HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

keskiviikko 7. elokuuta 2013

10 faktaa Jennistä

Multa toivottiin 50 faktaa itsestäni-postausta, mutta sen verran tylsä kaveri määkin oon, että kymmenenkin on varmaan liikaa.

1. Olen tosielämässä aika nössykkä. Juuri sellainen "katselenpa tässä miten pyykki kuivuu"-tyyppi, josta eräässä aiemmassa postauksessa puhuinkin. Musta jännittävää on odottaa postia tai nähdä paloauto, kun muille jännittäviä kokemuksia ovat benji-hypyt ja roadtripit - mulle ne on suorastaan pelottavia asioita.

2. Olen about Länsi-Suomen pihein ihminen. 15 euroa peruspaidasta on suoranaista ryöstöä ja lähes boikotoin elokuvissa käymistä sen ylihinnoittelun vuoksi (helvetti minä en maksa lipusta sellaista hintaa, jolla saan koko elokuvan omaksi kuukauden päästä, IHAN VAAN PERIAATTEESTA!). Toisaalta taas kaapissa pölyttyy mm. Vallilan verhoja ja mattoja, jotka ei sovi mihinkään, mutta jotka oli olevinaan niiiiiin ihania, että pakko saada. Voin itkeä kuuden euron juuston hintaa, mutta viidenkympin turhat verhot ei tunnu missään... 

3. Jos kuolen joskus ruokaan, niin se on lakritsi johon mä kuolen. Joko tukehdun siihen hotkiessa tai sitten vaan jonain päivänä olen ylensyönyt itseni hengiltä sillä. Sitä ei moni tajua, kuinka vaikeaa on taistella lakritsihimoa vastaan, eikä asiaa helpota kilon säkki keittiönkaapissa. Mä olen viikon sisällä lähes kokonaan syönyt sen - yksin. "Älä syö, ei se ole ku itsekurista kiinni" - JA HEVONPERSE sanon minä! Käsi ja suuei vaan tottele aivojen "älä ny hyvä ihminen enää syö"-käskyjä.  Mä voin olla vaikka viikon syömättä ruokaa, mutta kaksi päivää ilman lakua on ihan täydellinen mahdottomuus. Sitten alkaa tapahtua hyvin, HYVIN, pahoja asioita, jos joku rajoittaa mun lakritsinsyömistä. 

4. Mulla on käärme- ja korkeanpaikankammo. En sanoisi fobiaksi, kun ne ei jokapäiväistä elämää rajoita, mutta läheltä liippaa. Kun mä näen sen sihisevän sahalaita-kusipään jossain, mä alan itkemään hysteerisesti, en saa henkeä, kaikessa yksinkertaisuudessaan menen jumalattomaan paniikkiin ja hysteriaan. Myös lasin takana oleva käärmes saa sykkeet kohoamaan ihan kiitettävästi. En ikinä unohda, kun Kolmårdenissa kakarana juoksin sen käärmekäytävän hysteerisesti itkien päästä päähän - haialtaalla sitten rauhotuin, ne ei sitten olekaan ollenkaan pelottavia eläimiä, ei... Korkeissa paikoissa reagoin aikalailla samankaltaisesti, mutta en noin voimakkaasti; nykypäivänä Näsinneula-reissu onnistuu ongelmitta eikä tarvi vääntää porua.

5. Mä olen kakarasta asti nähnyt unta, jossa näen suden eräässä tietyssä paikassa, erään tien varressa ja stradaa, mites joku vuosi takaperin sitten kävikään? MINUN UNENI TOTEUTUI! Hyi helvetti oon joku meedio. 

6. Petjan kanssa olemme tulleet yhteisten tuttujen kautta tutuiksi 2007 keväällä ja samana kesänä päädyin kuin kohtalon johdattamana (...) isoseksi hänen riparilleen, jonka jälkeen olemme olleet paita ja perse. Oon oksettava kuormastasyöjä, vikittelen ittelleni äijää rippileirillä...

7. Mulla on aika hyvä kipukynnys ja se on ihan jees, kun olen käsittämätön tohelouuno: mm. kerran olen pudottanut puukon käteeni (ja siihen jäi pystyyn), kerran saanut kännykänlaturin uppoamaan jalkapohjaan (hyppelin huoneessani niin innoissani) ja kaikkein paras on varmaan se, kun sheivasin sääreeni ensiapureissun arvoisen vekin (en olis muuten mennyt, mutta reilut kuusi tuntia verta Niagaran lailla valuva kymmenen sentin vekki koivessa alkoi vähän arvelluttaa, että mihinkäs verisuoneen sitä tulikaan raappastua...). Kolhin itteeni koko ajan, mutta ei se haittaa mun menoo, eteenpäin vaikka pää veressä (sekin koettu). 

8. Minulla on 10 vuotta nuorempi pikkuveli, joka on mun vauva - vaikka onkin mua isompi ja pidempi. Vaikka tulevaisuudensuunnitelmani ainoana lapsena olosta ja lellipentuudesta kariutui ikävästi, en mä sitä apinannaamaa vaihtaisi kyllä EDES säkilliseen lakritsaa. Se on vaan niin huikee äijä! Ja mieletön ihmistuntija, se HETI näkee jos mua vituttaa ja HETI se arvaa syyn. Se myös tekee mulle aina jekkuja. Kerran se piilotti mun sänkyyn sellasen reilun metrin kokoisen muoviluurangon - voin kertoa, että meinas vähän lirahtaa pissaa housuun kun hyppäsin sänkyyn sen astetta hoikemman luuviulun viereen.

9. Lempikirjani on Sinuhe egyptiläinen, jonka luin 15-vuotiaana puolivahingossa. Muutenkin on tullut luettua kaikenlaista, edelleenkin menee niin kaunokirjallisuus kuin teinihömpät ja poliisidekkaritkin. Samoin olen kirjoitellut paljon tarinoita, novelleja ja asiatekstejä; siis oikeastaan kaikenlaisia kirjallisia tuotoksia ihan kakarasta asti. Äidinkieli on liikunnan ohella ollut mun lempiaine koulussa ala-asteelta lukioon. 

10. Lukion jälkeen pidin välivuoden tehden töitä (henkilökohtaisen avustajan hommia ja siivoustyötä) ja sen jälkeen kävin puolen vuoden talouskoulun. Talouskoulu on jotain niin mahtavaa, että en vaan voi käsittää sen epäsuosiota ja ihmisten aliarvioivaa asennetta sitä kohtaan. Siellä mm. sain anniskelu- ja hygieniapassit pilkkahintaan, järjestettiin kaikenlaisia juhlia, opeteltiin talojen ja suunnittelua ja pohjapiirroksien tekoa, sisustettiin, leivottiin, käsiteltiin lihoja, ommeltiin, tehtiin kukka-asetelmia... Talouskoulu pakolliseksi saatana! Jos jää ilman koulupaikkaa, niin sinne, sieltä saa lisäpisteitä, siellä on hauskaa, oppii pikkusen laajemmin ku jossain kuppasilla käksäntunneilla ja kaiken kaikkiaan antaa todella paljon tulevaisuutta varten. Ei siä vaan keitellä puuroo ja kudota sukkaa.

20 kommenttia:

  1. Ahahaha, nauroin niin paljon tota listaa lukiessani - meillä on TODELLA paljon yhteistä. Okei, no tuo susikertomus ehkäpä poikkeaa mun kokemuksista, mutta muuten tuntui kyllä kuin olisi lukenut omaa kirjoitusta. Onpa hassua!

    VastaaPoista
  2. multa pitäis kieltää sun blogin lukeminen. Ihan oikeesti. Oon helvetinmoisessa angiinassa ja puhuminenki sattu mut tääl mä nauran itteni hengiltä sun blogin ääressä. Nauraminen sattuu aivan saatan*sti, mut en vaan voi lopettaa tän lukemista.Oot ihan paras älä ikinä lopeta tätä!!

    VastaaPoista
  3. Samaistuin!!!!

    Jos yhden oikeen kunnolla kolahtaneen asian poimisin, se on toi neloskohdan käärmepelko - en pelkää ite käärmeitä, mutta vaaksahaisia sitäkin enemmän. Kun ne metrikoivet ilmaantuu seinille kesäsin loikkimaan mua alkaa oikeesti ahdistamaan. Heräsin kerran siihen, että vaaksahainen hyppi mun naamalla. En muista, millon viimeksi oisin kirkunut niin sairaasti. Ikinä en oo nopeempaa päässy sängystä ylös ku silloin. Loppuyön nukuinki sitte vessassa (lukkojen takana) kun en pystyny menemään enää kahta metriä lähemmäs sitä elukkaa.

    Ah, olen niin luja luonne <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mul on sama koppakuoriaisten kanssa!! Koolla ei oo väliä, ihan pienikin koppakuoriainen riittää saamaan mut paniikkiin.:D

      Poista
  4. Mulla on kans aivan helvetillinen käärmepelko! Mm. viikko sitten linnanmäen kummitustalossa rupesin itkemään, kun yhdessä kohdassa sitä reittiä lattialla oli lasi jonka alla alko käärmeet välkkymään ja riehumaan kun siihen päälle astui. Rääyin sen edessä varmaan 5 minuuttia ja sitten juoksin silmät kiinni sen yli. Jos elävän käärmeen vielä joskus näen niin luultavasti kuolen siihen paikkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samoin täällä rääyttiin 10 minuuttia käärme kohdassa....

      Poista
    2. ...ja täällä.:D Luulin et oon ainut niin nössö mut en onneks näemmä :D

      Poista
  5. Sama täällä hirvee käärmepelko aina ollut. Jos lehdessä on kärmeen kuva niin lehti lentää heti kymmennien metrien päähän tai jos telkkarista näytetään yllättäen käärmettä, äkkiä kanava vaihtoon. Oon aina ajatellu, että jos näen joskus luonnossa niin varmaan saan sydänkohtauksen mutta viime kesänä kun näin käärmeen luonnossa, ei se ollukkaan niin paha juttu ja jotenkin niitä pelkää nyt vähemmän. Ihmeellinen juttu.

    VastaaPoista
  6. Oot niin kaunis että itkettää:'( mutta toi Sinuhe egyptiläinen on kyllä niin loistava kirja että se pitäisi pakkoluettaa kaikille!

    VastaaPoista
  7. Mää oon just nyt aloittanut talouskoulun! Hyvä tietää että oot tykännyt siitä, ja mää uskon että mäkin tulen tykkäämään siitä. Tiedän todella monta mm. äitini, isoisoäitini ja serkkuni lisäksi, jotka on sen käynyt, ja pelkkää hyvää oon kuullut! :) Eräs noin muuten kirjaviisas lukiokaverini oli kutsunut talouskoulua (selkäni takana) "tyhmien kouluksi" sen jälkeen kun olin kertonut hänelle aikovani hakea sinne yhteishaussa... Sehän nähdään! :D

    Käärmepelkoa ei mulla ole (varmaan olis jos sellasen olisin nähnyt livenä luonnossa), mutta aivan käsittämätön hämähäkkipelko mulla on. Onneks asun Suomessa, jossa en lukkeja isompia monstereita ole nähnyt, koska jo pelkän kuvan näkeminen värikkäästä kahdeksanjalkaisesta monisilmäisestä karvaolennosta saa mut itkuhuutamaan. Ei oo tervettä tämmönen ei...

    VastaaPoista
  8. Oot ihan hirmu nätti! (: noi hiukset on ihan super kivat!

    VastaaPoista
  9. ihana postaus & oot tosi kaunis :3

    VastaaPoista
  10. Kolmas sopii muhun niin hyvin! Kaverit ei ymmärrä miten pystyn himoitsemaan lakua mutta se on vaan niin älyttömän hyvää ja en saa siitä varmaan ikinä tarpeekseni :D

    VastaaPoista
  11. Ootko käyny tpalla talouskoulun? :D mä nim. valmistuin sieltä 2 vuotta sitte kotiralousyrittäjäks (8

    VastaaPoista
  12. Jenni sun on pakko lukea sellainen kirja kuin krokotiilimeri, niin raskas mutta koskettava <3

    VastaaPoista
  13. Hehe mukava blogi :))))) awesome !

    VastaaPoista
  14. Sulla on kyl ihan mahtava blogi! :)

    mua rupes ihan sikana kiinnostaan toi talouskoulu! haluisiks kertoo lisää siit lisää?? tehä oma postaus tai sitte vastailla täs mun kysymyksiin?
    yritin googlen avulla ettiä mut ei oikein tuottanu tulosta muutaku et se on tosi kannattava käydä jne.. : D
    mut niin rupesin miettiin et minkä ikästä porukkaa siel on? ku ite oon kumminki täyttäny 19v. niin onko siel vaan jotain peruskoulun päättäneitä vai vähä vanhempiaki? :)
    ja pääsikö sisään helposti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tuli viel mieleen et maksaako se jotain? jaa ei taida saada tukia? pystyykö koulun ohella käymään hyvin töissä vai mitkä siel on ne aikataulut?

      Poista
    2. Sisään pääsee helposti ja aina on tilaa, moni ei meinaan sinne ihan ykkösvaihtoehtona hae. :D Ja ei maksa mitään ja tuetkin käsittääkseni tulee normaalisti, ainakin muistaisin niin. Ja ikähaitari oli 15-30, pääasiassa meitä lukion jälkeen välivuodelle jääneitä :D Eli ei tarvi pelätä, että paikka vilisee vaan yläasteelta päässeitä.

      Ja tuohon töissäkäymiseen: riippuu ihan mitä töitä tekee. Meillä oli kyllä monesti kolmeen tai puoli neljään päivät, mutta en sitten tiiä. Ei se ollut erityisen rankkaa tai ollut valtavia kotitehtäviä (toki jonkun verran, kouluhan sekin kuitenkin on), että varmaan kykenee sen puolesta. Itse asiassa jokunen luokkalaiseni tekikin töitä.

      Mitähän vielä kertoisin.... Hmm, no meillä oli keittiöpäiviä (jolloin kokattiin samoja ruokia kun yläkerrassa AMK:ssa, näin kertoi siellä opiskeleva puolituttu :D), joilla oli aina teema, esim. liha, kala, viljat jne. Ja sitten jokainen saatiin tehtävä oman osaamisen mukaan. Tyyliin joku keitti perunoita ja toinen teki jotain haastavampaa sörsseliä. Sitten oli pyykkihuoltoa muistaakseni, sisustusta ja sitä talon pohjapiirtämistä, valinnaisia kursseja, itse olin juhlakurssilla (jossa joka tunnilla järjestettiin juhlat), ja sitten oli anniskelukurssi, hygieniapassikurssi ja joitain muita. Käsitöitä tehtiin kanssa, omien taitojen ja tarpeiden mukaan. Jos joku tarvitsi verhot, se teki ne ja joku toinen takin, se teki takin. Oli hirveesti kaikkee muutakin, mitä en muista. :D

      Kysykää jos tulee mieleen jotain.

      JA TAMPEREEN TPA:SSA ON MAAILMAN PARAS RUOKA! Sinne kannattaa mennä talouskouluun. Ja mä olen niin helvetin nirso, että sen täytyy todellakin olla hyvää.

      Poista
  15. jos sielt tuet saa niin helpottais vähän elämistä :)) mut joo mietein et onko siel paljon kokeita? ja kiitoksia erittäin paljon vastauksista!!

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!