HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

keskiviikko 28. elokuuta 2013

Valittamatta terve

Olen tässä jonkin aikaa epäillyt itselläni skolioosia; selkärangastani kun löytyy mainio mutka ja aamulla sängystä nouseminen muistuttaa enemmän sumopainijan treenejä kuin nuoren naisen sulavaa liikehdintää. Tästä epäilyksestäni kun olen suuni avannut ja jollekin mietteeni ohimennen kertonut, mulle on vastattu "ei sulla sellasta voi olla, senhän pitäis olla kipee". Mistähän helvetistä kukaan voi tietää, kuinka kipeä mun selkäni on? "No kun sä et valita ja sillee". No niinpä tietenkin. 

Ilmeisesti mä näytän liian tasapainoiselta ja hyvinvoivalta ollakseni kipeä tai kärsiäkseni mistään kolotuksesta. Ilmeisesti kipu muuttuu oikeaksi ja hyväksyttäväksi vasta, kun alkaa valittamaan ja vinkumaan, kävelemään kyyryssä ja piehtaroimaan itsesäälissä - mielellään muiden nähden ja mahdollisimman vähästä. Jos ihminen ei jatkuvalla syötöllä narise olostaan, hän on terve! 

Pitäiskö mun tosiaan porata jossain ensiavussa joka vihlaisusta ja hukuttaa itseni Buranapurkkiin? Pitäiskö mun loihtia kasvoilleni kärsivä ilme ja korostaa joka käänteessä, että ai ai, nyt ehkä hivenen taas kirpaisi tuolta ranganvarresta, että aika pahalta nyt tuntuu? Pitäiskö mun valittaa vaan niin saatanasti, että saisin oikeuden olla kipeä jostakin? Ihan ku maailmassa ei olisi jo ihan tarpeeksi vinkumista ja nurinaa. 

Oikeastaan tuntuu olevan joku trendi valittaa ja korostaa, että kyllä mää oon niin sairas, että ei moni ikäiseni näin sairas olekaan. "Ai ai, tänään taas meinasin sängnpohjalle jäädä, jotenkin mä sit vaan nousin, ai että kun tekee pahaa. Nii et sinä niin sairas olekaan kun minä, kun mulla on tää sydänvika, välilevynpullistuma, hermosärkyä, migreeni, suolitukos ja skitsofrenia, että et sinä tiiä sairaudesta mitään, terveennäkönenkin oot." Hei oikeesti, vedä ittes siihen kuuluisaan elmukelmuun ja kieri mereen.

Mä nyt vaan en koe tarpeelliseksi tuoda kipeyttäni julki - mä epäilen, että läheisilläni, työtovereillani ja tuttavillani on ehkä parempaakin tekemistä, kuin kuunnella jonkun vinkuvan ämmän sairauskertomuksia. Lääkärit on sitä varten. Plus, että minä nyt vaan satun olemaan henkilö, joka sinnittelee viimeiseen asti, ennen kuin edes sanoo kivusta ääneen. Saatikka, että näyttäisin sen. Yleensäkin jos mulle jokin tapaturma tapahtuu, keskityn ennemmin olemaan ja varsinkin näyttämään mahdollisimman rauhalliselta viilipytyltä, sen sijaan että tirauttaisin kyyneleitä. Se että kestän kipua ja pystyn olemaan asiallinen vaikka jalka kainalossa, ei mun tietääkseni vie multa oikeutta tuntea kipua tai hakea siihen apua?

Yksinäni mä kuljen ihmeellisissä asennoissa, yritän tuskanhiki naamalla venytellä ja väännellä itseni inhimillisempiin olotiloihin ja lätkin Voltarenia itteeni ku jotain aurinkorasvaa. Mutta kun mä astun ulos, mä kerään itseni ja pyrin näyttämään terveeltä naiselta lonkkavikaisen ikäihmisen sijaan. Ilmeisesti mun pitää alkaa kylilläkin kulkemaan nenä polvissa, voivotella ja ähistä, että mut voitaisiin ottaa vakavasti.

No, tänäänpä sitten lääkäri mulle tokaisi "kyllä tää ainakin lievältä skolioosilta vaikuttaa" plus päälle liuta muita "pikku"vikoja välimatkalta perse-niskatukka. Heh heh perkele. Jatkotutkimuksia odotellessa. 

41 kommenttia:

  1. maailman ärsyttävin asia tähän liittyen on ihmiset joilla on AINA KAIKKI huonommin. Jos sattuu sanomaan et 'mulla oli viimeviikolla 38 kuumetta' kuuluu jotai tyyliin 'jaa no mul oli kyl joskus 40 et ei toi oo paha' tai 'mun poikaystävä jätti mut 'jaa no mun poikaystävä jätti mut ja sit sato saman päivän et mul oli viel paskempi :-/' lohduttamisen sijaan. huonot esimerkit mut ai saatana

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äläpä.... Mitä kovemmin valittaa = sitä sairaampi toista on. "Mulla eilen vähän särki päätä, otin Bur..." SIIS MINULLA OLI VIIKON MIGREENIPUTKI SIIS SE OLI KAMALAA" - no vittu jes! :D tai jos selittä jotain ja toinen vastaa ennen kuin on saanut loppuun selitettyä asiansa "siis mullon ihan sama! Joo siis mullon toi kans". Tyyliin "mulla todettiin harvinainen..." "Siis mullon se ihan sama kans, mut niinku pahempana". Ok, olipa mukava keskustella asiasta kanssasi....

      Poista
    2. Ei hitto just valitin tosta poikaystävälle kuinka hermoja raastavaa toi on !!!!! :D ja vielä toi ettei ehi edes sanoo loppuun asiaansa ku toisella pakottava tarve päästä kertoon kuinka paljon huonommin hänen asiansa ovat.. huoh.

      Poista
    3. Joo toi on kyllä niin hanurista ku pitää kilpailla siitä kumpi on kipeämpi! Tiettyjen ihmisten seurassa ei enää ees viitti mainita jostain migreenistä, ku sillä toisella on kuitenki tyyliin kallossa reikä.

      Poista
    4. Oi että, tää ilmiö..mun yhden kaverin setä/eno kuoli syöpään, ja hänen kertoessaan tästä eräs toinen paikalla ollut yksilö ilmoitti että "No mutta muhun sattu tänään tosi paljon, kun löin varpaani tuolinjalkaan!"

      Ja myös valittamisesta. Vaarillani on selkä murtunut eikä hän meinaa päästä liikkelle, mutta painaa silti kaikenmaailman puutöissä ja sun muissa menemään, koska ne pitää tehdä, eikä hän vain ole valittavaa tyyppiä(kivunsietokykykin on aina ollut vaarilla älyttömän korkea). Jatkuvasti kuuluu kommenttia yhdeltä lähipiirin jäseneltä siitä, että "no mutta minä en voinut tehdä koko viime kesänä mitään, kun olin niin kipeä, minä se tässä olen ollut kipeä eikä kukaan muu, vai minäminäminä."

      Onko se vaan itsensäkorostamisen tarvetta vai mitä? Ihan sama, aivan hirveän ärsyttävää.

      Poista
  2. Hehe, tää on kyllä kieltämättä totta.. omituista on myös se, ettei ainaiset valittajat ilmeisesti tajua, että mitä enemmän valitat sitä enemmän kärsit :D auttaa kummasti unohtamaan sen kivun edes hetkeksi, jos siitä ei koko ajan tarvitse muille mainita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Mä ainakin yritän touhuta ja unohtaa yölliset "mikään asento ei oo hyvä"-heräilyt ja hetkelliset rankasäryt, enkä vatvoo ja porata :D

      Poista
    2. Arvatkaa miltä tuntuu olla töissä kahdestaan sellasen naisihmisen työkaverina (ja se on viel pomo), joka valittaa joka päivä jotakin. Eikä ole edes kovin vanha tapaus, jotain 40-50 v. Aina on joku huonosti - selkä, silmä, pää. Aluks olin ihan et voi harmi miten ikävä eikö niille voi tehä mitään, nykysin vaan mutisen että joo niinpä höh. Se siis valittaa IHAN kaikesta. Ite oon kunnon kuumeessa töissä enkä pukahda sanaakaan siitä, kun se valittaa jostain et on vähän väsynyt. Sit työpäivän lopussa mainitsen että oonpa muuten kipeenä ja ihan poikki niin menee hiljaseks.

      Poista
  3. Haha, niin totta!
    Mulla särki joskus hammas ihan pe****sti ja soitin päivystykseen.

    Minä: Hammas sattuu kovasti.
    Hoitaja: Oletko ottanut buranaa
    Minä: En, koska yritän viimeiseen asti välttää aina särkylääkkeitä.
    Hoitaja: Ei se sitten ole kipeä, laitetaan sut jonoon ja aika tulee puolen vuoden sisällä.

    Soitin seuraavana päivänä:
    Minä: Hammas sattuu kovasti, Buranaa olen ottanut kipuun.
    Hoitaja: Selvä, pääsetkö tunnin päästä?

    Ja siis en ottanut sitä hemmetin Buranaa edes kyseisen (viisauden) hampaan poiston jälkeen, kun leukaluu tulehtui, enkä saanut viikkoon suuta auki kuin puoli senttiä.
    Olis vissiin pitänyt itkeä puhelimessa, että olisivat uskoneet kipeäksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei vittu :D ... uskomatonta touhua!

      Hehee, mut laitettiin tänään kans fyssarijonoon ku ei tällä oo kuulemma kiire, kun "ei haittaa jokapäivästä elämää" kun ei särje ku sillon tällön, eikä kokoaikaa :D olis varmaan pitäny sanoo, että buranaa mä oon tässä vedelly, oliskohan ripeytyny toiminta :Dd

      Poista
    2. Burana on tulehduskipulääke. Eli yksi hoitomuoto tulehduksiin. Onko sitten parempi marttyyrimaisesti odottaa kivun olevan niin samperin kova, että puolitajuttomana menee vihdoin lääkäriin, sen sijaan, että olisi hoitanut jo koko vaivan ihan vaan sillä Buranalla. Aika uusavuttomalta näin tuntematta kuulostaa...

      Poista
    3. No ei se viisaudenhammas sieltä buranaa napsimalla olisi irronnut.
      Enkä tiennyt leukaluun tulehtumisesta ennen kuin viikon jälkeen, koska siihen asti oireeni kuitattiin normaaleiksi viisauden hampaan poiston jälkeen.

      Poista
    4. Burana ei oo mikään taikapilleri :D Se siirtää kipua mut ei poista ongelmaa. Sellanen pienempi kuumekin lähtee mulla nopeammin, kun sen antaa vaan nousta ja laskea itekseen eikä pitkitä rosessia lääkkeillä.

      Mäkin oon törmännyt tähän ilmiöön että ellet ota buranaa, oot fine. Sen takia sanonki sitte lääkärille aina ottaneeni buranaa, ihan varmuuden vuoksi. :D Niin ärsyttävää, kun itekkään en mielellään sitä ota.

      Poista
  4. Pakko häpeillen tunnustaa, olen valittaja. Valittaminen vaan helpottaa oloa (en puhu kivusta vaan asioista joille en itse mahda mitään esimerkiksi jos sataa ja pitäisi lähteä ulos tms. :D) olen kokenut kyllä oikeaa tuskaa ja "rankkuutta" sun muuta joten turhista ja pienistä asioista urputtaminen aina välillä on vaan ihanaa :D mutta voi sua raukkaa kun olet kokenut vähättelyä vaikka olet ollut kivuissa :( voimia selkäongelmat on hirveitä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kyllä määkin voin myöntää ja tunnustaa valittavani pikkuasioista...... mutta en sitten sellasista oikeista...:D


      ja kiitos <3

      Poista
  5. Ite en ainakaan pysty ottamaan enää tosissaan sellasten ihmisten valitusta, joilla tuntuu olevan joka päivä uusia vaivoja :D välillä saa kyllä koulussakin nauraa kun tuntuu, että tyttöjen perinteiset juoruiluringit on muuttunut vaivojen vertailuringeiksi :D ringin kuningatar on tietenkin se, jolla on eniten pää kipeä ja niveliä rikki :D

    VastaaPoista
  6. Phoh mulla on ihanh todetu skolioosi eikä mulla oo minkään näkösiä kipuja :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan* todettu*

      oon erittäin hyvä kirjottaan.

      btwe tällä tarkotin niikun et jos jotku sanoo et ei voi olla skolioosi ku ei satu nii kyl voi:p

      Poista
  7. Surullinen maailma:/ Tiedän tasan tarkkaan mistä puhut.

    VastaaPoista
  8. Mulla on todettu skolioosi, eikä selkä todellakaan ole usein kipeä. Teen 8 tuntia päivässä seisomatyötä (jatkuva seisominen on ennen ottanu selkään tosi pahasti), ja tosi harvoin on selkä kipeä. Aamulla saattaa olla särkyä vähän, mutta kyllä se siitä parin tunnin päästä vetristyy.

    Oon törmänny omalla työpaikalla kyllä varsin usein tähän "jos ei valita, ei ole kipeä" -ajattelumalliin. Joku lähtee kesken päivän sairaslomalle esimerkiksi kipeän jalan takia, niin heti on jotkut tietyt haaskat puhumassa että "pah, ei se mitään kipee oo, hyvin se tossa aamullakin teki töitä eikä se valittanu yhtään". :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilmeisesti mulla tota kipua ei vältsisti aiheuta skolioosi (mikäli sitä koskaan edes diagnosoidaan kunnolla), vaan lonkan rajoitteet ja selkärangan muoto... Esimerkiks mä en osaa istua niinku normaalit ihmiset, enkä juosta tai crossata tai nostaa jalkaa korkeelle :D mutta mullakin se selkä vetreytyy päivän edetessä yleensä ja sitten illalla voi kipuilla. Paikallaan ollessa voi särkee kans, mut liikkeessä ei juurikaa :p ps. Miten sulla skolioosi todettiin ja mistä syystä? Anteeksi uteliaisuuteni:D

      Poista
    2. Kirjoitin kauheen romaanin ja sitten se katos taivaan tuuliin... :D

      Niin siis, mulla huomattiin se joskus 6-7 vuotta sitten yläasteen terveystarkastuksessa kun terkkari siinä mua katteli kun olin ilman paitaa ja huomas heti että lapaluut on ihan eri tasolla keskenään, eli siis yläselän skolioosi. Sen huomaa ihan tavallinen pulliainenkin, monesti uimahallissakin kysyttiin että miks mun selkä on sen näköinen. :D Oikea on himpun verran ylempänä ja törröttää paljon enemmän ulkona kuin vasen. Sitä sitten seurailtiin siinä pari vuotta mittailemalla sillä aste-härpäkkeellä ja se kuvattiin pariin otteeseen. Ainoo "hoitokeino" sille oli että pitäis jumppailla, ettei se ainakaan pahene, mutta koskaan se ei tuosta enää oikene. Ei onneks ihan niin paha oo että olis tarvinu sitä korsettia käyttää. :)
      Se tuli lääkärin mukaan ihan siitä kun kasvupyrähdyksen aikana kasvoin lyhyessä ajassa tosi paljon, ja selkäranka ei ns. "pysyny mukana".

      Poista
  9. Ikävä kuulla, että selkä on "rikki". Onneksi sulla on kuitenkin hyvät vatsa- ja selkälihakset, jotka auttavat tässäkin asiassa. Itsellä ei ole skolioosia, mutta liian suora rintaranka ja liian notko selkäranka lisättynä yliliikkuvat nivelet, joten tiedän myös mitä selkäkivut voivat olla, etenkin se mainittu sängystä nousu.

    Pointtina oli siis se (mikä ei kyllä aiemmasta tekstistä ilmene millään) että oot ainakin tehnyt paljon parannusta selkäkivun taltuttamiseksi (verrattuna liikkumattomaan henkilöön), ja että se voi olla myös jotain muutakin kun skolioosia, etenkin kun mittauksesta eivät tainneet tarkemmin osata sanoa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi ku tuli kommentistasi hyvä mieli :) lievä skolioosi tosiaan ilmeisesti, mutta sen lisäksi -jippii- on lantio/lonkka-seudulla jotain vikaa ja huomattavia rajoitteita ja selkärangassa on ilmeisesti jotain muutakin vikaa :( lääkäri sano että ei osaa oikein sanoo mitään, että fyssari sitten selvittää, että onko pahimmat viat lonkassa vai rangassa ja missä kohtaa rankaa (siinä on kai parikin kohtaa, jotka on vähän... Eriskummallisia :Ddd)

      Poista
  10. loistavaa tekstiä jälleen! sama homma kun mainitsee ohimennen kavereille että: "hei, viime yönä tuli nukuttua ihan päin vituraa tämän selän kans", sitte kuuluuki jo: "no voivoi älä valita arvaa vain ku mulla on ollu ripuli, välilihaksentulehdus + kuppa ja 67 muuta".... pistää kyllä suonikkaan kasvamaan ottaan joka kerta ku vähänkään mainittee ja settiä sataa niinkö paskaa viemärin reunoilta :D

    nimim. kutsunnoissa todettiin skolioosi..

    VastaaPoista
  11. Voi ei koita Jenni pärjätä!:)

    VastaaPoista
  12. Mun yhdellä parikymppisellä työkaverilla on selässä pari nikamaa kulunu pois ja välilevyn pullistuma, mulla on joskus noidannuoli. Me aina kitistään toisillemme kun sattuu mut mä tietty aina häviän. :D

    Mut yks esimies ärsyttää oikeesti. Se on aina jos jollain on flunssa, keuhkoputkentulehdus tai keuhkokuume tms, niin AINA se tulee et "joo mut mulle on ihan turha tulla sanoon mistään tommosista mitään kun mä oon ollu töissä kokoon painuneella keuhkolla." No vitun kivaa et olit, tekeekö se mun keuhkoputkentulehduksesta jotenkin vähäarvoisemman kun kehtasin ottaa saikkua kun on kuumetta eikä meinaa henki kulkea? Kuitenkin ruokakaupassa ollaan töissä niin ei oo varmaan tarkotus tulla lääppimään niitä elintarvikkeita? Se on just semmonen tyyppi et jos sanoisin et mul on malaria niin sil olis ollu vähintään joku burkina fasolainen myyränpaskakuume ja se oli töissä vaikka oli 45 astetta lämpöö ja nenän alle joutu teippaamaan muovipussin kun valu niimpal räkää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kommentti, voispa näistä tykätä!:D

      Poista
  13. Mulla on ollu skolioosi jostain 10 vuotiaasta ja ei oo vielä tähän päivään mennessä aiheuttanut kipua.. Ei voi tietää mitä tulee tapahtumaan vanhempana. Niinkuin joku edellä totesi, että on hyvä, että sä Jenni treenaat, se auttaa :) Toivottavasti, et joudu kauaan kärsimään. Ps. vastaisitko reeniä horo reeniä kysymyksiin? Kiitos ja anteeksi <3

    VastaaPoista
  14. Hahaha, tuli niin mieleen monen vuoden takaiset kouluajat! Olin todella harvoin kipeenä, ehkä kerran pari vuodessa, mutta JOK'IKINEN KERTA kun suuni asiasta aukaisin ja kerroin faijalle, tuli sielt sellanen "no nyt sä vaa huijaat/Hahah, en usko/joojoo, niin varmaan..." tms. ja uskotaan vasta sitten kun on niitä helvetin suuria nenä- ja kurkkutukkeutumia, että hengittäminenkin on helvatan vaikeaa, yskiessä räät joka reiästä lentää ja puhuessa kuuluu vain säälittävää vikinää.

    VastaaPoista
  15. Tuo välilevypullistuma osu ja uppos omalle kohdalle. Ala-asteella todettiin lievä skolioosi ja muuta pientä mutta kipuja ei ollut IKINÄ. Seiskalle ku menin alko yhtäkkiä jäätävät kivut jalassa ja selässä. Yritin äitille kertoo että veis lääkäriin mutta kun sairaanhoitaja itsekin on niin ei vahingoskaa.. Melkein vuosi piti kitua ennen kuin pääsin fysioterapiaan ja magneettikuvaan. Ei uskonu valitusta. Luuli että feikkasin. Tyhmä äiti. Selkä kivut on helvettiä. Ei niistä voi olla valittamatta :D

    VastaaPoista
  16. Mulla on leuoissa virheasento, jonka takia mulla on kasvohermo tulehtunut, niska-hartiaongelmia ja aivan järkyttävää päänsärkyä lähestulkoon koko ajan. Kyllähän se näkyy päällepäin että mun hampaat on ihan väärässä asennossa, mutta harvat tajuaa millasia kipuja tollanen "pikkujuttu" voi aiheuttaa. Ja koska en valita, en ole kipeä!

    VastaaPoista
  17. ja yks maailman rasittavimmista asioista on se kun sairastat esim. keuhkoputkentulehdusta, yskit aivot pihalle, ääni ja henki ei kulje, kurkku on niin saatanan kipeä että veet tulee silmiin joka kerta ku nielaset ja ootas kun soitat töihin, ne kysyy : onko sulla kuumetta? öö ei? no sitten tuut töihin jos ei oo kuuumettta. ja työskentelen vielä lasten kanssa! sinne vaan kaikki lapset tartuttamaan kaiken maailman räkätauteihin. anteeksi mitä helvettiä? vink vink postaustoive!

    VastaaPoista
  18. Pikkuveljelläni on kans skolioosi, nivelvaivoja, migreeniä jne. Mitään näistä ei päällepäin huomaa eikä hän valita kun perheelle kun ei se valittaminen paranna mitään ja lisää vain ikävää fiilistä. Veljeni on hyvin urheilullinen, myös 22-vuotias, päällisin puolin terveen nuoren miehen näköinen. Ei kaikki vaivat ja säryt näy ulospäin. Itsellänikin on nivelsairaus mikä ei todella kenenkään silmiin näy eikä siitä kukaan tiedä jos en itse kerro. Ja nivelsairaudet eivät tosiaan ole mitään vanhojen ihmisten vaivoja vaan niitä on kaikenikäisillä. Minulla ja veljelläni nämä on vanhemmilta perittyjä. Itse en ole juuri törmännyt ihmisiin, jotka vertaavat omia "pikkusärkyjäni" omiin "isoihin ongelmiinsa". Pienikin vaiva voi aiheuttaa isoja särkyjä eikä nuoruus tarkoita samaa kuin täysin terve. Olisi kiva jos sen kaikki muutkin tajuaisivat, sekä ne täysin terveet, jotka ei osaa ymmärtää särkyjä että ne todella todella sairaat, joiden mielestä vain heillä on oikeus valittaa.

    VastaaPoista
  19. Okei eli sun mielestä facebookissa valittaminen ei sitten ole oikeaa valittamista? Vai haetko noilla sun aimunselkänytsattuufyssärieitajuu -päivityksillä vain huomioo? Ihmettelin vain kun nyt oot tällaisen postauksen tehnyt :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin..pointtina tekstissä ei tainnut olla se että "VAADIN SYMPATIAA KU SATTUU KAVERIT ;(((((("

      Poista
    2. M i t ä :D mulla on facebookissa ehkä kaksi millään tavalla selkään liittyvää päivitystä ja toi fyssari-osuus meni vähä ohi :D emmä tiä, ehkä sit jokaviikkoiset "vähä kaljaa!!!"-päivitykset on jotenki miellyttävämpää luettavaa :D

      Poista
  20. Mullakin on skolioosi :/

    VastaaPoista
  21. Luin kaikki kommentit läpi, ja ei perkele mitä valittamista ja kilpaa vaivojen kertomista XD

    VastaaPoista
  22. Itse kärsin eräästä nivelvaivasta ja kivut on tasoa "työnnäppä vaikka puukko sinne niveleen ni tiiät miltä tuntuu" mutta paras asenne minkä oon (mm. töissä) kohdannu on tää EI VOI SATTUA KU EI TUU VERTA! :D niiiinpä.. Ei tätä jaksa kokoaikaa mainostaa mutta välillä pakko avautua et nyt jotai rajaa tiiättekö paljo muhun sattuu saatana!:DD

    VastaaPoista
  23. ei mun skolioosi ainakaa oo ikinä (vielä) aiheuttanu mulle selkäkipuja. Että ei sitä niistä kivuisata katota ! :D

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!