HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

sunnuntai 18. toukokuuta 2014

aurinko armas

Hellerajat paukkuu, sopiva löhöilyasento haltuun ja ei muuta ku odottamaan, että bruna hiipii hipiälle. Ai että on mukava loikoilla auringossa. Jep. Ehkä ensimmäiset viisi minuuttia.

Mä kuulun siihen sakkiin, joka odottaa perse hiessä hellekelejä ja aurinkopäiviä, jotta pääisisi kärventämään nahkaa sävystä 'maitovalas' sävyyn 'latinokissa'. Lähes neuroottisesti selaan sääappseja, vilkuilen lehdistä mitä meteorologit lupaa ja tuijotan taivaanrantaa odotten merkkejä kuumasta päivästä. Ja sitten kun se saatanallinen kuumuus iskee, mä yllättäen tuskastun. Aurinko paistaa, mitäs nyt pitäisi sitten tehdä?

"No maata siinä auringossa" on todennäköisesti lähes jokaisen vastaus tähän kimuranttiin kysymykseeni. Mutta kuka helvetti ihan oikeasti jaksaa makoilla äksänä ilman virikkeitä tuntitolkulla jossain nihkeässä aurinkotuolissa - tai vielä pahempaa: kovalla terassilla pyyhkeen päällä? Kymmenen minuuttia ja mä olen aivan ylikierroksilla. Onko mulla diagnosoimaton ADHD vai mikä siinä on, että ei vaan yksinkertaisesti pysty makaamaan toimettomana?

Lukeminen multa onnistuu joten kuten, mikäli löydän sopivan kulman jossa aurinko ei paista suoraan silmiin, mutta osuu koko ruholle. Toisaalta taas ihmisenä, jolla on varmaan porttikielto ja hillittömät velat kirjaston suuntaan, on aika heikko tsäänssi löytää yhtäkkiä jotain luettavaa. Lehtien selaaminenkin on yhtä tyhjän kanssa: "ei kiinnosta, ei kiinnosta, mainos, plaaplaaplaa, typerä uutinen, naurettava artikkeli, ei kiinnosta, oho tää loppu jo". Ei ole varmaan vaikea arvata, että mulle ei ihan hirveästi lehtiä tule.

Ipad tai puhelin ovat aivan turhia kavereita auringossa: EIHÄN NOIDEN NYKYPASKOJEN MEGASIISTEILTÄ NÄYTÖILTÄ NÄE MITÄÄN, ELLEI OLE KELLARISSA TAI VAATEKOMEROSSA! On se niin hianoo kun on niin ja näin mahtavat resuluutiot ja sitä sun tätä hoodeetä, mutta näköyhteyden kyseiseen paskaan saa vain hämärän ja pilkkopimeän rajamailla.

Syödäkään ei voi jatkuvalla yötöllä. Tai toki voi, mutta se on pidemmän päälle aika hintavaa hommaa, jos alkaa niinku harrastusmielessä lapikoimaan ruokaa suuhun. Eikä se välttämättä ole kauhean kaunista katseltavaa, jos loppukesästä muistuttaa vartaassa pari kierrosta pyörähtänyttä sikaa, kun on tullut mutusteltua vähän "auringonottoevästä" (mun evääni kun ei ole kategoriasta "pari porkkanaa ja tomaatti").

Joten monesti käy niin, että puolen tunnin jälkeen pakenen sisälle tekemään omiani auringon helottaesa ulkona ja koko illan sitten itken, kun luovutin helpolla ja hipiä on edelleen maitovalaan kanssa mätsäävä. Ei oikein viitsisi itseään känniinkään juottaa ja sammua pihalle, ei oikein kuulu mun stailiin.

Mitä te teette ulkona auringonottopäivinä!? Pyöräillä tai juostakaan ei jaksa kauhean kauaa - varsinkaan helteellä - ja pihahommiakaan mä en loputtomiin keksi. Vinkit ovat tervetulleita!



16 kommenttia:

  1. Vihdoin joku ajattelee samoin kuin mä! Auringossa ei vaan jaksa maata sitä viittä minuuttia pidempään vaikka sitä koko pitkän talven oliski odottanu. Kerrostalossa asuvana vielä ei edes ole oikein mitään pihahommia, ku ei oo ku kämänen parveke jossa aurinkotuoli. Aurinkotuoli joka piti ihan välttämättä ostaa toissa kesänä, yhteensä siinä olen kaikki kesät mukaan laskettuna max 3 tuntia.
    kaiken lisäks saan auringosta vaan naaman täyteen pisamia ja ihon punaseks - että se siitä minun rusketuksesta :D vittu.

    VastaaPoista
  2. Haha, oon ihan samanlainen. En jaksa maata paikoillaan kovinkaan pitkään, jos ei oo mitään tekemistä siinä esim. kirja tai lehti. Toiseksi, en rusketu helposti, saisin varmaan viikon maata auringossa putkeen ennen ku alkaa vähän väriä näkymään. Sitäki helpommin sitten palan, ihan sama vaikka käyttäsinki aurinkorasvaa. Ja sitte vielä ne kaikki itikat yms. Kokoajan saa kattoo ympärille ja jos tuntuu että joku on iholla, niin eihän sen jälkeen uskalla silmiä kiinni laittaa.
    Joten meinaa mennä välillä hermot ku kaikki on niin innoissaan. Kyllä minäki lämpimästä tykkään ja auringosta, mutta niin. :)

    -M-

    VastaaPoista
  3. Pikku toppi ja shortsit päälle ja muutaman tunnin kävelylle! Kyllä ruskettuu.

    VastaaPoista
  4. Helteellä ollaan sisällä, ovet ja ikkunat auki ja mussutetaan jäätelöä. Hyi, toivottavasti ei oo paljon hellepäiviä tänä kesänä, LIIAN KUUMA. +20 riittää vallan mainiosti!

    VastaaPoista
  5. Patja terassille ja sit virittää jotain kännykkää varjostamaan ja voilá!

    VastaaPoista
  6. Mä laitan aina musat korviin soimaan ja keskityn niihin biiseihin. Ja koitan ottaa tirsat tai suunnittelen muuten vaan silmät kiinni mitä tekis sit sen auringonoton jälkeen.

    Välissä taas kesällä otetaan muikkelikaverin kanssa fillarit alle ja mennään maauimalaan, jossa on mukava ottaa aurinkoa, kun siellä on niin paljon ihmisiä pölisemässä tai sit kaverin kanssa juorutaan samalla.

    Nii ja onhan tääl vielä yyteri, jossa kunnon hellepäivänä ei tartte olla ku se 5min, niin on jo tosi kärventynyt :D . Siellä aurinko porottaa täydeltä taivaalta ja ihmisiä on.

    Eli toisin sanoen joko kakkulat kaakkoon tai sit sinne mis on ihmisii :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se probleema mulla on, että kaikki on töissä ja koulussa. :(( nytkin makaan all by myself ja odotan että joku pääsis pikkuhiljaa kotiin!!:D

      Poista
  7. Mulla onnistuu ainoastaan jos oon aivan väsyny niin sillon vaan napit korville ja nukahtaa heti :D Mutta jos on semmonen perusvirkee niin eih.. Vielä kun mää en ees rusketu käytännössä edes silleen, että sitä huomais joten... :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle kävi keväällä iso virhe ja nukahdin aurinkoon - heräsin hienoakin hienompi tuolin käsinojan kuva kyljessä. :D naama oli vitivalkoinen, koska olin laittanut pyyhkeen naamalle, oujes! en uskalla enää nukahtaa :D

      Poista
  8. Oishan se joo kiva saada jotakin väriä pintaan kun on niin perkuleen ruma tällainen kopiopaperivalkoinen iho josta paistaa kaikki ihanat verisuonet läpi niin mehukkaasti että itseäkin iljettää.
    Mun ongelma taas on se, että olen niin kuumaverinen kaveri että jos auringossa haluaisin maata, mut pitäis pistää tiputukseen samalla etten kuivuis kokoon... Koska hikoilisin varmaan ihan kepeästi itseni jo muutamassa minuutissa nestehukan partaalle. :D

    VastaaPoista
  9. Avustusta ruskettumiseen voi hankkia myös purkista = esim. Doven kosteusvoide jossa on hitunen itseruskettavaa mukana. kun ottaa sen fair to medium niin ei tuu liian raju muutos maitovalaallekaan + ihon kosteus siinä samalla.

    Mulla ei oo kyllä juurikaan ongelma maata paikallani :D mut oonkin tämmönen mursu. lehti/kirjat/musa/vesipullo seuraks niin mä pärjään kyllä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mut Dovet haisee kauheelle :/

      Poista
  10. Mä olin tänää melomassa Helsingin keskustassa, vuokrattiin kanootti pariks tunniks yhestä kahvilasta! Oli ehkä paras kesäpäivä ikinä :) Tampereeltaki varmasti löytyy vuokraveneitä! Minigolf ja tennis on kans kivaa aurinkoisena päivänä.

    VastaaPoista
  11. Tee ristikoita!
    Ihanaa kesää sinulle,
    - E

    VastaaPoista
  12. Otan aurinkoa kavereiden kanssa! Siinä on hyvä vaihtaa viikon juorut ja jos tylsistyttää, voi pelata vaikka korttia :)

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!