HUOM! Blogin tarkoitus ei ole loukata ketään tai aiheuttaa minkäänlaista mielipahaa. Tekstit ovat pääsääntöisesti aivotonta läpäheittoa tai humoristista lätinää. Toisinaan kynään tartutaan vakavammallakin mielellä. Mikäli huumorini tai tyylini ei uppoa, blogissa esiintyvät kannanotot aiheuttavat harmia tai tekstit kuulostavat yli-ikäisen pissiksen rageemiselta, suosittelen vaihtamaan sivustoa.

maanantai 17. lokakuuta 2016

Musta päivä liikenteessä

Eilen illalla kotipaikkakunnallani sattui vakava kuolonkolari, jossa menehtyi yksi ihminen rattijuopon takia. Näitä samansisältöisiä uutisia joutuu lukemaan aivan liian usein. Ajetaan kännissä, kamapäissä, sekä että ja vielä lujaa. Näprätään puhelinta, laitetaan kynsilakkaa, kaivetaan penkin alta kolikkoa. Ei välitetä. Ei ymmärretä. Ei uskota, että jotain voi tapahtua. Ei sisäistetä, että oman huolimattomuuden ja silkan kusipäisyyden takia ihmisiä voi kuolla, vammautua, loukkaantua. Toki kaikkia onnettomuuksia ei voi estää; sääolot, metsäneläimet yms. voivat tehdä rumaa jälkeä huolimatta asiallisesta ajosta. Mutta liian moni onnettomuus johtuu pelkästä huolimattomuudesta. Ratissa täytyy olla skarppi ja piste.

Tässä postauksessa puhun yleisesti liikenneonnettomuuksista, en vain edellämainitusta. Tämä kyseinen onnettomuus vain saa ajatukseni pyörimään, kun sattui niin lähelle, oman lähikaupan risteykseen. Pelko ja järkytys oli läsnä koko illan. Olen koko aamun päivittänyt netistä ensiaputaitojani, lukenut toimintaohjeita onnettomuuspaikalle saavuttaessa ja imenyt tietoa. Mä haluan kyetä auttamaan, jos tilanne joskus tulee eteen. Ja mä toivon että muut ajattelevat samoin, ovat valmiita pysähtymään onnettomuuspaikalle ja käärimään hihansa. Joskus uhrina saattaa olla vanhempasi, puolisosi, lapsesi, ystäväsi, tai sinä itse. Kai toivot, että myös sinua tai lähimmäistäsi autetaan?

Mä myös pyydän teitä kaikkia ehkäisemään parhaanne mukaan humalaisen istumisen rattiin. Puhu, kiellä, tee jotain. Vaikka sirkustemppuja. Jos ei uskalla lähteä avaimia nappaamaan känni-idiootin kädestä, soita hätäkeskukseen. Älä katso sivusta ja toivo parasta. Älä ajattele ettei "kuulu mulle". Koska se todellakin voi kuulua sulle. Ja jos itse koet olevasi humalassa huippukuski ja täysin valmis kuljettajan penkille, sä kuvotat mua. Jos koet oman menosi, paikasta toiseen siirtymisesi, tai hupiajelusi olevan ihmishenkeä arvokkaampaa, mene itseesi ja syvälle. Taksi kulkee, samoin jalat. 

Ja te onnettomuuspaikalle osuvat. Mä ymmärrän, että ihmiset on uteliaita. Mäkin olen, ja helvetin utelias olenkin. Mä ymmärrän, että onnettomuudet aiheuttaa ihmisissä halun nähdä kaiken likaisiakin yksityiskohtia myöten. Kai ihminen järkyttyy niin paljon, että tarvitsee rajua faktaa ymmärtääkseen tapahtuneen. Mutta silti kuvaamisen ja töllistelyn sijaan auttakaa tai poistukaa, älkääkä häiritkö tai peräti estäkö pelastushenkilökunnan työtä tai paikalle pääsyä. He tekevät arvokasta työtä, jossa minuuttikin on arvokas. Älä ole se, jonka uteliaisuuden takia elvytyksen aloittamiseen kuluu liikaa aikaa tai se, joka pysähtyy paikalle vain ottaakseen kuvia aiheuttaen lisäonnettomuuksia. 

Joten rakkaat ihmiset, hiljentäkää vauhtia, katsokaa ympärille, älkää touhutko ratissa muuta ja keskittykää ajoon. Tsekatkaa Spr:n sivuilta vuoden 2016 elvytysohjeet, käykää Liikenneturvan sivuilla vilkaisemassa miten toimia onnettomuuspaikalla ja seuratkaa kotipaikkakuntanne poliisia yms. Facebookissa, koska heiltä saa aina uusimpia toimintaohjeita ja infoa. Älkää antako välinpitämättömyytenne viedä joltain isää, äitiä, isovanhempaa, lasta, puolisoa, sisarusta, ystävää. Olkaa valmiina auttamaan. 


5 kommenttia:

  1. Aamen! Meillä on myös deffa autossa, niitä kun ei etenkään Lapissa ole välttämättä helposti saatavilla. (Ei pidä sekoittaa defibrillaattoria epilaattoriin, niinkuin rakas isukki vahingossa teki.)

    VastaaPoista
  2. Laiskoja ihmisiä varten vinkkinä, että heitäppä vielä linkit tohon loppuun. Juu, olen paska ihminen, jos en sen vertaa jaksa nähdä vaivaa. Mutta moni ei silti jaksa.

    VastaaPoista
  3. Herää vain kysymys, että asutko sä Nokialla? :0

    VastaaPoista
  4. Herää vain kysymys, että asutko sä Nokialla? :0

    VastaaPoista
  5. Ihmisten käyttäytyminen liikenteessä on ihan järkyttävää. Minäminäminä asenteella kaahaillaan menemään, tehdään vaarallisia ohituksia vaarallisissa paikoissa, ei välitetä nopeusrajoituksista ja valitetaan "alinopeutta" ajavista kuskeista, mennään juomisen jälkeen rattiin ja tekstaillaa, meikataan, otetaan selfieitä ja nuokutaan ratissa. Koska eihän minulle mitään voi sattua! Kyllä minä osaan ajaa, minä en tee virheitä liikenteessä!

    Mun mielestä kaikista raivostuttavinta näissä tapauksissa on se, että kun se onnettomuus tapahtuu niin tämä perseilijä yleensä selviää hengissä, kun taas se viaton vastaantulija kuolee. Kattokaapa uutisia onnettomuuksista, se on lähes poikkeuksetta näin.

    Nää kuolemattomuusharhassa ja omassa kaikkivoipaisuuden harhassaan elävät idiootit kiehuttaa mua ihan suunnattomasti. Onkohan näillä koskaan käynyt mielessä (paskan vitut ole käynyt, ei mulle mitään tapahdu!!!1) ohitellessaan ja olettaessaan että kyllä muut minua väistää, että mitä jos se vastaantulija onkin astetta masentuneempi tapaus? Joku jota ei välttämättä kiinnostakaan alkaa väistämään sitä ohittelijaa? Joku joka näkee siinä omaa kaistaa tuhatta ja sataa vastaan tulevassa autossa mahdollisuuden päättää omat maalliset tuskansa. En tässä nyt puolustele itsemurhaajia jotka ajavat vastaantulijan keulaan pahki, vaan yritän herättää ajatusta, että vaikka minäminäminä osaan ja minun auto ei lähde lapasesta, niin siellä liikenteessä on myös niitä muita ihmisiä.

    Anteeksi vuodatukseni, tää aihe vaan liippaa niin läheltä. En ONNEKSI ole menettänyt läheisiäni kolareissa, mutta tuolla tienpäällä tulee vietettyä hyvin paljon aikaa ja näitä idiootteja näkyy niin paljon.

    Kerran muuten viime syksyn aikoihin olin katsomassa tilannehuoneen 24h listaa ja sen päivän noin kymmenestä kuvauksen sisältävästä tieliikenneonnettomuudesta seitsemän oli rattijuopumustapauksia :)) Ai jumalauta...

    VastaaPoista

Ei muutaku kommenttia tiskii!