HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

tiistai 17. maaliskuuta 2015

Rehellisyys maan perii?

Nykyisessä maailmassa on enemmän kusetusta ja keplottelua, kuin rehtiä puhetta ja reilua toimintaa. Mainokset, uutisotsikot, ostosten tekeminen, ihmisten kanssa asioiminen ja erilaisten palveluiden hankkiminen ovat pääsääntöisesti höpöhöpöä ja koko ajan saa olla varpaillaan valmiina kyseenalaistamaan.

Kato ny vaikka mainoksia! Kolme kappaletta megatarjouksessa kympin - erikseen ostettuna 3,30. Tai kun tilaat asian X saat mukana ilmaiseksi esineen Y - lasku tulee yllärinä perässä. Jotain voittaessa tulee todennäköisesti takkiin ja huipputarjoukseen tarttuessa kustaan suoraan silmään ja loppupeleissä olet miinuksella. Mitä ihmeellisimpiä asioita käytetään syöttinä ja urpothan retkahtaa. Kai sitä ny kaupungissa asuva nuori nainen tilaa seittemän vuoden kestotilauksella eräopaskirjasarjan kun kaupan päälle saa melkein edullisesti mahdollisuuden voittaa matkan Tallinnaan!

Itse ostin eilen puhelimen ja tokaisin myyjälle, että oletettavasti kaksi samankaltaista mutta täysin eri hintaryhmässä painivaa kännykkää ovat lähes identtisiä - olin tehnyt pientä tutkimustyötä. "No, eihän niissä juuri mitään isoja eroja ole..." totesi tyttö vaivaantuneena. Myös sain hänet osittain myöntämään, että puhelimista puhuttaessa sanaa "iskunkestävä" ei oikeastaan edes ole. Että ei muutaku mennään porukalla päivittämään telefoonimme seuraavaan, satasia enemmän maksavaan malliin vain todetaksemme erojen olevan mitättömät. Vaikka sellaisiin iskunkestäviin...

Lehdet ja liittymät ovat kanssa sellaista settiä, että saa olla aika helvetin tarkkana mitä tekee. Pian sulla on kolmen vuoden sopparit ja kestotilaukset, kun vähänkin tulee huumaannuttua liian mahtavalta kuulostavasta  tarjouksesta ja myyjän "Vain sinulle, Jenni, tämä on nimenomaan räätälöity sinun tarpeillesi, Jenni!"-höpöhöpöstä. Ja kaikkien tilausten lopettaminenhan on tehty niin helvetin hankalaksi, että ei muutaku Eräjorma-lehti tulemaan vaan kuolemaan asti.

Takuusta ja valmistajan tai myyjän vastuusta en viitti edes aloittaa. Yllättäen ikinä mikään ei kuulu takuun piiriin ja hupsista keikkaa, saat itse maksaa tehdasvirheet ja susta riippumattomat viat. Ensin tietenkin tappelet viikkotolkulla jonkun vastaajan kanssa ja kuuntelet pianokonserttoa luuristasi edulliseen hintaan 4,90 e/minuutti. Eikä tunne oloonsa ku vaan vähän idiootiksi.

Ja nettikaupathan ovat myös mahtavia kusetuskenttiä, kun kellään ei tunnu olevan mitään vastuuta. Eräs ystäväni on maksanut saapikkaansa moneen otteeseen eräälle tunnetulle nettikaupalle, mutta silti perintätoimisto jatkaa uhkailuaan. Itsekin olen joskus saanut maksumuistutuksia tuotteista, joista ei ole ensinmäistäkään normilaskua tullut. Ja koska porukka ei jaksa isoja puljuja vastaan tapella, tulee maksettua omasta pussista muiden mokia ja firmat ne vaan porskuttaa.

Kerroppas kuoma, kuinka sua tai tuttua on jallitettu oikein olan takaa! Tuliko menetettyä rahaa, aikaa vai hermot? Vai kenties kaikki?

5 kommenttia:

  1. Ja tässä tulee ottaa huomionn se, että Suomi on vielä lapsen kengissä tässä huijauksessa. Maailmalla meitä pidetään naiiveina ja typerinä, kun ollaan rehellisiä. Ootellaan kun maailman tavat tännekin tuulee..

    VastaaPoista
  2. En ole rasisti, mutta kiehuttaa, kun jossain puhelinvaihteissa esim. venäläiset myyjät käyttää hyväksi muka-kielitaidottomuuttaan. "Anteeksi, en ummartanut, voitko sina toistaa?" Ja raha juoksee firman tilille kun puhelu pitkittyy. Sitten kun peitetään luuri ja kysytään jotain "pomolta", keskustelu kulkee sujuvalla Suomen kielellä.

    En edes soittaisi tuollaisiin paikkoihin, mutta kun laskuja peritään esim. kosmetiikkaliikkeiden verkko-ostoksista useaan kertaan ja tällainen puolikielinen myyjä on ilmeisesti ainoa, jonka kanssa asiasta saa ja voi kommunikoida.

    VastaaPoista
  3. Komppaan ensimmäistä kommenttia, että Suomessa ei ole edes vielä huijaus kulttuuria :D Itse oon asunut ulkomailla parisen vuotta ja ai hemmetti on systeemit erilaiset. Täällä ei ole turvan turvaa sinulle tai tehty edes tyylii lakia huijauksille, jos menet valittamaan - olan kohautus ja kysyvä ilme. Sitten loppujen lopuksi tulee vastaus, että mitäpäs olit niin tyhmä. Ei kukaan sua auta tai sulla ei oo ees mitään vaihtoehtoa kuin maksaa.. Jos haluat taistella niin sua on enemmän vastaan tyyppei (virkamiehiä) kuin sun puolella..

    VastaaPoista
  4. Tästä aiheesta hyvä reality sarja "Kusettajat" :D

    VastaaPoista
  5. Mä tiedän parikin tapausta jotka on joutunut huijatuksi. Esim kerran eräs tuttava kertoi että oli joku puhelinmyyjä yrittäny lehtiä kaupata eikä tämä tuttuni ollut mitään halunnut tilata. Silti hän sai puhelunpäätteeksi viestin "kiitos MEnaiset lehden tilauksesta"......siinäpä hän joutui sitten asiaa puhelimitse selvittämään kun ei mitään ollut edes tilannut!

    Toinen tapaus myös melko erikoinen. Joku elokuva-klubi soitti kerran ystävälleni ja kauppasi jäsenyyttä ja lahjaksi ilmaisleffoja, ystäväni kieltäytyi useaan otteeseen ja silti tämä myyjä varmistaa onko osoite oikea,"no on,mutta en tilaa mitään!" Myyjä vastaa asian olevan selvä ja puhelu päättyy. Pian kuitenkin ystävälleni saapui sitten postissa liittymiskup
    ngit ja ne ilmaiset leffat. Hullua touhua :D

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!