HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

torstai 10. huhtikuuta 2014

vähät siitä



Jokainen tuntee varmasti edes yhden vähättelijän - se voi olla sisko, opettaja, kumppani, sukulaistäti, työtoveri tai vaikka nettituttu. Oli kuka hyvänsä, vähättely alkaa jossain välissä raastamaan hermoratoja, jos sitä nauttii liian suuria annoksia.

Itse jaan vähättelijät karkeasti kolmeen eri ryhmään: itseään vähätteleviin, toisia vähätteleviin ja yleismaailmallisia asioita vähätteleviin.

Itseänsä vähättelevät ovat ehkä se rasittavin sakki - toisaalta tähän kyllä syyllistyy jokainen ihminen jossain muodossa elonsa aikana. Mutta entä jos sitä harrastaa koko ajan? "No eihän toi mun avokado-kananpoika-pesto-taikasieni-keijupöly-pasta oo mitenkään erikoinen, tollanen viritelmä vaan, vasurilla hutastu mössö!", "Vitsit mä oon kauheen näkönen, oikee ruma ankanpoikanen, ai niin - mä olin toissapäivänä kansikuvamallina, alusvaatekuvauksissa ja missikisoissa!", "Njääh, emmä juokse ees lujaa! SM-aika jäi sadasosasekunnin päähän!", "Vähäks oon läski, vaaka näytti 44 kiloo tänään...." ARE YOU FUCKING KIDDING ME? Miksi ei voi suoraan sanoa olevansa omasta mielestään loistava, mahtava, taitava ja hyvännäköinen? Vai jääkö silloin muiden kehut saamatta, jos suoraan sanoo itse itsestään jotain positiivista?

Toisia vähättelevätkin ovat aika piinaavaa porukkaa, varsinkin jos ottaa herkästi itseensä. "Ai sä sait ysipuolen? Mä sain joskus hei kymppi miikan!", "Tosi hyvä nää tällaiset peruspullat, melkein samanlaisia ku ne mun tekemät rahka-voisilmä-mantelimassa-sitruunarahka-vaniljakreemi-pitkot.", "Aika reipas toi sun maratonaika, itsehän sen juoksin 20 minuuttia vielä suakin nopeammin.", "Sulla on kuumetta 39,8 astetta? No ei toi vielä mitään, mulla oli taannoin 40,2 astetta!" HOHHOIJJAA! Kiva kuulla että olit mua sata kertaa parempi sadassa eri asiassa! Menenkin tästä sitten nurkkaan nuolemaan henkisiä haavojani ja nieleskelemään kyyneleitäni. Että kiitti tsempistä!

Sitten on tämä porukka, joka vähättelee sellaisia yleismaailmallisia asioita. Myönnän - mä välillä kuulun tähän seurueeseen ja lyttään kaikki vähääkään merkittävämmät asiat tsunameista ilmastonmuutokseen, ikään kuin ne olisivat pikkupikkujuttuja. "Turha tässä on lamasta itkeä, nälkävuodet ne vasta itkun aihe oli, tällanen kevyesti perseelleen mennyt taloustilanne oo viä mitään!", "Amazonissa sataa lunta ja Lapissa kasvaa palmuja - njääh, vitut tää mikään ilmastonmuutos oo.", "Koko Ukrainan kriisi unohtuu tuossa tuokiossa, turhaa hysteriaa taas!". Yritäppä mun kanssa sitten keskustella maailman katastrofeista tai kriiseistä....

Kuului vähättelijä mihin ylläolevaan ryhmään tahansa, vähättely on aina äärimmäisen rasittavaa. Suomalainen "eihän tää oo mitään, tällanen pikkujuttu vaan"-mukanöyristely oikeasti laittaa hermot koville siinä missä "eihän toi vielä mitään, kuunteleppas mitä mulle kävi!"-uhoaminenkin. Ja mun kaltaiset yleismaailmalliset vähättelijät todennäköisesti tulee kuolemaan johonkin kriisiin, jota ei ole ottanut todesta: "Ydinpommi, pyh, salli mun naur...." KABOOM!


Tunnetko sä vähättelijän? 

"Sähän oot oikee lukutoukka - tosin itsehän sain vain kiitettäviä."



8 kommenttia:

  1. tunnen! kaveri saa kokeista ysejä ja kymppejä, ja vastaus siihen on 'se oli vaan tuuria'... sanois vaan suoraan kun on lukenu! tunnen kans yhden joka on vastakohta tolle toisten vähättelijälle, hänellä kun menee _aina_ huonommin kuin muilla. jos sanoo että särkee päätä, niin hänelläkin alkaa saman tien särkemään ja myös jalkaa ja kättä ja napaa! ..........

    VastaaPoista
  2. Okei, myönnä syyllistyväni joskus ensimmäiseen :/

    VastaaPoista
  3. Toi toka!!!! Varsinkin toisen tuskan/elämäntilanteen vähättely ja vertaaminen omaaaan tuskaan. vaikka läheinen olis kuollu nii kyseinen henkilö on menettäny 10 ihmistä päivän sisällä... pistäää kiehumaan

    VastaaPoista
  4. Toi toka ryhmä on kaikista pahin ja ärsyttävin näistä, ihan ylivoimaisesti... D:<

    VastaaPoista
  5. Toi itsen ääneen vähättely liittyy kai siihen, että (ainakin mun käsityksen mukaan) Suomessa ei oo sosiaalisesti hyväksyttävää kehua itseään, ts. siihen ei ole totuttu. Mäkin myönnän, että tulee jotenkin kiusaantunut olo, kun vaikka joku mun kaveri kehuu itseään. Ei siksi, ettei olisi syytä kehua, vaan koska se tilanne vaan on niin hämmentävä ja en mä tiedä, pitäisikö vastata ja mitä :D Vähättelyyn on helppo vastata kiistämällä ja kehumalla.

    VastaaPoista
  6. Mielensäpahoittaja täällä moi. Halusin vaan ilmaista että näin vasenkätisenä on inhottavaa että käytetään ilmaisua "vasemmalla kädellä tehty" kun tarkoitetaan että jokin on huonosti tai hutaisten tehty... :P

    Muuten kyllä samaistun välillä tuohon ekaan... "no eihän tää nyt mitään ihmeellistä ollu..." jne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, se on muuten hassu ilmaisu se "vasemmalla kädellä tehty", etenkin kun on todettu että vasurit on monesti esimerkiks kuvataiteellisesti yms. lahjakkaampia kuin oikeakätiset. Mutta ei pidä antaa pikkujuttujen ja vanhojen tyhmienhassujen sanontojen haitata. :D

      Poista

Ei muutaku kommenttia tiskii!