HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

keskiviikko 6. marraskuuta 2013

parasta ennen?

Vaikka mä oon aika höveli syömisteni kanssa ja leipä saa tippua asfaltille seittemäntoista kertaa ennen kuin pohdin kannattaako sitä syödä, niin siitä huolimatta ruokien päiväykset on mun hysterian kohde. Järki sanoo että haloo, ton voi ihan hyvin syödä, niin silti mä pelkään saavani jonkun ebolan ja stafylococcus aureuksen kuivasta leivästä.

Mä ymmärtäisin hyvin, jos joskus mua olisi jogurttipurkissa odottanut ylläri tai olisin saanut sen hyppykupan pilaantuneesta maidosta, mutta ei. Jos ruoka jää pöydälle pariksi tunniksi tai viilissä oli eilen parasta ennen -merkintä, se on hyvin nopeasti matkalla molokkia. Olen ennemmin nälässä, kuin syön päivääkään yli päiväyksen mennyttä rahkaa.

Huvittavinta on se, että en ole muuten millään tavalla neuroottinen ruuasta ja sen laadusta; kaikki lattialle tippunut on ihan syötävää ja söisin varmaan ruokani, vaikka joku eläin olisi siitä käynyt osansa jo mutustelemassa. Ulkona syödessä jos joku itikka heittää veivinsä mun ateriaani, niin ei muuta kuin itikalle kyytiä ja lusikalla ruokaa naamaan. Tai jos kummipojat maistavat jotain josta eivät pidä ja sylkäisevät pöydälle, niin kyllähän minä sen syön. Voin juoda samaa juotavaa kolmenkymmenen talmasuun kanssa samasta pullosta ilman inhon väristyksiä, mutta huomisen päivän jauheliha saa mut aivan sekaisin ja pelkäämään tappajainfektiota.

Ja vaikka mä tiedän, että parasta ennen -päiväykset ovat liioiteltuja ja ruoka todennäköisesti syötävää (toki ruuasta riippuen) vielä useita päiviä, niin silti. Muistan kun talouskoulun opettaja kehoitti käyttämään maalaisjärkeä ja haistamaan ja maistamaan ruokaa; jos se on aivan normaalia niin sitä voi syödä, vaikka päiväys olisi toissapäivänä mennytkin umpeen. JA SILTI MÄ SEKOILEN! Mäkin olen järki-ihminen, mutta joku eilispäivän kananmuna aiheuttaa mussa suurta huolta erilaisista suolistovaurioista.

Olenko ainoa, vai myöntääkö joku muukin olevansa päiväyshysteerikko?

Just ja just uskalsin.



45 kommenttia:

  1. Meillä on mun poikaystävän kanssa ongelma että ostetaan aivan liikaa ruokaa jota ei saada syötyä ja kappas sitten tuleekin päiväykset vastaan ja mä oon kanssa tosi tarkka etten voisi syödä päivääkää vanhaa jogurttia tai rahkaa.. Siksi yleensä se meneekin niin että otan kylmästi roskapussin ja marssin jääkaapille ja heitän sieltä kaikki päivänki vanhat pois! Ja täähän on ihan kauheeta rahan ja ruoan tuhlausta - joka on outoa sillä muuten oon ihan älyttömän tarkka mun rahan käytöstä!

    VastaaPoista
  2. Just tänään lensi roskiin rahka ja jugu missä oli 4.11. En mä voi syödä niitä! Vaikka mä olen useaan kertaan yrittänyt ja hoen itelleni "ei täs oo vikaa, se on yks päivä, ei se rahka tiedä mitä kello tai et vuorokausi vaihtu!" niin silti siihen tulee mun päässä joku outo maku/se oudon vetistä/siin on jotain ihmeellisiä klimppejä ja sit alankin jo miettimään et tulee joku kamala ripuli ja ruokamyrkytys ja ties mitä kuolemantauteja ja sit koirat saa lopun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaha voin niin samaistua xDDD jotenki se mieli tekee tepposet ja tuntuu että ku nielasee ni joku outo asiaankuulumaton sivumaku sieltä tulee ja valtaa suun tai klimppi klömppinen xD vaikka kuinka yrittäis tsempata ja meditoida että "ei siinä mitään vikaa ole" :D

      Poista
  3. Mä katon kyl kaupassa päiväykset, etten osta mitään mistä päiväys on menny jo tai menee tyyliin huomenna. Sen jälkeen unohdan koko päiväykset, ja monta kertaa oon syöny jonku viikon "vanhan" jugurtin ja sitten joku perheenjäsen ihmettelee et mihin se vanha jugurtti katos. No parempiin suihin, mihis muuallekaan :D Että joo, en todellakaan stressaa päiväyksistä, ja leipäkin on syömäkelposta vaikka kuivana korppuna, kunhan ei oo homeessa. Juustot taas menee vaikka olis homeessakin, homeiset kohdat vaan veitsellä pois ja puhtaat osat voi syödä :D En nyt tietenkään mitään pilaantunutta tietoisesti ala syömään, että jos maito on vihreetä tai jauhoissa ötököitä niin kyllä ne sit lentää roskiin, mutta tosiaan, jos ei haise tai näytä pahalta niin kyllä mä syön.

    VastaaPoista
  4. Oon vähän epäluuloinen jopa niiden ruokien suhteen, joiden päiväykset ei vielä paukukaan. Meidän äiti kyllä heittää vaikka viikon vanhan ranskankerman lihapataan ja hotkasee yön yli hellalla viilenneen hernekeiton eikä siitä mitään ole koskaan tullut. Mä oon, kuitenkin, vähän neuroottinen. Oon maistavinani päivän vanhassa maidossa happaman sivumaun jne. Jos yrittäis päästä vaan yli...

    VastaaPoista
  5. Jostain syystä ostan kotiin pikkujugurtteja, vaikka tiedän ettei niitä tule syötyä ajallaan. Poikaystävä onkin sit vetänyt näitä jugurtteja joissa päiväys mennyt kuukausi sitten. Ja joo, niitä kyllä mun kaapista löytyy...

    VastaaPoista
  6. Mä olin ennen kanssa aika neuroottinen pilaantumisen suhteen, mut nykyään kun asun omassa kämpässä ja ruoat ostetaan omalla rahalla niin oon paljon rennompi päiväysten suhteen. Liha on tietty asia erikseen, ja sitä en ala "käytä ennen" päivän jälkeen syömään, mut esim. kananmunat menee viikon-kaks vielä päiväyksen jälkeen, kunhan on ollu jääkaapissa, jugurtti, rahkat sun muut menee kyllä vielä viikonkin päiväyksestä, leivästä en katso ikinä päiväystä, niitä syön kunhan ei oo homeessa. Kuivat leivät vaan paahtimeen ja ihan tuoreen makusta :D
    Ja sit kans yks mitä oon ihmetellyt, kun kaveri heittää aina maidot/jogurtit sun muut pois kun on ollu avattuna just tasan se 5 päivää, mut puolet ois vielä jäljellä. Mä ainakin ihan hyvällä omatunnolla ja ilman mitään jälkiseurauksia pidän jugurtteja ja maitopurkkeja avattuina yli 10 päivää :D kunhan maistuu normaalilta eikä oo mitään klimppejä nii ei ne pahaks oo menny. Mun mielestä on kauhiaa ruuan tuhlaamista näin köyhälle kyl heittää ihan syötävää ruokaa veke vaan sen takia että PARASTA ennen päiväys on menny :ppp

    VastaaPoista
  7. Kai tiedät että "Parasta ennen" ja "Viimeinen käyttöpäivä" on eri asia? :o

    Parasta ennen-merkintä sanoo just sen pitä siinä lukee: Se tuote on parhaimmillaan ennen päivämäärää, mutta syötävää muutama päivä jälkeenkin, kun taas Viimeinen käyttöpäivä on sitä, ettei sitä voi syödä enää päiväävään sen päivämäärän jälkeen? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Epäilemättä hän tietää.

      Poista
    2. Kiitos Johanna, kyllä todellakin tiedän. :D Silloin täytyy kyllä olla ongelmia luetun ymmärtämisessä, jos niitä kahta ei erota. :D

      Poista
  8. Itselläni on ihan päinvastoin :D
    Olen juurikin se kaveriporukan rentoilija "noo, hyväähän se jauheliha vielä kolmenkin päivän jälkeen on. Ai noi kaks viikkoa sitten vanhenneet kananmunat - ei niissä mitään ole!" ja muut yökkivät vieressä.
    Toisaalta itsehän en koske enää ruokaan, jos se tipahtaa lattialle tai näen siinä jotain ällöttävää..

    Meistä tulis hyvä tiimi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, munatkin säilyy hyvinä päiväyksen jälkeen vielä ties kuinka kauan.
      Jotenkin huvittavaa ettei päivän "vanhaa" jugurttia tai leipää voi syödä. Ihan kun kellon lyödessä puoltayötä ruoat alkais kasvattaa kamalaa homerihmastoa. :-D

      Poista
  9. Jos leivässä on vähän hometta, jonka voi rapsuttaa pois, mä syön sen. Jos maito maistuu ihan normaalilta ja siinä ei ole klimppejä, mä juon sen. Eikä mulla ole ongelmia juoda samasta pullosta/lasista/mistä vaan muiden kanssa. Jos pystyy pussamaan ja työntämään kielen toisen kurkkuun (mistä itse en henkilökohtaisesti pidä) niin kai sitä pystyy juomaan myös samasta mistä toinenkin. Älkää käsittäkö väärin, mä en suinkaan pussaile kaikkia keiden kanssa samalla pullolla käyn :)

    VastaaPoista
  10. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  11. Mulla menee aivan päinvastoin ! En millään suostu heittämään ruokaa pois. Oli se sitten lihaa, josta on se viimenen käyttöpäivä menny päivä tai pari sitten tai yli vuoden vanha säilyke, meitsi syö sen. Vaikka ruoka olis ilmiselvästi pilalla! Leivästä vaan sitten nypitään isoimmat homeet pois ja härskiintyneen rasvan voi leipoo johonkin taikinaan, jossa se ei niin paljoa maistu. Ihme etten oo vielä kuollu :D

    VastaaPoista
  12. Isä syö helposti liedellä yön yli olleen lihapadan, ja ei se kato onko kinkkujen päivämäärä ollut melkeen viikko sitten, kun haisee normaalille, eikä näy mitään merkkiä homeesta niin sille kelpaa. Koirallekkaan ei saa antaa vanhempia ruokia ku isä syö ne mieluummin :D ja ei, sillä ei ole kertaakaan ollut ripulia, tai oksennusta tullut sen takia, että ois melkeen kakski viikkoo vanhaa ruokaa syöny!

    VastaaPoista
  13. No mulle on jääny kyllä vähän traumoja, enkä välttämättä uskaltais syödä yhtäkään päivää "vanhaa" ruokaa enää. Kerrankin ostin valtsusta -30% jauhelihaa, jonka päiväys olis mennyt umpeen seuraavana päivänä. Noh seuraavana (viimeisenä) käyttöpäivänä heitin just jauhelihoja pannulle, kun huomasin tummentuneita ja vihertäviä kohtia. Lensi samantien roskiin se paska.

    VastaaPoista
  14. Mä oon meillä hövelimpi päivämäärien suhteen, mutta poikaystävää ahdistaa kaikkien muiden ruokien päivämäärät, vaan ei maidon. :D En tiiä, mitä se olisi sanonut, jos olisi nähnyt meidän kuukauden päivät jääkaapissa hengailleiden porkkanoiden ulkomuodon ennen pesua ja huonojen kohtien poisleikkaamista, mutta hyvin mää ne heittelin keiton sekaan tänään!

    Musta on kyllä jännä, kun ihmiset ahdistuu yön yli huoneenlämmössä seisseestä ruoasta. :o Me ainakin tehdään sapuskat joskus klo 17-19 välillä, eikä monet ehdi millään jäähtyä nukkumisaikaan mennessä, jolloin niitä ei myöskään voi laittaa jääkaappiin! Partsillehan ne toki voisi laittaa, mutta yleensä ne jää kattiloissaan/uunivuoissaan pöydälle odottelemaan, mistä ne sitten siirretään aamulla jääkaappiin. Ja hyvin ollaan elossa! (Kun siis niitä ruokiahan ei voi laittaa esim. muovirasioihin, joissa ne jäähtyisivät nopeammin...)

    VastaaPoista
  15. Meikän poikaystävä on just tollanen päiväysorja tuoretuotteissa. Siitä tulee ihan vainoharhanen maidon kanssa jos päiväys on menny yli, väittää aina että se maistuu ihan oudolle vaikka ihan juotavaa onkin. Mutta sitten kuivatuotteita se voi syödä vaikka ois menny vanhaksi "20 vuotta sitten" :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ihan ku mä :D maistuu loistavasti siihen asti, kunnes luen purkin kannen ja YHTÄKKIÄ maku on jotenkin eltaantunut........

      Poista
  16. itse taas köyhänä opiskelijana en ole niin tarkka :D vähän homehtunu leipäki kelpaa syötäväksi kun nyppii vaa home kohdat pois, maku ei oo mainio mutta täyttää ainakin mahan paremmin ku tyhjä :D

    VastaaPoista
  17. Kaveri söi illallisella haljenneen tomaatin. Tasan kuuden tunnin kuluttua se heräsi ja juoksi kylppäriin, jonne se pyörtyi! Vatsa ihan sekaisin ja kuumetta. Sen avopuoliso ei ollut kipeä missään vaiheessa, joten suurimmat epäilykset kohdistui kyllä siihen tomaattiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ne oireet olis tullu jo aikasemmin

      Poista
  18. Meillä mies on ylihysteerinen päiväysten kanssa. Mulla ei mitään ongelmaa.
    Sitten se on ihan paniikissa kun keittelen viikon vanhasta maidosta vaikka lättyjä "siis onko nää nyt tehtu siitä vanhentuneesta maidosta?! OMG!" ja minä sujuvasti valehtelen ostaneeni maidon juuri eilen.. :)
    eu.hun kun mentiin, munien myyntiaikaa lyhennettiin 3vkoa. Eli niitä voi ihan hyvin syödä päiväyksen jälkeenkin :)

    VastaaPoista
  19. Mua ei taas ärsytä mikään muu enempää kun tällanen asia. :D Siis usein jugurtti yms tommonen hapan ei mee tosiaan pilalle kun tyyliin viikko parasta ennen päiväyksen jälkeen, joten siihen saakka voinkin sitten niitä syödä. :D Tosin mulla ei ruoka mee päiväysten yli, koska en koskaan osta ruokaa yli tarpeen. ;)

    VastaaPoista
  20. On ihan järjetöntä miten maailmassa heitetään ruokaa pois MYÖS siksi, että ihmiset ei tajua parasta ennen-päiväyksen merkitystä tai jos tajutaan, niin ei viitsitä ajatella järjellä. Kananmunat säilyy moniamonia viikkoja sen jälkeen, ja siinäkin on ihan toiset keinot miten tietää vanhentuneen munan. Sama raejuuston ja jogurtin kanssa. Vittu että vituttaa.

    VastaaPoista
  21. En ole varsinainen päiväyshysteerikko mutta kaikki muu (elämää ruuassa/jonkun toisen juomalasi/ruuan lattialle tippuminen tai päivän huoneenlämmössä olo/likaiset kädet leipää syödessä/ravinnon kärsinyt tai kulahtanut ulkomuoto...) aiheuttaa kyllä sellaisia kauhunväreitä että todennäköisimmin en uskalla syödä.

    VastaaPoista
  22. http://fi.wikipedia.org/wiki/Aflatoksiini

    VastaaPoista
  23. Mäki olen aivan hysteerinen päiväyksien kanssa! Tiukkaa tekee syödä vaikka päiväys olisi samanapäivänä ja välillä vaikka päiväys olisi huomenna! :D Leipää en yleensä syö ku maksimissaan kaks päivää. Töissä huvittaa kun työkaverit syövät yli viikonkin vanhoja jogurtteja yms itsellä tekee iha pahaa ajatellakaan että söisin semmoista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja kananmunat myös kuuluu siihen joukkoo josta oon aivan sekopäisen hysteerinen. Kaikki aina sanoo et kyllä sen haistaa kun ne on vanhoja, mutta ei mä en voi ees pahimmassa painajaisessa käyttäväni jos päivämäärä on menny!

      Poista
  24. Kaverini oli joskus Valiolla töissä. Kuulemma samasta erästä ne jugurttipurkit, jotka menevät Venäjälle, päivätään yli viikonkin verran pidemmälle kuin Suomessa myytävät. Eli esim. suomiversioihin 7.11. ja venäläisiin sitten 14.11… Jotenkin tämä madalsi kynnystäni syödä vähän "vanhempiakin" tuotteita hyvillä mielin, jatkossa luotan nenääni! Joku tuotehan voi olla pilalla jo ennen parasta ennen-päivää, jos säilytyksessä on vaikka sattunut joku moka tms.

    Muut ne jutut, mitä kuulin Valion tehtaan touhuista, on vähän pistänyt miettimään…
    nimim. Ei enää koskaan Puffet-jäätelöitä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä haluun kuulla miksi ei enää Puffetteja?!?! D:

      Poista
    2. Mä haluaisin myös, koska ne on melkee mun lemppari jätskejä. :D

      -M-

      Poista
  25. Kun suoritin hygieniapassin, oli opettajamme varsinainen hysteerikko. Kurssin jälkeen olin kyllä hyvin tietoinen siitä, että joka paikassa on miljardeja pöpöjä, kaikki pitää desinfioida neljän tunnin välein ja ruoka pilaantuu takuulla klo 00:00 viimeisenä käyttöpäivänään ja sen jälkeen sitä syötyään kuolee koko perhe ja naapuritkin. Suomen elintarvikelainsäädäntö on lähes orwellilaisella tasolla, varmaan siitä syystä, ettei mikään firma halua ottaa vastuulleen kenenkään ripuleita.

    Olen itse varsin suurpiirteinen varsinkin maitotuotteiden ja kananmunien kanssa. Jos ne eivät haise tai maistu pilaantuneelle, niitä voi ihan hyvin syödä. Meillä saattaa lauantaina tehty makaroonilaatikko riittää seuraavaan tiistaihin eikä mitään ongelmaa! Jos maistuu vähän hassulle, niin lisää ketsuppia päälle :-D

    Saas nähdä mitä mielipiteilleni tapahtuu kun pääsen mikrobiologian labraan tutkimaan kuinka listeria kasvaa...

    VastaaPoista
  26. Täältä löytyy myös yksi hysteerikko!

    Olen bakteerikammoinen muutenkin elämässä ja en mielelläni esimerkiksi syö muiden tekemää ruokaa koska en pysty tarkistamaan ainesosien päivämääriä. Vieraiden luona kahvipöydässä koetan vaivihkaa löytää maitopurkista päivämäärän ennen kuin uskallan kaataa sitä kahviin (joo, tiedän että maito piimii kahvissa jos se on vanhaa mutta silti!). Myös nämä juomat missä sanotaan että kestää avattuna muutaman päivän (tuoremehut sun muut) - en pysty juomaan sellaisia jos en tiedä tarkalleen milloin ne on avattu. Jos mieheni on jättänyt leiväntekohommissaan juustot ja kinkut pöydälle ja löydän ne muutamaa tuntia myöhemmin - kaikki roskiin.

    Mun tapani on varmasti paljon rasittavimpia miehelleni kuin minulle - jos hän on valmistanut vaikka illallisen ja tulen kotiin, rupean heti kaivelemaan roskiksista kääröjä ja tutkimaan päivämääriä. Tosin tämä on jo ihan arkea meillä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitäisiköhän sinun työstää tuota ongelmaasi... kuulostaa, että vika ei oikeasti ole ruoassa vaan jossain aiemmin kokemassasi jutussa, jonka takia olet neuroottinen tuollaisesta.

      Poista
  27. :DDD just tänään leivoin mokkapaloja mamman luona, ja heitin päälle strösseleitä. Syötiin tyytyväisenä ja kun aloin siivoomaan niin vilkasin strösselipurkkia, viimeinen käyttöpäivä vuonna 1994 :Dd en tajuu miten on mahdollista, isovanhemmat kuitenkin useempaan kertaan muuttaneet tossa välissä jne, mutta joo, hyvää oli ja ihan terveitä ollaan vaikka strösselit olikin vanhempia kuin minä itse...

    VastaaPoista
  28. Kananmunat säilyy kauan kunhan välillä kääntää ne toisinpäin. Siellä munassa oleva ilmakupla aiheuttaa pilaantumisen. Mutta jos sitä kääntää välil ei Se ilmakupla synny:)

    VastaaPoista
  29. Voi, et ole yksin :D Toinen päivämääräneurootikko ilmoittautuu!

    VastaaPoista
  30. Luottakaahan siihen nenäänne ja makuunne. Sellaisia perusohjeita:
    Hapantuotteet avaamattomina: helposti viikko vielä syötäviä _hyvänmakuisina_.
    Maito, kerma ym.: pari päivää, jos haluaa pelata varman päälle. Pidemmällekin pääsee, mutta maku voi jo muuttua, mutta ei olla vaarallista.
    Leipä, juusto: home estää syömisen.
    Liha: jauhelihan kanssa ei leikitä, se pvm on jämpti. Sisäfileen tai muun kanssa yksi päivä, kunhan ovat maustamattomia tai miedosti suolattuja.

    Marinadit menevät herkimmin pilalle, vaikka ne suojaavatkin taas itse lihaa.

    Liika neuroottisuus ruoan kanssa vahingoittaa sinua, läheisiäsi, taloutta, maataloutta, tuontia, vientiä...

    Ja se tärkein: OSTAKAA SEN VERRAN MITÄ TARVITSETTE PÄIVÄMÄÄRIEN RAJOISSA. Ei tarvitse stressata päivämääristä kun tiedätte käyttävänne tuotteet ennen parasta ennen -päiväystä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä :). Mua ei bakteerit kammoksuta, ei me oltaisi elossa ilman tarpeellisia bakteereja ja saa sitä puolustuskantaa vielä vähän paremmaksi jos penskana syö multaa ja laittaa tutin suuhun vaikka olisi tippunut lattialle. Se on hassua kun poikaystäväni on taas pikkusen neuroottinen bakteerien suhteen ja jos vaikkapa vastapestylle lattialle tipahtaa leipä, niin sitä ei voi enää syödä. Tämä on musta hassua.

      Mua ei haittaa ollenkaan vaikka syön samalta lautaselta koiran kanssa, koiran suun bakteerikanta on tosin paljon suurempi kuin ihmisen, mutta en mä välitä. Olen tosi suuripiirteinen ja dyykkailin tyytyväisenä leipää yms. vaikka parasta ennen päivämäärä olisi jo mennyt viikkoja sitten. Musta on ihan ok syödä porkkanaa, jos leikkaan pilaantuneen osan pois ja syön ilman miettimistä yön yli seisseen ruoan. Mutta jos jauhoissa on toukkia yms. niin sitten tulee niin suuri yökötys että ei mikään siivilöinti auta. Noh lihaa en syö, mutta koirankaan kanssa en päiväyksistä ole ihan mahdottoman tarkka, kun kerta koira luonnossakin söisi aivan mielellään hivenen vanhaa lihaa. Tietenkin sekin vaikuttaa asiaan että koiruus on nirso, ja barffaan enkä syötä kypsennettyä lihaa, mutta jos parasta ennen päiväys olisi ollut toissapäivänä niin en stressaa asiasta, jos koira ihan tyytyväisenä syö sitä. Enkä koe olevani eläinrääkkääjä ;).

      Kuitenkin marsun tai pupun kanssa olen tarkka että pesen huolella omput ja porkkanat mutta itse en välitä pestä niitä vaikka tahmatassut olisivat koskeneet niihin kaupassa ;D... noh enpä ole mitenkään sairastunut suuripiirteisyyteni takia :D. Muutenkaan en ole mahdottoman tarkka bakteerien suhteen, vaikka toki pesen käteni ennen kuin teen salaattia yms. ja tietenkään en sekoita samalla haarukalla omaa ruokaani kuin koiran lihaa (tietty siis pesen välissä huolella)...

      paatosta :D. Mutta en tosiaan ole rahankaan takia tarkka... ja mielelläni dyykkaisin edelleen, mutta kun kaikki kauppojen roskikset on nykyisin lukkojen takana, mikä on minusta järjetöntä. Eihän sitä paitsi roskiksiin heitetyt ruoat ole enää kaupan omaisuutta... todella typerää, kun miettii miten valtavia määriä ruokaa heitetään hukkaan länsimaissa. :(

      Poista
  31. Bingo täällä! Nuorempana olin vielä hysteerisempi päiväysten kanssa, nykyään saatan jo laittaa päivällä parasta ennen-päiväyksen ylittänyttä maitoa kahviin.
    Voi vaan kuvitella minkälaisen kohtauksen sain pari vuotta sitten, kun olin lastenvahtihommissa ja hirveän nälän yllättäessä lämmitin nopeasti jääkaapista maksalaatikkoa itselleni. Lapioin vatsa kurnien nopeasti puolet annoksesta suuhun, kunnes vasta edes maistoin jotain. Kamala maku, ja ei kun vilkaisu maksalaatikkopakettiin. Viimeinen käyttöpäivämäärä kaksi viikkoa sitten. Ou. Mai. Kaad. Vietin seuraavat puoli tuntia vessan lattialla sormet kurkussa, yrittäen oksentaa kaiken sen pilaantuneen ruuan ulos mahalaukustani. En onnistunut. Lapset kilju oven takana.
    Arvaa vaan, tuliko edes viikon kestävää oksennusripuliruokamyrkytystä siitä maksalootasta? No ei tullu ees maha kipeeksi.
    Sen jälkeen ymmärsin, että ehkä siihen kaksi päivää vanhaan maitotilkkaankaan ei kuole.

    VastaaPoista
  32. Minä luotan näissä nenään ja makuun,näköön.Viime Suomen reissulla totesin 1kk jääkaapissa avattuna olleen rasvattoman maidon olevan viela saman makuista ja koostumuskin normaali,aamukahviin vain ja ei mennyt maha sekaisin. :D itse olen kriittinen lihojen ja kanan kanssa mutta muuten saatan syödä vaikka viikon vanhaa jugurttia ja juoda vanhaa maitoa jos tuote tuntuu vain olevan "hengissä"
    olen huomannut että täällä Eestissä maito voi piimiä jo reilusti ennen parasta ennen päiväystä,kanafileiden kanssa on ollut myös huonoa tuuria,kylmäketju pääsee ilmeisesti välillä katkeamaan. :S
    -TanjaP

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!