HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

keskiviikko 9. lokakuuta 2013

poikkiksesta isäntään

Milloin poikaystävästä tulee miesystävä? Miten ylipäätään voi kiertää molemmat ilmaisut? Pitääkö kosinnan jälkeen jättää ystävä-loppuiset nimikkeet ja siirtyä astetta vakavamielisimpiin titteleihin? Ja miksi sanat "avokki" ja "kihlattu" ei sovi mun suuhun?

Miksi kumppanille täytyy olla niin helvetin monta -järkyttävää- nimitystä? On avokkia, puolisoa, kihlattua, morsmaikkua, vaimoketta, miesystävää, parempaa puoliskoa... Lista tuntuu olevan jokseenkin loputon. Vielä päälle kaikki hellittelynimet mussukasta kultsipultsiin, niin voi morjes! Eihän tässä enää edes tiä, miten oman suhdekuvionsa ja kumppaninsa muille esittelee! "Tässä on mun poikaystävä, oikeastaan ikänsä puolesta miesystävä, joka on samalla myös avokkini, tuleva kihlattuni ja sitä kautta siipankin tittelin tulee saamaan, jonka jälkeen nimike vaihtuu viimeisen kerran ex-mieheksi".

Eniten mua kuvottaa sana avokki. Se kuulostaa mun mielestä ennemminkin paidalta tai koirarodun lempinimeltä, kuin parisuhteen toiselta osapuolelta. Esim. "laita noiden housujen kanssa liivi ja avokki". Tai "koirapuistossa oli pari rotikkaa, russelii ja kolme avokkii". Ennemmin mä esittelen Petjan vaikka SinäMinä-lehtimäisesti "kundikamu"- ja "jätkäfrendi"-nimityksillä, kuin lyhyellä ja ytimekkäällä, mutta aivan jumalattoman kamalalla avokilla.

Kyllä mulla menee kylmiä väreitä siinäkin vaiheessa, kun mut esitellään kihlattuna. Kihlattu nyt vaan on hyvin lähellä sanaa "kahlittu", ja mä en vaan voi mitään sille, että mulle tulee siitä kamala mielikuva itsestäni kettingillä tiiliseinään kiinnitettynä lohikäärmeen vahtiessa vieressä. Ja mun nähdäkseni se ei a) palvele kyseisen sanan tarkoitusta b) ole kovinkaan romanttinen ilmaisu.

"Isäntä" on myös sana, jota en oikein sulata nuorten naisten käyttämänä. Parikymppinen misukka kertomassa, kuinka isännän kanssa olivat ajelulla, aiheuttaa mulle jotenkin jännästi mielikuvan 60 vuoden kieppeillä olevasta partasuusta ajeluttamassa juuri ja juuri täysikäistä tyttöä hämärillä metsäteillä. Tai sitten liitän sen automaattisesti isään. "Meidän isäntä se osti uuden pleikkarin!" ...ai niinku sun iskä...? Vai...? AAAAI SUN MIES, OKEI!

Ja milloin mitäkin nimikettä tulee loppujen lopuksi käyttää? Jos mä olen kihloissa ja asun samassa asunnossa miehen kanssa, kumpi on ensisijaisempi nimike, avopuoliso vai kihlattu? Onko tuleva aviomies jo överi? Vai voiko vetää poikaystävä-tittelillä siihen asti, kunnes se alkaa kuulostaa jo suorastaan mauttomalta (eli jossain siinä keski-iän ylityksen jälkeen...)? Tai ohittaa kaikki parisuhdestatuksesta viestivät nimitykset ja kutsua kumppaniaan vaan leppoisasti muruksi tai kullaksi? Millä nimellä SINÄ kutsut kumppaniasi & millä nimikkeellä esim. esittelet hänet vieraille?


80 kommenttia:

  1. Toi isäntä/emäntä -huutelu särähtää kyllä kans korvaan, tulee mieleen just joko vanhemmat tai sitten maatalon isäntä ja emäntä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla sama! Saa nimittäin mut repimään hiuksia päästä jos poikaystävä (tai sen kaverit) kutsuu minnuu emännäksi!

      Poista
    2. Mun mies sanoo mua työpaikallaan emännäksi, koska sen työkaverit on justiinsa 50 vuotiaita ja ne puhuu vaimoistaan emäntinä :D Mut mun mies on vasta 22 vuotias...

      Poista
  2. Ihan esittelen ja kutsun omalla nimellään useimmiten. Joskus lipsahtaa se kihlattu, kun siinäpä se ongelma onkin! Ollaan kihloissa, ja asutaan saman katon alla, enkä halua ainakaan käyttää sanaa avokki, hrrrr... Pakko sitten jotakin käyttää, ja se on kihlattu. Vaikka nyt mullekin tulee varmaan mielikuva kahlitusta tämän postauksen jälkeen. :D

    Joskus oon käyttäny sanaa poikaystävä, mutta mun korvaan se kuulostaa jotenkin teiniltä. Vaikeaa tuon _lisää tähän kutsumanimi_ esittely.

    VastaaPoista
  3. Me ollaan asuttu yhdessä monta vuotta, ollaan kihloissa, yksi lapsi, se perkeleen farmari Volvo, laina ja TITTIDIDII, myös koira löytyy! Silti, hän on edelleen POIKAYSTÄVÄ. :]

    Nyt kun luin ton listani niin alkaa väkisinki naurattaa. Saakohan siitä kliseenkumous säälipisteitä ettei meidän koira kuitenkaan ole kultanennoutaja vaan dalmatialainen? :D

    VastaaPoista
  4. Haa kiva aihe tästä just puhuttiin kavereiden kans joku kerta :D

    Hmm, esitellessä taidan sanoo vaan nimellä, etten lisää mitään "titteleitä", ainaki ny sellasille ketkä varmasti tajuaa että se on mun poikaystävä. Mutta kyllä käytän ihan sanaa poikaystävä siitä puhuttaessa, vaikka siis asutaan yhdessä. Innolla odotan kyllä sitä että koska saan alkaa sanoon kihlatuks :D

    Ja mun mielestä sanas isäntä ja emäntä ei oo mitään vikaa :D Tai en ite sano tota isännäks, mutta mä oon kyllä sille emäntä, eikä haittaa yhtään. Mun mielestä se on vaan söpöö :D

    Mutta joo, kukin taaplaa tyylillään! :)

    T: Emäntä, ja ylpeä siitä ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kuulen olevani emäntä vaan sellasissa tilanteissa, ku Petja haluaa ärsyttää mua. :D esim. Puhuu puhelimeen "jaa a , täytyy kysyä motä EMÄNTÄ tähän sanoo, heh heh"

      Poista
  5. Esittelen sen ihan omalla nimellänsä, joskus harvoin sanon että poikaystävä :D avokki, mieheke ja vaimoke on kyllä kuvottavimpia sanoja ikinä! Kuten poikaystäväni asian ilmaisee "avokki on kenkä, mieheke ja vaimoke on jotain miehen ja vaimon korvikkeita" isännästä ja emännästä en edes sano mitään... Järkyttävää, luojan kiitos mun kaveripiirissä ei oo ihmisiä jotka niitä sanoja käyttäis

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Avokki on kenkä"

      Tuosta tuli mieleeni: olen ihan oikeesti kuullut jonkun kutsuvan naispuolista puoliskoaan AVOKKAAKSI. HNNGGH.

      Poista
    2. Avokkaaksi :::::::::::::::--------------------DDDD

      Poista
    3. Vaimoke on oikeesti ehkä maailman kauhein sana. Eihän se oo vaimo laisinkaan, vaan ihan vaan joku pahemman puuttessa mukaan nappastu juttu. Hyi että, mikä sana!

      Poista
  6. Me ollaan oltu 7 vuotta yhdessä, josta vuoden kihloissa ja asuttu 5 vuotta saman katon alla. Ja kyllä, puhun kumppanistani nimikkeellä mies, vaikka hän ei vielä mun aviomies olekaan ;) Se tuntuu vaan omimmalta, en osaa sanoa kihlattu, avokki enkä varsinkaan poikaystävä. YÄK!

    VastaaPoista
  7. Ja meillä taas mies on Isäntä ja mies taas puhuttelee minua etunimelläni, paitsi jos kyseessä on joku jolle pelkkä etunimi ei aukea, taidan olla hallitus :D Poikaystävä ei (ei toimi yli 30v miehestä), miesystävä tökkii (kun itte oot lähempänä 20v kuin 25v, saa miehen kuulostamaan lapseensekaantujalta) avokki se on joskus, mutta harvoin. Kihlattua tai aviomiestä siitä ei tuu. Joskus se on kyl tyynesti "lasten isä"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle on kanssa tuttu tuo hallitus :D

      Poista
  8. Mun mielestä karseimmat tyttöystävästä käytetyt kutsumanimet ovat olleet naaras ja emakko. Voi oksetus! :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noi on kyllä jo aika pahoja! :D

      Poista
    2. Vähä kamalaa, ite en kyl yhtään tykkäis :D

      Poista
  9. Itse sanon tota vaan mun miehekseni :) Mun mielest se on aika hyvä. Mies taas sit sanoo mua vaimokseen tai naisekseen :) Ollaan toki tietty naimisissakin. Poikaystäväksi en koskaan ole osannut miestäni sanoa, jotenkin se tuntuu kamalan teinimäiseltä ilmasulta. Eli jos asuu jo yhdessä "poikkiksensa" kanssa niin enää silloinkaan käyttäisi nimeä poikaystävä.. ehkäpä miesystävä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en vaan osaa kutsua muuta ku poikaystäväksi (siis jos jollekin vieraalle asiaa selvennän, esim. virastossa kysytään kenen kanssa asun tms.), jotenkin 22-vuotias ei ole mikään mies :D vaikka asiansa hoitaa, lainansa maksaa, töissä käy ties monettako vuotta ja vakipaikalla ja on muutenkin pääsääntöisesti asiallinen yhteiskunnan jäsen niin silti... Se on mun poikkis <3

      Teinirakkaus <3

      Poista
  10. Mun poikaystävä (vitja ku piti miettiä et mikä noista ilmaisuista oli vähiten karmee...) kutsuu mua emännäks.. Ei jotenki kauheen kehuttava nimitys :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama täällä ! Voi ku tulee välillä niin vanhahko olo moisen jälkeen.. :--D

      Poista
  11. Englanninkielisistä nimityksistä Daddy on kamalin poikaystävästä puhuttaessa : DD Tulee mieleen jotku pedarileikit, hyi.

    Itse kutsun poikaystävääni ihan vaan kullaksi tai rakkaaksi, muille esiteltäessä se on poikaystävä : DD Oon vähän tylsä.

    VastaaPoista
  12. Etunimellä kutsun ja siinähän sit veikkailevat, saatana. Joskus kuivalla tuulella ollessani kutsun sitä avomieheksi. Tai jääkaappimme täyttäjäksi.

    VastaaPoista
  13. Kutsutaan toisiamme avovaimoksi ja -mieheksi. Tosin välillä tituleeraan tota poikaystäväksi. Miesystävä on minusta sitten vasta, kun molemmat on yli 30-vuotiaita. Jos oltais kihloissa, oltaisiin varmaan kihlattuja, koska mun mielestä se menee terminä avopuolison yli.

    VastaaPoista
  14. Minua taas viehättää kielen monimuotoiseen ja monipuolisuus. On hauska kutsua kumppania eri nimillä, tekstiin ja puheeseen sopien.
    Ja on ihan järkyttävää että ihmiset keksivät arvostella toisia jopa näiden käyttämistä sanavalinnoista :D ei riitä ulkonäön eikä elämäntapojen arvostelu, vaan pitäähän toista päästä myös dissaamaan siitä mitä sanoja toinen käyttää. Vaikka meillä on hauska ja monipuolinen kieli. Miksi pitäisi jämähtää vain tiettyihin ilmaisuihin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään, tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat enimmäkseen tuulestatemmattua läpänheittoa ja lukijoiden toivomaa kitinää, ei omaan yksityiselämääni perustuvia tapahtumia tai henkilökohtaisia mielipiteitäni. Mikäli huumorini ei uppoa tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

      Poista
    2. En viitannut pelkästään blogitekstiin, valopää. Puhin "ihmisistä" en Jennistä.

      Poista
    3. Jokaisen suuhun sopii eri sana ja nimitys, plus että asuinpaikka määrittelee aika paljon murteineen. :)

      Poista
  15. avokki on kyl ihan KAMALA sana:DDD

    VastaaPoista
  16. Mun mielestä poikaystävä nimitys on hyvä tai mun mies. Mun mielestä kuulostaa tyhmältä sanoa, että tässä on mun avomies tai avokki, enkä kyllä kihlatuksi tule sanomaan, kun on se aika. Sormestahan sen näkee, mikä on status, eikai sitä nyt erikseen tarvitse mainita. Pappani edelleen esittelee poikäystäväni kaverina, vaikka siis asutaan saman katon alla.

    -Essi

    p.s. avokki, vajokki, kumpi se nyt olikaan....

    VastaaPoista
  17. Itse käytän tilanteesta riippuen mieheke(kavereiden kans), mies tai poikaystävä, mutta oon kyllä miettiny tuota miesystävä/poikaystävä eroa, et missä menee raja millon toista voi alkaa kutsumaan miesystäväks (itse olen 19, poika-/miesystävä 21). Ei olla nykyisen miehen kans oltu ku ihan vähän aikaa vasta, nii en oikeen oo osannu viel päättä, miten kutsun esitellessä, joten nimellä vaan esittelen. Itse (kuuleman mukaan) oon muija, kun hän puhuu minusta kavereilleen jos en oo paikalla, mut esittelee minut kyllä sitten ihan vaan nimellä. :)
    t. Linda

    VastaaPoista
  18. Hajosin "kahlitulle". :´´D

    Minusta tuntuu tyhmältä kutsua poikaystävääni "poikaystäväksi", koska hän on kuitenkin 25-vuotias ja ikäisekseen aika ööh.. pappautunut. :D "Miesystävä" sopisi muuten hyvin, mutta vaikutan itse kersalta, joten olisi huvittavaa, jos minulla olisi "miesystävä". "Poikaystävään" on siis tyytyminen.

    "Avokki" on kyllä ihan hirveä sana. Kuulostaa melkein samalta kuin "vajakki". "Kihlattu" puolestaan kuulostaa siltä, että halutaan korostaa sitä kihlausta.

    VastaaPoista
  19. Mieltäni ärsyttää se, että sukulaiseni (eivät kuitenkaan vanhempani) viittaavat avomieheeni "kaverina". He saattavat esim. kysyä "Mitäs sille sun kaverille kuuluu?". Mietin aina kenestä ystävästäni he puhuvat, kunnes tajuan, että he tarkoittavat kumppaniani.
    En tiedä johtuuko tämä siitä, että sukulaiseni ovat hyvin uskonnollisia. Ehkä heille avopuoliso on sama asia kuin poikaystävä ja odottavat kihloihin menoa. Anteeksi tämä avautuminen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miehen perheen puolella meikäläistä puhutellaan yhä miehen "kaverina", vaikka ollaan kihloissa oltu jo hyvän aikaa... Että ymmärrän pointtisi :D

      Poista
    2. Me ainakin vaan naureskellen ohitetaan, kun pappani esittelee poikaystäväni kaverina. Mitä väliä jokainen varmaan ymmärtää, että olette yhdessä. Se on vaan jäänne ajalta, jolloin ei ollut avopuolisoja tai ei muille sukulaisille haluttu kertoa, ettei pariskunta ole kihloissa tai naimisissa. Myöskin vanhemmat ihmiset saattavat kartsastaa poikaystävänimitystä, varsinkin jos on kyse nuorista.

      Poista
  20. Miten miehillä on niin helppoa tämän(kin) asian suhteen. Tuo heppu kun puhuu musta kavereilleen lyhyesti ja ytimekkäästi muijanaan. Samaten lähes jokainen seurusteleva miespuolinen ystäväni puhuu naisistaan samaan sävyyn. Vaikka tuosta tuleekin enempi mieleen JAHVAT TULLOO -mainoksen potkulaudalla huristeleva mamma, ei se silti aiheuta vilunväristyksiä tai yökkäyskohtauksia. Käypähän ainakin ihmisille selväksi, kuka on kyseessä. Ei se muille kuulu ollaanko kihloissa, asutaanko yhdessä ja minkä ikäisiä ollaan.

    Mä taas en oikein tiedä miksi miestä kutsuisin: ikänsä puolesta tosiaan mies, mieli taas osaa toisinaan olla enempi lastentarha-asteella. Kihlat on ja pian yhteinen kattokin pään päällä. Mene ja tiedä, kai mun pitää ruveta kutsumaan häntä vastavuoroin äijäksi :-D

    VastaaPoista
  21. Olen naimisissa ja sanon miestäni vaan mieheksi :D "Tässä on mun mieheni" :D Ei sen kummempaa. Poika/jätkäkaveriks en kyllä sanois, tulee mieleen 15 vuotiaat :D

    VastaaPoista
  22. Kamalinta on kun miehet/pojat puhuu muille muijastaan. "Tässä nyt on tää mun muija Pirjo", "joo kyllä mun muija parhaat safkat tekee". Pitäiskö naisten/tyttöjen ruveta puhumaan jätkistään "Jätkäni Erno, jonka kanssa ollaan yhdessä muutama vuosi".

    VastaaPoista
  23. Itse aina puhun poikaystävästä vaikka kihloissa ollaan. Nyt saksassa vaihdossa ollessani kaikki korjaavat mua, että tarvisi sanoa fiance, mutta se ei vaan jostain syystä sovi mun suuhun. Poikaystäväni kutsuu mua milloin milläkin nimellä, mutta eniten vihaan nimitystä muija. Etenkin poikaystäväni kaverit kutsuvat minua vain J:n muija.mulla on oikea nimikin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis ei vittu toi on ärsyttävää, kun ei voi kutsua nimellä vaikka heille se on kerrottu vaan olet "Pekan muija". Joka kerta tekee mieli huutaa että saatana on mulla nimikin!!!!

      Poista
  24. Avokki on ihan kamala nimitys. Jo siis pelkkä 'avopuoliso' kuulostaa karmaisevalta. Mun porukat kiusaskin mua sillä kun muutettiin poikaystävän kanssa yhteen. Jatkuvasti sai kuulla kuinka ollaan nyt avokkeja.

    Kutsun tuota ihan (lempi)nimellään tai vastaavasti saatan puhua pallopäästä. Joillekin uusille tuttavuuksille puhun poikaystävästä, mutta se ei oikein sovi mun suuhun.

    VastaaPoista
  25. mä vihaan noita kaikkia, oon kiertäny mm. sanomalla ytimekkäästi mun mies tai jotain tai sillonku olin kihlois ni muistan ku kerranki vaa näytin kättä kun en vaan pystyny sanoon et kihlattu : D jyäk.

    VastaaPoista
  26. Mun suuhun ei vaan sovi mikään muu kun poikaystävä, vaikka poikaystävän iän puolesta varmaan niin pitäs sanoo miesystävä :D Kuulostaa omaan suuhun siltä että yrittäisin todistella jotain muille. :D

    VastaaPoista
  27. Meilläpäin tosi moni puhuu ukosta ja akasta :D Se vasta tyhmältä kuulostaa!

    VastaaPoista
  28. Mulle ongelmia tuottaa jo se, missä vaiheessa kutsutaan miespuolista henkilöä pojaksi ja milloin mieheksi. Ei tunnu oikealle sanoa juuri kaksikymmentä täyttänyttä siloposkimaitopoikaa "mun miehekseni", vaikka moni käyttää sitä nimitystä samanikäisistä kaksilahkeisista. Että poikaystävällä mennään...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää on just tää paha! Itsekin koen olevani enemmän nainen kuin tyttölapsi, joten sillä logiikalla ikäiseni kikkelillinenkin olisi mies, mutta.... Mä näen kuitenkin sanan "mies" joko aviomiehenä tai sitten yli kolmekymppisenä urossukupuolen edustajana :D

      Poista
    2. Tämä! Yleensä ite sanon "poikaystävää" mieheksi, avomieheksi, avokiksi (:D) ja ukoksi ja miekkoseksi. Osa noista on läpällä koska ollaan jotain parikymppisiä mut esitellessä sanon yleensä että 'tässon mun mies/avomies'. Mut tosiaan se mies särisee korvassa, ku toisaalta tekis mieli sanoo poika, mut se antaa mielikuvan 13-vee ES-jonnesta. Ja kun itekään en tiiä oonko nainen, mut en oo kyllä tyttökään. Nuori nainen. Nuori mies kuulostais tuosta mun ukkelista niin... viralliselta ja tätimäiseltä. :D

      Ja muija on ihan kamala. Ja emäntä ja isäntä. Hyhhyh.

      Tiivistettynä: HANKALAA!

      Poista
  29. avokki - tulee mieleen vajokki

    "muija" on ehkä kamalin sana, millä olen tyttöystävää kuullut kutsuttavan (eikä tietenkään tyttöystävän edes, vaan jätkäporukan kanssa).

    VastaaPoista
  30. emäntä on kyllä jotain niin hirveetä. hyvänä kakkosena sen jälkeen tulee eukko, hyhyhy! :D

    VastaaPoista
  31. Nyt kun aloin taas miettimään että miksi kutsuisin tyttöystävääni (hyi), oon erittäin onnellinen sinkkuna :DD Toi perus tyttöystävä kuulostaa jostain syystä siltä kuin haluaisin oikeen korostaa että hei me ollaan lesboja! Mutta voiko sitä muka sanoa joksikin muuksi?! "Muija" niin kuulostaisin itse junttimieheltä, "nainen" niin tuntuis että kuvittelen itestäni liikoja, kun oon kuitenkin ite niin just ja just aikuinen... Ehkä alan isona vaan crazy dog ladyksi, "tää on mun koira" on oikeen simppeli ja joka tilanteeseen sopiva.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Höps, ei tule ainakaan mulle mieleen, että "siinä taas korostetaan lesbouttaan" jos tyttö esittelee tyttöystävänsä tyttöystäväkseen : D

      Poista
  32. Mun poikaystävä on ihan vaan poikaystävä, joskus mies ja joskus jopa läpällä ukko :D Parikumppinen kolli kuitenkin kyseessä vasta. Yhdessä asutaan, mutta avopuoliso tai avomies kuulostais liian tönköltä. Minä taas taidan olla ihan vaan tyttöystävä :D

    Isännät ja emännät on kyllä aika kamalia nimityksiä kumppanista. Hirveimmän tittelin kuitenkin vetää kirkkaasti muija. Se vaan kuulostaan niin halventavalta ja hyyh. Ehkä tää on murrekysymys, mutta mulle muija kun tuo vaan hyvin negatiiviset vibat. Muijaa voi käyttää vaikkapa sillon, kuin kertoo sen kylän vittumaisimmän ämmän toilailuista "taas se muija sekoili kännissä" mutta ei ikinä omasta rakkaasta tyttöystävästä, jota arvostaa :E

    VastaaPoista
  33. Haha, itse järkytyin syvästi, kun mua kutsuttiin ekan kerran nimellä 'hallitus' alettuani seurustella. Ymmärsin myöhemmin, että tää on selkeesti joku paikkaan sidonnainen kulttuurijuttu. Hallitus kuullostaa vieläkin aika karulta (tosin onneksi kukaan ei yleensä käytä sitä kun itse olen paikalla), mutta mieluummin se, kuin muija. Tai akka. Tai avokki..D:

    VastaaPoista
  34. AH! Aihe lähellä munkin sydäntä :D. Olen etelä-pohjanmaalta, ja täällä tuo isäntä on melko yleinen ja ite meinaan oksentaa aina kun joku sitä käyttää :D. poikaystävä erehtyy joskus sanomaan mua emännäksi ja kyllä aika pahaa katsetta siitä hyvästä saa.

    Mutta mulla on sama ongelma: asutaan yhdessä ja ollaan kihloissa, mutta kyllä se silti on edelleen poikaystävä (vaikka hän onkin mua 6 vuotta vanhempi ja on jo 29 vuotias...) Mutta itsekkään en tykkää kihlatusta, tulee vähän samat fibat sanasta kuin sulle. Ja avopuoliso kuulostaa liikaa kelan keksimältä määritelmältä :D. Aloin lukiessa harkitsemaan sopisko toi siippa mun suuhun, jään makustelemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En voi sille mitää mut isäntä ja emäntä on just jotai mitä mun mummo ja ukki vois sanoo toisistaa ja sanooki eli ne on niiku vanhojen maalaisihmisten nimityksiä :D mä sanon vaa poikkis tai poikaystävä koska sitähän se on :D sit ku on kihlat tai vastaavaa voisin sanoa puoliso koska seki on musta iha kiva toisinku joku avokki kihlattu tms hirvitys :D

      Poista
  35. En tiedä heittikö pari viikkoa taakse päin lidlin kassalla noin-about-kolmekymppinen nainen läpällä tälläisen sanahirvityksen, kuin Fiansse, mutta järkytyinpä silti. "Ootas hetki kun tuo mun Fiansse tuo lompakon." Englannin kielessä Fiancé on ihan fiksu tapa nimittää kihlattua, mutta että suomessa? Ei uppoa ihan mun kaaliin.

    VastaaPoista
  36. Avokista tulee ihan mieleen avohoitolan potilas !!!!!! kammottavaa

    VastaaPoista
  37. Tsih, avokki.. :D Mun poikaystävä on myös mun avopuoliso, mutta mun suuhun ei sovi oikein sanat poika- tai miesystävä joten esittelen hänet aina ihan vaan nimeltään omana itsenään :--) Muutenkaan ei pysty vaa aina sanoo kulta, rakas tms. vaan aina pitää vääntää jotain gultsii ja hanibanii vähän läpällä.. rakas se on silti pienessä päässäni, ulosanti vaan hieman poikkeaa !

    VastaaPoista
  38. Yleisesti ottaen jos puhun miehekkeestäni, ni son sit se mies. Olen kyllä kirjoittanut omaan blogiinikin esim :''asun avokkini kanssa''. Mut muuten son mies. Poikaystävä on pitkä sana sanottavaksi ja avokki ei puhekieles ole hyvä ni son vaa mies. Tai puhun ihan nimellä sitten. :)

    VastaaPoista
  39. Mieheni omistaa maatilan. Kutsun häntä isännäksi ja mielestäni ihan syystä. Maatilan isäntä kun on.

    VastaaPoista
  40. Mun äiti käytti miesystävistään ilmaisua "se yks". :D Suurta rakkautta jne.

    VastaaPoista
  41. Sanon aina poikaystävä tai mies. Olemme siis seurustelleet lähemmäs 2 vuotta ja olemme miltei vuoden asuneetkin yhdessä. Nuo ilmaisut eivät särähdä korvaan pahasti, vaan ovat mielestäni melko neutraaleita.

    VastaaPoista
  42. Mä käytän vähän vieraampien kanssa ihan vaan sanaa "poikaystävä", koska ollaan kuitenkin molemmat vasta vähän reilu parikymppisiä. Sitten kun tunnetaan jonkun ihmisen kanssa vähän paremmin ja oon ehkä jo esitellyt tän elämäni miehen, puhun ihan vaan etunimellä. Välillä villiinnyn jopa vallan ironiseksi ja käytän poiccista (en tiiä mistä toi k:n korvaaminen c:llä on tullut :D), miehekettä, kanssaeläjää ja avokkia. Kahden kesken sitten käytössä on vain rakas ja "hellittelymielessä" (avo)mies.

    Tosin oli suuri voiton hetki, kun sain kirjoittaa ruotsin kirjoitelmaan "sambo". Pojkvänn ja kille kuulostivat niin hirveiltä, että oli pakko etsiä se oikea vastine avopuolisolle... :D

    VastaaPoista
  43. Mä miellän kaikki alle 25-vuotiaat vielä niin nuoriksi, etten osais käyttää niistä sanaa "mies" :D Joten poikaystävällä mennään, vaikka ollaan kohta 3 vuotta seurusteltu ja yhdessäkin asutaan.

    VastaaPoista
  44. Ukkeli <3 :D ja 21-vuotias :DDD

    VastaaPoista
  45. En tällä hetkellä seurustele, mutta muakin ärsyttää tosi paljon "avokki" ja "kihlattu", en varmasti ikinä käyttäisi näitä sanoja vaikka joskus olisivatkin ajankohtaisia mulle. Kuulostaa vaan niin vammaisilta, samaa luokkaa "masuasukin" kanssa joka on mun inhokkisana nro. 1. :D

    En myöskään oikeen innostu näistä emäntä, isäntä, muija, äijä jne. sanoista. Tilanteesta riippuen parhaita on poikaystävä, miesystävä, naisystävä, avopuoliso ja vastaavat normaalit ja neutraalit sanat.

    VastaaPoista
  46. Ennen oli poikaystävä, nykyään se on vaan "mies", kun ollaan naimisissa. "Mentiin leffaan mun miehen kanssa".

    Isäntä särähtää täälläkin pahasti aivolohkoihin ja tiedän useammankin reipun parikybäsen joka kyseistä nimitystä siipastaan käyttää. Ei sovi mun suuhun ei.

    VastaaPoista
  47. Ite asun nykyisin etelä-pohjanmaalla ja täällä on ihan tapana kutsua töistä isännäks/emmännäks. ite kun oon keski-suomesta kotosin, nii hyi kun särähtää korvaan :D oon poikaystävälle sanonu että mustahan ei emäntää tule ja silti se jaksaa sitä viljellä, YÖK :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Töistä tosiaankin, ku toista :D

      Poista
  48. Jossai virallisissa esittelyissä kun vaikka kerron itestäni ja kenen kanssa asun, sanon avomiehen. Sitte jollekkin puolitutuille miesystävä. Ja läheisemmille tutuille poikaystävä. Kavereille sanon ihan nimeltä. Tai lemipinimeltä. Joskus sanon vaikka että "se mun ukkeli". Ihan hassua, mutta toisaalta mun kaveri sanoo taaperoikäistä poikalastaan myös ukkeliksi. Ukkeli on jotenkin herttanen, okei jollekkin varmaa tulee mieleen semmonen 90 vuotias papparainen ;D Mut se on enemmän semmonen hellyttelynimi. Poikaystävä se ei oikeen voi olla kun on jo 33 vuotias, mutta kun oon ite 25 niin ajattelen, että mun ikäset kutsuu miespuolisia kumppaneita poikaystäviks. Ja silläkin on kai väliä, minkä ikänen se ihminen on, jolle kerrot kumppanistas. Onko kyseessä lapsi vai aikuinen. Huhu, ompa hankalaa :D :D Mua se kutsuu tyttöystäväksi. Ja se on ihan ok :)

    VastaaPoista
  49. Sanoin mun poikaystävää aina nimellä, mut sit kun mentiin naimisiin, aloin sanoon vaan "mies" :D

    VastaaPoista
  50. paras oli kun jossain 'Meidän häät' ohjelmassa se pari kutsui toisiaan Silkkihanipööksi. Siis SILKKIHANIPÖÖ ?? :DDD

    VastaaPoista
  51. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  52. Meidän tuttava/kaveripiirissä miespuolisilla on tapana kutsua tyttöystäviään/hoitojaan/tms muijiksi. "No se on se Jaakon muija!" "Tuolta se sun muijas tulee!" Itselläni kesti HYVIN kauan sulatella sitä, että olin jonkun muija. Nykyään en kuitenkaan enää hätkähdä ilmaisusta, vaikka se ei täysin omaan mieleeni olekaan :D
    Itse sen sijaan kutsun seurustelukumppaniani poikaystäväksi, joskus harvoin kullaksi. Kun olemme kahdestaan, meillä on ihan omat nimitykset toisillemme, enkä käy niitä sen enempää avaamaan, koska niitä ei tarvitsekaan kenenkään muun ymmärtää.

    VastaaPoista
  53. Itse sanon aina muille esitellessä (ollaan parikymppisiä) että avomies/avokki tai poikaystävä riippuen tilanteesta, itse olen huomannut olevani tyttökaveri, muija tai MUIDU mikä herätti vähän ihmetystä alkuun :D Mun mielestä avokkia pahempi nimitys on ehdottomasti kanssa-asuja/kanssa-asukki, en pystyis ikinä käyttämään tosissani. Minua taas puhutellaan avovaimoksi tms. vain ärsytystarkoituksessa :D

    VastaaPoista
  54. ihan vaan kullaksi aj poikaystäväksi kutsun! :D asutaan kyllä yhdessä mutta mustakin avopuoliso on jotenkin kökkö...?

    VastaaPoista
  55. Riippuen tilanteesta! Esimerkkinä vaikka sellainen, että minulta kysytään johonkin "lupaa" niin nimike on toimitusjohtaja. :D " käyn kyselemässä toimitusjohtajalta mielipidettä". Jokseekin hellyttävää. Itse lähinnä käytän vain kliseisiä "kulta" ja "rakas" .

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!