HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

torstai 13. helmikuuta 2014

8 lausetta, joihin heikon näön omaava on kyllästynyt aikoja sitten

Muita silmälasillisia, joita alkaa pikkuhiljaa pännimään ne samat fraasit, joita terävänäköiset laukoo?

1. "Mikset käytä piilareita?"
No siksi koska haluan käyttää silmälasejani ja pidän niitä?! Mitä helvettiä, onko mun kehysmaku niin paska, että täytyy oikein ihmetellä, miksi olen ne päähäni laittanut? Sama ku kysyis "öö miks sulla on tollanen paita, eikä jotain vähän nätimpää?".

2. "Näätkö ton tekstin tuolla ilman laseja, hehhehhe, miten näät lukee ilman laseja, etkö sä tonnekaan asti näe?"- hekoheko-sössönsössö
No enpä näe kovinkaan kirkkaasti! Ja se on pois sulta siksi, koska....?

3. "Paljo noi makso --- eikä, mä en koskaan maksais noin paljoo laseista!" 
Ei perkele, älä sitten maksa! Huvittavaa, että ihmiset kauhistelee jotain kolmensadan laseja, mutta on ihan okei heittää kolmesataa johonkin ihkuun Guessin kassiin ja kantaa sitä ylpeenä olallaan. Okei, joku tonni tai kaksi silmälaseista on aika sekopäistä touhua jo, mutta niin on mun mielestä tonnin laukku tai kenkäparikin. Jos mä pidän päivästä puolet laseja, mä ainakin haluan niiden olevan nätit (ja tästä päästäänkin usein aiheeseen "no mikset käytä piilareita?").

4. "Mikset sä osta Tiimarista niitä halpoja lukulaseja?"
Voi kun ne euron lukulasit auttaisivatkin heikompaan kaukonäköön!

5. "Anna mä koitan sun laseja - EI HITSI mä en nää näillä mitää, vähäks oot sokee!"
Niin no, ne ovat mun lasit ja mun näkökyvyn mukaan tehty, joten olisi se aika ihme, jos hyvän näön omaava niistä avun saisi... JA MÄ EN OLE SOKEA!

 6. "Miten sulla on noin huono näkö?"
Miten sä oot noin ääliö?

7. "Kato tonne, ainiin, et sä näe."
Kiitti kun muistutit, tosi avuliasta.

8. "No ei sun näkö kovin huono voi olla, jos sulla on vaan sen ja sen verran plussaa/miinusta!"
Kuule, kun sen maailman ei tarvitse olla kuin pikkuisen sumea, kun se jo haittaa arkea. 


Joojoo, ei ihmiset pahalla sano tai tarkoituksellisesti halua kenenkään mieltä pahoittaa - mutta kun kymmenen vuotta on kuunnellu "heh heh, rillipöllö!"-tasoista läppää ja "sokeuden" kauhistelua, niin ajoittain tekee mieli repiä silmät päästä. Onko sun näkökyvystä revitty huumoria tai silmälaseja pilkattu vaikka muinoin alakoulussa?



39 kommenttia:

  1. Täö perus: kuimmont sormee? Joo no helvetti kyllä mä ne sormet nään mutten vaan terävästi.

    VastaaPoista
  2. Jooo aina saakeli baari-illan aikana joku haluaa koittaa mun laseja ja sit ne kiertää ringissä noiden lausahduksien saattelemana ja mä saan ne takas aivan mähmäsinä. No nyt en mäkään nää näillä mitään! Ja perus kuinka monta sormee, voitko ottaa musta kuvan nää päässä??

    VastaaPoista
  3. Itellä heittää molemmissa silmissä "vaan" -0,25 (heittomerkit, koska paljon huonomman näön omistavat kettuilivat mulle etten mä muka tarttis laseja ku heillä oli jotain miinusviittä ja kahtatoista) enkä siis tarvii laseja muuten kuin sillon, jos pitää oikeesti nähdä kauas, mutta voi pojat, miten jo pelkästään tommonen heitto teki mun viimesen lukiovuoden syyslukukaudesta yhtä helvettiä, jos erehdyin luokassa istumaan kauemmas kuin toiseks ensimmäiseen riviin. Niitä päänsärkyjä ei tosiaan oo ikävä.

    VastaaPoista
  4. "No kannattiko panostaa laseihin jos on noin hyvä näkö kuitenki?! Eihän joku 0.75 vaikuta mitään!??!?!?!"

    Joo mulla on tosiaan toisessa silmässä plussaa 0.5 ja toisessa 0.75, ja käytän laseja koko ajan. Koska mulla on hajataittoa ja esim. autolla ajaessa ilman laseja kaikki on semmosta kirjavaa massaa. Pärjään kyllä ilman lasejakin ja näen ihan ok, mutta päivän lopuksi särkee hulluna päätä kun silmät joutuu koko ajan korjaamaan sitä mitätöntä pikkuvirhettä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. TÄMÄ. Mulla ei ole hajataittoa, mutta tasan samat miinusluvut silmissä ku sulla, ja OI KYLLÄ, SE -0.75 VAIKUTTAA. Mää en käytä laseja koko aikaa, mutta kyllä huomaa aina tasaisin väliajoin, että päätä särkee ihan hulluna. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja sitä rataa. Koulussa kun vielä olin, niin käytin oppitunneilla laseja, ja nytkin leffoja tai matseja kattoessa. Mua ihan ärsyttää, kun jo valmiiks alan selitellä joillekin uusille tuttavuuksille, varsinkin huononäköisimmille, että "joo siis mullahan on tosi vähän miinusta, mutta..." :D

      Poista
  5. Mulla on ollut lasit vasta kesästä, ja jaan nämä tunnelmat ihan täysin! Kaikkein eniten nyppii, kun jokaikinen kuvittelee mun lasejen sopivan häälle "hei mä näänkin näillä ihan kirkkaasti!!" shit sherlock, niissä on vaan hajataittoa, ni varmaan niillä nyt yleisesti katselemalla nopeesti näkeekin yhtä hyvin kuin ilman laseja. Huoh.

    VastaaPoista
  6. No huhhuh! Onks tämmösiä ihmisiä oikeesti olemassa? :O Mä oon sitä ikäluokkaa jolle silmälasit oli tosi cool. Niitä joilla oli nuorempana rillit pidettiin vähän viisaampina ja kaikki halus kokeilla ja pitää niiden laseja :))

    VastaaPoista
  7. Jes. Ihanaa. Halataan.
    Mä olen niin kypsä tähän... Joskus jätän suosiolla lasit kassiin ja elän sitten vaan sumeassa maailmassa muiden mukana. Aina ei jaksa.

    VastaaPoista
  8. Tutulta kuulostaa..! Mulla on piilarit, käytän laseja ehkä yhden päivän kuukaudessa, mutta jos jostain syystä olen ilman piilareita/laseilla, niin heti joku kysyy että "montako sormea näät"/"näätkö mitä tuolla lukee"/"näätkö sä mut" jne, ja se on _ärsyttävää_. :D Laseja halutaan kokeilla ja sitten alkaa just tuo "sä oot ihan sokee, siis ei näillä nää mitään".
    Ja jos mainitsen, että mun näkö on noin -5, niin kaikki on heti tyrkyttämässä laserleikkausta. "Mee sinne!! Miks kärsit piilareista kun voit mennä leikkaukseen!!" Ehkä en halua/uskalla/en ole valmis? :D Hyvin tutuilta kuulosti nämä kaikki aiemmatkin esimerkit.

    VastaaPoista
  9. Ala-asteella huonossa valaistuksessa epähuomiossa luulin oranssia värikynää pinkiksi.... Kaverin mielestä olisin tarvinnut vahvemmat lasit kun en kerran näe kunnolla. Vieläkin vituttaa, melkein 15 vuotta myöhemmin. :---I
    Toisaalta, kuinka hienot olis värisokeutta korjaavat lasit..!
    Myös se luulo et normaalinäkönen näkee mun laseilla saman mitä ite näen ilman laseja... En ala.

    VastaaPoista
  10. Haha! No mun isällä on huono näkö ja se ei käytä mielellään silmälaseja. Sen mielestä ainut syy siihen on kissat (kissankarva), joka aiheuttaa huonoa näköä ja sit se tässä yks päivä tokasi, että pitää näköjään ostaa isompi telkkari kun ei nää tekstejä. :D Voi isä...
    xoxo Mella

    VastaaPoista
  11. I know what ya talkin' about >.<"

    VastaaPoista
  12. Tutulta kuulostaa ! Mulla on ollu lasit noin 8 vuotta, ja oon vasta viime kesästä saakka käyttäny näitä koko ajan päässä, vaikka mun näkö onkin -4. Yläasteella en käyttäny näitä paitsi sillon ku oli pakko, et näki ees välillä taululle. Nyt vähän harmittaa etten oo käyttäny näitä laseja sillon useemmin, ni ei välttämättä ois näkö huonontunu niin paljoo. Mut nyt tykkään käyttää laseja, enkä anna muiden mielipiteiden vaikuttaa siihen. :)

    VastaaPoista
  13. Mä sain silmälasit kasiluokalla ja käytin niitä aluks vaan tunneilla, että näkisin jotain. Lopulta siirryin käyttämään piilareita koulussa ja kotona laseja, ihan vaan siks kun oli kivaa nähä eteensä ja esimerkiks nähä kaverin kasvot, kun sitä etti väkijoukosta ym.
    Alussa se oli just tollasta "ANNA MÄ KOKLAAN!!!!!!". Joo okei kokeile vaan mut mä en sit nää ilman niitä niin voinko saada ne joskus takaskin.

    VastaaPoista
  14. Kaikki muut postauksessa mainitut kuultu niin monta kertaa, että oksettaa, paitsi "mikset käytä piilareita", ja tätäkään ei oo sanottu vaan siksi, että kaikki sanoo mun näyttävän hassulta/oudolta/liian erilaiselta ilman laseja = mulle sopii paremmin lasit ku lasittomuus :D Silti jaksetaan vittuilla ku oon niin sokee. Mut voinhan sitten muiden kiusaks alkaa käyttää piilareita >:)

    VastaaPoista
  15. aamen. puit mun ajatukset just sanoiks :-D

    VastaaPoista
  16. Word, en olis ite voinu paremmin sanoo. :D

    VastaaPoista
  17. Samaistun tähän kyllä. Ja sit en ymmärrä, kuinka tyhmiä ihmiset voi olla, jos kuvittelee, että silmälasit sais jollain alle satasella. Ok, jotkut ehkä saa, mut se linssin vahvuus vaikuttaa siihen hintaan aika ratkaisevalla tavalla ja se, jos ne on vaikka monitehot yksitehojen sijaan. Esim. mun äiti osti ekat moniteholasinsa, jossa on siis plus- ja miinusnäkö, eikä kehykset olleet ees mitenkään erikoiset tai huippumerkkiä, ja silti lasit maksoi tonnin. Omat lasit maksoi neljäsataa, kaksisataa kehyksistä ja kaksisataa linsseistä, eikä se ollut mun mielestä ees mikään kovinkaan suuri ja ihmeellinen hinta, vaan aika keskitasoa.

    VastaaPoista
  18. Mulla taas kävi yhden kaverin kanssa monesti niin, että kun oltiin lenkillä tai muuta, aina kun sillä ei ollut niitä laseja päässä, mä unohdin ettei se näe kauas ilman niitä ja minä tolvana sanoin varmaan sata kertaa, jotain että juostaan tuolle pysäkille, joka oli varmaan 300 metrin päässä tai että mitäköhän tuossa kyltissä lukee ja se oli melko kaukana... Ja joka kerta se joutui huomauttaa, ettei näe sinne asti ku ei oo laseja... Hups mistä minä voisin muistaa kun itselläni ei ole tuollaista ongelmaa...

    VastaaPoista
  19. Aina kun ollaan yhtään ottamassa kuppia, joku haluaa kokeilla mun laseja. Tähän oon keksiny sellasen ratkasun, että jos vaan ei tarvitse ajaa autoa eli siis itsekin juon, jätän lasit kotiin (en siis omista piilolinssejä). Tällöin lasit ainakin säilyy ehjinä, ja kun näkökyky humalassa nyt muutenkaan ole mikään loistava ni eipä niillä laseilla mitään tee. Mutta toi lasien sovittelu siis vituttaa.
    Siit seurauksena: silloin kun mulla ei oo laseja "HAE SUN LASIT NÄYTÄT OUDOLTA ÄÄÄÄÄÄÄ!", mut sitku ne on taas päässä nii "mikset käyät piilareita?" no koska........

    VastaaPoista
  20. Toi piilareiden tyrkytys kyllä ärsyttää. Ihan kuin ei olisi itse tullut sitä vaihtoehtoa miettineeksi 13 vuoden aikana lasien kanssa...

    VastaaPoista
  21. Toi on niin totta toi "ethän sä ees tarvi laseja ku on niin vähän vahvuutta". Okei eli pitää vissiin olla vähintään +/-3.75 jotta saa laseja käyttää. Itsellä vielä on ns. plusvahvuutta kauas - ei paljoa (+0.5 ja +0.75), mutta kauas katsoessa mulla karsastaa molemmat silmät. Sitäkös on vasta metkaa takoa porukan kalloon, että voi kauaskin olla plussaa. ei voi yhden käden sormilla laskee niitä jotka tulee pätee et plus on vaan lähelle. Kai mää nyt j-lauta ite paremmin tiiän omat vahvuuteni! :D

    VastaaPoista
  22. Aamen! Sitä ihmettelyä ku ostin RayBanin aurinkolasit RUSKEILLA linsseillä enkä niillä aidoilla. Koita siinä sit selittää asian ydintä, ei se väri vaan se että sain omat vahvuudet ja nään jotain :D on myös ilmeisen käsittämätöntä miten silmillä kestää tottua eri laseihin vaikka on samat vahvuudet. Toki, mistä kaikki vois tietää että linssin koollakin on väliä (normilasit puolet aurinkolaseista).

    Nii ja oon kuulema rikas ku voin ostaa "tollei vaan" linssit tai kokonaan uudet pokatki! :)

    VastaaPoista
  23. Mä sain lasit joskus lukiossa ja se oli mulle itselleni alkuun ehkä vähän kriisi kun pelkäsin että kuinka huonoksi tässä näkö menee ja tuli alkuun vähän ahdistava olo että oon koko loppuikäni "sidottu" laseihin. Sit olikin tosi kiva kuulla kaverilta, kuinka hänkin HALUAA silmälasit kun niillä näyttää niin paljon älykkäämmältä. Ja senhän takia mäkin nimenomaan lasit hankin... No, nykyisin suorastaan rakastan lasejani, ja piakkoin on tulossa taas uudetkin. :)

    VastaaPoista
  24. Niin totta! Ite siirryin vuosi sitte piilareihin joita käytän yleensä aina, mutta jos joskus satun piilareiiten sijaan laittaa silmälasit, ni kaikki on kyselemässä "miks sulla ei oo piilarit päässä??!:::00000". Anteeka kaikille etten joka aamu kerkee niitä piilareita päähän pistää.-.-

    VastaaPoista
  25. Tää on niiiiiin totta!! Mulla kans on ollu rillit about nyt 10 vuotta ja edelleen saa kuulla noita.. Mä en esimerkiksi nyt talvisin pysty piilareita käyttää ollenkaan kun ne tuuppaa kuivumaan silmään kiinni ja niitä ei meinaa saada irti, joten pysyttelen tutuissa ja turvallisissa rilleissä. Ja plussana, rillit peittää vähäiset mustia silmänalusia, ilman niitä oon ku panda, vaikka kuinka yrittää meikkaa piiloon :D

    VastaaPoista
  26. Joo, mulla on ollut 3-vuotiaasta lasit ja nuo kaikki on kuultu tässä 18 silmälasillisen vuoden aikana. Mun lasit maksaa vielä yleensä sen 600e (johtuen siitä että mulla on vammasilmät joten linsseihin täytyy tehdä vaikka mitä erikoista), joka on tietenkin suurimman osan mielestä ihan _järjetön_ määrä rahaa tuhlata johonkin noin "turhaan". Tulisivat itse vaikka ajamaan autoa mun näöllä ilman laseja kun toinen silmä ei näe yhtään mitään niin katotaan sitten onko ne lasit niin turhat..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Herranjumala miten sä voit tuhlata satoja euroja johonki noin turhaan ku rilleihin?!?!?! Hei kato tätä mun uutta luiivytonii, sain alennuksesta viidellä sadalla!!!"

      Poista
  27. aina ku satun sanoon, että mitkä vahvuudet mulla on nii samantie kuuluu "sähä oot ihan sokee ethän sä nää mitään!!". nii miksköhän mulla ne piilarit / lasit onkaan..... huoh :-D

    VastaaPoista
  28. Mikset käytä piilareita ? Vittu miten hajottaa toi kysymys. Kai sitä saa käyttää laseja jos tahtoo ja munki näkö vaihtuu nopsaa että ostan vaa halppis laseja ku vuoden päästä joudun anyway päivittää. Ja kaikista kamalinta on se ku joku kysyy (yleesä joku tuttu joka tietää että on silmälasit) että onks noi aidot, onks noissa oikeet linssit vai feikkilasit ? JOO KATO KU MÄ KÄYTÄN PIILAREITA JA SILMÄLASEJA MUTTA LASEJA ILMAN VAHVUUKSIA!!!! Ei oo totta miten hajottaa :D

    VastaaPoista
  29. Ihme yliherkkää väkeä täällä :D Mulla on ollu rillit nelivuotiaasta, eikä oo kyllä koskaa häirinny mitkää kommentit tai se, et ihmiset haluu kokeilla niitä. Kyllä multa saa ainaki kysyä miks en käytä piilareita jos nii kovasti kiinnostaa. Sokeekski saa sanoo ihan vapaasti; jos mulla ei oo laseja päässä ni se ei todellakaa oo kovin kaukana totuudesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. True. Ehkä mä oon vaan liian vanha, mutta en edes tunnista noista kommenteista juuri mitään. Ketä kiinnostaa toisten lasit... Ei niin ketään.

      Poista
  30. A A M E N. Postauksen verran tekstiä sais myös varmaan muistakin laseihin liittyvistä vitutuksista; linssien huurtuminen kun astuu kylmästä lämpimään, sade/sadepisarat, tahrat jotka ilmestyy 0.2sek putsaamisen jälkeen, kun vahingossa sörkkäsee sormensa linssiin ja jää sormenjälki keskelle näköä, kun huvipuistoissa koittaa arvailla pitääkkö vai eikö laseja ja roikkua niissä kiinni ja koittaa tunkea johonkin,,,,,,,

    VastaaPoista
  31. "Hei anna mä kokeilen noita sun laseja! *laittaa lasit päähän* vau hei vittu sä oot sokee! ethän sä nää mitään!" NO SHIT SHERLOCK! miks mulla lasit ois jos mun näkö olis yhtä hyvä ku sulla. Ja et sä noilla laseilla nää samanlai ku minä ilman laseja. Että tää ottaa päähän

    VastaaPoista
  32. Aamen. Montaa noista on kuultu vuosien aikana, kahdeksanvuotiaasta olen lasit omistanut. Nykyisin tosin aina piilarit käytössä, myös kotona. Lasit sen verran vanhat ja vinossa, etten tykkää käyttää (ois kyllä tosin ehkä kannattavaa hankkia uudet), ja sen verran tottunut olen piilareihin, tykkään olla ilman laseja (:

    VastaaPoista
  33. Noi kaikki on niin tuttuja, varsinki se et jengi haluaa välttämättä kokeilla mun kalliita laseja ja mä en mielellään antaisi.. ja sit just se että dah et sä nyt tietenkään näe niillä koska SÄ ET TARVII LASEJA, ääliö.. Ja ehkä silmälasit maksaa, mut hei kuka nyt haluis olla näkemättä. Sitä paitsi silmälasei on kiva käyttää. Mua vasta ihmetyttääki nää tyypit jotka on hipstereinä ostamassa just vaikka mistä henkkamaukasta näitä laseja joissa ei oo vahvuuksia ja sit niit pidetään koska ne on cool. Mä en tajua näitä ristiriitaisuuksia ollenkaan. En.

    VastaaPoista
  34. Mulla oli lasit seiskaluokalta eteenpäin. Piilareita vinguin, mutten koskaan saanu kun mutsi oli nähny jollain tutullaan kun oli silmät tulehtunu piilareista ja pelkäs et mullakin... No sillon ei kyllä ollukaan mitään muita kuin semmosia piilareita mitä sai pitää max 12h. Mun nuoruudessa lasit ei ollu cool ja mä niitä en ees kauheesti käyttäny vaan olin sit ennemmi puol sokee.

    Sitte kun pääsin lukiosta sain faijalta lahjaks lasik-leikkauksen ja lasit hävis sen sileän tien. Siitä on vissiin 12 vuotta kun leikattiin ja edelleen hyvä näkö. Ihaninta oli, kun sai kattoa telkkua kyljellään ilman et ne lasit painaa pahasti naamaa ja menee vinoon. :D

    VastaaPoista
  35. täällä yks Harry Potter tuntee tuskasi. onneks ainakin omat kaverit on sitä mieltä et näytän tyylikkäältä laseissa. vain tyhmät ihmiset oikeasti sanoo jotain noin tyhmää kuin 'oot sä sokee et sä nää et tuol on plaa plaa'. teen kyllä parin vuoden sisällä laserleikkauksen.

    VastaaPoista
  36. Joo jostain kumman syystä moni terävänäkönen tuntuu luulevan et silmälasien käyttäjät on sokeita, ei siis todellakaan nää _yhtään_mitään_, edes hahmoja tai muotoja... niiiiiiiin monesti oon saanu selittää et joo, kyllä mä ne sun sormet erotan ja hahmotan muutenki ympäröivän maailman mut kaikki on vaa nii pirun blurrista ilman laseja :::D Tai sit se ku työnnetää kättä lähemmäs naamaa "nääksä näin lähelle" "entä näin" "sano ku näät tarkasti" vittu get your hand off my face

    terkuin näkö -5

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!