HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

torstai 3. maaliskuuta 2016

Mikä on kun ei taidot riitä

Aina hoetaan, että harjoitus tekee mestarin ja kuka vaan voi oppia mitä vaan kunhan vähän reenailee. Taputetaan selkään kannustavasti ja lässytetään, että jos määkin opin asian X, ni kyllä sääki. Että kohta se tulee sulta ihan selkärangasta, ku vaan vähän harjoittelet. Minä voin kertoa, että täyttä höpöhöpöpaskaa koko harjoittelulässytys - ja jotta saisin pontta sanoilleni, laadin teille listan asioista joissa olen aivan kädetön. Huolimatta hyvinkin intensiivisestä treenistä.

Ihan ekana tulee mieleen korvapuustit. Ei pelasta suvussa liikkuvat himoleipojageenit, kun meikäläinen pistää vähän puusteja tulemaan. Taikina voi onnistua täydellisesti, mutta sitten kun niistä pitäis tehdä korvapuustin näköisiä... Ei auta reenit, opetusvideot tai yksityiskohtaiset ohjeet. Siis mä sanon ihan suoraan, että mun korvapuustini näyttävät aina auton alle jääneen eläimen ja erityisen runsaan vaginan risteytyksiltä.

Toinen mitä en osaa, on keskittyminen. Luennot, pitkäveteiset elokuvat, tylsät koulutukset, oppitunnit, saman epäkiinnostavan asian tekeminen kauan.... Ei pysy mun aivoni tietoa vastaanottavassa tilassa, ei. Joko mua alkaa yksinkertaisesti nukuttaa , tai päässä alkaa liikkua hallitsemattomia ajatuksia (hei mikä toi on, onpa rumat verhot, miks täällä on tällainen lattia, mitähän söis tänään, tralalallalalaa, onpas mun kengät likaiset, tinttantanttantallalei....) jalkojen heiluessa villisti. "Ootko sä vähän rauhaton?", "Voitko lopettaa ton jalkojen heiluttamisen?" ja "Pysy ees hetki paikallas..." ovat erittäin tutuksi tulleita kommentteja mun keskittymiskyvystäni. 

Vaatehuoneen siistinä pitäminen on mulle myös aikan käsittämätön ongelma. Mä yritän saatana sydän vereslihalla sykkien laittaa lumput oikeisiin paikkohin, mutta kolmen päivän jälkeen vaatehuoneen lattialla on kaulaan ylttävä rättikasa. Hyllyillä on muodon vuoksi joku yksinäinen sukka, ja muut komeassa keossa. Ovi ei mene kiinni kuin käyttämällä silmitöntä väkivaltaa ja jos jotain haluaa löytää, tarvitaan salapoliisin välineet ja navigaattori. Sieltä kopista rytkykasan alta voi löytää vaikka esihistoriallisia fossiileja ja entisiä poikaystäviä, kun tarpeeksi syvälle kaivaa. 

Käsityöt on mulle myös helvettiä. Olen hämmästyttänyt taidottomuudellani useita eri käsityönopettajia kouluvuosieni varrella ja tehnyt varmaan jonkin sortin ennätyksiä epäonnistumisissani. Joku sukan tekeminen tai jonkun vaatekappaleen kyhääminen on aivan absurdia toimintaa mulle. Osaan neuloa oikeaa ja nurjaa, vetää ompelukoneella kiemurtelevan sauman ja ommella napin. Siinä se. Ei ihan luonnistu multa virkatut päiväpeitot, villasukan kantapäät tai kesämekot.

Auton kanssa mä olen myös ihan käsi. Mä helvetin uuno en osaa edes tuulilasinpesunestettä laittaa, saatikka että osaisin tsekata öljyt tai vaihtaa polttimon. Vaikka mä kuinka seisoisin vieressä ja katsoisin, niin kolmen minuutin päästä mulla ei ole harmainta aavistusta mitä laitettiin ja minnekin. Mä varmaan tosipaikan tullen vaan avaisin konepellin ja kaataisin jotain sytytysnestettä sinne iloisesti hymyillen. Onneks mulla on ainakin toistaiseksi mahdollisuus ulkoistaa kaikki Kaarinaan liittyvät asiat, ettei itse tarvi alkaa jarruremonttia tekemään tai vaihtamaan tukivarsia. Mutta kamoon. Jos en osaa muuta kuin tankata ja säätää radiota, niin olisi varmaan suositeltavaa jättää autoilu siitä ymmärtäville.


Onko sulla joku asia, jonka haluaisit oppi, mutta ei vaan mene millään jakeluun? Onko juttu jota joudut päivittäin tekemään, silti asiassa yhtään kehittymättä? Jaa osaamattomuutesi kanssani, ollaan yhdessä tumpeloita.

5 kommenttia:

  1. Haha, mää tein just parit villasukat, ekan sukan purin kokonaan varmaan joku viis kertaa ennen ku onnistu ja kantapää oli se kompastuskivi aina. :D
    Auto hommaan voin kyllä samaistua ihan täysin, samoten korvapuustit ja no pulla yleensäkin, en saa niistä nättejä jostain syystä koskaan. Keskittymiskyky herpaantuu helposti jos ei oo oikiasti kiinnostava leffa tms. kyseessä. Muuten alan miettimään mitä kaikkee pitäs tehä ja samalla puuhailen sit lopulta kaikkea muuta.

    -M-

    VastaaPoista
  2. Osaan leipoa vaikka mitä mutta kääretorttu. Helpoin ikinä mutta ei. Pyysin kerran jopa äitiä auttamaan ja kyllä, kädestä pitäen näytti miten tehdään mutta kun ei niin ei. Kehtaavat ihmiset sanoa, että helppo leipomus. Eikä ole.

    Enkä kyllä osaa neuloakaan, tai no, osaan mutta lopputulos ei ole kaunis.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun iskä oli joskus kotitalouden tunnilla käärinyt leivinpaperin kääretortun mukana.......miten siinä voi edes onnistua

      Poista
  3. Ihanaa! En oo ainoa. Mitähän kaikkea mulla nyt onkaan, venaas... Ai niin. Mä en esmes osaa meikata. Tai siis osaan kyllä värittää luomen kahdella sävyllä ja vedellä huulipunaa ja pistellä ehkä poskipunaa sillä tavalla että vastaantulijat ei järkyty ja katso kahta kertaa, mutta oon niin avuton kaikkien sumusilmien ja nudemeikkien ja muotien ja tekniikoiden kanssa että moro... Tämä siis siitä huolimatta että oon viiden kuuden vuoden ajan kuunnellut loputtomasti aiheeseen liittyviä neuvoja, katsonut tuntikaupalla vierestä kun osaavat tekee, tuijottanut satoja ja taas satoja opetusvideoita netistä ja lukenut kasoittain alan materiaalia. Ja tietty harjotellut niin että ihme kun värit ei ole jäänyt päähän kiinni. Mut joo ei, en osaa piirtää suoraa rajausta luomeen. Hehe.

    VastaaPoista
  4. En oppinut skeittaamaan, vaikka omistin laudan. Kerran piilouduin lautoineni lehtiroskikseen, kun harjottelupaikalleni saapui muita ihmisiä. Laudasta hankkiuduin lopulta eroon jättämällä sen entisen asuntoni yläkaappiin "vahingossa". Se oli kunnon juopporivari, että toivottavasti uus asukas sai pari kymppiä kaljarahaa myymällä kyseisen paholaisenvekottimen.

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!