HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

perjantai 28. helmikuuta 2014

luuta ja nahkaa

En yleensä avaa ihan hirveästi henkilökohtaisia asioitani blogissa tai pui syvimpiä tuntojani, mutta eräs asia joka koskettaa niin mua, kuin monia muitakin, on alkanut pikkuhiljaa ottaa kupoliin: hoikkien ihmisten arvostelu.

Pyöreämpänä ollessani en edes tajunnut, miten "hitsi miten laiha, pelkkää luuta ja nahkaa"-tyyliset kommentit voisi oikeasti ottaa tunteisiin. Ajattelin sen olevan lähinnä positiivista palautetta, enkä ymmärtänyt miksi hoikat ihmiset ottivat niin itseensä. Mielessäni tuhahtelin, että ollaanpas sitä nättinokkaisia. Mutta nyt mä voin yhtyä "nättinokkaisten" kerhoon - tuonlainen kommentointi ihan oikeasti loukkaa.

"Voi ku sä oot hoikka"-kauhistelu ei nyt vielä ole mitään (toisaalta mäkin olen indeksien mukaan normaalipainoinen, eli en tiedä miltähän oikeasti alipainoisista kauhistelu tuntuu, varmaan aika veemäiseltä), mutta "luuranko", "anorektinen", "lauta" ja "pulkannaru" ovat sellaisia sanoja, joita en mielelläni haluaisi itseeni yhdistettävän. En mäkään kenellekään sano, että "voi kun sä oot selluliittinen/iho-ongelmainen/leveärakenteinen/lättäjalkainen/isonenäinen"! En mä koe oikeudekseni arvostella kenenkään ulkonäköä tai painoa - varsinkaan, jos kohde itse on tyytyväinen itseensä.

Anoreksiaan viittaaminen on ehkä se kaikkein pahin; en mä ainakaan halua että mua verrataan vakavasta psyykkisestä ja fyysisestä sairaudesta kärsivään ihmiseen. Toisaalta "luuta ja nahkaa"-kommentointikin on aika loukkaavaa - mä nyt en voi mitään ruumiinrakenteelleni, vaikka painolleni voisinkin. Käsivarteni ja sääreni kun ovat luonnostaan laihat, eivätkä siitä kasva vaikka kuinka karkkikuurille ryhtyisin ja vaikka kuinka ulkopuoliset sitä toivoisikin. 

Ihmeellinen nykymaailma. Kannustetaan olemaan omia itsejämme ja nauttimaan elämästä sellaisena kuin on - silti joka puolelta tulee kommenttia ja käskyä miltä pitäisi näyttää ja kuinka elää. Pitäisikö mun tosiaan ottaa itseeni lihaa ympärille, jotta muut olisivat tyytyväisiä? Pitäisikö lihavien laihduttaa vain siksi, että sopisivat tiettyyn muottiin? Pitäisikö kaikkien olla keskimittaisia ja -painoisia, ettei tulisi kenellekään sitä mielipahaa?

Terveydentilani on ihanteellinen (kaikki melkein mahdolliset ja mahdottomat verikoeet parin kuukauden sisällä tarkistuttaneena tiedän sen), lääkäreissä ja fysioterapiassa käydessä on kehuttu hyvää fysiikkaani, eikä painoon ole otettu muulla tavalla kantaa. Silti kaiken maailman keittiöpsykologit ja suulaat tuttavat laukovat fiksuja kommenttejaan. Ehkäpä kuitenkin luotan siihen omaan hyvään oloon, kehittyvään kuntoon ja täydellisiin veriarvoihin - en jonkun puolitutun tilitykseen luurangoista.

Mukavaa alkavaa viikonloppua, 
rakkaudella Pulkannaru


36 kommenttia:

  1. Tämä! Toi luuta ja nahkaa on niin ärsyttävä kommentti, ottaen huomioon että mustakin löytyy lihasta ihan kiitettävästi ja oon tehny saatanallisen duunin että oon saanu puristettua rasvaprosenttini pieneksi ja lihaksen näkymään. Jatkuvasti joku puuttuu ruumiinrakenteeseen, ruokailuun ja siihen kuinka paljon urheilen. Vois tosiaan kokeilla joskus samaa ja täräyttää jonkun tunnelmaa keventävän "Voi kuule, tiedäksä paljon tossa munkkipossussa on kaloreita? Toi 500kcal tärähtää kuule suoraan tohon sun perseeseen, mutta tuskin se haittaa kun siellä näyttäis olevan litra tolkulla ennestäänkin rasvaa ja sokeria. Mut hei, älä vaan mee lenkille koska sydän- ja verisuonitaudit on tavoittelemisen arvosia, puhumattakaan diabeteksestä!"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. AamenAamenAamenAamenAamenAamenAamenAamenAamen

      Poista
    2. Arvaa tekiskö mieli joskus vastaavanlainen heitto heittääkin, mutta mä en halua alentua samanlaiseen kommentointiin - turhahan mun olisi itkeä loukkaavista kommenteista ja sitten kostaa antamalla samalla mitalla. Paskaan ei kannata kuitenkaan vastata paskalla, vaikka kuinka tekisi mieli. :/

      Poista
  2. Agree.

    Enkä ees ymmärrä miten suo voi kuvailla jollain pulkannarutermeillä noilla lihaksilla? Upee kroppa sulla on! Kateelliset sohvaperunat kitisee ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo mä en näe pulkkanaruja kuvassa! näytät hyvälle!

      Poista
  3. Ite olen myös aina ollut hoikka. Kyllähän se tympäsee, kun muut (ylipainoiset) sukulaiset aina sillon kerran vuodessa nähdessä kehottaa 'rupeisit sinäkin syömään jotakin, kun oot niin kauheen laiha' ja oon normaalipainoinen ja sopusuhtainen.
    Myös eilen samaa mutsi kehoitti hieroessa niskojani, ja huomautti solisluistani jotka on tossa kyllä killutellut aina. Otin vähän itseeni.
    Ei siitä kauan ole kun olen oppinut vasta hyväksymään kroppani ja sitten tulee tollasia kommentteja. Mutta eihän sille mitään voi että tyypit ei aina ajattele mitä suustaan päästää :/

    'Ehkäpä kuitenkin luotan siihen omaan hyvään oloon, kehittyvään kuntoon ja täydellisiin veriarvoihin - en jonkun puolitutun tilitykseen luurangoista.'' This!

    VastaaPoista
  4. AAMEN. Toi arvostelu vituttaa ja rankasti. Joskus oon kuullu "onko sulla ees sisuskaluja", auts... On sisuskalut, kiitos kysymästä, ja oon muuten ihan normaalipainoinenkin.

    VastaaPoista
  5. Näin o! Mä avauduin aiheesta aikoinani tänne:

    http://epataydellisyydenpalasia.blogspot.co.uk/2012/03/terveisin-luuviulu.html

    Terveisin,
    Luuviulu

    VastaaPoista
  6. Kyllä! Totally agree!

    Meikällähä oli aina ollut koko nuoruudesvuosien ajan nopea aineenvaihdunta, jonka seurauksena en lihonut millään - kyllähä se vaikutti meikäläiseen niin ettei esim. viittiny ala-asteajoil käyttää paljonkaan pelkkii t-paitoi ko huomauttelut häiritsi. Onneks nyt parikymppisenä on painoki noussu ja oon tätä nykyään normaalipainoinen (jota en meinannu uskoa koskaan kuulevani missään punnituksessa). Silti vanhasta kropasta jääny muistutukseksi juuri nuo hoikat ranteet ja nilkat, jotka eivät sinällänsä enää meikäläistä hetkauta (..tai ainakaan ei niin paljoo kuin ennen).

    VastaaPoista
  7. Kerrankin aihe josta tiedän kaiken. Kukaan ei voi minun mielipidettäni tästä kumota.
    Itse olen 20-vuotias/167cm/55kg, ja omistan jopa "ihanat" B-kupin tissit... -.-
    Minulla on silmänräpäytystäkin nopeampi aineenvaihdunta mikä aiheuttaa sen, että voisin työntää turpaani 10x viikossa mäkkäriä, ja se ei näkyisi missää. Olen siitä helvetin pahoillani. -.- Saan viikottain kuulla että:"Helppohan se sun on ku et liho","Sulta ei hei kysytty, sä et voi ymmärtää" yms. SORI HEI !

    Aina olen saanut kuunnella sitä että, voi vitsi kun olisivat minun mitoissani, ja LÄSSYNLÄÄ mutta sitten kuitenkin toivotaan, että olisi vähän rintavakoa kuitenkin.. Hmm... Niin.
    Voin nyt kertoa teille pienen listan minkä minä koen todelliseksi jokapäiväisessä elämässäni, teitä "niin lihavia, ja pyöreitä" lohduttaakseni...

    -Kroppani on kuin pikkupojan, joten voin kertoa, ettei mikään mekko mihin tarvitaan rinnat ei näytä miltään.
    -Minua ei miehet katsele baareissa, eikä rannoilla koska rintoja en tosiaan omista, korkeintaan perään vilkaisevat koska sentään persuksella minua on siunattu.
    -Saan aina kuulla siitä, että pitäisi olla niin onnellinen, että voi syödä mitä vain lihomatta, ja näyttää silti hyvälle. Joo näytänkin tosi hyvälle kun muotoja ei löydy mistään muulta kun tukasta.
    -Housut on aina miltei mahdoton löytää typerän ruumiinrakenteeni takia; Jalat on kun kanankoivet, mutta perse on tullut jostain -> jalat menee pehva ei.
    -Ja kaikki juurikin nämä tosi hyvät huomiot:"luuta ja nahkaa, jäätelötikku, lauta........" kiitos, olen imarreltu... not.

    Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta tällä hetkellä ei tule mitään mieleen.
    Kaikkein ärsyttävintä on kuunnella tämän hetkisen fitness-huuman keskellä että halutaan olla niin laihoja, ja "rantakunnossa 2014", ja niin hoikkaa ja plaa, ja lopuksi tosiaan aina lisätään, että :"Emmä kyllä tissejäni haluaisi menettää.. :/" NIIN KATSOS SITÄ SE YLEENSÄ ON HOIKALLA. Ei aina, mutta melko usein.
    Ei se aina ole niin hemmetin hienoa olla hoikka, ja "kaunis". Minä puolestani kadehdin ystäviäni joilla on niitä muotoja, kun jokainen mekko näyttää hyvältä, farkuissa on täytettä, ja muutenkin näyttävät mielestäni terveiltä ihmisiltä. Anteeksi sekava kirjoitukseni. Puolet asioista jäi varmasti sanomatta, mutta jääköön. :D

    VastaaPoista
  8. Erittäin harvoin kommentoin mihinkään, mut nyt oli koko teksti niin painavaa asiaa et on melkeempä pakko. :) Mä oon itse erittäin hoikka ollut aina , vakava syömishäiriö on jättäny jälkensä koska 12-16 v kehitys jäi kesken. Mua loukkaa syvästi kommentit jotka liittyy laihuuteen koska oon tehny paljon työtä että oon saanu itseni ns. terveisiin mittoihin ja on ees jotenkin hyvä olla siinä omassa kropassa. Mun syömishäiriö alkoi seksuaalisen hyväksikäytön seurauksena koska sen jälkeen oli vaikea hyväksyä että kroppa naisellistuu ja muotoja tulis.. Koska en kehittyny sit normaalisti niin eihän niitä muotoja hirveemmin tullu mut pidän silti itseäni naisellina ja oloki rupee olee melko mukava vaikkei oiskaa mitää rimppakinttuja ja narukäsiä peittävää jätesäkkiä päällä. Mun mielestä jokainen joka kykenee voivansa arvostella toisen kehoa, voi miettii kaks kertaa oisko sit kuitenki vaan parempi pitää se suu kiinni.
    Näin niinku esimerkkinä, ollessani kummitytön ristiäisissä kävi varmaan neljä keski-ikästä rouvaa huutelemassa et kannattas varmaan lapata sitä kakkuu naamaan tai ees jotain ku miehet ei haluu tollasia kukkakeppejä katella. :D Siinä voi sitte vaan ihastella sitä ihmisen viisautta ja hyviä tapoja kun voi mennä tollasta laukoon. On hirveen mielenkiintost et monet aattelee et on hirmu törkeetä kommentoida lihavuutta, mut laihuudesta voi kyllä sanoo mitä vaan koska EIHÄN SELLASESTA VOI LOUKKAANTUA.
    noh, eipä sit vissii niin... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen pahoillani että olet joutunut käymään tuollaista läpi :(
      Mutta tuosta olen varsinkin myös itse todella loukkaantunut:"...tai ees jotain ku miehet ei haluu tollasia kukkakeppejä katella."

      https://www.facebook.com/photo.php?fbid=728782757142290&set=a.158496730837565.31194.150601421627096&type=1&theater

      niin... Eipä kai juu sitten... On kyllä huomattu.

      Poista
    2. Tää kommentti jotenki kosketti mua. Mäkin oon tosi pahoillani että oot joutunut kokemaan noin kauheita. Ihan sydäntä riipas noi kommentit mitä sait kuulla, itsellä nimittäin viime jouluna ruokapöydässä sukulainen täräytti hyvin samanlaisen kommentin "Ei ihme ettei miestä oo vieläkään joulupöydässä sulla kun eihän tollasta riisikeppiä edes huomaa!" Tietysi oli alkoholia nautittu ja eihän sitä nyt varmaan loukkaavaks tarkottanu, mutta noloa kyllä, piti käydä vessassa vähän niiskuttamassa ton jälkeen :D ja itse oon siis kuitenkin 163/55, eli täysin normaalipainoinen. Suku vaan sattuu olemaan kookkaampaa..itsellä ei vaan tulis PIENEEN mieleenikään lähteä sitä kommentoimaan...nojaa. Eipä vissiin joo voi loukkaantua sitten.

      Poista
  9. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  10. Oon niin samaa mieltä tästä. Sairas laihuuden ihannointi ei tietenkään oo hyvä, ja on hienoa, että terveen lihaksikkaita vartaloita ihannoidaan ennemmin, mutta mun mielestä on erittäin huono juttu jos tää pitää tehdä lyttäämällä hoikat ihmiset. Luonnostani hyvin hoikkana en tiedä mitään vituttavampaa kun just noi "ootko joku anorektikko" ja "pulkan naru" -hetot puhumattakaan netissä pyörivistä kuvista, jossa lukee tyyliin: "laihat on rumia, oikeilla naisilla on kurveja". Noi kuvat ilmeisesti on joku hyvä keino saada kurvikkaat ja vähän pyöreämmät ihmiset tuntemaan itsensä kauniimmiksi, mutta harmi vaan, että laihojen itsetuntoa tollanen ei mitenkään hivele.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, samaa mieltä.
      Nyt kun on pinnalla tämä kova treenaus into, niin tuntuu että hoikat ihmiset on nykyään niitä:"Hyi tolta mä en haluu ainakaan näyttää, mä haluun olla lihaksikas!!!" ..... :/
      Eikä siinä mitään, mutta miksei jokainen voisi olla sellainen kun haluaa? Minä itse olen hoikka, ja minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta pätkääkään treenaaminen.

      Poista
  11. Mä oon 178 pitkä ja painoa löytyy 48 kiloo, oman ulkonäön kanssa ongelmia, en haluaisi lihoa vaikka tiiän et pitäis. Ihmiset heittää kokoajan jtn kommentteja että näytän sairaalta ja näin, liho, ei oo nättii yms. Emmäkään mee kommentoimaan isokokoisia mimmejä et hei sun kantsis varmaa syödä vähemmän, ei oo tervettä blablabla. Yhtä hyvin laihoille heitetyt kommentit saattaa sattua kun isojen haukkuminen. :( voivoi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikka menisitki sanomaan isokokoisille että "kanttis syödä vähemmän, _ei oo terveellistä_" se ei ois läheskään niin paha ku nää isokokoset sanoo sulle "kanttis syödä, _ei näytä hyvältä_" ._.

      Kait sitä vaan pitää alkaa aina näille "herranjumala, oot ihan anorektinen, syö enemmän" ihmisille antamaan ihan vaan reilusti takasi "kannattais sun vähä laihuttaa, näytät ihan vitun hirveältä ihroinesi." heittoja, jospa ne sitten vähän tajuais ens kerran mietiä miten kommentoi laihuuttani, vai jättääkö jopa kokonaan kommentoimatta.

      Poista
  12. Parasta on se kun joku sukulainen sanoo vielä ihan suht kohteliaan kommentin siitä miten laiha on mutta vieressä oma äiti rupeaa väittämään vastaan! Ei oikein tiedä kummasta pitäisi loukkaantua...

    VastaaPoista
  13. Itsekin pitkään alipainoisena hiihdelleenä olen nykyään (kahden vuoden kunnolla syömisen ja urheilun jälkeen) oikein tyytyväinen muotoihini. Laihana sain aina kuulla "Oot tollanen luuviulu, kannattaisko syödä hei" -kommentteja, nyt saan kuulla "Kato nyt vähän mitä syöt, tota menoa oot kohta hirveä läski" -sutkautuksia.

    Että mitäs tässä nyt pitäis tehdä :D Vaihtaa tuttavapiiriä ehkä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on ilmeisesti niin, että se on ihan sama oletko läski, laiha, liian laiha, liian läski, treenattu, liian treenattu, tai et tarpeeksi treenattu SINÄ ET KELPAA ! :D

      Poista
  14. Tää on niin totta! Ite oon normaalipainoinen ja aikalailla normaalikokoinen, silti kavereitani (jotka myös ovat normaalikokoisia) hieman hoikempi. Joskus jotkut kavereistani huomauttelevat siitä kuinka 'laiha' olen ja toitottavat että 'kumpa mäkin pysyisin ton kokosena vaikka söisin niin paljon kuin haluaisin' ja plaaplaa.. Mä en siitä ota itteeni, koska mulla on semmonen luonne etten hirveesti välitä mitä muut musta sanovat. Usein myös heitän tälläsille arvostelijoille takaisin jotain, ehkä hieman ilkeämpään sävyyn ja siihen loppuu arvostelu ainakin hetkeksi. Mun suusta kuulee usein myös lauseen 'katoppa peiliin ennenku tuut mulle huutelee' ja se toimii ihan hyvin siihen että kaverit pitää suunsa kiinni.

    VastaaPoista
  15. AAAAMEN.

    Monesti nämä "herranjumala syö jotakin" kauhistelijat ovat näitä keski-ikäisiä sukulaistätejä. Sitten kun joku kuiskuttaa, että "oho kun Kerttuserkku on lihonnut" niin muut hyssyttelee, että varo ettei Kerttu kuule. Mutta laihuudestahan saa toki päin naamaa tulla valittamaan!

    Olen myös monesti kuullut, että ei pitäisi olla tämmöinen pulkannaru, koska ei miehet semmoisesta tykkää. Hassua, että tätä toteamusta oon kuullut vaan naisten suusta. Miesten suusta en oo tämmöstä kuullu, ja kummallisesti tuossa avopuoliso on ollut mukana jo nelisen vuotta, ja kiinnostusta kyllä myös muiden miesten suunnalta on ollut. Kait sitte oon törmänny vain mielenvikasiin miehiin, kun ei niitten pitäs tämmösistä anorektikoista olla kiinnostuneita?

    t. vitun anorektinen pulkannaru aka. normaalipainoinen parikymppinen tyttö, joka nuoruudessa sairasti keliakiaa hoitamattomana ties miten kauan, ja se jätti jälkensä kroppaani ja aineenvaihduntaani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinä ja monet muutkin täällä saatte sympatiani puolellenne. On se vaan perhana kumma, kun olit ihan millanen vaan, niin ET KELPAA.

      T. Toinen keliaakikko

      Poista
  16. Tosi hyvä teksti ja hyvii kommentteja täällä.. Mä oon ainakin sitä mieltä, että jokainen näyttää siltä kun näyttää ja that's it. Se on jokaisen oma asia eikä siihen ulkopuolisten pidä mennä puuttumaan.. Sillon voi tietysti hienovarasesti jotain vihjasta jos toinen alkaa lihoa/laihtua silmissä ja on toisen terveydestä huolissaan. Ite laihana mua ärsyttää kaikkeista eniten naiset, jotka on selkeesti katkeria siitä että joku toinen on laiha ja itse on laiska sohvaperuna joka ei jaksa persettään tuolista nostaa ja sit näyttää vaan hapanta naamaa kaikille laihemmille, ja lisäilee just jotai "Real men like curves, only dogs go for bones"-mietelauseita Facebookkiin. UGHHHH en kestä :D

    VastaaPoista
  17. Ei kenenkään painosta pitäis huomautella, ennen kun alkaa oikeasti olemaan niin huolestuttava tilanne että sitä apua pitäisi saada. Eikä tietenkään sillonkaan pitäisi tuollasia mukamashauskoja ilkeämielisiä heittoja yhtään kellekään heitellä... Inhottavaa.

    Ja miks ylipäätään kaikki haluaa aina toisiaan arvostella, mä ainakin yritän joka päivä sanoa edes yhdelle ihmiselle jotakin mukavaa, vaikka siitäkin sit taas saa kuulla... "Miks sä flirttailet tolle kassatädille???" "Mihin sä pyrit tolla?" "OOKSÄ LEPSO???!" No en kyllä ymmärrä miksi kehuminen tarkottaisi heti sitä, että olen siinä mielessä kiinnostunut kehun kohteesta. Jos mä ohimennen huikkaan kadulla jollekin tädille että ihana takki, jos se vaikka on jotenkin tosi erikoinen, niin ei kai se nyt sitä meinaa että mä yritän iskeä sen ihmisen? Tai jos mä kehun pikkusiskoani että kuinka sievä se on, onko mulla sit jotain taka-ajatuksia?

    Ja joo. Mistähän hemmetistä ne miehetkin sit muka tykkää, kun mulle on aina sanottu että hoikka nainen kiinnostaa enemmän, mutta nyt on tää "real men like curves" -lässytys. En ole itse hoikka tai erityisen kiinteä, mutta normaalipainoinen ja "kurvikas", mutta ei mulla silti käy flaksi edes baarissa. Mun "luuviulukavereilla" kyllä käy! Eiköhän se kiinnostus herää ihan jonkun muun asian takia kun painon, vaikka se tietysti vaikuttaa luultavasti myös.

    VastaaPoista
  18. joo siis toi on niin rasittavaa! sitä kyllä paheksutaan jos jollekkin ylipainoiselle matamille menisi sanomaan että "hei kannattaisko kattoo vähä mitä suuhu työntää?" mutta kyllä sitten hoikille ihmisille voi iha päin naamaa mennä sanomaa et "söisit jotai lauta". ja tätä on saanu kyllä aina kuulla, vaikka oon iha normaalipainonen, mutta ruumiinrakenteeltani hoikka, eikä painoa tuu vaikka kuinka yrittäis. kyllä se menee tunteisii ihan samalla tavalla ku menis haukkumaa lihavaa läskiks. amen.

    VastaaPoista
  19. Oon ollut koko ikäni tosi hoikka ja oon vieläkin vartaloltani ihanku jokin kehittymätön ala-astelainen, enkä voi sietää mun painon kommentoimista koska asia on vaivannut mua aina ja olisin mieluusti vaikka 10kg lihavampi D: Harmittaa kun aina ollaan puolustelemassa lihavia mutta laihoja saa haukkua anorektikoiksi niin paljon kuin lystää. Ja sit tää kauneusihannepaasaaminen menee kanssa vähän tunteisiin, että "laudat ja hoikat on niin rumia ja nälkiintyneitä, takas sellanen marilyn monroe -kauneusihanne, kurvit on kauniita, pitää olla jotain mistä ottaa kiinni!!111" jne.

    VastaaPoista
  20. Mä oon oikeesti lähes koko ikäni kokenut olevani äärimmäisen epäviehättävä, koska oon laiha ja pitkä. Mulla jotenkin on sellanen pinttynyt kuva päässä että "kyllä naisella nyt muotoja pitää olla ja jotain josta ottaa kiinni". Ja siis tällainen "pulkannaru" ei voi olla kenenkään silmiin miellyttävä. Nykyäänkin, kun olen jo suht normaalipainossa, en saa siltikään tuota mielikuvaa pois mun päästä. Muut voi kyllä olla mun silmissä kauniita, olivat minkä painoisia vain, mutta itseni nään varmaan ikuisesti lautana/tikkuna/jne.

    Eikä se oo vaan se ulkonäköpaine (esim. miesten silmissä) mutta myös se että mut jätetään aina tietyista keskusteluista ulos. En voi kommentoida ruoka/liikunta/painojuttuja mitenkään koska saan pitkiä, hämmästyneitä ja tuomitsevia katseita ystäviltäni. "Ei sun nyt tarttee ajatella tollasia kun oot noin laiha" "Turha sun on sanoo, ku et sä liho". Tän kaiken lisäksi oon oppinut nuoruudessa tosi epäterveelliset elämäntavat. Jopa terveydenhoitajani antoi vinkiksi että laitat vaan lisää voita leivälle, etkä liiku yhtään ylimääräistä, niin hyvä tulee ja paino nousee. Ja herkuttelu oli aina sallittua, koska olin niin alipainoinen ja energian tarve kuitenkin suuri.

    VastaaPoista
  21. Mua ärsyttää että sun tekstejä ei jostain kumman syystä voi jakaa Facebookiin :( ! jätin sinne palautetta et mielestäni tässä sisällössä ei ole mitään turvatonta/loukkaavaa tms :D

    VastaaPoista
  22. Aah kiitos tästä! Usein unohdetaan että myös laihat ihmiset voivat ottaa ulkonäkönsä kommentoinnin loukkaavana. En pysty edes laskemaan niitä kertoja kun oon kuullut just vastaavia "anorektikko" kommentteja tai että "anna ku kokeilen laittaa kädet sun reiden/pohkeen/ranteen tms ympärille" "OHO ooppa kyllä tosiaan laiha!111". Kiva ku ite en ois yhtää hoksannu. :D

    VastaaPoista
  23. Hyvä teksti ja hyviä kommentteja (blogger pliis, miksei näihin saa tykkäysnappeja?!). Itselläni ei tästä ole kokemusta, läskikommentteja kyllä on kuultu. Joskus niissä saattoi jotain pientä tosipohjaa olla, mutta olen jo kauan ollut normaalipainoinen (numerona tosin kuulostaa kauhean isolta, mutta pituus ja lihasmassa vähän tasoittavat, eli silkasta läskistä ei ole kyse :D) ja keskellä kroppaa sijaitsevaa rasvapalloa lukuun ottamatta myös normaalivartaloinen.

    Liittyipäs taas asiaan... no jaa. Parissa kommentissa mainittiin tämä "real men like curves" -paska. Typerä sanonta, typerä yleistys. Plus olen kuullut tuota lähes pelkästään aivan väärissä yhteyksissä. Läski ja kurvit eivät ole sama asia.

    Jotenkin hassua, kun nykyään mikään ei kelpaa. Jos on läski, paskaa niskaan. Jos on hoikka, sama laulu. Normaalivartaloinen... niinpä. Tarvitseeko edes sanoa? Pitää varmaan kohta irrottautua ruumiistaan ja elää jonain aineettomana haamuna.

    VastaaPoista
  24. Yritän parantua anoreksiastani, josta olen kärsinyt nyt öbaut 4 vuotta. Ja nykyisin ehkä loukkaavimpia kommentteja ovat ne, joissa KEHUTAAN kun olen hoikka. Mitä helvettiä ihmiset? Pahimmillaan painoin 34 kiloa ja makasin letkuissa, nykyisellään elopainoa on seitsemisen kiloa enemmän eli laiha olen edelleen. Päättäväisesti kuitenkin tappelen syömismorköjeni kanssa ja tuollaiset kommentit saa mussa välittömästi aikaan sellaisen pro ana- tyyppisen "Ei perkele, laihdutanpas vähän lisää" -reaktion. On ihan ok ihastella toisen hyvinvoivaa vartta, mutta vaikeasti alipainoisen anorektikon kehuminen alkaa mennä sen kuuluisan rajan yli.
    Mutta asiaa puhuit taas, Jenni! :)

    VastaaPoista
  25. Ei pistänyt vituttaan!

    Minua ärsyttää kauhee laihat vs. läskit -asettelu, jossa kumpikin osapuoli väittää, että vaan toisesta saa sanoa, että oletpa sellainen ja tuollainen, vaikka eihän oikeasti kenestäkään saisi laukoa mitään kauheuksia päin naamaa.

    Laihana jos en syönyt sillä hetkellä, niin en syönyt koskaan mitään, jos söin, niin se oli salee päivän ainoa ruoka ja meet oksentamaan ja lenkille hetinyt, nykytilassa läskinä taas kaupankassaa kiinnostaa, että käynkö ravitsemusterapiassa ylipainoni takia ja tuttuja, se, että nouseeko alkoholi päähäni lain, kun painoa on niin paljon.

    Olkaamme ystävällisiä toisillemme, toverit.

    VastaaPoista
  26. En osaa itse eläytyä tuohon, koska iteltä on aina löytynyt jonkin verran muotoja (varisnkin nyt kun on vähän ylimääräistäkin iskenyt vyötärölle... :() mut yhden asian voisin kyl sanoo: älkää pliis alentuko siihen vastakommentointiin tyyliin "kattosit ite vähä mitä suuhus pistäs, vitun läse". Ei väkivaltaan pitäisi ikinä vastata väkivallalla.

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!