HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

tiistai 16. syyskuuta 2014

näpit irti

Missä menee hyvän maun raja kun puhutaan työpaikalla tapahtuvasta vitsailusta ja flirttailusta? Mikä erottaa kaverillisen flirtin ahdistelusta? Mikä kuuluu työpaikalle ja mikä ei? Saako työkaveria kosketella luvatta? Mikä lasketaan häirinnäksi? Ja mitä yksittäinen työntekijä voi tehdä, jos kokee olonsa epämukavaksi kyseisestä toiminnasta johtuen?

"Ootko sä vähän herkkä?" vastattiin kaverilleni, kun hän otti yhteyttä esimieheen työpaikalla sattuneen seksuaalisen häirinnän takia. Toverini oli saanut koko työpäivän kestää ahdistelevia kysymyksiä, flirttailua, himokasta tuijottamista ja kuin pääpalkinnoksi sai vielä kyseisen tyypin iholleen. Mun mielestä mikään edellämainituista ei kuulu varsinkaan työpaikalle. Ei sen puoleen, että missään muuallakaan kenenkään tarvitsisi kokea tuollaista kuvottavaa paskaa tahtomattaan.

Ja hei HERKKÄ? Mitä helvettiä, tarvitseeko jonkun aivokääpiön perseenhipelöintiä kestää? Tekeekö se susta vahvemman ihmisen, jos siedät mukisematta kahdeksan tuntia oksettavia vihjailuja ja iholle pyrkimistä? Ja täytyykö se sietää vain siksi, kun sattuu olemaan nainen? Onko nainen miesvoittoisella alalla pelkkä pimppi ja tissit?

"Ei tällaisesta oo ennenkään kukaan valittanut" oli toinen pervopaviaanin esimiehen esittämä argumentti. MITÄ VITTUA!? Se että sä olet joko ensimmäinen häirinnän uhri tai kukaan muu ei ole uskaltanut kertoa ahdistelusta pervopetterin esimiehelle, tekee asiasta vähäpätöisemmän? Että jos se vielä jatkuu viikkotolkulla ja loppuhuipennukseksi väkisinmakaa sut, niin kattellaan sitten, vai?

Ja onko säälittävämpää, kuin heitellä jotain "oot aika kuuma, vink vink, sexy girl, tuu meille"-kommentteja, tuijottaa tissejä ja kouria persettä TÖISSÄ? Ja varsinkin, jos asiasta on useammin jo huomautettu... Että mä oon sanonut kolmetoista kertaa että pidä ne näppis kurissa, mutta yritä toki neljännentoista kerran, voi olla että just tällä kertaa sua onnistaa! Jos ei koita, niin ei voita! Eiku? Missä työmoraali ja käytöstavat? Musta olis äärettömän mahtavaa tavata nainen, joka syttyy tuollaisesta juntteilusta ja tahtoo olla työpaikkansa seksiobjekti.

Jokaisella työpaikalla on omat läppänsä ja työryhmän sisäiset suhteet vaihtelevat. Jossain firmassa läpsitään perseelle eikä se haittaa ketään ja se on ihan ok. Toisissa sitä ei suvaita, mikä myös on musta ihan ymmärrettävää. Mutta jumalauta ketään ei läpsitä tai hipleöidä luvatta, eikä myöskään puhuta seksuaalissävytteisesti - eikä varsinkaan sen jälkeen kun työkaveri on siitä suivaantunut ja kyseisen "hassuttelun" kieltänyt.

Itsekin mä olen ronskin huumorin ystävä, mutta huumorilla ja ahdistelulla on aika helvetin iso ero.


Oletko sä joskus kokenut häirintää töissä? Kuinka asia ratkesi?

8 kommenttia:

  1. En oikein tiedä voiko tätä häirinnäksi laskea, mutta hermoja raastavaa se ainakin oli. Nuorempi työntekijä selvästi ihastui minuun, kun tutustuimme töiden kautta. Tyyppi kyseli tutuiltani minusta ja puhui minusta heille. Oli todella ärsyttävää kuulla tutuilta kuinka tämä tyyppi oli kertonut tuttavilleni mitä olin tehnyt töissä jne. Työpaikalla saattoi tulla norkoilemaan luokseni kunnes lopulta hätyytin tekemään omia työtehtäviään. Jos satuimme viihteellä ollessa olemaan samassa paikassa hän tuli aina juttelemaan ja jäi taas norkoilemaan, vaikka huomiota ei herunut minulta eikä ystäviltäni. Typpi myös tykkäsi joka ikisestä kuvasta/postauksesta igssä ja fbssä ja heitti jotain kommenttia, jos asia millään tapaa oli yhdistettävissä töihin. Häneltä saattoi tulla myös viestiä/kuvia, jos hän oli viihteellä. Todella sinnikäs ja rasittava tapaus.

    VastaaPoista
  2. Mulla on rajat aika korkeella sen suhteen mitä annan työkaverin tehdä. Oon ollu nyt 3 kesää hyyvin miesvoittoisella tehtaalla töissä ja tänä kesänä oli yks joka tavallaan kävi iholle. Ei ollu mitenkään ällö tyyppi mutta se pukkas aina olka- tai kyynärpäähän kun "tuu mennään kattomaan x" (se siis opetti mut uuteen hommaan). Olin ensin vähän okeei, ei siinä mitään, jotkut nyt vaan on semmosia fyysisempiä kun muut. Mutta huomasin ettei se töki ketään muutakaan. Sanoin sille kyllä hyvin nopeasti että ei viittis koskea. Jos ei muitakaan tuupi niin ei muakaan tartte. Oli kyllä ihan vilpittömästi pahoillaan.
    Sama tyyppi myös aina kehu kun pyöräilin sortseissa tai hame päällä töihin. "Noin sorjia sääriä on ihan ilo kattella." Kyrpiinnyin siihenkin ja kysyin että kehuuko se 'Jyrkiäkin' ku se tulee pyörällä töihin. Vittu ok jos kattelet mun sorjia sääriä mutta saa kyllä pitää omana tietonaan, emmäkään mainitte ääneen jos joku näyttää siltä että sillä on iso peenori.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Kyrpiinnyin siihenkin ja kysyin että kehuuko se 'Jyrkiäkin' ku se tulee pyörällä töihin." IHANA :D No, kehuiko? ;D

      Poista
    2. Meni vähän vaikeeks ja jotain sössötti. ::D Päättelin että ei kehunu. Miks muka naisille saa puhua ällöttäviä töissä ja miehille sitten ei puhuta, ei se oo millään lailla "eri asia"...

      Poista
  3. Mä koin aikoinaan kesätöissä seksuaalista häirintää.Olin työpaikan ainoa nainen ja aika pian mulle tuli selväksi, että mut oli palkattu sinne ainoastaan mun ulkonäön vuoksi. Koin koko duunin ajan kaikenmaailman beibittelyjä kaikilta työkavereiltani, mutta yksi työkavereistani ylitti mielestäni rajan jatkuvasti.. Kyseinen tyyppi oli omasta mielestään oikea Jumalan lahja naisille, mutta todellisuudessa hän oli pikemminkin pelkkä rasvainen ja epätoivoinen pelle, jonka pelkkä läsnäolo sai pahoinvoimaan. Tää kyseinen tyyppi tuli harva se päivä hipelöimään, halailemaan ja tuijotti muun muassa täysin avoimesti persettäni ja tissejäni. Hän ei myöskään suostunut kutsumaan mua mun omalla nimellä, vaan keksi aina "kivoja" lempinimiä mulle.. Kun huomautin siitä, ettei nimeni ole "herkkupeppu" tms, tyyppi oli muka pahoillaan ja lopetti nimittelyn sille päivälle. Seuraavana päivänä nimittely taas jatkui.. Ahdistelija myös kertoi mulle yksityiskohtaisesti naisseikkailuistaan, vaikka nimenomaan kielsin häntä. Kerran tyyppi alkoi avautumaan mulle ja kertoi, että hänellä on HIV. Samassa hän alkoi hivellä mua ja mun tavaroita ja sanoi, ettei millään haluaisi tartuttaa tautia minulle, mutta että näin läheisissä väleissä se voisi tarttuakin.. Menin suoraan vessaan oksentamaan enkä kyennyt tulemaan töihin moneen päivään. Vihasin myös sitä tapaa, millä kyseinen henkilö tuli aina liian lähelle puhumaan ja keksi milloin mitäkin syitä, että sai hivellä mun hiuksia tai ottaa mun kädestä kiinni. Yritin hienovaraisesti kertoa tyypille, etten pidä koskettelusta ja lopulta se meni siihen, että kartoin tyyppiä kuin ruttoa. Esimiehelle en koskaan uskaltanut mennä tilanteesta kertomaan, sillä ahdistelija oli yksi hänen parhaista kavereistaan. Ahdistelu lievittyi onneksi vähän sillä, kun avomieheni tuli käymään työpaikallani ja käski hänen pysyä kaukana minusta. Kokonaan se ei kuitenkaan loppunut ennen kuin lopetin työt lopullisesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyi helvetti!! Toi HIV-juttu oli niinku kaiken huipentuma....

      Poista
  4. Mulla oli kanssa entisessä työpaikassa pari vuotta tms nuorempi tyyppi mikä aina heitti jotain ääliöläppää. Tyyliin "tuux vaihtaan vaatteita mun kaa" jne, kuvitteli vissiin olevansa jotenkin kauheen haluttava ja ihana, mua lähinnä oksetti. Jossain vaiheessa lakkasin puhumasta sille ellei ollu pakko ja muutenkin olin sille ihan vitun tyly. Tää huipentu siten, että eräänä aamuna kun tulin töihin niin se tuli mulle et "mä ajattelin sua aamulla kun ajoin kissan yli". Tiesi, että olen äärimmäisen eläinrakas ihminen, siihen se ehkä ei ollu varautunut, että mulla nalkkas totaalisesti yli ja haukuin sen ihan pystyyn ja kerroin mikä kuvottava ja vastenmielinen ällötys se on ja saattaa olla että toivoin jonkun ajavan sen yli autolla. Eipä sen jälkeen tullu puhuun mulle mitään, ja mun sijaisuus tuol päättyikin ja menin muualle töihin. Kuulin uudessa paikassa yhdeltä tytöltä, että se tyyppi on aina ollu tommonen ällötys, sattui vaan joskus tulemaan puheeksi se tyyppi tän työkaverini kanssa.

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!