HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

maanantai 6. toukokuuta 2013

kenen leipää syöt, sen lauluja laulat

Eilisestä sananlaskupostauksesta innostuneena päätin postata suosikkisananlaskustani vähän useammalla, kuin parilla rivillä. On se vaan niin totta!

Mä olen huomannut ilmiön, että kun mittariin napsahtaa se maaginen 18, saa tehdä mitä vaan koska on aikuinen. Vanhemmille ei tarvitse kertoa menojaan, äidin mielipidettä ei kaivata, isän käskyt ei kiinnosta tai perheen yhteisen pelisäännöt jää noudattamatta, vaikka asuisikin kotona täysin tyytyväisin mielin. Koska kyseessä on aikuinen, jota ei enää voi kukaan määräillä ja jota ei kiellot kiinnosta. Kuitenkin edelleen kiinnostaa oman huoneen sisustus, isin lompakko, äidin lihapadat, puhtaat kalsarit ja auton lainaaminen.

Parasta on, että muut ihmiset lietsovat tätä aikuisuushysteriaa: "Vitut sun mutsista, sä oot hei täysikäne!", "Ei sun niille tarvi raportoida, sä oot hei 18." Kuvitellaan, että ei mun aikuisena ihmisenä tarvi muuta ku antaa tuulen viedä. Kummasti silti useimmissa perheissä ne äiti ja isi raportoivat jälkikasvulleen menonsa ja tulonsa, ilmoittavat mikäli menee ylitöiksi, jumittuvat liikenneruuhkaan tai menivät käymään kaupassa. Ja mun käsittääkseni kaikkien täysi-ikäisten lasten vanhemmat ovat myös täysi-ikäisiä ja aikuisia. Kyllä vois monelle mukulalle tulla suru puseroon, kun äiti ei ilmestyisikään töiden jälkeen kotiin ja kieltäytyisi vastaamasta puhelimeensa, koska hän on AIKUINEN eikä hänen tarvitse olla tilivelvollinen kenellekään.

Mikä siinä on, että liian moni18-vuotias kuvittelee, että maailma on avoin ja mun ei tarvitse enää välittää siitä, mitä kotiosoitteessa tapahtuu? Mennään ja tullaan pitkin kyliä yötä myöten, remutaan baareissa ja kinutaan kaljarahaa, mutta koetaan, että vanhemmilla ei ole mitään sanottavaa kotona asuvan vasta täysi-ikäistyneen lapsensa käytöksestä. On se nyt vaan sellainen asia, että niin kauan kuin isin maksama lämmitys ja äidin kokkaamat keitokset kelpaa, kannattaa olla aika nöyrää tyttöä ja poikaa. Ei se lain perspektiivistä katsottu aikuisuus ja huoltajuuden katkeaminen tarkoita sitä, että vastuu lentää ikkunnasta pihalle ja alkaa vapaus. Kenen leipää syöt...

Tokihan tämä pätee muihinkin kuin täysi-ikäisiin kotona asuviin, mutta VARSINKIN niihin täysi-ikäsiin...


28 kommenttia:

  1. Niin samaa mieltä. Ja kuuluu se ny ihan hyviin tapoihinki ilmottaa samassa taloudessa elävälle (talouden ylläpitäjälle?) missä menee ja millon tulee :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no älä :D vaikka me ei petjuskelin kanssa kumpikaan elätetä toisiamme, on meilläkin jotkut säännöt tässä kämpässä :D vaikka olemme.... AKUISIA... ;O

      Poista
    2. Itse oon saanut kuulla olevani kyttäävä ja kahlitseva tyttöystävä kun olen kertonut vaativani avomiestäni ilmottamaan mulle menonsa, ja yhtälailla mies odottaa mun ilmottavan sille ylitöistä ja muista menoista. Tää tuntuu olevan joillekki ihan uskomatonta ja kontrollifriikkiä, koska "ei se oo sulle tilivelvollinen mistään!!!"

      Monesti myös jos oon kavereitten kanssa viettämässä iltaa ja ilta vähän venähtää, niin ihmetellää ku oon puhelin kädessä ilmottamassa miekkoselle, että menee vähän myöhään. Kyllä se myös parisuhteeseen kuuluu tuo, ettei eletä ihan vaan oman navan ympärillä vaan ilmotellaan myös kumppanille missä mennään!

      Poista
    3. Samaa mieltä. Kyllä mä ainakin huolestun ja aattelen että jotain on sattunut, jos ei isäntä saavu kotiin niinkuin on etukäteen tiedossa. Parin yhteenoton jälkeen sillekin on valjennut se, miksi pyydän ilmottamaan jos menee myöhempään kuin piti. Ei oo kyse siitä, että saisin syyn nalkuttamiseen vaan siitä, ettei tarvi turhaan huolestua. Mennä saa ihan vapaasti ellei oo mitään ihmeempää tiedossa, mutta ilmottaa pitää. Puolin ja toisin.

      Poista
  2. mä täytin viime kuussa 18, mutta mä silti elän ihan samallaila kuin aikaisemminkin :D ilmoitan missä olen ja millon tulen, autan kotona esim tekemällä ruokaa yms. ainoa ero tällä hetkellä tuntuu olevan se, että pääsen baareihin jos haluan :D

    VastaaPoista
  3. Kyllä se asia sillä tavalla on että kyllä! Täyttä asiaa puhut taas kerran!

    Nimim. Kakskybänen, joka vielä asustelee kotona äidin patojen äärellä, mutta joka käy töissä ja ilmoittaa tasan tarkkaan vanhemmilleen, että minne on kulloinkin menossa ja ilmoittaa senkin, jos meneekin arvioitua myöhempään. :)

    VastaaPoista
  4. Heti kun tuo 18v pamahti mittariin maksoin porukoilleni kotona asumisesta...Ja hyvin äkkiä kyllä muutin pois.
    Pointtina se, että itse en edes kehtaisi tuolla tavalla täysi-ikäisenä hyväksi käyttää vanhempia.
    En voisi olla enempää samaa mieltä :D

    VastaaPoista
  5. Ihmiset tuntuu usein unohtavan, että on olemassa sellainen asia kuin ilmoitusvelvollisuus, jonka pitäis pelata kaikissa ihmissuhteissa. Siis että jos jotain on sovittu ja suunnitelmat muuttuu, siitä ilmoitetaan. Pomolle kerrotaan jos sairastutaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinäpä sen sanoit. Tuskimpa nuokaan, ketkä vanhemmilleen eivät ilmoita menoistaan, tekisivät hyvälle ystävälleen oharit.

      Poista
  6. Sun pitäis julkasta joku 'elämän faktat' tai 'idiootin kasvatusopas' tai joku muu kiraj, hitto ostaisin varmasti ja väitän että hemmetin moni muukin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voisko sen kirjan nimi olla "let's face it" ?

      Poista
    2. Ostaisin sitä kirjaa samantien parikymmentä kipaletta ja heittäisin niillä meidän luokan taunoja otsaan.
      Pari saattaisin jättää varastoon omia tulevia muksuja varten.

      Nimimerkillä: just 18 täyttäny aikuinen, joka ei enää jaksa ikätovereidensa 'oot aikuinen tee mitä lystää'-asennetta

      Poista
    3. mä voisin jopa jonottaa sitä kirjaa :D

      Poista
    4. kerro vaan koska julkastaan ni meen akateemisen eteen makuupussin kanssa jonoon

      Poista
    5. Hahah mäki ostan heti jos sellanen julkastaan!!

      Poista
  7. Ajattelen kyllä, että 36 vuorokauden kuluttua voi hetken aikaa olla maailma avoin kun kaikki baarit yms. potaska on "ihan uutta".
    Kyllä mä rakastan mun iskää ja äiskää niin paljon, ja tiedän ettei sieltä turpaan tuu vaikka hölmöilis, että rehellisesti kerron mitä on tehty ja mitä tehdään ja missä. Vältyn epäilyiltä ja epäluottamukselta. Epätietosuus aiheuttaa molemmat. Omistaki piireistä tosin löytyy näitä vapausajattelijoita niin paljon että tekis mieli..........

    Aamen.

    VastaaPoista
  8. Mä kans oon niin samaa mieltä kuin Jenni! Tosin, ite muutin pois jo paria kuukautta ennen 17-vuotis synttäreitä koska mulla on lapsi, joka tuolloin oli n. 9kk vanha :) Eli reippaan vuoden asunut omillani oman pienen perheeni kanssa, (täytän ens kuussa 18)mutta edelleen kun soitellaan vanhempieni kanssa pävittäin, kerron jos olen menossa jonnekkin yms yms. En siksi että olisi pakko, vaan että vanhemmistani on mukavaa tietää mitä suunnitelmia mulla on ja entäs jos jotain tapahtuu ? Ainakin jollain on jotain mielikuvaa missä oon.

    Tosin, mullahan ei enään kotiintuloaikoja ole missään määrin sillon kun poika on yökylässä äitini luona, mutta jotenkin silti aina viimeistää 1-2 köpötellään kotia nukkumaan :D

    VastaaPoista
  9. Joka ikinen nuori vois myös tiirailla asiaa vanhempiensa näkökulmasta. Kuvitella jos itellä olis tollanen kapinoiva itsekäs kakara nurkissa pyörimässä.

    VastaaPoista
  10. Oon niin samaa mieltä!

    Mä oon asunu pian kolme vuotta omillani, mutta nyt on semmonen tilanne että oon "joutunut" viikon asustelemaan porukoillani (oon 20), kunnes löydän uuden asunnon ja todellakin elän heidän ehdoillaan. No ei niitä käskyjä ole sadellut, mutta jos lähden johonkin niin kerron kenen kanssa ja koska suunnilleen tuun kotiin. Tai sitten vaan sanon että menee myöhään ja ne voi odottaa mua kotiin 1-2 yöllä. Ja jos jäänkin johonkin yöksi niin ilmoitan siitä tietysti etten tulekaan. Ja osallistun siivoamiseen sekä maksan omat ruokani.

    Vaikka tää onkin aina se mun oikea kotini, niin en mä ees osais kuvitella että työssäkäyvänä ihmisenä tulisin tänne pariks viikoks nurkkiin majaileen ihan ilmasiks, mua hävettäis. Hävettäis siinäkin tapauksessa etten ois ees ikinä vielä muuttanut omilleni ja maksattaisin kaikki vanhemmillani.

    VastaaPoista
  11. vähän samaan aiheeseen liittyvää on nää koulumaailman taunot jotka haistattelee opettajille, lintsaa, häiritsee opetusta yms yms mutta jos joku opetteja heille tekee jotain ni vähintään erottaminen ois paikallaan. Käytännössä siis omista oikeuksista pidetään kiinni kynsin hampain mutta kaikki velvollisuudet unohdetaan.

    VastaaPoista
  12. Vähän menee aiheen vierestä mutta tuohon liittyen että vanhemmilta kysytään vähän kaikkeen rahaa, ihan ehkäsystä alkaen.

    On tyhmää ihan alaikäseltäkin mennä itkemään vaikka kumirahoja vanhemmilta, mutta vielä idiootimpaa on kun 18-vuotias pyytää iskää vippaamaan kympin. Mitä vit*! Eikö omista rahoista liikene kuin kaljaan ja karkkiin?

    Anteeksi nyt :D Mut tiedän näitä henkilöitä...

    VastaaPoista
  13. Lukuloman alettua huomaa aina kuinka ihmiset ovat shokissa tämän asian suhteen. Vanhemmat pyytävät tekemään enemmän kotitöitä kuin koulussa ollessa, eikä kuulemma saakaan valvoa öitä ja nukkua päiviä :D Ja kuinka vanhemmat alkavat vihjailemaan vuokrasta, jos aikoo vain olla kotona.
    Just yksi tuttu veti kauheat itkuraivarit kun hänen isänsä oli tylysti todennut että ala etsimään omaa kämppää tai maksat vuokraa. Ja äiti oli herättänyt ennen iltapäivää katsomaan isovanhempia..

    Itse täytän 20 tänä vuonna ja asun omillani. Silti esim kerron äidilleni jos menen baariin ja seuraavana aamuna laitan viestin että olen elossa. Tuntuu vain hyvältä että joku huolehtii ja on huolissaan.

    VastaaPoista
  14. tuli niin mieleen tää biisi:
    http://www.youtube.com/watch?v=9MnFFoWLXq8

    :D

    VastaaPoista
  15. Olen naureskellut samaa tässä viime aikoina, kun moni kavereistani on täyttänyt 18. Luullaan olevansa niin aikuisia, kun saa vihdoinkin ostaa omat juomansa itse. Jee! Kerta niitä luulevat olevansa, niin käyttäytyisivät edes sen mukaan, eivätkä konttaisi joka viikonloppu kapakasta ulos.

    VastaaPoista
  16. Kopsasin tekstin naamakirjaan ja kirjoitin mistä blogista se on. Jostain syystä tekstejäsi ei voi suoraan jakaa koska naamakirja väittää täällä olevan sisältöä mikä on kielletty?
    Hyvä teksti. Allekirjoitan täysin.

    VastaaPoista
  17. Mä olen iskostanut tyttäreni päähän että niin kauan kun mun katon alla asustellaan, myös sitten tehdään niin kuin aikuiset sanoo.

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!