HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

sunnuntai 15. syyskuuta 2013

Ikäluokkatykkäily

"Mää niin tykkään vauvoista", "Lapset on ihania!", "Oi ku vanhukset on sulosia!", "Kaikki vanhat mummut on niin söpöjä". Jaa. Mä lähinnä tykkään ihmisistä yksilöinä ja persoonina, en sen takia, että ne on jonkin tietyn ikähaarukan sisällä.

Kaikkein eniten mua vituttaa toi "lapset on ihania"-rallatus. No ei varmasti kaikki lapset ole ihania! Miten se olisi edes mahdollista niin käytännössä kuin teoreettisestikaan? Koulukiusaajat, tulevat massamurhaajat ja huonoköytöksiset haistattelijatkin ovat olleet niitä ihania taaperoita ja potkupuvussa sätkineet leikkikehässä keräten ympärilläolijoiden ihailun. Onko nekin sitten niin ihania sitten? Ainiin, pakkohan niiden on olla, kun ne on lapsia!

Mistä sitä voi tietää, minkälainen piru siitä vaunuissa potkuttelevasta pikku-Lassesta muovaantuu parin vuoden päästä? Tai mitä jos se on jo? Eihän me voida tietää, vaikka se tuttia lutkuttava Nuuttinyyrikki suunnittelisi valtavia kostotoimenpiteitä ja odottaa, että pääsee sitteristä tuhoamaan maailmaa. Että onpas ihana sekin kaveri, ihan vaan siks ku sattuu olemaan alle kouluikäinen. Parasta on, jos on alle kaksi, sellainenhan vasta onkin oikein pakkotykättävä.  

Ja mitä sitten tapahtuu, kun se kasvaa isoksi, esimerkiksi "ärsyttäväksi teiniksi" (teinithän ovat jatkuvan kestovihan alla)? Pitääkö sitä lilla-Janssonia alkaa sitten ihan avoimesti halveksimaan? Että oma vikas, kun et ole enää kuolaava sukkahousupötkö, joka tuhisee lattialla. Lapsena olit hirveen ihana ja söpö, kun pidit suusi kiinni, mutta nyt sä kyllä kuulut mun vihalistalle.

Tai toi "kaikki mummelit ja papat on symppiksii"-ajatusmaailma. Itse nyt ainakaan en koe, että joku ilkeämielinen narsisti vanhentuessaan tulee yhtäkkiä herttaiseksi kettukarammelien tarjoajaksi. Tai että suoraan sanottuna vittumainen ja töykeä täti-ihminen seittemänkympin jälkeen muuttuu yhtäkkiä sympaattiseksi luttanamummeliksi. Joo, kyllä persoonat muuttuu iän karttuessa ja plaaplaa, mutta jotenkin typerä ajatus, että koska sinä olet 80-vuotias, olet vallan ihana tapaus, vaikka sillä kävelykepillä löisitkin mua takaraivoon ja heristäisit nyrkkiä. 

Mä ainakin pidän tietyistä, yksittäisistä ihmisistä luonteen, persoonan ja huumorintajun takia. En siksi, että kyseinen henkilö edustaisi jotain ikäryhmää. Vaikka pääsääntöisesti tulen toimeen lähes kaikkien ihmisten kanssa, ja paremmin vanhuksien kuin lasten kanssa, niin en mä koe, että joku ikä olisi parempi tai helpottaisi ihmisestä pitämistä. Mun mielestä sellainen ajatusmaailma on yksinkertaisesti kapeakatseinen ja naiivi. On rasittavia lapsia, teinejä, nuoria aikuisia, keski-ikäisiä ja vanhuksia. On myös ihania lapsia, nuoria aikuisia, keski-ikäisiä ja vanhuksia. Jos tää asia jonkun yllätti, niin huh huh! 

Pusuja,
toivottaapi se ihana lapsi



39 kommenttia:

  1. Toi on niin totta, ei se tiettyyn ryhmään niputtaminen vaan toimi! Samaa juttua esiintyy myös esim. homojen ja monen muun ihmisryhmän kanssa. Ei ne KAIKKI vaan voi olla sitä samaa massaa, ihania/parhaita/hauskoja/mitävain?? Jotenkin tragikoomista ajatella, että ihonväriin kohdistuvana ja negatiiviseen muotoon käännettynä tonkaltanen luokittelu ois rasismia.
    Niin että kyllä, mä oon sun kanssa samaa mieltä että toi yksilöön kattominen on pieni välttämättömyys. :D

    VastaaPoista
  2. Eipä liity mitenkään postaukseen, mutta onpa ihana lammas! :) <3

    VastaaPoista
  3. Miks vanhemmat AINA tekee tota että heti kun tyttölapsella vähänkin kasvaa tukkaa päässä niin siihen pitää tehdä tommonen rusetti mistä sörröttää haituvatöyhtö? Mustakin löytyy ihan vastaavia kuvia! :D

    Ja itse postaukseen... Mä en oleta että lapset on ihania. Ei ne yleensä edes ole, paria poikkeusta lukuunottamatta oon törmännyt harvinaisen vittumaisiin mukuloihin jotka rääkyy pää punasena, jostain syystä aina töissä. Hei oikeesti, se kakara on joku max. 20 kg, jos se heittäytyy siihen lattialle kiekumaan kun ei herunu muumilimua niin RAAHAA SE POIS VAIKKA VÄKISIN äläkä siinä syssyttele "noh Kerttu-Anniina, kun kaikki kattoo nyt... noh tules nyt...". Ja sit kun ei saada sitä ylös niin käydään ostamssa se vitun limsa. Just näistä kasvaa niitä opettajia huorittelevia ja ihmiseloa yleisesti epäkunnioittavia vittupääteinejä.

    Muutenkin kannattaa vaan odottaa että siltä mummoltakin saa kepistä pohkeeseen niin sit se on vaan positiivista jos se tarjoaakin niitä kettunannoja. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin oli töyhtö!! Ja senkin jälkeen, kun hiuksia ois riittäny ihan kunnon ponnarille asti, niin ei, Siinä se etuhiuksitöyhtö oli vieläkin.

      Poista
    2. Mulla kans oli!! :D Oikein virallisissa studiossa otetuissa kuvissa vuoden ikäsenä.. ja varmaan muulloinkin. :D

      Poista
    3. Mulla ei ollu!:o

      Poista
    4. Mä olin käytännössä kalju neljänteen ikävuoteen asti. Nyt kyllä on ihan kivasti tukkaa, mutta vasta nelivuotiaana mulle sai tollasen töyhdön aikaseksi. Muistan, että jo silloin osasin hävetä :D

      Poista
    5. pitäisin viäki tukkaa noin jos se vaan olis mahdollista... ;D

      Poista
    6. Mie olin vaan kaks vuotiaaks asti kalju, ja mun kummitäti aina nauro kaikissa juhlissa, että pitäiskö tolle tytölle teipata rusetti päähän. Ei ne sit kuitenkaan teipannu...

      Poista
    7. Mä olin 1v asti kalju ja mulle teipattiin rusetti päähän :D

      Poista
  4. Amen to that! "Kaikki vauvat on söpöjä." No ei voi olla, kun ei ole kaikki aikuisetkaan. "Vanhuksia pitää kunnioittaa." Miksi pitäis, jos ne on vittumaisia kiukkuperseitä? Sama kun joku tulis sanomaan mulle että sun _pitää_ kunnioittaa Bieberiä kun se on kuuluisa, ihan sama vaikka se uhkailee toimittajia ja kuseskelee ympäriinsä koska vessaan on ilmeisesti liian pitkä matka.

    VastaaPoista
  5. sit mä ihmettelen tätä "mä vihaan lapsia"-juttua. Siis öö.. toisin sanoen vihaat ihmisiä? Et oo ite ollu ikinä lapsi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi "Et oo ite ollu ikinä lapsi?" pistää vituttamaan, koska kyllähän minäkin olin helvetin ällöttävä kakara, ja kyllä, jos nyt kohtaisin pikkulapsi version itsestäni niin vihaisin sitä niin saatanasti. Minäkin olin vittupäälapsi, sitä en kiellä.

      Poista
    2. Maailman surkein argumentti vedota toisen lapsuuteen. Sama ku joku entinen alkoholisti nykyään vihais alkoholisteja (en keksiny parempaa esimerkkiä), ni "et sä voi ku oot itekki ollu" :D nyt jumalauta

      Poista
    3. No ei se ihan noinkaan mene, että josset lämpee lapsille (itse inhoan lapsia), niin että vihaat kaikkia ihmisiä :"DD ?

      Inhoan lapsia suurimmaksi osaksi sen takia, että ne on oksettavia räkänokkineen ja paskasine naamoineen, ne huutaa, paskoo housuun, rikkoo ja heittelee tavaroita, tuijottaa, ON TIELLÄ MENIT MINNE TAHANSA, luulee olenvansa niin söpöjä, että kaikille täteille ja sedille voi vaan tulla juttelemaan, juoksee alasti rannoilla, ja sotkee samalla minun pyyhkeeni hiekkaan, pitääkö minun jatkaa?

      ja voisin väittää, että "ihmisten ikäiset", eli aikuiset __suurin osa__ ei tälläistä tee? HUOM. joo jotkut saattaa heitellä tavaroita ja sotkea pyyhkeeni hiekkaan juoksemmalla ohi, ja jumittaa keskellä IKEAn käytävää mutta sillon nekin on perseenreiästä :D

      eli päätelmäsi on täysin typerä.

      Poista
    4. Hei oikeesti, missä sikalassa sä ano 17.04 asut jos lapset on tollasia? :D Okei joo, on olemassa hankalia ja todella ärsyttäviä lapsia, mutta niitä nyt on ehkä yks kymmenestä. En itsekkään pidä tämän tyypin tenavista, mutta ei siitä lasta voi syyttää ettei vanhemmat kerro miten tulee käyttäytyä. :D

      Poista
    5. Aikamoisessa sikalassa kyllä, mutta täällä sikalassa ei lapsia ole, joten ulkopuolelta tätä sikalaa olen joutunut näkemykseni luomaan... :/
      Ja satun nyt tietämään, oli lapsen ikä tahansa, ettei se vika aina aikuisessa/vanhemmassa ole.

      Poista
    6. kyllä mun mielestä on silti vähän sairasta VIHATA lapsia, pientä ihmistä joka ei nyt vaan satu osaamaan vielä kaikkea. Ymmärrän ettei kaikki tykkää lapsista, mutta että jos ihan vihaa niin huh huh..

      ja edelleenki, turha yleistää että lapset olis tuommoisia :) en mäkään tuollaisista lapsista tykkäis ku anon 17:04, mutta onneksi suurin osa lapsista ketä tunnen on oikein mukavia. Eli yleistäminen kumminki päin on tyhmää. Kaikki lapset ei oo ihania mut ei kaikki lapset oo kyllä ärsyttäviäkään..

      Poista
    7. en mielestäni käyttänyt sanaa :"VIHAAAAN!" missään kohtaa kirjoitustani? :)
      mutta kiitos tästä sairaaksi haukkumisesta.
      Hyvin luettu ano 18.07

      Poista
    8. Olen ihan samoilla linjoilla ano 17:04n kanssa. En nyt ehkä ihan noin rajusti ("oksettavia räkänokkineen" jne) mutta en pidä lapsista, koska yleensä ne ovat todella äänekkäitä, itsekkäitä, tottelemattomia ja niille pitäisi aina kaikki antaa periksi, anteeksi ja ymmärtää.

      En jaksa tehdä noista mitään. Ja siksi olenkin kylmä ihminen.

      Poista
  6. Ehkä niitä kaikkia yleistyksiä ei ole tarkoitus ottaa niin kirjaimellisesti. Kyllä useimmilla ihmisillä on sen verran aivoja että tietävät, miten vähän päänsisäiset mielikuvat joskus vastaavat todellisuutta. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. MIKSI OI MIKSI EN VOI TYKÄTÄ JENNIN KOMMENTISTA!!!!!! :D perkele.

      Poista
  7. Mä oon saanut vähän ihmisvihaajan maineen, kun en oo sellasta "syön vauvat ja lapset suihini" -ihmistyyppiä. Esimerkiksi mun 10 vuotta nuoremman siskoni kanssa tullaan ihan kivasti toimeen ja onhan hän ihan sellanen herttanen typykkä. Mutta - pakko sanoa - en mä hänestä niin hulluna tykkää (vaikka rakastankin). Omatkaan lapset ei ajatuksena houkuta.

    Yleensä multa kysytään huolestuneena, onko mulle sattunut lapsuudessa jotain, kun "inhoat lapsia". No en inhoa! En vaan tykkää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen 10 vuotta (lähes kirjaimellisesti)sanonut etten tahdo lapsia, ja o tämä!vastaus on AINA, HUOM AINA tämä:"No sä oot vielä noin nuori, kyllä sun mieli muuttuu!", (olen yli 20 vuotias..?)
      Ennen jaksoin jopa selittää, että ei muutu, mutta nykyään vastaan vain että tämä selvä, sovitaampa sitten niin.

      EN kykene ymmärtämään että mikä juttu siinä on että kaikkien on vain pakko hankkia lapsia, tai että se vaan luonnostaan olisi joku automaattinen halu?
      Entäs jos ei.

      Poista
    2. No nimenomaan! Itekin oon saanut kuunnella tätä "Katotaan sitte parin vuoden päästä" -paskaa. Ärsyttää! Voihan tietenkin tapahtua jotain käänteentekevää niin, että joskus löydänkin itseni haluamasta lasta, mutta tällä hetkellä se on enemmän kuin epätodennäköstä.

      Oon itse kaksikymmentä vuotta ja perhe ja osa ystävistäkin odottaa jo ihan tosissaan, että kohta se iskee mullekin se vauvakuume. Ei se, että itse haluaa lasta, tarkoita että kaikki muutkin haluaa...

      Poista
    3. Onko ano 17.09 löytänyt oikeaa kumppania vielä?

      Poista
    4. Kyllä, olen seurustellut yli 3 vuotta eikä loppua näy, että ehkä en vain tahdo lapsia, eikä tahdo kyllä ukkokaan.
      Luuletko että kaksilahkeinen saisi mieleni muuttumaan.

      Poista
    5. Pakko laittaa tähän, että itelläni on 1 lapsi ja minä ja mieheni ollaan oltu sitä mieltä aina että yks lapsi riittää, laatuhan korvaa määrän. Mut sukulaiset ja kaikki kun kysyy että "millos se toinen syntyy" ja vastaat ettei koskaan niin johan on show pystyssä ja just saa kuunnella tota kyllä sun mieles vielä muuttuu-läpinää.

      Kelle se ylipäänsä kuuluu hankkiiko lapsia, sehän on kuitenkin jokaisen henkoht asia kun jokainen tietää sen miten niitä myös tehdään. Tästä lähin taidan kysyä miehen vaimolta sitten takasin että millos te meinaatte mennä taas ilman ehkäisyä petipuuhiin papan kanssa :D

      Poista
  8. Mä en itse kestä lapsia paljon ollenkaan. Tottakai jotkut lapset on ihan söpöjä ja hauskoja mutta useimmat 4-10 vuotiaat on ärsyttävimpiä olentoja ikinä.

    VastaaPoista
  9. Helpompi se on selittää, että tykkää lapsista kuin selittää: "Tykkään sellasista lapsista joilla on ohut, vaalee tukka, siniset silmät, niiden nimet on nää ja nää" ;D
    nimimerkillä: KAIKENLAISISTA IHMISISTÄ TYKKÄÄVÄ!!! OMGGGGGGG

    VastaaPoista
  10. Miksi sä et seuraa instagrammissa ketään? Eiks se oo sen tarkotus? Mitä sä siä sit teet? Kattelet omia kuvias? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkään en seuraa ig:ssä yhtikäs ketään. :D EI KIINNOSTA. Mutta päivittelen omia kännykkäkuvia sinne talteen:) Tartteeks ig-proffalle olla joku nimenomainen tarkotus?

      Poista
    2. Ensinnäkin a) tää voi yllättää sut, mutta siellä voi katsella muiden kuvia seuraamatta b) useat useat lukijat ovat toivoneet multa instaa ja sitten sinne hankkiuduin c) mulla on oikeasti vapaa-ajalla muutakin puuhaa, kuin odotella tuntemattomien ihmisten uusimpia kuvia tykkäilyä varten d) äärettömän kätevä paikka kuvien säilytykseen on tuo ig myös.

      Huvittavaa, että multa pyydetään instaa useita kertoja ja kun sen hankin ja esille laitan, niin joku nurisee, kun en SEURAA ketään :D herranjumala kai mä nyt voin selailla kuvia muuten vaan siellä ja tykkäillä tai mitä helvettiä se ig:ssä nyt onkaan. :D

      Poista
  11. Onhan ne massamurhaajat ja koulukiusaajatkin voinu olla ihania vauvoina tai lapsina... Mutta joo, sama juttu ärsyttää muakin, ja sitten tää vähän samanlainen juttu kun jotkut hokee että "homot on söpöjä <333" Varmasti kaikki homot on ihania, juu-u... :D

    VastaaPoista
  12. Itse sanoisin enemmänkin että pidän lapsista juurikin sen kehitysvaiheen vuoksi. Kun opitaan uutta ja maailma on ihmeellinen. Ei kukaan lapsi ole todellisuudesa aina ihana ja söpö. Ei sen uhmaikäisen kanssa niin kivaa ole, kun se vetäisee ne raivarit keskellä kauppaa. Mutta se kuuluu siihen ikään. Ja pääasiassahan aikuisen tehtävä on tarjota niitä uusia kokemuksia ja saada nähdä kun siitä järjettömästi uhmasta huolimatta se muksu, ainakin toivottavasti, oppii jotain uutta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen ollut lastenhoitajana ja myönnän tuon kehitysvaiheen olleen mahtavaa aikaa. Kun pääsi näkemään ihan siitä vierestä, miten se lapsi oppii ja kasvaa ja alkaa ymmärtää maailmaa. Mutta siitä huolimatta - useimmat lapset joihin tuolla ulkona törmää, eivät ole sillä hetkellä niitä upeita ja kehityskaartaan kuvaavia ihmisolentoja, vaan möykkääviä, sotkevia ja noh, ärsyttäviä.

      Poista
    2. Jep, myönnetään että kirkkain silmin olen hehkuttamassa lähes joka kersalle että "voi kun sinä ole ihana ja mää niin tykkään lapsista!" Mutta en minä tiedä, minusta lähes jokainen ihminen on ihana juuri sen vuoksi, että on oma itsensä. Lapsissa vain vielä korostuu tämä viattomuus, mikä on juu aikasta hellyyttävää, ja useimmat niistä nyt vaa on ulkonäkönsäkin puolesta suloisia.

      Mutta kun on yli kymmenen vuotta itseään nuorempia sisaruksia, äitipuoli on perhepäivähoitaja ja on ollut työharjoittelussa sekä alakoulun ensimmäisillä luokilla että ryhmäpäiväkodissa niin ihan rehellisesti totean, vaikka ne on kuinka ihania niin kyllä siinä pinna on vähällä katketa. Ja on katkennutkin, mutta kyllä mä edelleen niistä nassikoista tykkään. Silloin kun ne eivät ole möykkääjiä. Ja lähestulkoon kaikki ihmiset on ärsyttäviä uhmaikäviä mulkvisteja aika ajoin, iästään huolimatta.

      Poista

Ei muutaku kommenttia tiskii!