HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

tiistai 16. huhtikuuta 2013

Kun minä olin nuori

Mä odotan jo nyt sitä, kun musta tulee vanha ja saan aloittaa lauseet "kun minä olin nuori/lapsi/sinun ikäisesi"-tyylillä ja saada nuoremmat sukupolvet pitämään mua todellisena muinaisjäännöksenä. Toisaalta, miksipä en aloittaisi jo nyt?

Kun minä olin lapsi/tosi nuori/pieni/nuorempi kuin nyt...

... Puhelimessa ei ollut värejä tai se ei soittanut musiikkia. Mun kolmekakskymppiin mahtui parin kuvaviestin jälkeen seitsemän tekstaria ja huikee soittari oli joku saatanan tititiitititiitiiiii-liruloru, jonka itse senaikaisella sävellys-appsilla itse omin pikkukätösin pimputtelin. Cool taustaluva oli joku epämääräinen pikselimössö "vähäx oon enkuli"-tekstillä.

... Nuortenlehdissä oli hymiö-oppaita ja -sanakirjoja, tyyliin " :-) tarkoittaa 'olen iloinen', @--> tarkoittaa 'kukkia sinulle kamuliini'".

... X=ks. "Voix olla? Nähääx koululla? Mix no vittu six"

... Peruna oli hyvää ruokaa eikä ravintoköyhää mössöä, banaani hedelmä, eikä hiilaripommi, eikä 10-vuotiaat osanneet laskea kaloreja ja tehdä kotikutoisia rasvaprosenttimittauksia.

... Lapsilla oli kodit, jonne mentiin koulusta suoraan tekemään läksyt, eikä jääty esimerkiksi kauppojen auloihin räkimään lattialle ja tekemään itsestään muiden silmissä idiootteja häirikkö-es-jonneja.

... Ei ollut ES-Jonneja.

... Walkman oli huikee keksintö! Ketään ei vituttanut kuunnella yhtä ja samaa cd:tä tai vaihtoehtoisesti kantaa mukanaan koko musiikkilevykokoelmaansa. Nykyään palaa pinna samalla hetkellä, kun Youtube ei pyöritä Cheekin kaks minuuttia sitten julkaisemaa hittiä "Coolimpi ku nöyrä", eikä ehdi ekana jakamaan sitä Facebookiin.

... Kukaan ei ollut Facebookissa, vaan ulkona. Siis siellä, missä kasvaa puita ja on esim. lintuja ja hyönteisiä. Siellä voi vaikka lenkkeillä, pelata tai puuhastella muuta. Siis fyysisesti. Kaveritkin haettiin ovelta leikkimään, eikä lähetetty jotain saatanan Angry Birds-pelikutsuja.

... Mikä tahansa oli hauskaa, kun siihen liittyi Heikki Silvennoinen. No mä olen edelleenkin tätä mieltä, mutta epäilen, että nykynuoriin ei ihan iske Sadun ja Tuijan miesongelmat ja Puukon veljesten Amerikan vieras.

... Luettiin kirjoja. Mä oon niin katkera, ku nykyajan käsitykset lastenkirjallisuudesta on joku "Reben ja Tsögen psykedeelinen avaruusseikkailu feat tappajarobotit kolmedeekuvina".



66 kommenttia:

  1. Ihan huikee! Toi kannettava cd-soitin oli ihan paras, muistan kun parhaimillaan kävin kävelyllä ja mulla oli vaan yks single siellä levynä mutta olin ihan fiiliksissä silti... :D

    Ja joo, ei sitä entisaikoinakaa lihottu perunan tai pastan syönnistä.

    VastaaPoista
  2. That's so true!!! XD

    VastaaPoista
  3. + sen cd-soittimen kans sai kärrätä aina varaparistoja mukana, ettei loppunu bileet lyhyeen :D

    VastaaPoista
  4. "Reben ja Tsögen psykedeelinen avaruusseikkailu feat tappajarobotit kolmedeekuvina".

    REPESIN. :'D

    minä kolmekymppisenä olen sieltä antiikin ajoilta, jossa oli vielä pelkät kotipuhelimet. jos joku hieman myöhemmin omisti sellaisen ihmeen kuin kännykkä, se painoi n. 5 kiloa.
    ennen kännyköitä jos sovittiin tapaaminen esim. kaupungille, oli hyvä myös ilmestyä paikalle juuri sovittuna aikana. jos ei kaveria tunnin päästäkään kuulunut, lähdettiin etsimään puhelinkoppia. :D

    oi voi. tunnen itseni n. 90-vuotiaaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin muistan meidän kotipuhelimen numeroineen. Ja muistan ku tässä kylässä oli puhelinkoppi!! Ihan huikeeta :D

      Poista
    2. Mäki muistan ku olin pieni ja meillä oli sellane koti puheli :D itkin verta ja kyyneleitä ku olin 9v ja äiti ja isi vei sen pois ku ne oli hankkinu kännykät :( nyyh muistan vieläki sen numeron<3

      Poista
    3. Ja netissä oltiin max puol tuntia ja pelkkä nettiin yhdistäminen kesti moooooonta minuuttia ihanine yhdistämisäänineen :Ddd

      Poista
    4. Mä menin joskus salaa nettiin vaan siks, että voisin kuunnella niitä "avaruusääniä". Se oli paljon jännempää kun jotkut jumittavat nettipelit, joita koitettiin pelata :D

      Poista
    5. meil(meijä porukoilla) on vieläki kotipuhelin ;) ja toinen niistä on semmonen mistä pyöritetään niitä numeroita :D hyvin toimii!

      Poista
    6. Vaikka olenkin vasta 18, niin muistan, kun äiti oli puhelimessa ja isä raivosi, kun ei päässyt nettiin. Nostalgia...

      Poista
    7. mun kaveri soitti aikoinaan meidän kotipuhelimeen ja kysyi multa "missä oot?". Jaa missäköhän..

      Poista
  5. Niin ja kakaratkin erotti variksen ja harakan toisistaan. Tai kuusen ja männyn. Biologian kirjoituksissa oli pari vuotta sitten tehtävä, jossa piti kuvista tunnistaa Suomessa viihtyviä kasvi- ja eläinlajeja ja joku abi oli kuulemma arvannut erään elukan nimeksi "suoaasi". Oikeastihan kyseessä oli niinkin eksoottinen eläinlaji kuin hirvi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehhheee kirjotin Biologian tollon!! Ja voin kertoa, että osasin tunnistaa sen hirven :D haha

      Poista
  6. meillä oli jossain vaiheessa kaks lankapuhelinta samalla liittymällä, hyvä oli salakuunnella isosiskon poikkispuheluita :DDDDD tosin joskus se kuuli sen "klik" äänen ja tajusi stalkkauksen.... :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä oli sama! Meillä välillä bustaannuin kun hengitin sinne puhelimeen kun en tajunnu peittää sitä kädellä sitä luuria :D Ja kerran keksin mun jollekin kaverille tekosyytä miksen voi tulla niiden luo ja sanoin että ollaan menossa perheen kaa elokuviin niin veli oli salakuunnellu sitä kokoajan ja sit se karjas että "EI ME MINNEKÄÄ ELOKUVIIN OLLA MENOSSA" Siinä oli sitten selittelemistä... :D

      Poista
  7. Ja koulussa vaihdeltiin kumeja, kyniä ja tarroja<3 mul on vieläki tallessa mun tarravihkot ala-asteajoilta!! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mullaki tarravihot tallessa! ja ne on täynnä spaissari-tarroja joita sai ku osti ärrältä sen tikkarin minkä sisällä oli purkka :D ja niitä sitten vaihdeltiin että sai oman kokoelman kasaan :D

      Poista
    2. Mulla on myös tarravihko jossain tallessa :D Muistan kun kaikki oli mulle kateellisia koska mulla oli ihan mielettömän iso Ihaa-tarra jossa oli kaikkee glitteriä yms. korisetta, kaikki ois aina halunnu vaihtaa sen multa mut enpä kettu suostunu. ;;

      Poista
    3. sit pehmikset (pehmeet, karvapintaset tarrat) oli sikamageita, ja yhest pehmiksest piti aina antaa vastineeks monta tavallista tarraa! :D

      Poista
    4. joo ne kohotarrat oli parhaita ja harvinaisuuksia :-D

      Poista
    5. Illassa saatto mennä KAUAN kun järjesteltiin tarravihkon tarroja paremmuusjärjestykseen tms :)

      Poista
  8. Joo kyllä lapsen kuuluu olla lapsi, eikä miettiä kuinka monta kaloria täs leiväs ja tuos maitolasis on. Ja sitte se, ku tuol näkee jotai ala-asteen tokaluokkalaisiakin naama pakkeloituna ja ripsis kilo maskaraa, ei helvetti. Niin ja ne jonnet, jotka pyörii tuolla ostareilla ihmisten vaivoina paikkoja sotkemassa tms. T: Mummo -93 :D

    VastaaPoista
  9. Ei helvetti tää on niin totta, kyllä "ennen vanhaan" oli kaikki paljon paremmin. Just tänään kauhistuin, kun ihan pienellä korkeintaan nelosluokkaa käyvällä tytöllä oli sellanen kunnon tenunahkatakki, leopardihuivi ja käsilaukku eikä mitään reppua. Ite kuljin tuon ikäsenä college-asussa ja ulkoiluvaatteissa, oli kyse sit koulusta tai mistä tahansa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joku vois tähän tulla vinkumaan, että "aina niin on sanottu" mutta siis jos miettii niin kyllä me eletään semmosessa vaiheessa, että ennen todellakin oli paremmin. Ei ennen pikku_lapset_ meikannu ja pukeutunu ku aikuisviihdenäyttelijät. Ei ihan oikeesti takuulla ennen ala-astelaiset ollu tommosia mitä ne on nyt. Tuntuu pahalta nähä tommosia sun kuvailemia ilmestyksiä :( Miksi lapset ei voi olla lapsia.

      Poista
    2. kyllä mullakin oli ala-asteella ties mitä napapaitoja ja käärmekuvioisia "nahka"housuja ja muita pikkupissisvaatteita. tietty nyt ihan ekoilla luokilla vaatteet oli suht lapsekkaita, mut kuitenkin oli siistiä pukeutua samaan tyyliin ku vähän isommat tytöt. samalla tavalla nytkin useat ala-astelaiset pukeutuu muodikkaasti leggareihin ja makkarankuoritoppiin. ei siinä oo mitään ihmeellistä.

      Poista
    3. ei mulla vaan ollu mitään pissisvaatteita :D kolmannella mun lempparipaita oli vielä muumipaita. noh, empä kyllä vielä näin täysi-ikäisenäkään pukeudu pissisvaatteisiin. mä en ite henkilökohtasesti tuntenu yhtäkään mun ikästä lasta ala-asteella joka ois pukeutunu "kuin isot tytöt." eri asia sitten ne isosiskolta lainatut kuteet joita puettiin kotona huikeisiin muotinäytöksiin leikeissä, mutta ei niitä tosissaan ulkona pidetty.

      Poista
    4. Määkin muistan ala-asteelta napapaitoja ja muita yhtä hehkeitä rättejä. :D Niitä tosin pidettiinkin enemmän lomilla ja diskoissa.

      Poista
    5. mulla oli nelosluokan luokkakuvassa Antz muurahaiset t-paita :D Tämä ihanuus siis vuonna -99

      Poista
  10. oon viistoisya ja muistan suurimmat osat näistä :DD

    VastaaPoista
  11. Heikki Silvennoinen ♥ iha huippu vieläki!

    VastaaPoista
  12. Miksi oon sua reilusti paljon nuorempi (okei amiksen ykkösellä tässä rullaillaan ja synnytty vuonna 1996) mutta oon jotenkin sun kanssa täysin samaa mieltä.

    Eilenkin satuin kaupassa näkemään kieltämättä ehkä 130-140 cm tytön. Kauppa oli JC, johon itse astuin ensimmäisen kerran ehkä joskus yläasteella. Sitä ennen "shoppailtiin" vain Seppälässä alennuspaitoja ja pyydettiin äitiä tilaamaan hooämmältä söpö mekko. Tällä kyseisell tytöntylleröllä oli farkkulegginssit, toppi, huppari, nahkatakki. Meinasin alkaa itkeä, kun tyttö alkoi laittautua pukukoppien peilistä itseään peilaten. Mihin tämä maailma on menossa?

    VastaaPoista
  13. Jee propsit Kummeli-viittauksesta! Se om paras vieläkin <3 Nykyään es-jonneille kelpaa vain SinäTuubaPaskat, joissa raiskataan lapsuutemme suosikkipiirrettyjä härskeillä kirosanoilla.

    VastaaPoista
  14. Ah ja voih, Kummeli! Hyppisin riemusta jos joku päivä joku Maikkarin pomo keksisi pyörittää uusintoja. <3

    VastaaPoista
  15. Haha! Mul oli Sony Walkman c-kasettisoitin :D
    kummeli <3

    VastaaPoista
  16. Heh! Muistatteko sen kun tuli kiinteä netti, polyfoniset soittoäänet ja ette ehkä uskoneet sitä että jonain päivänä kännykällä pääsisi nettiin? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sillo ku tuli polyfoniset äänet niin silloinhan joissakin huikeissa kännyköissä oli WAP-nettiyhteys :D muistan ku mun veljellä oli WAP-yhteys ja mä aiva fiiliksis menin salaa sillä jonnekki sivustolle mistä sai tilata jotain kuvaviestejä yms.

      Vitsi et mulle oli suurinta hupia Nokian 3310:llä tilata kuvaviestejä ja soittoäänejä mielin määrin, niitä oli aina joka lehtien sivuilla :DD

      Poista
  17. "Reben ja Tsögen psykedeelinen avaruusseikkailu feat tappajarobotit kolmedeekuvina".

    Made my day :"D

    VastaaPoista
  18. Ah huikee ja aivan asiaa oleva teksti! Sä se osaat, loistavaa!

    VastaaPoista
  19. Oon 24 ja kun olin noin kymmenen, meillä oli vielä tv, minkä kanavia ei vaihdettu kaukosäätimellä, vaan tv:n nappuloista... oi niitä aikoja... ja kun saatiin kaukosäädin tv ekan kerran, me oikeen tapeltiin, et kuka saa vaihtaa kanavia, isi mukaanlukien :D Puhelin oli semmonen vanhanajan lankapuhelin, joissa oli pyöritettävät numerot. Näppäiltävä lankapuhelin oli ihan mielettömän hieno! Sain kännykän viidennen luokan lopussa, koska olin saannut nostettua keskiarvoani yhdellä numerolla, se oli ehto kännykälle. Kuudennella luokalla meille tuotiin eka tietokone. Irc-gallerian kuvat kesti avautua n. minuutin. Ja ei ollu kannettavaa cd-soitinta, vaan kannettava c-kasettisoitin. Sitä oli kiva kelata. :D Että kyllä sitä on ennenkin pärjätty, eskari-ikäset ei tarvitse puhelinta!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tuo kaukosäätimen puuttuminen ei kyllä selity sun iälläs, vaan teillä on täytynyt olla TODELLA vanha tv. :D

      Poista
    2. No kyllähän noita vielä 80 luvulla myytiin kaupoissa. Ja hyvin kestivät, lähes 20 vuotta. Nykyään n 5 v.

      Poista
  20. oikeesti paras postaus ikinä!!
    mä muistan ku ekat värinäyttökännykät tuli ja mä olin ihan että "en koskaan aio ostaa värinäyttöpuhelinta, kui turha!"

    muistan kans ku telkkarista näky ykkönen, kakkonen, mtv3, ruotsikanava ja nelonen joka meillä oli puoliksi muurahaissota. ostettiin kans digiboksi vasta sitten ku ei näkyny kanavat ilman boksia enää ja subtv-kanava oli niin cool ku se vihdoin näky meilläki! ja ku dvd-soitin hankittiin!

    meillä oli kotipuhelin yks kiintee ja yks kannettava joka paino varmaan kaks kiloo ja sen antenni oli yhtä pitkä ku se puhelin. kuvattiin sketsivideoita ala-asteen lopulla ja käytettiin sitä niissä propsina :P

    oi hyviä aikoja<3

    VastaaPoista
  21. Mä niiin muistan meidän ensimmäisen netin, joka makso ihan törkeesti ja siks sain olla max. puol tuntia päivässä netissä, ja just se ääni kun se yhdisti nettiin. :DD Ja tuo kun kavereita mentiin hakemaan ovelta, *pimpom* "Voiko Pera tulla ulos leikkimään?".

    Mä muistan myös meidän lankapuhelimen numeron vieläkin ulkoa, taitaa se muinaisjäännös olla edelleenkin jossain porukoiden komerossa. :D

    Voi aikoja. <3

    VastaaPoista
  22. Kun minä olin nuori, oli karkkipäivä jolloin sai tietyllä (pienellä) summalla rahaa käydä osatamassa jotain herkkua lähikaupasta. Tietysti vasta sen jälkeen, kun oli oma huone siivottu ja syöty ruoka kotona. Karkit syötiin tietysti samalla, kun katsottiin maikkarin lauantain perheleffaa. Se oli ihanaa aikaa se!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja ootteko muuten huomanneet, että ne karkkipussit on kooltaan kasvaneet vähintäään tuplaksi siiä mitä ne on olleet esmes 20 v. sitten?

      Poista
    2. ja osa sitten taas pienentynyt niin paljon ettei riitä mihkää :( ja lauantai-pusseja ei tunnu enää löytyvän! :(

      Poista
  23. Bumtsibum illat, saunominen, herkkupäivä. Kotiintuloajat, pullantuoksu koulusta kotiin tullessa, yhteinen ruokailu perheen kanssa. Vanha kunnon pikkukakkonen, ulkona leikkiminen (rokee ja pokee, vinkki, kymmenen tikkua laudalla, pesispelit koulun kentällä yms). Tarrakirjat, slämyt ja kaverikirjat. Oii! Muistan vieläki ku äänitin kasetille hittibiisit radiosta ja kuinka liekeissä olin ku lähin florapaketin kokosen walkmanin kans lenkille ja yli 20 biisii kuunneltavana <3

    VastaaPoista
  24. Word! (Ei helvekko, kommentoinko mä justiin noin? Melkeen kolmekymppinen ihminen... Sietäisin hävetä. Mut en silti häpee. )

    VastaaPoista
  25. Jotenki söpö ja upee toi banneri! Ja ihanan ajatuksella kirjotettua tekstiä :)

    ❤: http://kehvelijehnakas.blogspot.fi

    VastaaPoista
  26. Tää oli niin hyvä kirjoitus. Itsekin harrastan jo tota "silloin kun minä olin nuori" -kommentointia vaikka ikää kohta vasta 23v.

    Yks juttu mikä nousi mieleen, että piirretyt oli paljon parempia omassa lapsuudessa ku nykyiset mutantti-anime-ninja-hirviö-taistelut joista meinaa saada vaan epilepsiakohtauksen. Muumit, Tontut, Maailman ympäri 80 päivässä, Peukaloisen retket ja 90-luvun Disney-elokuvat ja niiden (oikeasti) hyvät suomalaiset duppaukset

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nykyajan lastenohjelmat on kamalia! Kaikki Barbiet ja muut lässynlässyn lää. Helinäkeijukin on joku kiltti kiva keiju vaikka se on oikeesti sellainen ilkee Peter Panissa?

      Muistan ku katottii 7 vuotiaana jotai Disneyn Hiidenpataa yms :D Nykyää lapsille tyrkätää jotai iha sellasta "elämä on ihanaa ja täydellistä" ?

      Poista
    2. Maailman ympäri 80 päivässä ja sit se Sandokan tiikeri oli ihan parhaita! Miksei sellasia enää tuu telkkarista?

      Poista
    3. Sandokan tiikeri!! Niiin paras, olin jo unohtanu sen ohjelman nimen mutta kiitos kun kerroit !! AaaaKIIIIITOS :D

      Poista
  27. ano 14.37 jatkaa. oli siis ihan parhaita nuo edellä mainitut

    VastaaPoista
  28. Niin ja se, kun piti nauhottaa radiosta biisejä kasetille :DD ne loppu aina kesken tai sitte mukana tuli vähän radiojuontajan "ja ssiiinä Alexian Summer is cra.." :DD voihan lapsuus <3 ihana 90-luku!

    VastaaPoista
  29. Hehhe true!

    Ite muistan joskus yrittäneeni laittaa radion kovalle, puhelimen kaijuttimen viereen ja yrittänyt nauhottaa itselleni soittoääntä. Kuvitelkaa äänenlaatu.. :D

    VastaaPoista
  30. Mäkin muistan kasetit joita kelattiin kynällä ja sitten mulla oli ekana puhelimena sellanen hirvee halko jossa oli antenni :D Vasta 12 vuotiaana sain 3310! :D

    VastaaPoista
  31. Kaikista parasta oli kun pääsi kaverille yökylään ja sillä oli omassa huoneessa 12 tuuman tv, josta voitiin katsoa ihan rauhassa moontv:tä ainakin iltakymppiin :D

    Myöskin kun ensimmäistä kertaa värjäsi hiukset (8.lk), hiusvärit tuoksui jotenkin erilaiselle..

    VastaaPoista
  32. Kyllä puukon veljekset on mulle vielä kova sana. Ikää on kertynyt huimat 17 vuotta.

    VastaaPoista
  33. Mahtava! Itellä kans hirvee olo et oon jo niin vanha ku päivitellää noit samoija juttui kavereiden kaa :DD

    VastaaPoista
  34. Eiluoja tätä blogia on hauska lukea!! XD itseä ärsyttää tasan samat asiat ja luulin olevani ainoa!!

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!