HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

keskiviikko 2. lokakuuta 2013

vapaapäiväpaniikki

Onko täällä muita, joille (arki)vapaapäivän viettäminen on huomattavasti raskaampaa, kuin normityöpäivä?

Mulla lähes poikkeuksetta herätyskello myös vapaapäivinä, koska eihän se vapaapäivä ole makaamista varten! Se on sitä varten, että siistitään kädet verillä kotia, hoidetaan asioita, pyöritellään papereita ja jonotetaan puhelimissa erilaisiin virastoihin. Pyykkikoneen pitää vähintään kerran pyörähtää -oli pyykkiä tai ei- ja imurin laulaa jonkin aikaa, puhumattakaan kaupassakäymisestä, petivaatteiden tuulettamisesta ja kenkähyllyn järjestelystä. Plussaa on, jos ehtii leipomaan. Jossain välissä pitäisi vielä ehtiä salille ja lenkille. Ai että kuinka helvetin rentouttavaa.

Mä en tajua miksi on niin uskomattoman vaikeaa rentoutua edes yhtenä päivänä viikossa - kantamatta siitä maksimaalisen huonoa omaatuntoa. Tänäänkin mä oikein päätin, että ihan rennosti otan; pian huomasin peseväni pyykkiä, jynssääväni tiskiallasta, laittelevani sähköpostia eri tahoille ja suunnittelevani tämän kuukauden aikataulutusta. Järkyttävää, millon musta tuli lungin ja leppoisan sijaan tällanen hermoraunio sekopää, jolle kasvaa kohta tiskirätti käteen kiinni?

Viikonloppuna mä kykenen olemaan vähän chillimpi, mutta näin arkena Petjan ollessa töissä musta kuoriutuu varsinainen kotihirviö. Nokkelampi kaveri vois päätellä, että meillä on sitten viimeisen päälle siistiä ja pinnat kiiltää ku Taalasmaan Sepon kalju - ja paskat. Mä raivosiivotessani ja tössöttäessäni laskujeni ja paperipinojeni kanssa sotken enemmän, kuin saan siistiä jälkeä aikaiseksi. Mä oon vähän niinku Herkules; yrittää hirveesti auttaa, mutta pääasiassa vaan tekee tuhoa. Toisaalta  mä saan katastrofeja aikaan ihan vaan olemalla ylikierroksilla, en siksi, etten hallitsisi voimiani.

Ennen asiat meni omalla painollaan ja mä puuhastelin fiilispohjalla - nykyään mä herätessäni (viimeistään, useimmiten edellisiltana) suunnittelen päivän aikataulun kymmenen minuutin tarkkuudella ja tärisen sitten pissat housussa, jos lenkille lähtöön tulee viivytys tai tapahtuu jotain muuta todella dramaattista. Ennen mä katselin netistä ohjelmia, join kahvia, kävin kirjastossa ja chillailin collegehaalarissa iltaan asti. Nykyään sitten herätään viimeistään puoli yhdeksän poukkoilemaan imurinvarren ja pesukoneen välille! Missä kohtuus, missä järki?


paras ystäväni
todella rentouttavaa

21 kommenttia:

  1. Noh noh, sä olet vaan tajunnut pitäväsi itestäs enemmän kun puuhailet etkä vaan makaa :)
    Kyl se kohtuus sieltä ajan kanssa tulee, nauti nyt vaan tekemisen ilosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tätä on jatkunu jo aivan liian kauan!:D

      Poista
  2. Mulla taas se menee just toisinpäin; vapaapäivänä rentoillaan niin että oksat pois vaikka ois iihaan hitosti hoidettavaa! Ärsyttää sitten pitemmän päälle vapaapäivä iltaisin kun ei oo saanu mittään järkevää aikaseks...:| Meidän kahden pitäs löytää joku sellanen oikea balanssi raatamisen ja löhöömisen väliltä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niinpä! Pitäis varmaan tehdä joku aikaraja, että kello 15 mennessä on asiat hoidettu ja loppupäivän pitää maata.:D

      Poista
    2. Tietysti edellytyksenä että herää siihen kello 15 mennessä heh..

      T. toinen sluiba

      Poista
    3. Kello soimaan senkin sluibat!!!!!

      Ei vaa :D

      Poista
    4. Täällä myös vastakohta, sillon ku on hirvee kiire niin tekee mieli siivota ja lopulta on joka paikasta myöhässä, mut sit ku ei oo mitään tekemistä koko päivänä niin en tee _mitään. :D

      Poista
    5. Aaargh tää on niin totta! Siis, vapaapäivä on tarkoitettu hölläilyä varten, mutta sillonha ois just sopivasti aikaa tehä helvetisti kaikkea hyödyllistä (jolloin levolla ei jää aikaa.) Mut sit jos vaan makaa, niin arki menee sit taas kahta kauheemmassa kiireessä kun ei oo hoitanut viikonloppuna mitään, sillon kun aikaa ois ollut! :D pitäs varmaan tehdä silleen just, että tähän kellonaikaan mennessä kaiken kuuluu olla valmista, sitten makuunin kautta sohvalle nakottaan leffaa kattoo ja irttareita syömään. Balance, my worst enemy.

      Poista
  3. Mulle tupsahti vapaapäivä (loppuviikko mukaanlukien) kun mursin eilen varpaani. Pitäs vain olla levossa ja välttää varpaan ylimäärästä taivuttelua, mutta ei. Oon vaan siivonnu kans kotona ja kulkenu täällä ees taas muka välttämättömiä hommia tehden ja samalla valitellu kipeää varvastani. Kun ei vaan osaa olla tekemättä mitään ja istua soffalla löffäillen :D kohta varmaan löydän itseni saliltakin.....

    VastaaPoista
  4. tunnistin itteni! :D tää on kamalaa

    VastaaPoista
  5. Tuo imuri on paska! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kieltämättävälillä tuntuu että tehokkaampaa jälkee sais imemällä pillillä lattiaa :D

      Poista
    2. hahahah, mullakin on sama imuri, ostin koska oli halpa. mutta joo kieltämättä paska :D

      Poista
  6. Aivan kuin olisit kertonut minusta. Muutin kuukausi sitten poikaystävän kanssa samaan kämppään ja huh tätä imuroimisen, tiskauksen, pyykkäämisen, järjestelyn ja puunaamisen tarvetta. Koeviikolla on ollut kivasti aikaa, kun päästään aikaisemmin pois (olen lukion toisella), niin kerkeää vähäsen laittaa paikkoja kuntoon, vaikkei jaksaisi.
    Ihan mahtavaa...

    VastaaPoista
  7. Ihan ku mä... voi huoh. En vaa pysty muuttumaan! Hitto jos mä saan joskus lapsia nii joko vihdoin höllään vähän tai sit stressaannun kuoliaaks.

    VastaaPoista
  8. Mut toisaalta se on ihan tajun rentouttavaa ja luo sellasen mukavan elämänhallinnan tunteen ku tavarat on paikoillaan ja paikat kiiltää jne. :D Ainaki mulla, ehkä oon sit outo.

    VastaaPoista
  9. Tämä! <3 ihana etten oo ainoo!

    VastaaPoista
  10. Mulla kans päivät menee 8h töissä ja vähintään 4h tallilla, yritäppä tässä olla kun ekaa kertaa neljään vuoteen on kahden viikon kesäloma. Öö?!

    VastaaPoista
  11. Tuttu tunne, oon just samanlainen, mut tietenki se menee niin, että arkena kun sit pitäis jaksaa, nii mä nukahdan pystyyn :D
    veeruskancarpediemblogi.blogspot.fi

    VastaaPoista
  12. Mie huomasin ittelläni, että kun muutin omaan huusholliin, joka on isompi kun oma perseenala, tuli samanlainen paniikinomainen tekemisen tarve! Ei mua ennen mitkään kasvimaat kiinnostanut mut kappas vaan, kevät kun tuli oli tää perse pystyssä perunaa istuttamassa ja tomaatteja kastelemassa. Ja nyt syksyllä sitten imurin kanssa saa kävellä koko ajan, koirat kun kantaa hiekkaa sisälle. Itte pystyn rentoutumaan, kun rupean neulomaan. Mutta silloinkin tulosta on tapahduttava just heti nyt, mielummin jo eilen...

    VastaaPoista
  13. Mä olin joskus tommonen pakkohöösääjä, imuroida piti joka päivä ja piti tiskata ja tehdä sitä ja tätä ja tota. Oli vapaata tai ei.

    Mä jo aiemmin johonkin kommentoin, että aina ei ole pakko jaksaa ja joskus voi tehdä ihan mitä haluaa. Esim. yks vp meinasin mennä aamulla herättyäni salille. Nukuin jotain 8h mutta silti oli kaamee koomaväsymys, niin päätin etten mene nyt vaan huomenna ja jäin sohvalle pelaamaan nintendoa. :D Sit menin seuraavana päivänä ja vedin energisen ja hyvän treenin.
    Jos se tekeminen oikeesti josku on semmosta syön ennemmin vaikka kilon paskaa-pakkopullaa, niin ÄLÄ TEE. Se on ihan normaalia ettei aina jaksa, ja se on myös ihan hiton sallittua joskus antaa periksi itselleen ja olla tekemättä mitään mitä ei halua. Ei nyt täysin huithapeliks tarvii heittäytyä, mutta joskus. Ei se tee susta laiskaa ja huonoa ihmistä jos et aina oo perse pystyssä siel kasvimaalla tai imurininjana hillumassa, ei siitä tarvii potea huonoa omatuntoa jos joskus ottaa vaan chillisti.

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!