HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

keskiviikko 23. heinäkuuta 2014

siedettävää

Vaikka me ihmiset ollaankin nykypäivänä turhan herkkiä ulkoisille ärsykkeille kanssaurheilijan liian lyhyistä shortseista koirankakkaan ojanpenkalla, ja Italianpadat hernemaissipaprikasekoituksineen holahtavat sieraimiin naurettavimmistakin syistä, niin siitäkin huolimatta välillä me siedetään ihan liikaa.

Monet työpaikoilla, harrastuksissa ja koulunpenkillä sattuvista ikävistä kokemuksista useimmiten ohitetaan olankohautuksella. On ihan ok, että sulle puhutaan härskejä ja puristellaan perseestä, koska sä nyt olet ainoa nainen raksalla. Tai on pakko sietää jatkuvaa juoruilua ja leukojen louksuttamista, koska hei, me nyt ollaan kaikki naisia tällä toimistolla. Ja tokihan täytyy myös hyväksyä harrastuspiirien ja koulun nokkimisjärjestys ja tyytyä omaan heikompaan kastiin, koska jotkut nyt vaan kuuluu siihen kermaan ja omaa tiettyjä oikeuksia naurettavien perusteiden varjolla.

Me siedetään myös liikaa huonoja käytöstapoja ja suoraan sanottuna paskaa laatua. Me siedetään veemäisiä bussikuskeja, töykeitä asiakaspalvelijoita, epäsoveliasta käytöstä ja kelpuutetaan sekunda nurisematta. No en mä nyt viitsi valittaa näin pienestä; ehkä ostamastani kirjahyllystä uupuu seitsemän palaa ja lopuista kolmesta kaikki on enemmän tai vähemmän vaurioituneet ja ehkäpä myyjä puhui mulle asiattomasti ja kenties hinta oli vähän yläkanttiin laatuun nähden, mutta antaa olla. Ollaan olevinaan nöyriä, vaikka tosiasiassa ei vain uskalleta puuttua asiaan.

Nettimaailmassa melkein rikotaan sietokyvyn rajoja, mutta hei, se on vaan netti. On ihan okei huoritella, haukkua, mustamaalata, ilkeillä nimimerkin suojista ja tuhota itsetuntoja liukuhihnameiningillä. Porukka on vaan sillai et okei, no, iteppä menin nettiin, sainpahan ansioni mukaan sitten. En mä nyt tarkoita että jokaisesta provosta täytyy tehdä rikosilmoitus ja repiä peliverkkarinsa, mutta kaikkea nyt vaan ei tarvitsisi niellä.

Mutta me ei siedetä EU-direktiivien ulkopuolille jääviä käyriä kurkkuja, ruohoa leikkaavaa naapuria jonakin helvetin tärkeänä päivänä ("Hei sinä joka surruutit nurmikkoasi Keski-Sambian kansallispäivänä, häpeä!!!"), omaan silmään liian pulskaa tätiä kadulla, satunnaisesti haukkuvaa koiraa tai iloisesti kiljahtelevia lapsia pihaleikeissä. Mutta ala-arvoista kohtelua, polkemista ja simputtamista me kyllä siedetään. No, helppohan se on napista pikkuasioista kirjoittelemalla valivali-Facebook-statuksia, kun isompien asioiden edessä on täysin aseeton.

Siedettävää keskiviikkoa toverit!

5 kommenttia:

  1. Minä valitan aivan kaikesta ja joka paikkaan! Pringles-purkissa oli 6cm tyhjää tilaa, minä likka kiljahdin että REKLAMAATIO ja tilille pamahti 3€.

    Villiä tämä elämä minulla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha hyvä sinä!!!!!!! Itsekin kuulun niihin, jotka valittavat kampaajalla epäonnistuneista hiuksista (en tajua miksi kaikki ei?????), kylmentyneestä ruoasta, 3e maksaneista mutta huonosti toimivista kuulokkeista jne. Aina olen saanut ilmaiseksi uuden värjäyksen tukkaan, uudet kuulokkeet jne. Annan myös suullisesti kiitosta asiakaspalvelijoille aina, kun saan keskivertoa parempaa palvelua, mitä suomalaiset eivät yleensä tee. Pringleseistä en ole vielä valittanut. Parantamisen varaa minullakin!
      Juuli

      Poista
    2. Mahtavaa Juuri, että olet hoksannut palautteen antamisen ytimen - eli ei aina pelkkiä risuja! Positiivinen palaute on jotenkin laskusuunnassa ja ei ole mikään ihme ettei ihmisiä nappaa toimia ihanteellisesti kun ei kukaan koskaan kehu! Go girl!:)

      Poista
  2. Asiakaspalvelijana/siivoajana toivoisin nopeaa palautetta työstäni aina. Tuntuuhan se ikävältä saada negatiivista palautetta, mutta naurettavuuksiin menee kun palautteen antamista pitkitetään. Paras on kyllä "Ollaan tässä pari viikkoa aateltu, että ootkohan huomannu tän yhden huoneen olemassaolon, että siivoatko senkin." tai "Joo tässä ollaa katteltu kuukauden päivät, että teet tämän asian väärin ja ollaan nyt valitettu siitä pomollesi." Koska suora palaute ei olisi muuttanut toimintatapaa mitenkään? argh.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, en tajua miksi jotkut kärvistelee ties kuinka kauan ennen kuin valittaa jostain. Itse olen ollut lehtikustantajalla tilaajapalvelussa, ja muutama asiakas on joskus soittanut vihaisena, ettei vuoteen ole tullut lehteä. Aika myöhäistä on asiaa korjata enää siinä vaiheessa, miksei voi jo siitä ensimmäisestä lehdestä ilmoittaa kun eihän me siellä voida tietää onko joku vialla, jos ei ilmoiteta asiasta. :D

      Poista

Ei muutaku kommenttia tiskii!