HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

maanantai 10. helmikuuta 2014

Kyllä nuorena on helppoa

Nuoruus on upeaa aikaa; kaikki on niin helppoa ja vanhuuden tuomat ongelmat kaukana edessä. Ollappa aina nuori.

Nuorena kun jaksaa! Nuorena jaksaa opiskella täysipäiväisesti samalla käyden koulua, harrastaen kolmeatoista eri vapaa-ajan aktiviteettia, vieraillen siinä sivussa ystävillään, sukulaisillaan ja tuttavillaan. Kyllähän nuoren ihmisen kuuluu revetä sataan paikkaan, olla äärimmäisen motivoitunut ja kiinnostunut oikeastaan kaikesta ja kunnianhimoisesti tähdätä loistaviin suorituksiin elämän jokaisella osa-alueella. Nuoret jaksaa lukea, treenata, painaa hommia, joustaa ja tinkiä omasta mukavuudestaan, koska sydän on vahva ja luusto kunnossa!

Alle kolmekymppisenä olossa on myös se etu, että nuoret ei voi sairastaa. Flunssat, selkävaivat, mielenterveysongelmat ja rakenteelliset viat kun eivät kosketa nuorta ihmistä, vaan ne ikävät viat alkavat vaivata vasta kun keski-ikä on ohitettu. Onhan se saatanan erikoista, jos terve ja nuori vastustuskykyinen ihminen menee ja saa sen kausi-influenssan - tai vielä erikoisempaa, mikäli vaivana on kuluma, reuma tai joku muu sairaus, joka on hyväksytty vasta viidenkympin jälkeen.

Nuorena on myös vallan ihanaa, kun ongelmat ovat niin pieniä. Suorastaan niin pieniä, ettei kannata edes ääneen mainita. Ei nuorena koetut ihmissuhdeongelmat, erot, pettymykset ja surut ole juuri mitään, koska ne ovat vain nuoren teiniheitukan surkuja ja murheita - kyllä sitten vanhempana tietää mitä oikeat vastoinkäymiset ovat! Kyllähän seitsemän vuoden suhteen päättyminenkin on lasten leikkiä, jos ikä alkaa numerolla kaksi, näin esimerkkinä. Kyllä sitten kirpaisee vanhempana paljon kovemmin! 

Ja kun on vielä niin tyhmäkin! Ja naiivi! On todella mukavaa esimerkiksi erilaisissa virastoissa, kun puhutaan kuin apinalle: "TÄHÄN ALLEKIRJOITUS, MUIS-TAT-KO NI-ME-SI?". Varsinkin kun on nainen! Elektroniikan ostaminen on oikein mahtavaa nuorena naisena. "Osaatkos sää asentaa tän itte.... Kun siinä on ihan kaksi erilaista johtoa, että tuota... Älä laita kieltä pistorasiaan, siinä voi tulla sitten sellainen sähköisku." Ihanaa, kun oma elämänkokemuksen puute ja yksinkertaisesti nuoruuden tyhmyys muistetaan, niin saa vapaasti olla aivokääpiö.

Ainoa haitta nuoruudessa on kauneuden loppuminen, joka häämöttää jo kulman takana. "No, sää oot nuori ja nätti ja hoikka... Noo odotappa pari vuotta!! Kolmelymppisenä on sitten asiat toisin!!! Odota vain!!" No minäpä odotan innolla niitä patalapputissejä ja selluliittiä ja raskausarpia ja liikavarpaita ja tulehtunutta umpisuolta ja räjähdysmäistä lihomista ja vyöruusua, jotka pamahtaa mulle samana päivänä, kun täytän kolmekymmentä.



Onko sua kohdeltu joskus omasta mielestäsi epämiellyttävästi iän takia? Onko ikävää tapahtumaa elämässä vähätelty, onko suorituksesi lytätty iän takia vai onko käynyt niin, ettei työhaastattelussa sua olekaan otettu vakavasti, kun syntymävuosi on tullut ilmi? Jaa tuskasi!

47 kommenttia:

  1. Päädyin eka kertaa pipipäälääkärille viistoistakesäsenä. Se harppu oli kovasti sitä mieltä, että ei mulla oo mikään hätänä, "sä vaan oot siinä iässä". Vaihtu muuten tohtori melko vikkelään sitten.

    VastaaPoista
  2. Näin nuorena naiskuskina kun menen ostamaan autoon varaosia, niin kysymys on AINA "muistatko rekisterinumeroa?"

    Samalla kun poikaystävä tai vaikkapa se jonon edellä oleva setäihminen saa kysymyksen "kerroppa rekisterinumerosi nii katotaan."

    Arr.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä vielä jatkan, pitäs ens kerralla vastata että "no kuuleppa en muista, käyhän tuosa pihalla kattomasa."

      Poista
    2. Jos omistaisin kortin ja auton varmaan vastaisin et "Juu tulin tosiaan omaan autooni itte osia hakeen mut enpä tommosta perusjuttua ku rekkaria muista, et voitko käydä kattoon pihalla.. se on se semmonen punanen pieni (esim.) siinä seinän vieressä, en satu juur merkkiäkä muistaan!!!" Työkaveri kerto et oli soittanu autoliikkeeseen OMASTA autostaan ja pyytäny soittaan ja lupas.. oli sitten miehelleen kertoillu ku ei oo koko viikkona kuulunu soittoo vaikka piti mies oli vastannu "Joo se soitti mulle tänään" MITÄ VITTUA???

      Poista
    3. Vein joskus auton huoltoon ja istuin sitten odotushuoneessa pari tuntia odottamassa, että huolto valmistuu.. Aikani odotin ja kävin välillä kysymässä et koska se nyt on valmis ja koko ajan sain vaan vastauksen et he ilmottaa ku auton voi ajaa hallista pois. Jossain kohtaa iskä soitti, et mikä sielä nyt on ongelmana ku et mee ajaan sitä autoo pois hallista ku se on ollu valmiina jo yli puoli tuntia?! Noh, ongelmana oli se et kukaan ei sanonu mulle siitä vaan ne koki huollossa et ilmotetaan sille, joka auton on edellisen kerran huoltanu vaikka istuin odotushuoneessa 2,5h odottamassa et auto valmistuis.. Hieman tuli sellanen olo, et tänne en tuu enää,et jos on niin vaikeeta hihkasta et nyt se auto on valmis.. :|

      Poista
    4. Tää on niin totta!! Aina ja joka paikassa saan kuulla että "nuorena jaksaa" ja "kun mä olin sun iässä niin menin töihin vaikka missä kunnossa, vähän buranaa vaan" (ihan kun se olis jotenkin hienoa, mun mielestä järkevä ihminen on kipeenä kotona). Ja monesti saa kuulla myös että "mäkin olisin aina halunnut lääkäriksi/ kukkakauppiaaksi/ hevosluiskaajaksi, voi jos mäkin olisin vielä noin nuori niin menisin opiskelemaan" Tätäkään en ymmärrä, miksei sitten silloin nuorena voinut opiskella kun halusi, vaan pitää nuorille aina lässyttää samaa.

      Poista
    5. Vein isäni (tai no, meijän perheen) auton huoltoon ja ne kysyi rekisterinumeroa, enkä tietenkään muistanut sitä... Huomasin, miten se huoltomies siinä katto mua vähän säälivästi ja melkein pidätteli naurua :D Mut puolustukseks pitää sanoo et oli aika uus auto ja vaikee rekkari! Hah.
      Ja kun peruutin autoni pois siitä 'telineeltä' (jooo ei hajuakaan mikä se on) nii en painanut kaasua tarpeeksi ja auto sammui ja lähin siitä sit lopulta kunnon mummokaasulla menemään. Siinä vasta oli näillä huoltamon työntekijöillä hauskaa... :DD "Hehehhe siinä se nuori likka koittaa nyt vaan hehehehe..."

      Poista
    6. Jep, elämä on hienoa kun on vähän päälle parikymppinen ja jumankaude, vielä kuorma-auton kuljettaja! Ku en mä _näytä_ siltä, että tietäisin autoista sen kummemmin. Nii että kiitos ja anteeksi etten minä(kään) näytä stereotypiseltä kuskilta enkä kulje paskasissa työvaatteissa ympäri kyliä :D

      Poista
    7. Hahahhaa joo täälläki päi vähän vahvistettii nuori nainen ratissa -stereotypioita, vein auton korjaukseen ja sain sieltä sit korjauksen ajaks toisen auton käyttöön. Nooh ei ollu ihan handussa tää vara-auton auton hallintalaitteisto ja siinä sit huoltomiesten nähden meinaan ensin ajaa seinää päin, sit koitin saada pakkia päälle noin 5 minuuttia (siis miks pitää olla joku erillinen nappula jota pitää painaa et saa pakin päälle häh, häh ??) ja sen jälkee vielä stögäsin ylämäkeen, josta luonnollisesti lähin moottori kiljuen liikkeelle :DD mahto huoltomiehet saada makeet naurut ku katteli mua paniikissa auton ratissa

      Poista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Ihanaa, et joku avautuu tästä aiheesta, juur meinasin itse omassa blogissa kirjoitella tästä, mut ny ei tartte.

    Joka työpaikassa mihin meen, niin ollaan, että voi kun oot nuori, sähän se jaksatkin tehdä töitä. Ja mee nuoremmakses tekeen sitä ja tätä.

    Eräs vanhus löi mua jopa sen takia, koska olen nuori, niin minua pitää kouluttaa lyömällä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mitä.... ._. kaikea sitä joutuu ikänsä takia kokemaan!

      Poista
    2. Kai löit takaisin?!?

      Poista
    3. En, työpaikalla tää tapahtui. Otin vaan iisisti. Mielessäni kyllä ärsytti

      Poista
  5. Nah, ajattelin tulla nyt vihdoin lätisemään tänne kommenttiboxiin. Oikeastaan ajattelin vaan ilmottaa, että tän kasvavan blogimössömassan keskeltä löysin lopulta asiallisen, suoran ja ennen kaikkea aidon palstan, jossa ei hehkuteta niitä instaweekkejä, kanasalaatteja, uusia paljettitoppeja, eikä turhia kosmetiikkalöytöjä. Aamen. Keep going girl!

    VastaaPoista
  6. _Joskus neljätoista-viistoistakesäsenä sairastuin keskivaikeaan masennukseen. Huoltajat (!!) oli sitä mieltä, että se kuuluu murrosikään ja kaikki mitä tein (en ala listailemaan, mutta kaikkea muutakuin tervettä), on ihan normaalia. Ja olivat kyllä hyvin tietosia vaikeesta lapsuudesta jne.

    VastaaPoista
  7. Olen vanhainkodissa vuodeosastolla töissä ja työ on erittäin kuormittavaa selälle! Olin sitten selkäni takia sairaslomallakin ja jo oli loputon ihmettely kuinka nyt noin nuorella ihmisellä..

    ..mutta minulla on ollut "huono selkä" lapsuudesta asti. Toinen jalka on vähän pidempi kuin toinen, jonka seurauksena lapaluut on myös vähän eri korkeuksilla. Ja selkärankaan tulee näin hienoinen mutka :D

    ja olen siis 20-vuotias

    VastaaPoista
  8. Kaikki menee iän piikkiin ja mitäänhän en vielä ymmärrä mistään, kyllä sitten vanhempana.

    VastaaPoista
  9. Tää oli varmaan sun paras postaus ikinä!!niin samaa mieltä sun kanssa :D

    VastaaPoista
  10. Itse olen ravintola-alan opiskelija ja tiedän aika paljonkin viineistä ja niiden rypäleistä yms. Olen 19 mutta valitettavasti moni luulee minua nuoremmaksi. Kun sitten etsin viime kesänä hyvää viiniä salaattien seuraksi, juoksi myyjä luokseni sanoen et taida itsekkään tietää mitä etsit, alkoholi sekoitukset löytyvät tuolta päin. Kerroin ystävällisesti myyjälle etsiväni valkoviiniä siitä ja siitä rypäleestä sillä tiedän sen käyvän salaattien kanssa yhteen. Myyjä katsoi reippaasti nenänvartta alaspäin ja lähti menemään sen enempää auttamatta. Oikea viini löytyi mutta tuohon alkoon ei huvita enää mennä

    VastaaPoista
  11. Mulla ei oo onneks mitään tollasia kamalia kokemuksia mitä edellä olleilla on, mutta mä en vaan tajua, miksi nuoret joutuu päättämään tulevaisuudestaan niin pienenä, ennen kuin saa ajaa autoa, juoda alkoholia tai tehdä muita "aikuisten juttuja". Silti pitää jo ihan keskenkasvuisena päättää lukio vai amis ja kaikki ei lukionkaan jälkeen vielä tiedä mitä haluaa elämällään tehdä. En vaan tajua :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon niin samaa mieltä. Näin jälkikäteen ajateltuna on sillon yläasteella aivan helvetin nuori kakara ja ysin alkaessa läiskästään päin naamaa, että hei kuule ku nyt pitäis tietää mitä elämältäs haluat ja mitä duunia selkä vääränä vääntää hamaan loppuun saakka.
      En tiedä vieläkään mitä haluan opiskella tai tehdä työkseni ja olen 23v. Moni ei tiedä vielä viiskymppisenäkään!!
      Eniten vitutti se, että päädyin yläasteen jälkeen opiskelemaan väärää alaa, lopetin koulun kesken ja olin isäni mielestä täysin elämässään epäonnistunut luuseri. Haloo!! 16-vuotiaalle on jo päivän vaatteiden valinta tarpeeks hankalaa tai et lähteeks Penan kaa leffaa. Aamen.

      Poista
    2. Niinpä... Mutta onneks aina voi jättää koulun kesken ja vaihtaa alaa, tai kouluttautua myöhemmin eri ammattiin. Mut oon kyllä sitä mieltä itsekin että kauheen nuorena pitäis muka tietää...

      Poista
    3. ee, niin loistava kommentti, kiitos!

      Poista
  12. Nyt tuli sellanen olo et on pakko avautua! Aloitin sairaalassa osastonsihteerinä viime toukokuussa, jolloin olin 18v, olin koko kesän töissä ja jatkoin sen jälkeen sijaisena niin että olen siitä asti joka viikko ollut töissä. Vieläkin varsinkin lääkärit aloittaa kysymyksensä "Osaatkos kattoa.." Joo kuule en oo ollu tääl töissä ku 9kk en osaa yksinkertasintakaan asiaa koska lukiokaa ei oo käyty eheei näin nuori mitään vielä osaa. Hoitajat tekee samaa mutta nykyään harvemmin.. Ja sitten kysellään että no mites se koulu, vieläkö sä opiskelet?? Juu kyllä mä tässä samalla sen lukionkin saan suoritettua vaikean masennuksen ja työn ohella kiitos vaan huolenpidosta.

    VastaaPoista
  13. "On se kamalaa kun lapset tekevät lapsia" sanoi joku mummo kun raskaana olin 22 vuotiaana.

    Edellisessä työpaikassani soitin tekniseen tukeen että saisin apua yhden koneen korjaamiseen. Mies langan toisessa päässä sitten halusi päteä kunnolla ja kertoa mulle miten ruuvimeisseliä käytetään. Koska eihän nuori, varsinkaan nainen osaa pitää sitä kädessä oikein päin??

    VastaaPoista
  14. Ärsyttää töissä välillä semmonen vanhojen setien asenne että koska olet vaaleatukkainen ja nuori, et tiedä mitään. Paras oli kun yks äijä alko meuhkaamaan kassalla jostain peruna-sipuliseoksen hinnasta että "tää on väärin tää on väärin hyllyssä lukee 99c!" mä tulin siihen sit selvittään että "joo mä käyn tarkistamassa" "no kuule mennääs PRINSESSA!" Ai että oli nannaa kun setä hyllyllä jatko samaa meuhkaamista kunnes selitin, että "näissä hintalapuissa kyllä lukee ihan selvästi, että 500g pussi maksaa 99c ja kilon maksaa 1,49€ ja teillä on se KILON pussi." Kyllä oli äijä hiljaa!

    Myöskin nuori nainen vaihtamassa auton renkaita on jotain ihan käsittämätöntä outoa ja ihmeellistä. Kerran joku ihan random äijä tuli siihen et "tarviiks apua?" "ööö..en?", naapurit käyny parikin eri ukkoa et "miks sä vaihdat renkaita" "no siks kun tää on mun auto ja tarvii vaihtaa?" ja paras oli joku jälleen randomi tyyppi mikä pysähty autolla siihen ja kysy ensin että "missä on katuX?" neuvoin sille, ja sit se katteli siinä ja oli et "hei kuule, tarviitko sä apua?" "joo en tarvii tää on ihan just valmis..." Ja ei ole varmasti ollu mikään ulkonäkökysymys että miehet haluaa auttaa kaunista tyttöä kun oon ollu ilman meikkiä tukka jollain paskanutturalla pieruverkkarit jalassa näitä renkaiden vaihtoja suorittamassa!

    Ja sen seurauksena, että jostain syystä mä saan aina kaikki hiton flunssat ja mahdolliset hyppykupat, on mulle mm. entisen pomon toimesta huudettu puhelimessa kun soitin että oon keuhkoputkentulehduksessa että "MINÄ LUULIN TÄNNE TERVEEN NUOREN IHMISEN PALKANNEENI TÖIHIN!!" ja kaikkea muuta "kivaa". Myös selkään mulle tuli jossain vaiheessa sikausein noidannuolta niin sekin oli ihan kauheeta kun ei nuorella ihmisellä voi selässä olla vikaa.

    VastaaPoista
  15. jo ite kans vielä näin teini-ikäisenä saan kuulla isovanhemmilta ja muilta sukulaisilta esim. kun olin eronnut ni vastaus oli "perus teini suhteet. eipä tuo varmaan edes tunnu miltään kun ei teineillä ole niin kehittyneet tunteet" olin siis 17 silloin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ARRRGHGASDGEWAFJN tollaset kommentit ulkopuolisilta on kyllä ihan perseestä!

      Poista
  16. Piti vielä lisäkommentoida, mutta itseä ottaa päähän sekin, että ikä päätellään ulkonäön perusteella tai siis liitetään toisiinsa. Ei mitään merkitystä millainen olet henkiseltä tasoltasi, ku vaan ulkoisesti näytät. Kuka ees on päättänyt, että minkä ikäinen näyttää miltäkin ulkoisen olemuksen perusteella.

    Voi ku sulla on niin kauniit kasvit, siisti iho jne. niin oot varmaan joku 15v.

    Ei tää ny ihan aiheeseen enää liity, mut kumminki :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tähän mulla on kommentti, myös vähän aiheen vierestä. Sama juttu, jos on blondi niin johan joutuu todistelemaan kaiken osaamansa useaan otteeseen. Olen 25, mutta näytän korkeintaan 20-vuotiaalta. Olen kauppatieteen maisteri, ihan normaali fiksu mimmi ja hyvissä töissä, mutta mua kohdellaan yleensä kaikkialla kuin paskaa, koska olen pieni blondi joka ei voi tietää mistään mitään. Asun Keski-Euroopassa maassa jossa ei ole niin paljoa luonnostaan blondeja kuin Suomessa. Ja auta armias, kun ajan autoa. Ajan ihan normaalisti, mutta ulkonäköni ja sukupuoleni vuoksi olen liikenteessä toisen luokan kansalainen ilman oikeuksia.

      Mutta toisaalta. Mikäs tässä on ollessa, ihan sama. Mitäs läksin! :D Tiedän itse kuka olen, ja jos joku alentuu ylentämään itsensä minun yläpuolelleni niin en voi muuta kuin toivottaa tälle ihmiselle onnea valitsemalleen tielle.

      Poista
  17. Olen ollut hoitajan töissä yhteensä 6-7 vuotta, neljä lähihoitajan ja nyt sairaanhoitajan. Silti en 24-vuotiaana tiedä mistään mitään jos olen eri mieltä kuin vanhemmat työntekijät. Ja voi miten monta kertaa olenkaan ollut oikeassa, mutta vanhat ovat inttäneet ettei ole mahdollista.

    Yhden toisenkin mielenkiintoisen asian olen huomannut; jos ei ole lapsia, niin sitten et ainakaan tiedä mitään. Kummasti työkaverit arvostavat sitä 18-vuotiasta äitiä ammatillisestikin enemmän kuin minua, 24-vuotiasta lapsetonta haihattelevaa teiniä. Koomisinta on ehkä se, että nämä naiset jankuttavat miten minun pitää nyt heti tehdä lapsi, kun enhän minä niin nuori enää ole. Hetken päästä käsketään tekemään joku juttu, kun kyllähän sinä nyt nuoremmakseksi menet ja teet. Hassuinta ja ärsyttävintä tässä kaikessa on se, että olen sanonut jo pari vuotta etten tiedä haluanko edes lapsia. Että katsellaan nyt, nyt tuntuu siltä etten halua, mutta en voi tietää miltä tuntuu viiden vuoden päästä. Työkaverit paasottaa vaan vieressä, että "niiiin niiin, kyllä sinä haluat. Haluat haluat kuule!!" Olenko jotenkin epäonnistunut ja epäuskottava jos en hankikkaan lapsia? Siltä tuntuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ootas kun täytät 30! :D
      Ei vaan, itse aina odotin vanhenemisen myötä, että haluaisin joskus lapsia. Nyt on ikää se kamala 30, ja edelleen ajatus lapsista tuntuu täysin vieraalta. Mä en vaan usko, että tuun ikinä haluamaan lapsia. Olen odotellut josko vauvakuume iskis mutta kun ei niin ei. Jo sun iässä musta tuntui samalta, että en tiedä haluanko. Tunne on tosiaan vain vahvistunut vuosien myötä.
      Mutta kun muiden ihmisten on niin hiton vaikeaa hyväksyä sitä. "Ai mitennii et halua lapsia?" "Kyllä sä varmasti kadut josset hanki lapsia!" Anoppi aina säännöllisin väliajoin niitä lapsenlapsia haikailee... "Kyllä te nyt YHDEN voisitte edes tehdä, kyl se YKS nyt menis! Sen vois tuoda tänne sitten hoitoon." Ööö.. Ei ole kyse siitä etteikö yksi lapsi nyt menis vaan siitä etten halua edes sitä yhtä? Plus että mä en a. ala raahaamaan lasta hoitoon 80km päähän ja b. mä en myöskään pidä kovin hyvänä lähtökohtana että tekisin lapsen siksi että saan sen viedä hoitoon.
      Ja nyt on vielä alkanu tulla näitä "sä oot kohta jo vähän liian vanha tekemään niitä lapsia..." Joo, kyllähän ne riskit kasvaa aina sitä myötä mitä ikää tulee, mutta ihanko tosissaan niitä lapsia sen vuoksi pitäis pyöräyttää koska nyt on vielä alhainen riski? Mä kun aina luulin että niitä tehdään siksi kun sellainen halutaan...

      Mielestäni nämä arvostelijat voisivat tukkia turpansa ja olla tyytyväisiä että edes osalla ihmisiä on sen verran järkeä ettei tee lapsia vain siksi koska on "pakko". Mun mielestä se vasta hyvä juttu on jos lapsi on oikeasti haluttu ja saa hyvän elämän jossa sitä rakastetaan, eikä siksi että "pakko oli tommonen räkänokka tohon pyöräyttää vaikkei oikeesti ees kiinnostanu."
      Että paskat oot epäonnistunut, muut on kun tuputtavat tommosta 50-lukuista ajattelutapaa että naisen ainoa elämäntehtävä on lisääntyä.

      Poista
    2. Hei KAIKKIHAN haluaa lapsia! Lapset on ihania ja elämän tarkotus! Ei sulla oo mitään muuta tarkotusta kun punkea jotakin kuolaavia paskamasiinoita tähän maailmaan! On sun tehtäväs tehdä lisää työvoimaa ja oothan sä nyt saatana viallinen muija jos sä et halua olla sidoksissa johonkin pieneen ihmiseen lopun elämääs. Se on parasta mitä voi toivoa.

      Jotkut haluaa lapsia, jotkut ei. Jotkut haluaa koiria, jotkut ei. Jotkut haluaa purjeveneen, jotkut ei. Mutta se on vaan liian vaikea ymmärtää. Varmasti joku vetää kookospähkinän sieraimeensa kun "vertaan lapsia koiraan ja veneeseen" (!!!!!1) mutta asia nyt vaan on niin että kaikki ei halua kaikkia asioita. Joillekin lapset on ihaninta maailmassa ja lapsiperheen arki ihan taivasta ongelmineen kaikkineen, mutta onko se niin helvetillisen vaikea ymmärtää että se ei silti kaikista ole kiva juttu edes ajatuksen tasolla...

      Itse olen 18 enkä tykkää lapsista. En halua pitää serkun vauvaa sylissä, en halua tavata kaverini pikkusiskoa enkä halua antaa naapurin muksulle vauhtia keinussa. En halua. En ymmärrä lapsia eikä ne ymmärrä mua, meillä ei ole mitään yhteistä tekemistä enkä mä yksinkertaisesti ole kiinnostunut sellaisesta toiminnasta. Mutta kun oon näin nuori niin mulle hoetaan samaa, että "kyllä sä vielä joskus haluat!!!!!1 haluathaluathaluat!!!" ja että "sullekin se vauvakuume iskee ja ai että kun saat sen käärön ekaa kertaa syliis!!!". No voi hellanlettas, on se varmasti ikimuistoinen ja ainutlaatuinen hetki mutta mä en haaveile sellaisesta. Joidenkin on se todella hankala tajuta että mä en ole ikinä elämäni aikana leikkinyt edes vauvanukeilla, mua ei vaan huvita. En kiellä sitä etteikö mun mieli vois joskus muuttua, mutta nyt olen tätä mieltä ja olis erittäin mukavaa jos sitä arvostettais eikä vaan jauhettais sitä sontaa että "kyä sää haluut sit sen oikeen ukon kanssa ihanan vauvan jota yhessä hoiatte sit niiiiii"... Just joo. En mä varmaan edes osais olla kamalan hyvä äiti, se ei olis lapsellekaan oikein.

      Niin ja tuo ihana ajattelutapa että kuinka kamalalta vanhemmista sitten tuntuukaan kun ei saa lapsenlapsia... Voi eiiiiii.

      Poista
  18. Mulla on huono selkä ja olen 22. Raskausaikana sanoi lopullisesti itsensä irti ja jouduin toisinaan saikuttamaan. Työkaveri sitten ihmetteli tuplasti minua vanhempana että miten muka näin nuorella voi särkeä että laita villasukat jalkaan ettei veto käy! 😂 Mä epäilen että villasukat olisi mun selän oikonut:)

    VastaaPoista
  19. Miten usein saankaan vähättelyä osakseni jos sanon että niveliin sattuu ja tulehduksiakin on silloin tällöin.. Reumahan on vaan vanhojen ihmisten tauti.. HALOO! Ku ei se ihan niin ole, itse sairastuin 5 vuotiaana.

    VastaaPoista
  20. On toi tosiaan kumma juttu... Oman sairauteni kanssa sain kuulla vaikka ja mitä iäkkäämmiltä ihmisiltä. "Et sä nyt noin kipeä ja väsynyt voi olla nuori ihminen, laiska sä vaan oot ja huomionkipeä". Oivoi.... Muutama kuukausi myöhemmin minulla diagnosoitiin fibromyalgia, krooninen kipujärjestelmän yliherkistyminen eikä vanhemmat ihmiset meinaa vieläkään uskoa että on päiviä jollon pitää kivun takia liikkua kuin vanha rampa kameli tikku varpaassa, ei tiedä mitä paikkaa pitäisi klenkata...

    VastaaPoista
  21. Ei perkele. Kyllähän me nuoret jaksetaan paahtaa eteenpäin! Aina!
    Itselläkin tässä työt ja lukio ja luokankin kaikenmaailman systeemit hoidettavana. Erokin tuli tuossa jokin aika sitten mutta sekin kuitattiin vaan sillä että "nyt sulla sit on enemmän aikaa keskittyä tärkeämpiin hommiin". Just.
    Jaksan toki myös viedä/tuoda pikkusisaruksia ihan joka suuntaan ja kaupassakin käyn jos äiti ei halua mennä sinne ollenkaan/yksin. Tietysti haluan auttaa mutta multa loppuu vuorokaudesta tunnit kesken! Väsyttää koko ajan niin saatanasti että kaikki illat vaan itken samalla kun läksyjä väännän. Viikonloput pitäs olla viihteellä kavereita tapaamassa sun muuta ja jos en jaksa niin sit ihmetellään taas että miten sää et jaksa muka hei haloo! Ja sitten itken koko viikonlopun töissä.
    Isosiskonkin kanssa pitäisi ehtiä pitää yhteyttä sillon kun hänelle sopii. Ja parin kaukana asuvan kaverinkin kanssa.
    Ja jos jollekin sanoo että on paha mieli tai paha olla, se on vaan mun asenteesta kiinni. Että kun mä en vaan yritä tarpeeks piristyä ja ottaa positiivisempaa asennetta elämään. Jotkut neuvoo myös vähentämään töitä ja läksyjen tekoa, mutta miten helvetissä mä pääsen lukiosta ulos tai saan työpaikan pidettyä ja vielä hyvän työtodistuksen jos vaan sluibailen huvikseni koko ajan? Kyllä kavereillekin kelpaa jos sen kahvin tarjoan kun itse ovat niin peeaa koko ajan. Ehkei pitäis enää tarjota.

    Ihanaa että sain avautua. Kiitos.

    VastaaPoista
  22. No mielestäni samaan kastiin menee se että et voi olla elämää nähnyt koska olet nuori, eikä sinulla voi myöskään olla asiat huonosti, koska asut Suomessa........ -.-

    VastaaPoista
  23. ahahhaahha asiaa!!! ihan älyttömän hyvää tekstiä:D!!:D

    VastaaPoista
  24. Oon töissä asiakaspalvelussa. Kollegoinani noin kymmenen kappaletta 30 + / - vuotiasta miestä.

    "Hei kehtaisitksä viiksisiksä tuoda mulleki kahvii kun sä käyt kuitenkin laittaa tippumaan? Sä se olet sellanen touhuaja!!" -anteeks milloin olen ollut kahvimuori ja miks mun pitäis passata, koska olen nuori nainen?

    Kerran sanoin naiskollegalleni, että "mun pitää sit puhuu sulle yhdestä asiasta", johon eräs vanhempi mieskollegamme "Siis mitä sä laitat illalla päälle? Laittasinks mä punaset vai mustat kynnet? Laitanks mä hiukset kiinni vai auki?"
    Sillon vähän kiehahti, mutta tyydyin kuittaamaan sen kommentin vastaamalla, että en ole edes älynnyt ajatella moista, mutta kun sillä näyttää olevan pohdinta päällä niin se varmaan keksii myös mulle asun.

    Ja sitten se kun kertoo jollekin, että on menossa illalla kavereiden kanssa parille, johon kolmekymppiset
    "Kyllä sitä iteki tuli nuorena. Yömyöhään. Aamuun asti aina. Välillä kaks päivää putkeen. Sai kiskoo ihan kaksin käsin eikä missään tuntunu. Nauti vielä kun voit! Nyt ottaa sen pari kaljaa ja seuraavana päivä meneekin sitten sängyssä"
    - Niin siis kuka sanoi, että olen menossa vetämään saavillisen kossua ja jos vaan suinkin, niin jatkaisin mielelläni myös toisen päivän putkeen. Ai niin, sori mä unohdin, että nuoret ihmiset ei voi juoda paria ja mennä ihmisten aikoihin nukkumaan.

    I feel you!

    Inka

    sointusoturi.blogspot.com

    VastaaPoista
  25. No juuu, on kyllä tullut kommenttia ikäihmisiltä. Mun kuulo on 70v.-luokkaa ja saisin kuulemma jopa kuulolaitteen. Tietenkin kun jotkut vanhemmat hlöt tästä saavat tietää (joko niin, että kerron tai sitten että huudetaan yhdessä kilpaa "niin mitä sää sanoitkaa?") niin hirveetä kommenttisadetta, että "no eihän se nyt niiiiiin huono voi olla kun oot noin nuori ja oliks se lääkäri nyt oikeessa ja odotas jos se menee ohi ku oot kerran noin nuori.." Menee ohi? No valitettavasti ei.
    Ja suurin osa näistä ihmisistä ei itekään kuule erityisen hyvin niin luulis että ne ymmärtäis, tekee mieli aina huudella että antakaa nyt jotai sympatiaa hemmetti :D Onneks ihana pappani (jolla on toinen korva kuuro) on parasta juttuseuraa tässä asiassa!

    VastaaPoista
  26. Mua jäi kyrsimään yks juttu mikä tapahtui, kun oltiin joulun jälkeen mummilla syömässä tätien ja serkkujen kera. Sinne tuli äitin serkku (+50) kakkukahveille sen jälkeen kun oltiin syöty. Mä ajattelin sit siskoni ja poikaystäväni kanssa et hei mennään aikasemmin istumaan tonne pöytään niin ei tuu sitä perus meijän suvun hulinaa kun kaikki tunkee samaan paikkaan samaan aikaan, ja istutaan pöydän päätyyn niin päästään sit helposti pois että ihmisten ei tarvi siirtyä toiseen huoneeseen kun meitä väistävät. Kun ei me kuitenkaan istuta siinä niin kauaa.
    Istuttiin siinä sit viis-kymmenen minuuttia jutellen jostaki roskasta ja sit nää muut ihmiset alko valua pöytään kans. Mitä tää äitin serkku tekee? Alkaa pomottelemaan mua, siskoa ja poikaystävää, että meijän täytyy vaihtaa tuoleja koska meillä sattu kahdella kolmesta olemaan paremmat tuolit eikä taitettavat tuolit, mikä hänellä sit taas oli. Ja siksi koska me ollaan "nuorempia niin jaksatte istua huonommalla tuolilla".
    Öö mitä helvettiä, täti-ihminen? Et sinäkään niin saatanan vanha ole, ettetkö sinäkin vois huonolla tuolilla istua. Ei siinä kukaan nauti istumisesta. Ja pitääkö siellä saatanan pienessä tilassa alkaa sit tuoleja heittelee pöytien ja ihmisten ylitse? Muutenkaan oo tilaa, niin eipä se oikeen helpotu sillä, että joku haluaa paremman tuolin ja pitää sitä sitten alkaa venkslaamaan.
    Ja nyt joku varmaan tulee valittamaan että "kyllä vanhempia kuuluu kunnioittaa" ja plaaplaa. No kyllä kuuluukin mut se, että toinen on nuorempi, ei tarkota, et sitä sais kyykyttää ja pompotella, ja arvottaa itsensä sen toisen, nuoremman yläpuolelle, siks et sattuu itse olemaan vanhempi.

    VastaaPoista
  27. Mulle itselleni kävi pariisin lentokentällä kun pyysin apua joltakin että minne mennä niin mua katsotiin kuin hullua ja nauretiin päälle. No löysin sitte omin avuin koneeseen enkä ajatellut kysyä sitten sen jälkeen keltään apua

    VastaaPoista
  28. Täytän kohta 22 vuotta. Oon tehnyt palkallista työtä koulun ohella 16 vuotiaasta ja tän vuoden aikana oon saanut kaksi työpaikkaa lisää. Opiskelen lähihoitajaksi ja teen kolmessa eri paikassa keikkaluontoista hommaa. Välillä siis enemmän ja välillä vähemmän.

    Tänään, kun koululaisilla alkaa loma, kuten mullakin pitäisi alkaa tokaisin yhdessä harjoittelupaikassani työkaverille, joka leikillään katkerana ja kateellisena päivitteli alkavaa lomaa, että "lohduttaudu sillä, että mulla on lomallekkin buukattuna työvuoroja X:ssa". Vieressä oli toinen työkaveri, vanhempi nainen joka tokas mulle kuin pikkulapselle: "SE ON KUULE VAPAAEHTOISTA!" - Ööh, joo, se työ on vapaaehtoista, mutta vuokranmaksu, laskut, ruoka ja eläminen ylipäätään ei mun mielestä ole millään tavalla vapaaehtoista ja KYLLÄ, ME NUORETKIN JOUDUMME TEKEMÄÄN ELANTOMME ETEEN TYÖTÄ. Kohteliaasti pidin kuitenkin suuni kiinni, enkä sanonut näitä asioita mitä päässä sillä hetkellä pyöri.

    VastaaPoista
  29. Tästä aiheesta halusinki lukea ! Hyvä kirjoitus. Samanlaisia tilanteita tulee joka paikassa vastaan. Esimerkiksi koulussa ku siellä ihmiset on huomattavasti itseä vanhempia niin moneen asiaan sanotaan "kyllä sinäki sitten ymmärrät ko lapsia on" entä jos ei halua lapsia? Entä jos ei kiinnosta? Entä jos ihmisellä oliski jotain älyllistä toimintaa aivoissa vaikkei olisi lapsia? Joskus tuntuu että ehkäpä mää nyt vaan istun tässä hiljaa koska oon vaan tyhmä kaksikymppinen ja nuo muut on fiksuja, elämän kokemusta omaavia keski-ikäisiä joilla on niin varaa arvostella nuorempia. Oman elämän menetykset, erot ja ongelmathan on pikkujuttuja, kun kerta nuori on !

    VastaaPoista
  30. Itelle sattu tuossa syksyllä samanmoinen juttu, kun mulla puhkes melko v*ttumainen tulehdus naamaan (näytti ihan aknelta) ja koitin saada aikaa läheiseen terveyskeskukseen. Olin jo siihen mennessä kärsiny siitä parisen kuukautta, kun olin koittanu kotikonstein saada sitä paremmaks. Täti se siellä langanpäässä mussutti "liiku tarpeeksi/juo vettä/syö hyvin/älä nuku meikit naamassa"- paskaa. Ja tottakai, lopuksi vielä "KUN SÄ OLET NIIN NUORI!" (oon 19) Ai enkö mä nuoren ikäni puolesta saa hoitoa? Pitääks mun saada ensin joku vakavampi esim. sydänkohtaus, että saan hoitoa? Mä en turhasta soittele, eikä kyse ollu mistään pikkunäppylöistä naamassa vaan semmosista järjettömän kipeistä ja rumista paiseista (:D ällöä, anteeksi). Puhuminen ja hymyilykin sattu välillä.. Onneks kuitenki sain lääkkeet siihe ja niitä vetäny tässä neljättä kuukautta, mutta edelleen vituttaa kun aattelenki tota tätiä.

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!