HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

lauantai 31. toukokuuta 2014

tuskien taival

"Kyllä nykyään on teillä nuorilla helppoo, kun minä olin lapsi niin silloin olin yöt sukkatehtaalla töissä, päivällä sitten paimensin lampaita ja lypsin lehmiä ja kaitsin seitsemäätoista pikkusisarusta, opiskelin seinämaalauksista kodinhoitajaksi ja kävelin päivittäin ilman kenkiä viiskytä kilsaa kaivolle!!! Että suosittelen kokeilemaan samaa!!" No totta kai jos sä olet kärsinyt koko elämäsi, niin täytyyhän koko nykysukupolvenkin kärsiä! Huikee logiikka!

Mä en vaan kestä näitä setiä ja tätejä, joille oman nuoruusajan surkeuden muistelu ja nykypäivään vertailu on jonkinsortin intohimo. Oli kyse sitten kodinhoidosta, opiskelusta, harrastuksista, töistä tai muista velvollisuuksista, niin kyllähän täytyy vetää esiin kuinka saatanan helppoa elämä on nykyään! Että te ette kultakakkulapiot perseissänne syntyneet lellipullamössöpenskat tiedä mitään!

Ja kuinka monta kertaa mäkin olen kuullut eri aloista, kouluista, elämäntilanteista ja työpaikoista "ei sekään helppoa ollu, kannattais kokeilla, suosittelen, se oli aivan kamalaa"-rallatusta. Siis koska sä olet ollut pässi ja ollut vuosikymmenestä toiseen epämieluisassa paikassa tai epäkiinnostavalla alalla, munkin pitäisi kokeilla, ihan vaan kokeilun takia? Että munkin kannattaisi mennä vaikka navettahommiin ihan vain siksi, että mustakin kasvaisi iso tyttö? Anteeksi vain, mutta mä haluan olla onnellinen, en katkera.

Eikä nykypäivänä saa vaatia mitään, jos sattuu olemaan alle nelikymppinen. "Ei kuule silloinkaan ollut tollaisia oikeuksia". No voi herranjee! Lakkautetaanko opintotuki, kun ei sellasta ollut männävuosinakaan - vai hei, kannattaiskos ihan suosiolla tyttöjen lopettaa opiskelu kokonaan, kun ei naiset sata vuotta sittenkään ole saaneet käydä kouluja? Ja muutankos vaikka kuusen alle, koska ei se katto pään päällä ole ennenkään ollut mikään itsestäänselvyys? Ehkäpä voisin vanhemmiltanikin kysyä uutta miestä - eihän oman kumppanin valitseminen ole aina ollut mahdollista!

Ja ai että kun pitäis tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että on nuori, opiskellut - mahdollisesti useammassakin oppilaitoksessa, ehkä töissä, kenties omassa kodissa (jossa on muutakin kuin perintöhetekka ja puuhella) ja kaiken hullutuksen lisäksi vielä harrastaakin jotain, pahimmassa tapauksessa matkustelua tai muuta hintavaa. Ai kauheeta, shame on you. Ei ennenkään...!

Mä en ymmärrä miksi a) pitää vertailla entisaikoja nykyaikaan ja b) tahallisesti laittaa kapuloita kehityksen rattaisiin? Ennen oli entisajan ongelmat, nykyään on nykyajan ongelmat. Piste. Ja miksi muiden täytyy kärsiä, jos toisetkin ovat kärsineet? Helpottaako se? Pieneneekö oma tuska, jos joku muukin menee saman kivisen reitin, vaikka sitten ihan vaan kokeilumielessä?

Helvetillisin on se kylmä fakta, että munkin ikäluokka tulee lässyttämään samaa settiä parin-kolmenkymmenen vuoden päästä. Ihan samanlailla varmasti vaahtoan nuoremmille polville 1900-luvun lopun karmeudesta ja 2000-luvun lamasta. Ja että mepäs jouduttiinkin menemään bussilla kouluun ja tekemään läksyjä paperille! Että te lössykät ette tiedä mistään mitään! Kokeilkaa tekin, se oli kovaa aikaa!



10 kommenttia:

  1. Ei tähän oo lisättävää :D Ja kun ottaa huomioon, et nykyaikana tosiaan ei oo aina niin helppoa.. on vaan erit ongelmat kun sillon. Tuskin siellä navetoissa paskakasoissa pyöriessä esim. oli tällaisia median aiheuttamia paineita olla laiha, kaunis, menestyvä, ahkera.. täydellinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Vaikka jotkut asiat ovat helpompia nyt kuin ennen tai jotkin mahdottomat asiat itsestäänselvyyksiä, on taas muita asioita, jotka eivät ennen vanhaan edes olleet ongelmia, mutta nyt sitten ovat. Maailma muuttuu!

      Poista
  2. Tulee mieleen mun mummo, joka kertoo kuinka hän mun ikäsenä heräsi joka aamu viideltä navettaan ja so on. Tämä siis koska nukuin kesälomalla/viikonloppusin myöhään. Eli mun pitäs nousta viideltä pyörittelemään peukaloita ja imuroimaan vaikka naapureiden iloksi, ku ei sitä navettaa satu olemaan kerrostaloasunnossa. Mutta koska vanhoina hyvinä aikoina!

    VastaaPoista
  3. Voithan sä ajaa maalle ja kysellä ihmisiltä, oisko niillä lehmiä tai muita lypsettäviä, ruokittavia, paskaa lapottavaksi mitä vaan tekemistä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneks oon maalta ja on tuttuja jobeja :Dd

      Poista
  4. Parhautta oli, kun yks esimies töissä alko kitisemään kun sanoin sille että "ei oo muuten kauhean kivaa kun laitetaan 11 päivää putkeen töitä kun siinä rupeaa jo kuuppa sekoamaan loppua kohden." (Puhumattakaan että se olis mitenkään laillista, ja 11 päivää kun oot putkeen niin siinä alkaa olla oikeesti jo aika väsynyt kunnei saa niitä nollauspäiviä siihen.) "Voi sentään kun te nykynuoret olette kyllä niin laiskoja! Kyllä mä joskus kakskymppisenä tein kahta työtä yhtäaikaa ja menin iltavuoroon ja perään yövuoroon!"
    Ensinnäkin, mä oon 30, en 20 niin mähän oon jo tämmönen väsynyt laiska ikäloppukakka. Toisekseen, mun ei TARVITSE tehdä kahta työtä, voisin kyllä mutta mulla on elämäkin. Kolmannekseen, tyyppi itse tekee pelkkiä aamuvuoroja säännöllisesti ma-pe, ei iltaa ja vkl kuten mä, pääosin istumatyössä toisin kuin mä joka istuu lähinnä tauoilla, on se vähän eri asia juosta ympäriinsä pää kolmantena jalkana kuin istua toimistossa peukku perseessä pyörittämässä papereita, sillä ei ole itsellään mitään "ysiltä kotiin ja kuudeks takaisin!"-meininkiä. Ja neljännekseen, tyyppi on mua ehkä reilu 10v vanhempi että en mä kyllä tiiä miks se kuvittelee että sillä on ollu niin paljon rankempaa. Että hommaa ihmeessä vielä nytkin se toinen työ kun sä oot selvästi niin paljon ahkerampi ja parempi ihminen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseäni ihmetyttää kyllä vähän tuo vanhempien ikäpolvien suhtautuminen työntekoon ja työllistymiseen. Omakin mummoni jaksaa aina hokea että "kyllä tekevälle töitä löytyy", ja tuntuu ajattelevan että kaikki työttömyys johtuu omasta laiskuudesta. Vanhemmat ihmiset tuntuvat ajattelevan että töiden saamiseksi riittää kun kävelee vaan jonnekkin ratatyömaalle ja ilmoittautuu hommiin. Sata vuotta sitten olisi voinut toimiakin, mutta 2000-luvulla vaaditaan kaikenlaista hakemusta, tutkintoa, kokemusta, näyttöä, lupakirjaa, turvallisuuspassia, erikoisajokorttia ja vastaavaa joita ilman ei ole asiaa mihinkään yksinkertaisiinkaan hommiin, eikä siinä silloin mikään reipas luonne ja ahkera asenne paljon auta. Lisäksi kaikki edellämainitut maksavat rahaa.

      Poista
    2. Mä oon varmaan vajaamielinen, mutta purskahdin nauruun ratatyömaalle kävely -kohdassa, kiitos mainion mielikuva.

      Moi mää oon jenni saanko mää ottaa tästä tän lapion ja alottaa?

      Poista
  5. Jenni rakas, onko sulla jotain kakkulapioita vastaan? Kuhan tässä noita postausten vertauskuvia luin.....:D

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!