<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mulla on myös kokemuksia kiusattuna olemisesta, ja koulu-uinnit oli tosiaan yksiä pahimmista..

      Poista
    2. En silti usko, että kaikki koulu-uintia karttavat ovat kiusattuja.

      Ja monesti jokainen teinityttö kuvittelee olevansa se ainoa oksettava rumilus, vaikka melkein kaikki painivat samanlaisten ongelmien ja murheiden kanssa.

      Poista
    3. Ei se tee niiden ongelmista sen pienempiä, että muilla on samoja (tai isompia) murheita. On inhottavaa vähätellä muiden epävarmuutta omasta kehostaan, koska jollain voi oikeasti olla aivan hirvittävän paha olla. Minun mielestä on väärin pakottaa ketään olemaan alasti luokkakavereidensa edessä, vaikka se ei minulle ollutkaan ongelma. Ainoana ikävänä asiana koin koulu-uinnissa kloorin, se kirveli silmiä, poltti kurkkua ja oksetti vielä seuraavana aamunakin. Nykyään käyn kyllä uimassa ihan mielelläni eikä kloorikaan ole niin iso ongelma, kun en niele sitä, mutta meidän jättiryhmän kanssa koin kyllä hukkumisentunteita monta monituista kertaa, kun yritin räpiköidä muiden aalloissa 150 senttisenä kääpiönä.

      Poista
  4. Yläasteikäiset tytöt osaa olla aika julmia toisilleen (puhumattakaan epävarmuudesta), vaikka eihän siitä tietenkään pitäis/tarvis välittää :D Mut joo, tykkään uida, mut en kyl kiljunu riemusta ku jouduin pesemään meikit pois, en sellasen aknen kanssa...

    VastaaPoista
  5. Itse välttelin koulu-uintia kuin ruttoa siitä syystä, että olin teinivuosinani "nolo hippi" joka ei juurikaan sheivailua harjoittanut, enkä halunnut esitellä majavaani ja unkarilaisen painonnostajan kainaloitani luokan posliinipilluille. :--(

    Sama "hippeily" jatkuu vielä näin 20-vuotiaanakin, eikä mua saa näyttäytymään ihmisten edessä puolipukeissa vieläkään.

    VastaaPoista
  6. kannattaisko sheivata... :x

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. miks pitäis?? antaa jokaisen olla just sellainen kuin haluaa olla!

      Poista
    2. Niipä, aivan kun kuuluis kenellekkään, mitä toisen housuista löytyy. Uskomatonta. "Koska muutkin niin kyl sunki pitää."

      Poista
  7. ajattelin sillon ja ajattelen edelleen, että se on kaikille parasta etten mä näyttäydy vähissä pukeissa.
    rakastin uimista pienenä ja varmaa edelleenki rakastaisin mutta ku häpeä on vaan niin suuri. itsetunto-ongelmat on parhaita <3

    VastaaPoista
  8. ei mulla toi kouluuinti muuten, mutta se alasti oleminen suihkussa ja saunassa, ja vaatteita vaihtaessa. Hyi... Ja nykyään meillä (9lk käyn), tytöt menee pyyhkeet päällä sitten suihkuun..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ei minnekkään vitun suihkuun, vaan *saunaan

      Poista
    2. En tajua miks nykyteinit pelkää alasti olemista suihkussa ja saunassa. Mä saan näiltä kilo pakkelia naamassa treenaavilta 16-kesäisiltä pissiksiltä oudoksuvia katseita kuntosalin pukuhuoneessa kun vaihdan vaatteet ilman suurempaa pyyhkeen sisällä piileksimistä ja riisun myös itseni - iik! - alasti, kun menen suihkuun. Mitä nää teinit ei tietenkään koskaan tee, koska eihän suihkussa voi käydä muualla kuin kotona kun se on niin noloa.

      Poista
    3. *koulu-uinti, päätät peruskoulus kohta, koita nyt saada se kielioppi kuntoon. Kuulostaa aika naurettavalta tommonen pyyhkeitten kanssa pelleily, mutta kyllä te sen parin vuoden päästä tajuatte :)

      Poista
    4. Tiiän kans ton iik alasti jutun todella hyvin! Oon suunnistanu koko ikäni ja pesupaikoilla ei kyllä kukaan ujostele, oli ämpäripesu tai suihkut, isoissa tapahtumissa voi olla lähemmäs sataki samaa aikaan pesulla ja kukaan ei häpeile. Tutustuin uusiin kavereihin ylä-asteella ja muistan yhä ku mentii saunaan ni he kietos pyyhkeet tiukasti ympärillee vaikka oltiin tyttöjen kesken ja ite olin et mitä hittoa :D

      Poista
    5. Aivan uskomatonta "mun mielipide on paras mielipide" paskaa. Mitä helvettejä te olette sanomaan, mitä toisten pitää hävetä ja ei? Jos joku ei halua näyttää vartaloaan teille, sitten se ei näytä, eikä sen pitäisi teidän perseitä kaivella. Jos joku toinen häpeää vartaloaan, niin sitten se saa sitä hävetä, vaikka kuinka se olisi teidän mielestä turhaa. Jos jollakin on sellainen periaate, ettei näyttäydy koskaan alasti, niin sitten ei tarvitse näyttäytyä alasti. Tämä aihe ei ole minulle mitenkään henkilökohtainen, vaan voin kyllä aivan hyvin käydä julkisissa suihkutiloissa alasti peseytymässä, ällöttää vaan tuo teidän asenne, että kaikkien ihmisten pitäisi olla samanlaisia. Kaikkien pitäisi suurinpiirtein nauttia suunnattomasti alastomasta yhteishetkestä ja hinkua suvun yhteiseen saunailtaan, jossa istutaan nokisilla lauteilla hikiset persevaot vierivieressä.

      Poista
  9. Kuulun näihin jotka laistivat yläasteella koulu-uinnista. Menkat oli mukamas joka ikinen viikko jolloin olisi pitänyt uida :D Kroppaongelmia ei tosin ikinä ollut eikä itsetunto-ongelmia sen suhteen, mutta uiminen oli kammotus koska kloorivesi aiheutti jäätävän ihottuman ja kutinan. Ja koska olin vähän hupsu, ei mieleen tietenkään tullut että siitä klooriallergiasta olisi helposti voinut saada ihan terveydenhoitajan lausunnon aika vaivattomasti, kun niin rajusti oireili. Mutku eiiiii sen sijaan piti pitää pitkät palopuheet liikunnanopettajalle että kun on nyt nämä menkat ja tamponia en osaa käyttää ja joo oli ne viime viikollakin mut nuorilla nyt on kierto vähän epäsäännöllinen eiks je? Logiikka? XD

    Ja ah ne suhdeongelmat <3 Minä hiljaa angstailin kun olin niin palavasti ihastunut tyyppiin jonka kanssa koskaan en sanaakaan ollut vaihtanut. Kaveri vieressä taas aukoi ranteita koska kahden viikon suhde päättyi tekstiviestiin ja huusi kohti kattoa kuinka ei enää IKINÄ pysty RAKASTAMAAN ketään. _IKINÄ_RAKASTAMAAN_!

    ooh aikoja oi tapoja <3

    VastaaPoista
  10. Mua ärsytti ja ärsyttää edelleen kun siellä uimatunneilla otettiin aikaa kuinka nopeesti pysty 25 m uimaan tai että kuinka monta kertaa jaksoi edes takas..
    .. Ahdisti kun muut katto ja ite yritti uida henkensä edestä ja ope siellä sekunttikellon kanssa huus, että nopeammin, nopeammin!! Mitä sillä nopeudella nyt niin väliä on.. Kunhan pysyy pinnalla. Mielummin se uinti vois olla rennompaa tekniikan harjottelua vaikka lautojen kanssa..

    Muistan oman teiniaikani hyvin (nyt 24) ja annankin paljon teineille tänä päivänä anteeksi. Niille pitääkin just noi asiat olla isoja asioita. Ehtii ne sit aikuisina stressata vaikeita ja oikeasti ongelmaisia asioita:) kaikissa ikävaiheissa on omat ongelmansa tai "ongelmansa" :D

    Kiitos Jenni huippublogista! oon seurannu sua melkee ekoista postauksista lähtien <3

    VastaaPoista
  11. Mulle aiheutti uimatunnit tuskaa, koska mulla oli jäätävä akne poskissa (joista mulla on vieläkin hemmetin moiset arvet. vittu). Se meikkien peseminen oli ihan hirveää ja pelkäsin kaikkien katsovan mun ihoa järkyttyneinä. Kylhän ne mun ihon näki meikinkin läpi, mut se ei ollu mitään verrattuna todellisuuteen. Varsinkin kun oli pahenemis vaihe roaccutan kuurissa.. Mutta silti menin joka kerta ja olen ylpeä siitä! Ja mun tilannetta helpotti se, että yli puolet tytöistä tietysti lintsasi menkkojen tai muiden yhtä mahtavien "jalka vähän sattuu" syiden takia. Oli siis vähemmän arvostelevia ihmisiä:D

    VastaaPoista
  12. Koulu-uinti nyt vaan oli ihan perseestä, ja uiminen kyllä muutenkin... Joten mitäs sitä turhia vaivautumaan. :D Itsehän en jaksanut edes keksiä mitään tekosyitä, sanoin vaan että EN UI. :)

    VastaaPoista
  13. Yy, oon ysillä nyt eikä ole sen pahemmin poikahuolia tullut, rakastan uimista, en tupakoi enkä juo, hikoilen liikkatunnilla.. WHAT IS WRONG WITH ME ;^;

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kappas löysin kaksoseni! Mä rakastin myös uimista (ja rakastan edelleen, otinpa lukiossa uintikurssinkin) vaikken mikään luokan laihoin tai nätein ollutkaan :D jos satuin uintipäivänä oikeasti olemaan kipeä, se harmitti.

      Sen tahdon kyllä sanoa, että bestiksen uusi ystävä ei oo niin kiva juttu, kun kavereita oikeasti on vain muutama ja sitten jää itse taka-alalle yksin.

      Poista
  14. Mullekkin toi uiminen oli kamalaa, koska en vaan osaa! Sitten kun siellä kloorivedessä nielee puolet altaasta väärään kurkkuun ja opettaja pakottaa pitään päätä vedenalla uidessa (tietysti pitäis jollain supertekniikalla mitä en oo koskaan tajunnut nostaa pää jonkun vedon välissä sekunniks ilmaan ja vetää happee) eikä kokoajan kehtais siinä uima-altaan reunassakaan roikkua niin oli se aika hirveetä:D siks jätti mieluummin väliin, tosin ei kyllä hirveesti tarvinnu, koska meidän opettaja oli aina poissa niin sijaisille kaikki huijas et uintia oli jo ollut eli sitä ei koskaan sitten oikeesti ollut:D oishan se kiva osata uida mutta en vaan ymmärrä miten se tehdään:D:D

    VastaaPoista
  15. Hui, meillä ei ollu kertaakaan yläasteella koulu-uintia, josta oon kyllä ikuisesti kiitollinen. :D

    VastaaPoista
  16. Uiminen yläasteella oli järkyttävää paskaa. Osasin uida vallan mainiosti, kilpauintia kun harrastin. Olin myös erittäin koulukiusattu. Eli siinä vaiheessa kun uintimaikka pistää minut näyttämään "miten sitä rintauintia nyt uidaan, katsokaa tuota tekniikkaa" ja koko luokka tuijottaa altaan reunalla kun minä yksin uin allasta päästä päähän... Joo. Ei.

    VastaaPoista
  17. Olin kiusattu sekä ala-, että yläasteella ja uiminen oli kammottavaa. Ala-asteella sain myöhemmin aina kuulla läski -haukkuja, kun olin joutunut uimahallissa muiden katseiden alaiseksi. Olin normaalipainoinen. Yläasteella ei ollut mitään varsinaista suoraan kuittailua, mutta olin silloin hyvin epävarma itsestäni ja tilannetta pahensi sellainen hiljainen kiusaaminen ja syrjintä.

    Toinen asia (mitä ei kyllä koskaan myönnetä) on se, että meillä oli noin 30 min. aikaa käydä suihkussa, vaihtaa vaatteet, meikata ja kävellä koululle, joka ei tietenkään riittänyt mihinkään. Joo, tottakai olisi voinut mennä ilman meikkiä ja hiukset ponnarilla, mutta meidän koulussa sitä pidettiin epänormaalina ja kaikki meikkas. Mieti, 14 -vuotiaat...! Oon katsonut myöhemmin kuvia itsestäni 14 -vuotiaana ja tajusin että olin varmasti näyttänyt todella "lapselliselta" muihin meikkihirviöihin verrattuna. Ei sen ikäisen kuulukaan olla mitenkään ison näköinen, mutta se on mennyt siihen suuntaan että nuoremmat aloittaa kaikki tollaset "isojen tyttöjen jutut". Se oli varmaan yksi syy sille, miks mua kiusattiin. Mutta menin kuitenkin aina joka toiselle uintikerralle, sillä opettaja uhkasi reputtaa aineen. Ihan hyvä että menin. Ja usein ne pahimmat pissikset lintsasivat tunnin.

    Nykyään lukiossa meillä on uintia, mutta sen voi tietääkseni korvata jollain kuntosalilla tms. Mun mielestä on ihan ok lukiossa skipata uinti, mutta yläasteella meillä ainakin oli aika tärkeitä juttuja siellä. Meille opetettiin hengenpelastusta, mikä on ihan hemmetin tärkeä taito ja joka kaikkien pitäis osata. On vähän vaikeeta kuivalla maalla opetella niitä juttuja, koska siihen nimenomaan pitää saada se tuntuma.

    Koulussa olin suhteellisen nössö ja se ei vieläkään oo haitannut mua. Äiti ei koskaan antanut mun huidella kylillä yötä vasten, mitä "järkevää" muuten 13 -vuotias voi 11 aikoihin illalla edes tehdä? Ei mitään :D

    VastaaPoista
  18. Olen aina rakastanut uimista, ja olen myös hyvä siinä. Ei siltikään oikein innostanut ala-asteella, kun sai kuulla ihan vaatteet päälläkin miten on hirveä läski. Kävin silti aina uimassa, kun ei silloin pienenä uskaltanut lintsata tai valehdella opettajalle. Yläasteella olin sitten aina sopivasti kipeä/uikkarit unohtui/sain masiiviset kuukautiset. Asiaa ei muuten auttanut se, että huomasin tykkääväni myös tytöistä. Voin kuvitella sen kiusaantuneisuuden määrän, kun olisin lähtenyt sinne alastomien ryhmäläisten sekaan (suurin osa tiesi asiasta, myös ne biatchit joiden kanssa ei muutenkaan tultu juttuun). Ei ole nuo itsetunto-ongelmat pelkästään teinien juttu. Olen kuitenkin jo kaksikymppinen, eikä minua vieläkään saisi uimahalliin vaikka maksettaisiin. Uin sitten kesällä mökillä, kun ketään ei näy missään. Ja sielläkin muuten t-paidalla ja shortseilla.

    Ps. Sille anonyymille joka kehotti toista anonyymiä sheivaamaan: wtf?

    VastaaPoista
  19. Mahtavaa tekstiä !! Miten ne asiat tuntuskin sillon niin isoilta :D

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!